اپراتور مجازی : نسل آینده اپراتورهای همراه

اپراتور مجازی
فهرست مطالب

با رشد و توسعه استفاده از تلفن همراه بحث پرداختن به اپراتورهای تلفن همراه نیز داغ‌تر شده است. در این میان بحث اپراتور مجازی که در حقیقت نسل آینده اپراتورهای تلفن همراه است، به یکی از موضوعات چالش برانگیز روز تبدیل شده است. نظر شما در مورد اپراتور مجازی چیست؟ به نظر شما زیر ساخت‌های موجود در کشور آماده پذیرش نسل آینده از اپراتورهای همراه است؟ عملکرد اپراتور مجازی به چه شکلی خواهد بود؟ برای پاسخ به سوالات خود در مورد اپراتور مجازی در این مطلب از یوآیدی همراه ما باشید.

چرا اپراتورهای تلفن همراه بخش مهمی از زیرساخت زندگی آینده را تشکیل می‌دهد؟

مشتری یابی و بازاریابی بخش بزرگی از کاربردهای اپراتورهای تلفن همراه است. زیرا دسترس‌پذیری و استفاده ساده از این ابزارها راهی برای رفع مشکلات مالی شرکت‌های ارائه دهنده این اپراتورها است.

در عصر حاضر توسعه استفاده از اینترنت، گوشی‌های تلفن همراه و به ویژه اینترنت همراه رقابت تنگاتنگی را در بین اپراتورهای مختلف همراه ایجاد کرده است. از این رو بسیاری از سرمایه‌گذاران نیز برای توسعه اپراتورهای تلفن همراه موجود هزینه می‌کنن. زیرا می‌دانند که سرمایه‌گذاری در این بخش‌ برایشان بسیار سودآور خواهد بود.

منظور از اپراتور مجازی چیست؟

اپراتور مجازی زیرساختی است که در حقیقت هیچ گونه اجازه‌ای در خصوص راه‌اندازی شبکه جدید موبایل و نصب تجهیزات شبکه تلفن همراه ندارد. بلکه این اپراتور می‌تواند با عقد قرارداد همکاری از شبکه و تجهیزات اپراتورهای موجود تلفن همراه یا همان اپراتورهای اصلی استفاده کند. با توجه به توضیحات ارائه شده می‌توان گفت که اپراتور مجازی می‌تواند مشتری، سرویس پشتیبانی، مرکز تماس، بسته‌ها، تعرفه‌ها، برند تجاری و همچنین دفاتر فروش خاص خود را داشته باشد. بنابراین زیرساخت لازم برای حرکت رو به جلو را نیز با خود به همراه خواهد داشت.

تاریخچه اپراتور مجازی

هر چند راه‌اندازی اپراتور مجازی در کشور ما مبحث جدیدی است. اما آغاز کار این نوع از اپراتورها به کشور انگلستان برمی‌گردد. زیرا اولین اپراتور مجازی موجود در جهان در سال ۱۹۹۹ میلادی با نام Virgin Mobile UK در انگلستان کار خود را آغاز کرده است. از همان زمان بهره‌گیری از اپراتور مجازی روند رو به رشدی را طی کرده است. تا جایی که در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۹۴۳ اپراتور مجازی موبایل در دنیا فعالیت می‌کردند.

در عصر حاضر نیز بیش از ۹۵۰ اپراتور مجازی در جهان وجود دارند. این آمار در مقایسه با تعداد اپراتورهای موبایل در دنیا که اکنون به حدود ۲۶۰ شرکت می‌رسد، قابل تامل است.

جالب است بدانید که اولین پروانه رسمی فعالیت اپراتور مجازی تلفن همراه در ایران توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای شرکت کیش سل پارس صادر شده است. شرکت کیش سل پارس نیز متعهد به ارائه سرویس‌های پایه و ارزش افزوده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شده است. همین تعهد نیز منجر شده است که این شرکت موفق به دریافت اولین پروانه MVNO در زمینه فعالیت اپراتور مجازی شده است. این شرکت برای پیشبرد اهداف خود از اپراتور شرکت رایتل استفاده می‌کند تا بتواند پروانه رسمی فعالیت خود را از سازمان مربوطه اخذ کند.

اپراتورهای مجازی فعال در کشور ما کدامند؟

بحث استفاده از اپراتورهای مجازی به تازگی در کشور ما مطرح شده است. از این رو بسیاری از شرکت‌ها برای دریافت مجوز اپراتورهای مجازی اقدامات لازم را به عمل آورده‌اند. در این میان شرکت‌های معروفی همچون آسیاتک، شاتل، فناپ، های‌وب و پارس آنلاین از جمله شرکت‌هایی هستند که با شرکت در کنسرسیوم برای دریافت مجوز فعالیت اپراتورهای مجازی پیش گام شده‌اند.

اپراتورهای مجازی چه تفاوتی با اپراتورهای موبایل دارند؟

هر چند ممکن است پایه و اساس اپراتورهای مجازی و اپراتورهای موجود تلفن همراه وجوه مشترک بسیاری داشته باشد. اما طبیعتا هر یک از این فناوری‌ها تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر خواهند داشت. در ادامه لیستی از تفاوت‌های موجود در این دو مقوله را به صورت لیستی با شما عزیزان به اشتراک می‌گذاریم:

  • تفاوت در شبکه و زیرساخت فیزیکی
  • تفاوت در توسعه شبکه
  • تفاوت در تعرفه
  • تفاوت در سرشماره یا کد اپراتور
  • تفاوت در سیم کارت
  • تفاوت در خدمات
  • تفاوت در طرح‌ها و بسته‌ها
  • تفاوت در برند تجاری
  • تفاوت در سیاست‌های فروش
  • تفاوت در مالکیت‌های مجزا

استفاده از اپراتورهای مجازی چه مزایایی دارد؟

اکنون که نکات مختلفی در مورد اپراتورهای مجازی مورد بررسی قرار گرفت. شاید این سوال برای شما ایجاد شود که استفاده از اپراتور مجازی چه مزایایی در مقایسه با سایر اپراتورها دارد؟ در این خصوص می‌توان گفت که اصلی‌ترین دلیل استفاده از اپراتورهای مجازی محدودیت امکان ایجاد زیرساخت‌های فیزیکی برای تعداد زیاد اپراتورهای اصلی وجود ندارد. دقیقا به همبن دلیل است که رایتل در نصب دکل‌های خود در فضاهای شهری دچار مشکل شده است. همین موضوع هم باعث شده است که برای حل مشکل خود به رومینگ ملی روی آورد.

دلیل دیگری که در این زمینه وجود دارد امکان استفاده اپراتورهای بزرگ از ظرفیت‌های بالای زیرساخت‌های فیزیکی اپراتورهای اصلی است. از سوی دیگر نیز اپراتورهای اصلی به دلیل خدمات رسانی گسترده، نمی‌توانند در تمامی زمینه‌های ارتباطی به ارائه خدمات بپردازند. بنابراین روشن است که استفاده از اپراتور مجازی بیش‌تر از سایر اپراتورها مورد توجه قرار بگیرد.

نتیجه‌گیری

جهان در حال حرکت به سمت دیجیتالیزه شدن است. از این رو اپراتور مجازی به عنوان نسل آینده اپراتورهای همراه به بحث چالش برانگیز تبدیل شده است. این تحول عظیم به امنیت بالا و روش‌های احراز هویت جدیدی نیاز دارد. بنابراین طبیعی است که تمایل افراد برای استفاده از روش‌های احراز هویت دیجیتال نیز به مراتب بیش‌تر شود. در همین راستا نیز شرکت‌های بزرگ فناوری جهان در حال ابداع بهترین و امن‌ترین راه‌های احراز هویت مطابق با تکنولوژی‌های روز دنیا هستند تا بیش‌ترین سهم را از این دیجیتالیزه شدن از آن خود کنند.

در راستای استقبال از روش‌های جدید مانند انواع روش‌های احراز هویت دیجیتال توسط کاربران اینترنت، احراز هویت یوآیدی نیز که به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور شناخته می‌شود، آماده ارائه خدمت به مشتریان است. علاوه بر ارائه این خدمات در سامانه سجام و سامانه ثنا، محصول احراز هویت صرافی های رمزارز را مخصوصا برای این کسب و کارها توسعه و طراحی کرده است.

یوآیدی این فرآیند را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. با یوآیدی نیازی به تعیین رمزهای عبور و یا حفظ آنها نیست. چرا که خود چهره کاربر و حضور وی مجوز ورود و استفاده کاربر از خدمات مورد نظر می باشد. بنابراین استفاده از سیستم احراز هویت یوآیدی اطمینان بیش‌تری را به کاربران خواهد داد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱ میانگین: ۱]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه