اصطلاح مشتری خودت را بشناس ( KYC ) به چه معنی است؟

مشتری خودت را بشناس ( KYC ) به چه معنی است؟
فهرست مطالب

موسسات مالی از نظر قانونی به منظور شناسایی مشتریان موظف به پیروی از رویه‌های KYC (مشتری خود را بشناس) هستند. اما یوآیدی چگونه می‌تواند در این امر به آنها کمک کند؟ نگاهی بیاندازیم به اینکه KYC چیست، انواع مختلف آن و اینکه چرا ممکن است مراجعه به یک ارائه‌دهنده خارجی مفید باشد.

” مشتری خودت را بشناس ” چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

KYC مخفف “Know Your Customer” به معنای “مشتری خودت را بشناس” است. موسسات مالی موظف به تبعیت از قوانین KYC و مطابقت با این قوانین هستند. این تبعیت به منظور شناسایی هویت مشتریان خود جهت مقابله با خطراتی است که احتمالا ممکن است با آنها مواجه شوند و همچنین برای جمع‌آوری دانش از فعالیت‌های مالی خود باید انجام شود. تلاش KYC بر این است که علاوه بر جلوگیری از احتمال ضرر مالی، از دسترسی مشتریانی که در پول‌شویی مشارکت می‌کنند ممانعت کند. KYC یک الزام قانونی تحت مجموعه قوانین مبارزه با پول‌شویی (AML) می‌باشد.

جریمه‌های سنگین و تحریم‌ها متوجه آن دسته از موسسات مالی می‌شود که در شناسایی فعالیت‌های پول‌شویی و افراد مشکوک موفق نیستند. همچنین خسارات جدی به اعتبار بدست‌آمده وارد می‌شود که به صورت ناخواسته به مجرمان و سازمان‌های تروریستی اجازه می‌دهد تا از سرویس‌ها و خدمات شما برای عملیات غیرقانونی خود استفاده کنند.

ضرر و زیان کلاهبرداری از کارت‌های پرداخت، بانکداری از راه دور و چک‌ها تنها در سال ۲۰۱۸ در انگلیس به میزان ۸۳۴.۸ میلیون پوند بوده است و پیش‌بینی می‌شود طی دو سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یابد. این رقم در ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ به میزان قابل توجه ۲۵.۱ میلیارد دلار رسید. قسمت عمده این آمار می‌تواند مربوط به تراکنش وجوه غیرقانونی باشد. اکثر آنها ممکن است با یک ساختار جامد و کاملاً مدیریت شده KYC قابل اجتناب باشد.

روش‌های معمول ” مشتری خودت را بشناس ” برای موسسات مالی

اجزای اساسی هر ساختار جامد KYC باید شامل موارد زیر باشد:

  • شناسایی مشتری از روی نام، آدرس، و شناسنامه
  • شناختن فعالیت‌های موردنظر مشتری، یعنی پول از کجا می‌اید و به کجا می‌رود.
  • ارزیابی ریسک پولشویی مشتری احتمالی با نظارت بر فعالیت حساب

هویت مشتری

اطمینان از اینکه مشتریان شما همان کسانی هستند که ادعا می‌کنند، بسیار مهم است. طی دو سال گذشته، سرقت هویت به تنهایی برای بخش بانکی انگلیس نزدیک به ۱۰۰ میلیون پوند هزینه داشته است، زیرا به دلیل آسیب رساندن به اعتبار بانک‌ها هزینه‌های بیشتری نیز در پی داشته است. با وجود کنار گذاشتن ریسک‌های مالی، شرکت‌های مالی، از نظر قانونی موظف به اجرای این بررسی‌ها به‌وسیله مجازات‌های سنگین یا حتی بسته شدن اجباری حساب کسانی که با آنها مطابقت ندارند، هستند.

حداقل شرایط لازم برای اشخاصی که مایل به افتتاح هر حسابی در یک موسسه مالی هستند، ارائه مدارک ثبت‌نام، تاریخ تولد، آدرس، و شماره ملی است. مشتریان بانک‌های پیشرفته غالبا اهل فن هستند و مایل به انجام امور خود در صفحه گوشی یا در بستر اینترنت رایانه خود هستند. با این حال، آنها تقاضای خدمات سریع دارند.

اکنون چالش موسسات مالی این است که تمام بررسی‌های لازم برای KYC را به روشی کارآمد و سریع انجام دهند. در این بازه زمانی، دسته‌ای از روش‌ها نیاز به اجرا دارند، مانند تایید سند، روش‌های غیراسنادی (شامل بررسی‌های مرجع اعتبار، پردازش اطلاعات اپلیکیشن کاربر و دیگر مراجع شهرداری یا پایگاه‌های داده ملی)، تایید تصویری (به صورت ویدیوی کوتاه و نمونه‌های صوتی) سابقه مشتری قبلی در همان موسسه مالی. ارزیابی ریسک حاصل مشخص خواهد کرد که کدام محصول و خدمات به فرد ارائه می‌شود.

راستی‌آزمایی

رفتن به عمق مسئله – و درک اینکه چه کسی مشتری شما است – نیاز به راستی‌آزمایی دارد. به طور کلی سه سطح مورد قبول از راستی‌آزمایی بانک‌ها و دیگر موسسات مالی جهت محافظت از خود در مقابل مجرمان، تروریست‌ها و افراد سیاسی وجود دارد. این سطوح عبارتند از:

  1. ساده‌سازی شده : برای حسابهای محدود‌شده و حساب افراد جوان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. پایه‌ای : برای حساب‌های جاری و اپلیکیشن‌های عمومی برای محصولات مصرفی.
  3. پیشرفته : برای حسابهایی که ارزش بالایی دارند و افرادی که براساس اطلاعات از قبل جمع‌آوری شده در معرض خطر هستند، ضروری است. آزمایشات راستی‌آزمایی پیشرفته غالبا در سطح قانون‌گذاری و اجتناب‌ناپذیر است.

یافتن اینکه مشتریان شما کجا مستقر هستند و آنچه که شامل فعالیت‌های مالی آنها می‌شود اغلب با یک اسم و تایید آدرس ساده انجام می‌شود. برای اطلاعات پیشرفته بیشتر، ممکن است نیاز به نگاه به معاملات، شغل، الگوهای فعالیت و متدهای پرداخت باشد.

نظارت طولانی مدت

پس از شناسایی و ارزیابی مشتری، هنوز به نظارت جهت حصول اطمینان از اینکه موسسات مالی از  بالاترین حد حفاظت برخوردارند، نیاز است. علائم هشدار دهنده در حساب‌های یک فرد ممکن است شامل فعالیت‌های غیرمعمولی مانند افزایش ناگهانی معاملات مرزی ، جهش معاملات یا افزایش زیاد ارزش معاملات ، تحریم دارندگان حساب یا توجه ناخوشایند رسانه‌ای باشد که بر صاحب حساب و افراد وابسته آنها تأثیر می گذارد.

چرا ارائه دهنده گان راهکار KYC باید شخص ثالث باشد؟

رعایت الزامات ” مشتری خودت را بشناس ” و ارائه فرآیندی مقرون به صرفه ، کارآمد و کاربرپسند ، اغلب بزرگترین چالش برای موسسات مالی است. هزینه تطابق با لیست فزاینده شرایط پیچیده KYC که موسسات مالی را تحت فشار قرار می‌دهد، به طور قابل ملاحظه‌ای در حال رشد است و در تجربه کاربری تاثیر مستقیم دارد.

بسیاری از مصرف‌کنندگان از ارائه‌دهندگان فعلی خود ناامید شده‌اند و مشکلی با تغییر موسسه مالی خود با یک حرکت ندارند. طبق گزارشات هزینه KYC در انگلیس ۴۷ میلیون پوند در سال، و در آمریکا ۶۰ میلیون دلار در سال است. با چک‌هایی که برای هر بانک از ۱۰ تا ۱۰۰ پوند هزینه دارد. استفاده از یک ارائه دهنده شخص ثالث اختصاصی مانند یوآیدی می تواند بسیاری از مشکلات خدمات مشتری و همچنین هزینه کلی بانک‌ها و سایر موسسات مالی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

ارائه‌دهندگان راه‌کارهای دیجیتال KYC چکاری انجام می‌دهند؟

ارائه‌دهندگان راه‌کارهای KYC شخص ثالث، برای موسسات مالی راهکارهای احراز هویت غیرحضوری و دیجیتال را پیشنهاد می‌ دهند. بنابراین این موسسات می‌توانند بجای نگرانی درباره بحث امنیت، ارائه سرویس‌های مالی را انجام دهند.

یک تیم متخصص ویژه در حوزه امنیت و تایید کاربر، می‌تواند یک راه حل سریع ، دقیق ، مقرون به صرفه و سازگاری ارائه دهد. این راه‌حل می‌تواند از طریق اتصالات API به صورت یکپارچه درون سیستم‌های خود موسسه مالی ادغام شود.

توانایی ردیابی افزایش ثبت نام‌های متعدد و وضعیت امنیتی آنها از طریق گزارش دقیق ، امکان بهینه‌سازی بیشتر روند پردازش مشتری را فراهم می‌کند. در نتیجه، می‌توان از توقعات مشتری فراتر رفت و به رضایت کلی زودتر، از طریق یک تجربه آسان و راحت موبایل و آنلاین رسید.

یوآیدی چه نقشی در فرایند KYC دارد؟

در یوآیدی تمرکز ما بر تایید دقیق و ایمن هویت یک فرد است. ما زمینه اساسی هرگونه پیکربندی KYC با ساختار مناسب در یک موسسه مالی آینده‌نگر و متمرکز بر دیجیتال را فراهم می‌کنیم.

مشتریان شما با دقت بیش از ۹۵درصد در عرض چند ثانیه تأیید خواهند شد. می‌توانید فرآیند احراز هویت را متناسب با نیازهای موسسه خود تنظیم کنید و از یوآیدی به عنوان بخشی کلیدی از روند KYC خود ، برای دقت و نظارت مستمر به عنوان یک جایگزین کارآمد و ارزان برای رسیدگی به این فرایند استفاده کنید.

سرویس احراز هویت یوآیدی به عنوان اولین راهکار احراز هویت دیجیتال، با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق، تشخیص چهره و تشخیص زنده بودن چهره کاربر، فرایند احراز هویت ثنا، احراز هویت اداره کار، احراز هویت سجام برای دریافت کد بورسی و همچنین احراز هویت صرافی رمز ارز را با ضریب خطای کمتر از ۰.۰۱ درصد انجام می دهد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه