اهمیت یوآیدی به عنوان یک رگ تک ایرانی

یوآیدی رگ تک ایرانی
فهرست مطالب

تصاویر بالا عکس یک شعبه از بانک در زمان ۵ سال پیش و چند سال آینده را نشان می ­دهند. مشتریان بانک ­های کجا رفته ­اند؟ چرا دیگر خبری از صف ­های طولانی مراجعه ­کنندگان به بانک برای انجام یک مبادله مالی ساده نیست؟ بله همانطور که خود حدس می­ زنید اکثر خدمات بانک ­ها و موسسات مالی با ورود فناوری در این حوزه به صورت آنلاین انجام می ­شود و کسب و کارهای فین­ تک باعث شده­ اند دیگر مراجعه حضوری به بانک­ ها نیاز نباشد.

وقتی مشتریان از فناوری و خدمات فین ­تک ­ها استفاده می ­کنند قانون­گذاری و تنظیم­ گری­ ها و نظارت بر تراکنش های آن­ ها نیز باید متناسب با این کسب و کارها انجام شود و نمی ­توان از قوانین و رویه­ های گذشته برای رصد و نظارت بر این کسب و کارها استفاده کرد. به دلیل اینکه حجم کاربران و تراکنش­ ها در این کسب و کارها بالا است و به دنبال آن داده­ های زیادی ایجاد می­ شود تجزیه و تحلیل آن­ ها و انطباق با قوانین برای این کسب و کارها پرهزینه و زمان­ بر شده و فعالیت­ های این چنینی از توان فین ­تک­ ها خارج می­ شود بنابراین ریسک کلاهبرداری و انجام اعمال مجرمانه افزایش می­ یابد. بعد از بحران اقتصادی ۲۰۰۸، بانک­ ها به دلیل سوءاستفاده سودجویان از تکنولوژی مجبور به پرداخت جریمه ۳۵۰ میلیارد دلاری شده­ اند و در ایران ۲۷ هزار پرونده فیشینگ ایجاد شده است.

رگ تک ها کدام شرکت­ ها هستند و چه مشکلی را حل می­ کنند؟

در دنیا برای حل این مشکلات، شرکت ­های رگ تک ایجاد شده ­اند به عبارتی از همان فناوری که باعث شد مراجعه حضوری به بانک­ ها به صفر برسد از همان فناوری برای قانون­گذاری، تجزیه و تحلیل داده­ ها، انطباق با قوانین و جلوگیری از انجام اعمال مجرمانه استفاده می ­شود. اما در ایران با سیاست­ های قهریه با چنین مشکلاتی مقابله می ­کنند به طور مثال در صورت فیشینگ حسابی، کسب و کار فین ­تک ارائه ­دهنده خدمات مربوطه فیلتر می­ شود که این سیاست نه تنها مشکل را حل نمی­ کند بلکه باعث ایجاد موانع جدی در توسعه چنین کسب و کارهایی می­ شود.

علاوه بر فیشینگ حساب­ ها، به دلیل سیاست­ های توزیعی ایران مانند توزیع بنزین یارانه­ ای، سبد کالا و غیره نیاز به فناوری برای تجزیه و تحلیل داده­ ها و انطباق با قوانین بیشتر احساس می ­شود. علاوه بر این ایران با مشکلات ویژه­ ای از جمله؛ اجاره دفترچه بیمه درمانی، فروش پک احراز هویت، خرید و فروش داروهای خاص یارانه­ ای در بازار سیاه، کلاهبرداری در فضای مجازی، ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد فرار مالیاتی، حساب­ های بانکی بی­ هویت، حساب­ های بانکی اجاره ­ای، کارت بازرگانی اجاره­ ای به نام افراد معتاد، پولشویی با استفاده از بیتکوین، فیلترشدن فین­ تک­ ها به اتهام پولشویی و عملیات تروریستی با استفاده از سیم­ کارت مجهول الهویه دست به گریبان است. کسب و کار­های رگ تک می­ توانند از ایجاد بسیاری از چنین اعمال مجرمانه جلوگیری کنند.

روند سرمایه گذاری در فناوری رگ تک در دنیا

طبق نمودار بالا، حجم سرمایه ­گذاری خطرپذیر در فناوری رگ تک در طی سال­ های اخیر به شدت در حال رشد است.

حوزه ­های فعالیت شرکت­ های رگ تک

حوزه­ های کاری شرکت ­های رگ تک شامل ۷ زیر شاخه می ­شود و سهم این حوزه­ ها از کل شرکت­ های فعال در حوزه رگ تک نیز به صورت زیر است.

  • تایید هویت: افزایش فرآیندهای جمع­ آوری و تایید اطلاعات، خدمات شناسایی مشتریان و سیاست­ های ضدپولشویی؛ ۲۶ درصد
  • جمع­ آوری و تجمیع اطلاعات: جمع ­آوری اطلاعات جدید و تحلیل و تجزیه داده­ ها طبق اهداف شرکت؛ ۱۴ درصد
  • رصد و نظارت: رصد تراکنش ­ها برای جلوگیری از پولشویی و سوء استفاده از بازار و نظارت بر رفتار کارکنان برای جلوگیری از فعالیت­ های مشکوک؛ ۱۳ درصد
  • تحلیل و مدیریت ریسک: مدیریت ریسک طبق پیش­ بینی­ ها و تحلیل سناریوهای مختلف؛ ۱۳ درصد
  • تجزیه و تحلیل و گزارش­ دهی قوانین: رصد، شناسایی و تفسیر قوانین موبوط به کسب و کارهای حوزه مالی؛ ۱۰ درصد
  • انطباق با قوانین: ارائه راه ­حل ­های رتبه­ بندی شرکت­ ها و دیگر ابزارهای بهینه ­سازی فرآیندها مانند مدیریت اسناد و اطلاعات و خودکارسازی تذکرات؛ ۱۶ درصد
  • گزارش­ دهی: تجزیه و تحلیل داده ­ها برای تولید گزارش­ های مرتبط با قوانین و مدیریت گزارش ­دهی؛ ۹ درصد

جایگاه یوآیدی در بین شرکت ­های رگ تک ایران

یوآیدی با ارائه یک پلتفرم امن احراز هویت دیجیتال برای اولین بار به صورت حرفه­ ای به حوزه مدیریت و تایید هویت در فناری رگ تک وارد شده است و توانسته است تا خدمات e-KYC را ارائه دهد. یوآیدی از طریق هوش مصنوعی و استفاده از فناوری های Image Processing، OCR،  Liveness Detection و متد Deep Learning راهکار خلاقانه­ ای را برای احراز هویت و KYC بر بستر آنلاین فراهم آورده است. یوآیدی با ارائه هویت دیجیتال احراز شده می­ تواند کسب و کارهایی که نیازمند به احراز هویت کاربران خود هستند را بلادرنگ احراز هویت کند.

موارد زیر نمونه­ هایی از کسب و کارهایی است که نیازمند احراز هویت دیجیتال هستند:

  • پلتفرم­ های آگهی فروش آنلاین مثل دیوار و شیپور
  • بانک ها برای باز کردن حساب و انجام تراکنش بالا بدون مراجعه به حضور فیزیکی
  • ایجاد سامانه اطلاعاتی یکپارچه در حوزه بهداشت (حذف اجاره دفترچه های بیمه و در نتیجه کوتاه شدن دست دلالان. علاووه بر این نیاز واقعی کشور به داروهای خاص و مدیریت صادارات و واردات شناسایی خواهد شد.)
  • کسب و کارهای فین تک (کیف پول های الکترونیکی، وام دهی، رمز ارزها و…)
  • اپراتورها تلفن همراه (احراز هویت دقیق سیم کارت ها و بالطبع حذف سیم کارت های مجهول الهویه)
  • کارگزاری های بورس برای ایجاد سامانه یکپارچه و ارائه خدمات در مقیاس وسیع­تر

و بسیاری دیگر از کسب و کارهای اقتصاد اشتراکی (مانند تاکسی های آنلاین و اجاره محل اقامت) در فضای آنلاین که نیازمند احراز هویت کاربران خود هستند.

ارزش­ های پیشنهادی یوآیدی

  • تجربه کاربری بهتر و بالطبع کاهش نرخ از دست دادن مشتری به واسطه احراز هویت بلادرنگ (Real Time)؛
  • جلوگیری از کلاهبرداری و پیاده سازی اثربخش خدمات ضد پولشویی با حذف قضاوت های انسانی؛
  • مقیاس پذیری استارتاپ ها با برطرف کردن مشکلات لجیستیکی؛
  • امنیت اطلاعات و دقت بیشتر در فرآیند احراز هویت به دلیل استفاده از هوش مصنوعی؛
  • کاهش هزینه های ناشی از کلاهبرداری و تبانی و همچنین هزینه های مرتبط با زیرساخت های فیزیکی و نیروی انسانی؛
  • ایجاد امکان فعال­ سازی آنلاین سیم­ کارت­ها؛
  • پیاده سازی واقعی بانکداری الکتریکی و دولت الکترونیک.

چند مورد از بهترین شرکت­ های رگ تک در حوزه احراز هویت در دنیا

چند مورد از بهترین شرکت های رگ تک در حوزه احراز هویت در دنیا

 

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه