۱۰ نشانه برای تشخیص تقلب های مالی

10 نشانه کلاهبرداری
فهرست مطالب

ما از دورانی که کسب و کارها فقط به تأیید مشتری توجه می‌کردند گذشته‌ایم. امروزه، سازمان‌ها در حال حرکت به سمت یک چشم‌انداز دیجیتالی‌تر هستند و روند کار از راه دور در حال افزایش است. این روند دیجیتالی‌تر شدن البته برای کلاهبرداران موقعیت خوبی را ایجاد می‌کند زیرا فضاهای دیجیتال بیشتر در معرض حملات کلاهبرداری هستند. به گفته گاردین، در سال ۲۰۲۰ کلاهبرداری در بریتانیا ۲.۳ میلیارد پوند هزینه داشته است. کسب‌وکارها باید مراقب نشانه‌های اولیه کلاهبرداری‌های احتمالی باشند و برای حذف آن‌ها یا به حداقل رساندن تأثیر آن‌ها تلاش‌های مناسبی انجام دهند. از کسب و کارهای مالی و مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا سفر و بخش املاک و مستغلات، هر کسب و کاری در معرض خطر کلاهبرداری است. در این مقاله قصد داریم با نشانه های تقلب مالی آشنا شویم. با ما همراه باشید.

نشانه های رایج کلاهبرداری که کسب و کارها نادیده می گیرند

داشتن ایده‌ای از کلاهبرداری قبل از وقوع آن، به کسب و کارها این امکان را می‌دهد که بتوانند از وقوع کلاهبرداری جلوگیری کنند،  نشانه های رایج تقلب مالی که کسب و کارها باید به آنها توجه داشته باشند عبارتند از:

  • داده‌های جعلی
  • معاملات مشکوک
  • مشتریان پرخطر
  • داشتن چندین حساب
  • حملات جعل چهره
  • مهندسی اجتماعی
  • تراکنش بدون کارت
  • حملهٔ بازپخش
  • کم اظهاری
  • نداشتن هیچ گونه سابقه قبلی

نشانه های کلاهبرداری

۱.      داده های جعلی یا قدیمی

دادن اطلاعات نادرست یا قدیمی به یک کسب و کار یکی از نشانه های تقلب مالی است که برای کلاهبرداران هم کار آسانی است. کسب‌وکارها با ورود مشتریان جدید، اطلاعاتشان را برا ثبت دریافت می‌کنند؛ اما در این مرحله، افراد متقلب تمایل دارند اطلاعات خود را نادرست و جعلی ارسال کنند، که این نشانه اولیه‌ی کلاهبرداری است. چنین مشتریانی احتمالاً بعداً مرتکب کلاهبرداری های مالی می‌شوند، اگرچه ارائه داده‌های جعلی هم خود یک کلاهبرداری است. به عنوان مثال، یک مشتری می‌تواند هنگام خروج از یک فروشگاه تجارت الکترونیک، آدرس خود را نادرست ثبت کند و سپس به دلیل دریافت نکردن سفارش، ادعای استرداد وجه اشتباه کند.

در چنین مواردی، در حالی که فروشگاه تجارت الکترونیکی خود به شدت تحت تأثیر کلاهبرداری برای استرداد وجه قرار می‌گیرد، کلاهبردار در نهایت محصولات را بدون پرداخت هزینه خریداری می‌کند. طبق گزارش وبسایت Payments Dive، پیش بینی می‌شود که جعل در صنعت تجارت الکترونیک تا سال ۲۰۲۱ از ۲۰ میلیارد دلار فراتر رود.

۲.      معاملات مشکوک و نشانه های تقلب مالی

نظارت بر معاملات مشتری و گزارش تراکنش‌های مشکوک برای موسسات مالی اجباری است؛ مواردی که برای تراکنش‌های مشکوک باید به آن‌ها توجه شود عبارتند از:

  • پرداخت بیش از یک ارزش خاص
  • تراکنش‌های فرامرزی فراتر از حد معین
  • مبلغ یا زمان غیرمعمول واریز و برداشت یا هر فعالیت مالی دیگر

قانون رازداری بانکی FinCEN مؤسسات مالی در ایالات متحده را ملزم می‌کند که گزارش فعالیت مشکوک موسوم به SAR را برای تراکنش‌های مشکوک بیش از ۱۰۰۰۰ دلار به تنظیم‌کننده‌ها ارسال کنند. این یکی از نشانه های اصلی پولشویی است که در آن ممکن است شخصی به عنوان یک قاطر پول برای یک مالک دارای سود نهایی (Ultimate Beneficial Owner) کار کند.

۳.      مشتریانی از کشورهای با ریسک بالا

کشورهای پرخطر آن‌ دسته از کشورهایی هستند که توسط ناظران مالی بین‌المللی مانند گروه ویژه اقدام مالی طبقه‌بندی می‌شوند و دارای نرخ بالایی از فساد، مسائل مکرر پولشویی و چارچوب انطباق مقرراتی ضعیف هستند. مشتریان این کشورها به قصد پولشویی اقدام به افتتاح حساب در موسسات مالی بین المللی می‌کنند، در حالی که منابع وجوه آنها قانونی نیست. برخورد با این مشتریان همچنین می‌تواند منجر به جریمه یا تحریم توسط مقامات نظارتی شود.

۴.      چند حساب متعلق به یک مشتری

یکی از نشانه های تقلب مالی داشتن چندین حساب مختلف است. این کلاهبرداری زمانی اتفاق می‌افتد که یک مشتری چندین حساب در یک پلتفرم ایجاد می‌کند، اعم از پلتفرم تجارت الکترونیک، سایت بازی یا بانک آنلاین. کلاهبرداران داده‌های مشابهی را با استفاده از IP های مختلف به یک پلتفرم می‌دهند یا برخی از قسمت‌های داده را تغییر می‌دهند تا قانونی به نظر برسد. در اینجا نحوه‌ی سوء‌استفاده مجرمان از چندین حساب را بیان می‌کنیم:

  • صنعت تجارت الکترونیک با مشکل سوء‌استفاده از کدهای تبلیغاتی یا کوپن‌های تخفیف مواجه است؛
  • در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، از حساب‌های مختلف برای ارسال هرزنامه یا دستیابی به مخاطبان بیشتر استفاده می‌شود؛
  • از طریق چندین حساب بانکی، مجرم می تواند پولشویی کند؛
  • کلاهبرداران برای شرکت در بازی‌ها از حساب‌های متعددی استفاده می‌کنند تا نتایج برنده را دستکاری کنند.

نشانه های تقلب های مالی

۵.      حملات جعل چهره (حملات اسپوف)

“هر چه را که می بینید باور نکنید”؛ این جمله در فضای آنلاین کاملاً صادق است. علت آن هم این است که شخصی که در رسانه‌های اجتماعی با او ارتباط برقرار می‌کنید ممکن است در زندگی واقعی وجود نداشته باشد یا عکس او غیر واقعی باشد. برای کسانی که نمی‌دانند جعل چهره چیست، باید گفت که جعل چهره روشی است که در آن یک مجرم سایبری با استفاده از عکس، ویدیو، ماسک صورت یا برخی ابزارهای کلاهبردازی خود را به‌عنوان شخص دیگری نشان می‌دهد.

حملات جعلی در سال‌های اخیر افزایش یافته است و بیشتر برای ایجاد حساب‌های بانکی آنلاین یا درخواست وام استفاده می‌شود. این موضوع به طور بالقوه می‌تواند منجر به سرقت هویت، تصاحب حساب، پولشویی و سایر جرایم مالی شود.

اکثر حملات جعل چهره از طریق اشیای دو بعدی یا سه بعدی برای فریب راه‌های تشخیص چهره انجام می شود. کلاهبرداران در ماسک‌های دو بعدی، از یک عکس یا کاغذ صاف استفاده می‌کنند، در حالی که در ماسک‌های سه بعدی، از مجسمه یا چاپ سه بعدی استفاده می‌کنند. این ماسک‌ها همچنین با استفاده از ربات‌ها یا چاپگرهای سه بعدی ساخته می‌شوند که ابزارهای دقیق‌تر و پویاتری برای ساخت ماسک هستند و همزمان می‌توانند چندین ماسک ایجاد کنند.

Deepfake نمونه دیگری از حملات جعلی است که در آن از فناوری هوش مصنوعی برای ایجاد ویدیوهای واقعی از قربانی استفاده می‌شود.

۶.      مهندسی اجتماعی و نشانه های تقلب مالی

در مهندسی اجتماعی، کلاهبرداران افراد را به گونه‌ای هدایت می‌کنند که اطلاعات حساب کاربری و سایر اطلاعات حساس خود را ارائه دهند. رایج‌ترین مثال، کلاهبرداری فیشینگ است که در آن ایمیل‌هایی ارسال می‌شود و ادعا می‌کند از طرف یک مقام دولتی ارسال می‌شود و رمز عبور کارت اعتباری یا حساب بانکی فرد را درخواست می‌کند. در آگوست ۲۰۲۱، هشداری توسط کمیسیون تجارت فدرال در مورد حملات فیشینگ پیامکی صادر شد که در آن کلاهبرداران هویت سازمان‌های ایالتی را جعل می‌کردند.

افراد کلاهبردار از طریق حمله خشونت آمیز یا به دست آوردن اعتبار حساب از طریق فیشینگ، نوع دیگری از کلاهبرداری به نام تصاحب حساب را انجام می‌دهند. حساب ربوده شده بعداً برای خرید کالاهای آنلاین، انتقال غیرقانونی وجه یا ادعای تخفیف استفاده می‌شود.

۷.      تراکنش بدون کارت

یکی از نشانه های تقلب مالی، تراکنش بدون کارت است. تراکنش بدون کارت نوعی کلاهبرداری است که در آن کلاهبردار از اطلاعات دزدیده شده دارنده‌ی کارت (نام، آدرس صورتحساب و کد CSV) برای خرید کالایی از طریق یک پلتفرم آنلاین یا تلفن استفاده می‌کند که در آن کارت به فروشنده ارائه نمی‌شود.

نشانه های تقلب مالی

۸.      حملات بازپخش

شکلی از کلاهبرداری دیجیتال که در آن انتقال داده‌ها بین یک تعامل میان مشتری و فروشنده با تاخیر، پخش مجدد یا تکرار همراه است، به عنوان حمله مجدد شناخته می شود. از این طریق، کلاهبردار اطلاعات حساس مشتری و فروشنده را می‌دزدد.

۹.      فاکتورهای کمتر از مبلغ تاییدیه (کم اظهاری)

این کلاهبرداری توسط کارمندان یک سازمان انجام می‌شود که ایده‌ی آستانه‌ی هزینه‌ها را دارند و سپس یک صورتحساب کمتر از آن ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، اگر سطح آستانه‌ی تأیید سازمان شما ۱۰۰۰۰ دلار باشد، رسیدی برای ۹۸۰۰ دلار دریافت کنید.

۱۰.  عدم وجود داده های قبلی ثبت شده

در حین پذیرش از راه دور کارمندان جدید ، اگر متقاضی سابقه قبلی در هیچ سازمان یا مؤسسه آموزشی دیگری نداشته باشد، می‌تواند یک نشانه برای این باشد که این داده‌ها تقلبی هستند که هیچ ارتباطی با یک شخص معتبر ندارند.

پیشنهاد یوآیدی برای تشخیص تقلب‌های مالی چیست؟

یوآیدی خدمات خود را به صورت حرفه‌ای و با روش‌های مدرن ارائه می‌کند که در آن داده‌های هر کاربر با احراز هویت اسناد هویتی آن‌ها در زمان واقعی تأیید می‌شود. راه حل مبتنی بر هوش مصنوعی به کسب و کار کمک می‌کند تا از ورود ایمن مشتریان اطمینان حاصل کند. راه حل تأیید هویت چند لایه یوآیدی حساب‌های آنلاین را در برابر کلاهبرداری دیجیتال بالقوه ایمن می‌کند.

با یوآیدی، احراز هویت غیرحضوری از جمله احراز هویت سامانه ثنا و احراز هویت سجام را به کمک هوش مصنوعی در کوتاهترین زمان انجام دهید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه