بانکداری دیجیتال چیست

بانکداری دیجیتال چیست
فهرست مطالب

به زبان ساده، بانک دیجیتال بانکی است که فعالیت آن به صورت آنلاین است و تمامی خدماتی را که قبلا فقط در شعبه بانک در دسترس بود و حضوری ارائه می‌شد، به صورت آنلاین به مشتریان خود ارائه می‌دهد. بانکداری دیجیتال شامل دیجیتالی کردن تمام محصولات، فرآیندها و فعالیت‌های بانکی سنتی برای خدمت به مشتریان به صورت آنلاین است.

در بانکداری دیجیتال، تمام خدمات بانکی سنتی، به صورت ۲۴/۷ روی تلفن همراه، رایانه و دستگاه‌های هوشمند متصل به اینترنت در دسترس هستند، بدون این که به حضور مشتری در شعبه بانک نیازی باشد.

  • دریافت صورت‌حساب‌های بانکی
  • برداشت وجه نقد
  • انتقال وجه
  • مدیریت حساب جاری/پس‌انداز
  • افتتاح حساب بانک دیجیتال
  • مدیریت وام
  • پرداخت قبوض
  • مدیریت چک
  • نظارت بر سوابق تراکنش

همه موارد ذکر شده از جمله خدماتی هستند که تمام کاربران می‌توانند در قالب بانکداری دیجیتال به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

بانک‌های سنتی و نئوبانک‌ها هر دو خدمات بانکداری دیجیتال را ارائه می‌دهند. نئوبانک‌ها تمایل دارند خدمات خود را فقط از طریق کانال‌های دیجیتال ارائه دهند، در حالی که بانک‌های سنتی معمولاً ترکیبی از خدمات حضوری و دیجیتال را هدف قرار داده‌اند.

بانکداری دیجیتال روز به روز محبوب‌تر می‌شود. زیرا به مشتریان روشی راحت، مقرون به صرفه و امن برای انجام امور بانکی ارائه می‌دهد.

مقاله پیشنهادی: امضای الکترونیکی چیست

طبق آمار Statista، بخش بانکداری دیجیتال در پنج سال آینده فرآیند رو به رشدی خواهد داشت. این روند نشان دهنده توسعه و گسترش مداوم خدمات بانکداری دیجیتال در آینده است.

بانکداری دیجیتال

رشد بانکداری دیجیتال در درجه اول، ناشی از افزایش پذیرش فناوری‌های دیجیتال و تغییر ترجیحات مشتریان است که تمایل بیشتری به استفاده از کانال‌های دیجیتال برای تراکنش‌های مالی خود دارند.

رشد بانکداری دیجیتال

انواع بانکداری دیجیتال

بانکداری دیجیتال به استفاده از فناوری برای ارائه خدمات بانکی به مشتریان از طریق کانال‌های دیجیتال مانند وب‌سایت‌ها، برنامه‌های تلفن همراه و بانکداری آنلاین اشاره دارد. به صورت کلی، چند نوع رایج از بانکداری دیجیتال وجود دارد که عبارتند از:

۱. بانکداری سنتی مبتنی بر اینترنت

این نوع بانکداری دیجیتال توسط بانک‌های سنتی ارائه می‌شود که شعبه فیزیکی نیز دارند. این بانک‌ها این امکان را برای مشتریان خود فراهم می‌کنند تا از طریق وب‌سایت یا برنامه تلفن همراه به حساب‌های خود دسترسی داشته باشند و تراکنش‌هایی مانند بررسی موجودی، انتقال پول و پرداخت صورت‌حساب را انجام دهند.

۲. نئوبانک

نئوبانک‌ها بانک‌های آنلاینی هستند که هیچ شعبه فیزیکی ندارند. آنها معمولاً توسط فناوری‌های جدید و رابط‌های کاربری کاربرپسند عرضه می‌شوند و طیف محدودی از محصولات و خدمات را با نرخ‌های رقابتی ارائه می‌دهند.

 بسیاری از نئوبانک‌ها مجوز بانکداری ندارند و برای عملیات بانکی با یک بانک شریک می‌شوند (یعنی مشتریان آن‌ها باید در بانک شریک حساب باز کنند). اغلب، دامنه خدماتی که توسط یک نئوبانک ارائه می‌شود در مقایسه با بانک‌های دارای مجوز محدودتر است.

مقاله پیشنهادی: لیست نئوبانک های ایران

۳. بانک‌های چالشگر

بانک‌های چالشگر از بریتانیا نشأت گرفته است و به بانک‌های جدید اشاره دارد که نهادهای بانکداری سنتی را به چالش می‌کشد. بانک‌های چالشگر برای کاربر نهایی، کاربر پسندتر و مقرون به صرفه‌تر هستند. این بانک‌ها بر روی خلاءهایی از خدمات تمرکز می‌کنند که مؤسسات مالی بزرگ قادر به ارائه آن به مشتریان نیستند.

از این رو این نوع بانک‌ها معمولاً بر ارائه خدمات به بخش‌های خاصی از بازار، مانند جوانان یا کارآفرینان، تمرکز دارند.

۴. بانک‌های بدون شعبه

بانک‌های بدون شعبه شبیه به نئوبانک‌ها هستند، اما ممکن است با یک بانک سنتی برای برخی از خدمات بانکی مانند صدور کارت اعتباری یا پردازش چک همکاری‌هایی داشته باشند.

۵. ارائه دهندگان خدمات پرداخت دیجیتال

ارائه دهندگان خدمات پرداخت دیجیتال شرکت‌هایی هستند که خدمات پرداخت آنلاین و موبایلی را ارائه می‌دهند. آنها معمولاً با بانک‌ها یا سایر موسسات مالی شریک می‌شوند تا تراکنش‌ها را پردازش کنند.

۶. بانکداری باز

بانکداری باز نوعی بانکداری دیجیتال است که به مشتریان اجازه می‌دهد داده‌های مالی خود را با برنامه‌ها و خدمات شخص ثالث به اشتراک بگذارند. این نوع بانکداری می‌تواند به مشتریان کمک کند تا امور مالی خود را بهتر مدیریت کرده و بهترین نرخ‌ها و معاملات را پیدا کنند.

۷. بانکداری مبتنی بر بلاک چین

بانکداری مبتنی بر بلاک چین نوعی بانکداری دیجیتال است که از فناوری بلاک چین برای ذخیره و ایمن سازی داده‌های مالی استفاده می‌کند. بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده است که می‌تواند تراکنش‌ها را به صورت شفاف و بدون نیاز به واسطه ثبت کند.

انتخاب نوع مناسب بانکداری دیجیتال برای شما به نیازها و ترجیحات فردی بستگی دارد.

انواع بانکداری دیجیتال

مزایای بانکداری دیجیتال

با ورود روزافزون بانک‌های دیجیتال به زندگی کاربران، درک این موضوع که چگونه راه‌حل‌های بانکداری دیجیتال مدرن، به آن‌ها امکان ارائه خدمات بهتر و ارزان‌تر از رقبای سنتی را فراهم می‌کند، اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند. از این رو در ادامه مهم‌ترین مزایای بانکداری دیجیتال را بررسی می‌کنیم:

  • کاهش هزینه

بانک‌های سنتی زمان و منابع زیادی را صرف بررسی و حسابداری می‌کنند. نرم‌افزار بانکداری دیجیتال با حذف فرآیندهای زائد اداری، به طور قابل توجهی هزینه‌های عملیاتی را کاهش می‌دهد. 

سیستم‌های بانکداری دیجیتال با خودکار کردن فرآیندهای مرتبط با تراکنش‌های مالی روزانه، حجم زیادی از کارها را از دوش بانک‌ها برمی‌دارند. دیجیتالی‌سازی، تعداد مراحل و افراد دخیل در تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد و در نتیجه، ریسک بروز خطاهای مالی پرهزینه را کم می‌کند.

  • قابلیت استفاده بهتر

پروتکل‌های یکپارچه KYC (احراز هویت مشتری) و AML (ضد پولشویی) به بانک‌های دیجیتال و مشتریان امکان می‌دهند تا ظرف چند دقیقه و از طریق هر دستگاه دارای اینترنتی، حساب باز کنند. 

سیستم‌های تأیید هویت و ارزیابی ریسک به بانک‌ها این امکان را می‌دهند تا با سرعت و به راحتی به مشتریان خدمات ارائه دهند و بدین ترتیب، به افرادی که مشتری بانک نیستند نیز امکان دسترسی به خدمات مالی را فراهم کنند.

برای آشنایی با خدمات احراز هویت یوآیدی کلیک کنید. 

  • شخصی‌سازی بیشتر

نرم‌افزار بانکداری دیجیتال با استفاده از هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) امکان اجرای استراتژی‌های پیچیده و شخصی‌سازی شده را فراهم می‌کند. بانک‌ها می‌توانند در زمان مناسب، گزینه‌های مالی مرتبط، ابزارهای تعاملی و منابع آموزشی را به مشتریان ارائه دهند.

 بودجه‌بندی خودکار، تجزیه و تحلیل مخارج، یادآورهای پس‌انداز و بسیاری از ابزارهای دیگر به آگاهی و مشارکت مشتریان کمک می‌کنند.

مقاله پیشنهادی: هوش مصنوعی چیست

  • ارائه خدمات جدید و نو

بانک‌های دیجیتال در حال حاضر دارای ویژگی‌های بسیاری هستند که بانک‌های سنتی به سادگی نمی‌توانند ارائه دهند، مانند خرید ارزهای دیجیتال و طلا یا سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار بورس از طریق اپلیکیشن بانکداری.

مشتریان بانکداری دیجیتال و آنلاین می‌توانند به طور لحظه‌ای تنظیمات امنیتی، محدودیت‌های تراکنش و حتی فعال یا غیرفعال کردن پرداخت‌های NFC را تغییر دهند.

  • سهولت ثبت‌نام

ثبت‌نام در بانک‌های دیجیتال نیز بسیار آسان‌تر است. کاربران می‌توانند تنها با وارد کردن جزئیات خود به صورت آنلاین، ظرف چند دقیقه در این بانک‌ها حساب باز کنند.

  • هزینه‌های خدمات پایین‌تر

از آنجایی که بسیاری از بانک‌های دیجیتال نیازی به مکان‌های فیزیکی ندارند، در هزینه‌های عملیاتی و نگهداری صرفه‌جویی زیادی می‌کنند. از این رو، بابت ارائه خدمات مختلف به کاربران، کارمزد پایینی می‌گیرند.

خدمات بانکداری دیجیتال

بانک‌های دیجیتال بسیاری از محصولات و خدماتی را که یک بانک سنتی ارائه می‌دهد، را به صورت آنلاین در اختیار کاربر قرار می‌دهند. این محصولات و خدمات عبارتند از:

۱. امکان افتتاح حساب‌های پس‌انداز

بانک‌های دیجیتال حساب‌های پس‌انداز را برای دسترسی آسان به خدمات بانکی و حفظ قدرت خرید با بهره بانکی ارائه می‌دهند.

۲. افتتاح حساب‌های جاری

کسب‌وکارها از حساب‌های جاری استفاده می‌کنند، زیرا معمولاً باید روزانه تراکنش‌های متعدد انجام دهند. برخلاف حساب‌های پس‌انداز، پس از تعداد معینی تراکنش، هیچ هزینه‌ای از این حساب‌ها کسر نمی‌شود.

۳. برداشت و سپرده وجه نقد

بانکداری دیجیتال به کاربران این امکان را می‌دهد که از حساب‌ها وجه نقد برداشت یا به آن‌ها واریز کنند.

۴. انتقال وجه 

کاربران از طریق بانکداری دیجیتال می‌توانند بین حساب‌های بانکی، خدمات تجارت الکترونیک یا سایر تراکنش‌های تجاری، وجوه انتقال دهند.

توجه: کارمزد تراکنش / هزینه انتقال ممکن است از بانکی به بانک دیگر متفاوت باشد.

۵. پرداخت قبوض

خدمات بانکداری دیجیتال به شما امکان می‌دهد، بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک و یا هیچ محل دیگری، قبض‌های خدماتی خود را پرداخت کنید.

۶. صورت‌حساب‌های بانکی

 از طریق بانکداری دیجیتال، می‌توانید با استفاده از برنامه تلفن همراه یا وب‌سایت بانک، صورت‌حساب‌های بانکی را به صورت آنلاین مشاهده کنید. این صورت‌حساب‌ها می‌توانند برای کاربران مفید باشند تا نحوه‌ی خرج کردن پول خود را مدیریت کنند.

۷. وام

برخی از بانک‌ها فقط از طریق روش‌های دیجیتال به کاربران خود وام می‌دهند. با این حال، همه بانک‌های آنلاین امکان ارائه وام به کاربران خود را ندارند.

خدمات ذکر شده،  تمام محصولات و خدماتی را که یک بانک دیجیتال ارائه می‌دهد، شامل نمی‌شود. خدمات خاص دیگری نیز بسته به نیازها و قابلیت‌های بانک‌های دیجیتال ارائه می‌شود.

تفاوت بانکداری دیجیتال و الکترونیک

اگرچه این دو اصطلاح ممکن است به جای هم قابل استفاده به نظر برسند، اما در واقع تفاوت‌های اساسی بین بانکداری دیجیتال و الکترونیک (آنلاین) وجود دارد.

  • بانکداری الکترونیک تنها شامل برخی از توابع تراکنشی سیستم اصلی بانکداری است. 
  • بانکداری الکترونیک معمولاً از طریق اینترنت قابل دسترس است و  کارکردهای بانکی اولیه‌ای مانند مدیریت حساب و دسترسی به صورت‌حساب را ارائه می‌دهد. 
  • قابلیت‌های یک سیستم بانکداری آنلاین محدود است و نمی‌توان به سرعت آن را برای ارائه خدمات بانکی اضافی به مشتریان گسترش داد.

در مقابل:

  • سیستم‌های بانکداری دیجیتال بسیار انعطاف‌پذیرتر هستند و به بانک‌ها اجازه می‌دهند تا ویژگی‌ها را بسیار سریع‌تر از سیستم‌های سنتی اضافه و گسترش دهند.
  •  بانکداری دیجیتال برای ارائه خدمات مقرون به صرفه، با امنیت و انعطاف‌پذیر به بانک‌ها و مشتریان بر اتوماسیون فرآیند سطح بالا، خدمات مبتنی بر وب و APIها متکی است.
  •  راه‌حل‌های بانکداری مدرن امکان یک سفر کاملاً دیجیتالی برای مشتری را فراهم کرده، جریان‌های داده‌ای لحظه‌ای ایجاد می‌کند و تجزیه و تحلیل‌های کلیدی را تسریع می‌بخشد.

برای آشنایی و استفاده از وب سرویس احراز هویت یوآیدی کلیک کنید.

یک اصطلاح دیگر که اغلب با بانکداری آنلاین و دیجیتال اشتباه گرفته می‌شود، بانکداری سیار است. بانکداری سیار را می‌توان به عنوان خدمتی تعریف کرد که توسط یک بانک موجود به مشتریانش ارائه می‌شود تا آن‌ها را قادر سازد بدون نیاز به مراجعه به شعبه بانک، از طریق دستگاه‌های تلفن همراه خود تراکنش انجام دهند.

بنابراین، از میان این سه مفهوم، بانکداری دیجیتال مفهوم بسیار گسترده‌تری است. می‌توان با اطمینان گفت که این مفهوم ترکیبی از بانکداری آنلاین و موبایلی است.

جمع بندی

بر اساس گزارش مکینزی، بیش از ۶۵ درصد از بانک‌ها در حال بررسی پتانسیل پلتفرم‌های بانکداری هسته نسل بعدی هستند. تجربیات بانکداری دیجیتالی ارائه شده، بانک‌های سنتی را مجبور می‌کند تا دوباره فناوری‌های قدیمی را در هسته کسب و کار خود مورد بررسی قرار دهند.

در این مقاله از یوآیدی به صورت کامل شما را با مفهومی به نام بانکداری دیجیتال چیست؟ آشنا کردیم و به بررسی مزایا و خدماتی که ارائه می‌کند، پرداختیم. اگر سوالی در مورد انواع بانکداری دیجیتال، ویژگی‌های بانکداری دیجیتال و نحوه دسترسی به این نوع ارائه دهندگان خدمات مالی دارید، حتما در بخش نظرات بنویسید تا مشاوران ما به صورت کامل راهنمایی‌تان کنند.

سوالات متداول

بانکداری دیجیتال به استفاده از فناوری برای ارائه خدمات بانکی به مشتریان از طریق کانال‌های دیجیتال مانند وب‌سایت‌ها، برنامه‌های تلفن همراه و بانکداری آنلاین اشاره دارد. با بانکداری دیجیتال، هر خدمتی که در شعبه بانک ارائه می‌شود به صورت ۲۴/۷ روی موبایل، کامپیوتر و سایر دستگاه‌های هوشمند سازگار در دسترس است.

در اصل، بانکداری آنلاین به عملیات بانکی “اصلی” که توسط اکثر مشتریان بانک انجام می‌شود، می‌پردازد. بانکداری دیجیتال یک اصطلاح گسترده‌تر است که شامل تمام تراکنش‌هایی می‌شود که از طریق فناوری انجام می‌شود.

بانکداری دیجیتال به معنای انتقال همه تراکنش‌ها و خدمات بانکی به اینترنت است. انتقال به فضای آنلاین باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های راه‌اندازی شعب بانک می‌شود.

بانکداری دیجیتال در ایران در حال گذار از مراحل اولیه خود است و پتانسیل رشد قابل توجهی را دارد. در حالی که بانک‌های سنتی در حال حاضر سهم عمده‌ای از بازار را در اختیار دارند، بانک‌های دیجیتال نوظهور و نئوبانک‌ها به سرعت در حال افزایش سهم بازار خود هستند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه