کلاهبرداری ارزهای دیجیتال و راه های مقابله با آن

کلاهبرداری ارزهای دیجیتال و راه های مقابله با آن
فهرست مطالب

قیمت بیت کوین، یکی از معتبرترین ارزهای رمزنگاری شده، در سال ۲۰۱۷ به حدود ۲۰۰۰۰ دلار رسید. این اتفاق به یک پدیده فرهنگی تبدیل شد که نشان دهنده افزایش سالانه بیش از ۲۰۰۰٪ است. در سال ۲۰۱۸ شاهد سقوط بزرگ کریپتو بودیم اما با این حال ارز دیجیتال همچنان بسیار محبوب است و بیت کوین با ارزهای دیجیتال مهم دیگری مانند اتریوم، بایننس، تتر و تعداد بی‌شماری دیگر به پیشرفت خود ادامه می دهند. علاوه بر این، صرافی‌های ارزهای دیجیتال نیز گسترش یافته‌اند و پلتفرم‌هایی را ارائه می‌کنند که به مشتریان اجازه می‌دهد ارزهای دیجیتال را با سایر دارایی‌ها، از جمله ارزهای معمولی و سایر ارزهای دیجیتال، مبادله کنند. اما در این میان، در بازار رمز ارزها مانند هر بازار سرمایه دیگری، فرصت‌هایی برای بازیگران بد جهت کلاهبرداری ارزهای دیجیتال وجود دارد تا سرمایه‌گذاران را به روش های مختلف فریب دهند.

کلاهبرداری ارزهای دیجیتال به موضوع اصلی بحث برای دولت ها تبدیل شده است. مجریان قانون از طریق کنفرانس های متعدد و خبرگزاری ها به مردم در مورد راههای مقابله با کلاهبرداری و سرقت دارایی های آنها، هشدار و آموزش می دهند. کلاهبرداری و سرقت رمز ارزها با روش های متفاوت به امری رایج‌ تبدیل شده است. بنابراین دارندگان این نوع سرمایه باید با روشهای مطمئن از سرمایه خود محافظت نمایند.

راههای تقلب مالی و کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

کلاهبرداری و تقلب های مالی در حوزه ارزهای دیجیتال می تواند به اشکال مختلفی انجام شود، از جمله:

جرایم مالی

تراکنش‌های فوری، قابلیت حمل و دسترسی بین‌المللی کریپتو به این معنی است که می‌توان از آن به عنوان ابزار جدیدی برای فرار از مالیات، پولشویی و رشوه‌ استفاده کرد.

تقلب مالی به صورت عرضه اولیه

اولین عرضه یک ارز دیجیتال خاص برای فروش، به نام عرضه اولیه سکه یا ICO، می تواند وسیله ای برای شکار سرمایه گذاران باشد. بسیاری از ICOها کاملا جعلی هستند و با بیوگرافی جعلی اعضای تیم موجود و کاغذهای سفید فنی که از سایر ارزهای رمزنگاری قانونی کپی شده‌اند، ارائه می شوند و به محض جمع آوری سرمایه، کاربران را با ارزهای جعلی تنها می گذارند.

کلاهبرداری و سرقت ارزهای دیجیتال با طرح های پمپ و تخلیه

کریپتو می‌تواند تنوع جدیدی از طرح پامپ و دامپ کلاسیک را ارائه دهد، جایی که صاحبان سهام سعی می‌کنند قبل از فروش دارایی‌های خود، قیمت را در اوج مصنوعی بالا ببرند. در دنیای کریپتو، این امر در مرحله ICO یا حتی فراتر از آن، زمانی که ادعاهای نادرست می‌توانند تقاضا را افزایش دهند و به دارندگان بزرگ ارزهای دیجیتال اجازه کسب سودهای ساختگی کلان را بدهند، رایج است.

طرح های پانزی

سرمایه‌گذاری‌های کریپتو همچنین می‌توانند به عنوان وسیله‌ای برای طرح سنتی Ponzi مورد استفاده قرار گیرند. به طوری که وجود کاربر جدید برای ارائه سود ساختگی به کاربر اولیه ضروری است. سرمایه گذاری های ادعایی در بازارهای در حال ظهور کریپتو نیز می تواند به عنوان هدف فرضی طرح های پانزی باشد. با توجه به اینکه از کریپتو به طور گسترده ای استقبال شده است، ارزهای دیجیتال می توانند پوششی عالی برای یک طرح پانزی باشند.

دزدی سنتی

در صورت عدم رعایت ملاحظات امنیتی توسط کاربر در نگهداری از کیف پول خود، هکرها می توانند کیف پول های رمزنگاری سرمایه گذاران را هک کنند و ارز آنها را به سرقت ببرند. هک کیف پول کاربران با جعل هویت و معمولا با روش های سنتی احراز هویت انجام می پذیرد. آنها می توانند کیف پول های جعلی را برای طرف مقابل خود راه اندازی کنند. همچنین می توانند مبادلات رمزنگاری جعلی برای سرقت پول مشتریان راه اندازی کنند.

جلوگیری از تقلب های مالی و کلاهبرداری ارزهای دیجیتال

چگونه می توانید از خود در برابر کلاهبرداری های رمزنگاری محافظت کنید؟ در اینجا چند نکته وجود دارد که باید قبل از استفاده از بیت کوین، اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال در نظر بگیرید.

  • هیچ اطلاعاتی را به صورت اسمی در نظر نگیرید. ادعاهای مطرح شده در مورد هر نوع سرمایه گذاری در ارز دیجیتال را بررسی کنید. به خصوص اگر آنقدر خوب و بی نقص به نظر می رسند که مشکوک باشند و یا وعده سودهای بادآورده یک شبه را بدهند.
  • احراز هویت دو مرحله‌ای را تا حد امکان در هر نوع کیف پول و صرافی ارز دیجیتالی که استفاده می‌کنید فعال کنید. اما توجه داشته باشید که این یک راه حل مطمئن نیست، همانطور که در زمان هک Coinbase دیدیم.
  • به کسی اعتماد نکنید – مقامات دولتی، شخصیت‌های عمومی، افراد غریبه – که مستقیماً با شما تماس می‌گیرند و درخواست پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال را دارند و یا به شما «پیشنهاد سرمایه‌گذاری» می‌دهند.
  • هرگز کلید خصوصی یا عبارت اولیه کیف پول رمز ارز خود را با کسی به اشتراک نگذارید و آن اطلاعات را در جایی آفلاین ذخیره کنید، که به کیف پول سرد معروف است.
  • آدرس های وب سایت را دوبار و سه بار بررسی کنید. کلاهبردارانی که اقدام به کلاهبرداری فیشینگ می‌کنند، URL سایت‌های قانونی را کپی می‌کنند و حروف و اعداد را با هم عوض می‌کنند – برای مثال یک “l” برای “۱” یا “۰” برای حرف “O”.
  • هر پیشنهادی که نیاز به کارمزد اولیه دارد را رد کنید، به خصوص اگر این هزینه باید به صورت ارز دیجیتال پرداخت شود.

علاوه بر این نکات، بهتر است از صرافی هایی استفاده نمایید که فرایند احراز هویت آنها ایمن و به روز است. همانطور که در مورد مثال صرافی Coinbase گفته شد، با استفاده از شناسایی و تایید هویت ضعیف و سنتی، تضمینی برای امنیت حساب و کیف پول شما وجود ندارد. صرافی های بزرگ دنیا نیز علاوه بر احراز هویت دو مرحله ای، از تشخیص چهره نیز برای تایید هویت کاربر به منظور جلوگیری از کلاهبرداری ارزهای دیجیتال کاربران استفاده می کنند. 

احراز هویت صرافی رمز ارز با یوآیدی

یوآیدی، به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال (eKYC) در ایران، با بهره مندی از الگوریتم های هوش مصنوعی مانند تشخیص چهره، یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربر (Liveness Detection) با محصول احراز هویت صرافی رمز ارز به دنبال حفاظت کاربران و صرافی ها در مقابل کلاهبرداری ارزهای دیجیتال می باشد. یوآیدی فرایند احراز هویت سامانه ثنا، احراز هویت سامانه سجام و احراز هویت صرافی های رمز ارز را با ضریب خطای کمتر از ۰.۰۱ درصد به انجام می رساند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه