یوآیدی چگونه با جعل هویت مقابله می‌کند؟

مقابله یوآیدی با جعل هویت
یوآیدی با رویکرد ترکیب هوش مصنوعی (تشخیص زنده بودن تصاویر) و یادگیری عمیق در تشخیص چهره و همچنین استفاده از اطلاعات هویتی افراد، توانسته به خوبی با جعل هویت مقابله کند.
فهرست مطالب

در عصر جدید، با پیشرفت تکنولوژی و ظهور فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند هوش مصنوعی (AI)، انجام بسیاری از کارها از طریق اینترنت فراهم شده است. یکی از مهم‌ترین کارهایی که به کمک تکنولوژی‌های روز انجام می‌شود تشخیص هویت و جلوگیری از جعل آن است. بر اساس آمار جهانی، از سال ۱۹۹۵ و با گسترش اینترنت، بسیاری از فین‌تک‌هایی که به صورت فیزیکی فعالیت داشتند، ناچار شدند تا بخشی از خدمات خود را از طریق اینترنت به مشتریان ارائه دهند. از همین رو، رگ‌تک‌ها در سراسر جهان به وجود آمدند تا با استفاده از فناوری‌های نوآورانه خود راه را برای تطبیق‌پذیری بیشتر با قوانین مالی جدیدی باز کنند که بر اساس خدمات اینترنتی وضع می‌شوند.  یوآیدی، پلتفرم ایرانی امن اهراز هویت دیجیتال است که با استفاده از فناوری‌های جدید، با جعل هویت در اینترنت مبارزه می‌کند. در این مطلب تصمیم داریم تا به بررسی این موضوع بپردازیم که یوآیدی چگونه با جعل هویت مقابله می‌کند و از چه فناوری‌هایی استفاده می‌کند. با ما همراه باشید.

مقابله با جعل هویت با تشخیص زنده

مختصری درباره رگ‌تک یوآیدی

با افزایش بحران‌های مالی در جهان و همچنین به دنبال افزایش سوءاستفاده‌های مالی از کاربران اینترنت، کشورهای مختلف، قانون‌گذاری‌های سخت‌گیرانه‌تری را بر روی سایت‌ها و شرکت‌هایی اعمال کرده‌اند که در حوزه مالی فعالیت دارند یا به صورت فروشگاهی خدمات خود را ارائه می‌دهند. به دلیل این افزایش سخت‌گیرانه، استارت‌آپ‌هایی با عنوان رگ‌تک در سراسر جهان شروع به کار کردند که هدف آن‌ها استفاده از فناوری‌های جدید و خلاقانه برای مطابقت با قوانین مالی است.

یوآیدی، پلتفرم ایرانی فعال در حوزه رگ‌تک است که با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و فناوری‌های Face Matching، Liveness Detection و ORC راهکارهای نوآورانه‌ای برای احراز هویت اینترنتی و مقابله با جعل هویت ارائه می‌دهد.

در ادامه با راهکارهای یوآیدی برای مقابله با جعل هویت آشنا خواهیم شد.

راه‌های مقابله با جعل هویت با یوآیدی

در قرن بیست و یکم، هر روز یک گام بیشتر به تکنولوژی و دنیای دیجیتال وابسته می‌شویم. در راستای همین دیجیتالی شدن، کلاهبرداری‌ها و جعل نیز به سوی دیجیتالی شدن پیش می‌رود. به همین دلیل نیاز است تا با راهکارهای خلاقانه جلوی این کلاهبرداری‌ها را گرفت. یوآیدی این کار را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و اطلاعات هویتی انجام می‌دهند که در ادامه با این روش‌ها آشنا می‌شویم.

مقابله با جعل هویت با استفاده از اطلاعات هویتی

یکی از روش‌های یوآیدی برای مقابله با جعل هویت، استفاده از روش احراز هویت بر اساس اطلاعات هویتی (Knowledge based authentication) است. این روش که به صورت مخفف KBA نیز نامیده می‌شود، نوعی احراز هویت است که با استفاده از اطلاعات هویتی فرد از جمله نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره حساب، امضا و سایر اطلاعات، تشخیص داده می‌شود  که شخص ارائه دهنده اطلاعات هویتی، دقیقاً همان فرد است. این روش، مرحله ابتدایی برای مقابله با جعل هویت و شناسایی افراد واقعی است.

مقابله با جعل هویت با استفاده از هوش مصنوعی

تشخیص جعل و کلاهبرداری به روش کلاسیک و توسط افراد آموزش‌دیده دیگر پاسخگو نیست؛ احراز هویت با استفاده از عکس و ویژگی‌های افراد درصد خطای بالایی دارد. به همین دلیل، پلتفرم یوآیدی علاوه بر استفاده از روش اطلاعات هویتی، با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و فناوری‌ تشخیص زنده بودن (Liveness Detection) با جعل هویت مبارزه می‌کند. برای پی بردن به نحوه عملکرد این فناوری‌، به بررسی دقیق‌تر آن می‌پردازیم.

تکنولوژی تشخیص زنده بودن (Liveness Detection)

بعد از دریافت اطلاعات هویتی کاربر، نیاز است تا از فناوری قوی برای تایید هویت و اصالت کاربر استفاده شود. استفاده از روش یادگیری ماشین و یا دید کامپیوتری اگرچه راهی برای کمک به تشخیص جعل هویت هستند اما با پیشرفت‌های کلاهبرداران اینترنتی، این روش‌ها نیاز به بهبود دارد. به همین دلیل، پلتفرم یوآیدی از راهکار امنیتی چند لایه برای مقابله با جعل هویت استفاده کرده است که یکی از این لایه‌های امنیتی، فناوری تشخیص زنده بودن است.

مبارزه با جعل هویت با یوآیدی

تکنولوژی تشخیص زنده بودن  یا Liveness Detection مهم‌ترین تکنولوژی مورد استفاده یوآیدی برای مقابله با جعل هویت است. این فناوری مبتنی بر ویدیو است که در آن لازم است فرد با استفاده از دوربین تلفن همراه، ویدیویی بین ۵ تا ۱۵ ثانیه ضبط و ارسال کند. ویژگی‌هایی مانند نور، بافت، انعکاس سایه و چهره فرد بر اساس این ویدیو و با یک فریم تصادفی بررسی و ارزیابی می‌شود و با مدارک هویتی فرد تطبیق داده می‌شود تا از واقعی بودن کاربر اطمینان حاصل شود. یوآیدی به کمک تکنولوژی تشخیص زنده بودن، از ترفندهای جعل هویت ماننده استفاده از ماسک، استفاده از ویدیوی ضبط شده و استفاده از عکس برای احراز هویت جلوگیری می‌کند.

یوآیدی با استفاده از تکنولوژی تشخیص زنده (Liveness Detection)، هوش مصنوعی و یادگیری عمیق را با یکدیگر ترکیب کرده است تا به این ترتیب مانع احراز هویت نادرست ناشی از ضعف‌های موجود در روش‌های تشخیص چهره شود.

ترفندهای کلاهبرداران برای جعل تصویر زنده

در صورتی که سیستم احراز هویت و تشخیص چهره ضعیف باشد و از تکنولوژی‌های چندلایه استفاده نکند، کلاهبرداران می‌توانند ترفندهایی را برای جعل تصویر زنده به کار ببرند که این ترفندها عبارتند از:

  • استفاده از عکس کاغذی یا دیجیتال: کلاهبردار می‌تواند با سوءاستفاده از عکس دیگران، اقدام به احراز هویت کند. این کار با روش‌هایی مانند نگه داشتن خط کش یا مداد میان دوربین و عکس و ایجاد حالت پلک زدن انجام می‌شود.
  • استفاده از ماسک سه بعدی: در این روش کلاهبردار از ماسک سه‌بعدی برای جعل هویت استفاده می‌کند. این ماسک‌ها چهره را عوض می‌کنند و در قسمت چشم دارای حفره هستند. به همین دلیل برای سیستم احراز هویتی که از نظر امنیتی قوی نباشد، تشخیص واقعی بودن چهره غیرممکن می‌شود.
  • استفاده از تصاویر متحرک: در ان روش، کلاهبردار،عکس واقعی افراد را به کمک نرم‌افزار تبدیل به تصاویر متحرکی می‌کند که شبیه به فیلم خواهد شد و در صورت عدم تشخیص مناسب، جعل هویت اتفاق می‌افتد.

جعل هویت با ویدئو

مهم‌ترین نوآوری یوآیدی در تشخیص چهره و مقابله با جعل هویت، استفاده از سیستم تشخیص زنده بودن تصویر است. یوآیدی با کمک این فناوری و یادگیری عمیق نه تنها می‌تواند عکس و ویدیو را شناسایی کند، بلکه امکان تشخیص استفاده از ماسک را نیز دارد. سیستم تشخیص زنده بودن، الگوریتمی مهم و ضروری برای مقابله با جعل هویت است.

مزایای استفاده از تکنولوژی تشخیص زنده بودن یوآیدی

از مهم‌ترین مزایای روش تشخیص زنده بودن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دقت بالا در مقابله با جعل هویت: با توجه به ارزیابی‌های انجام شده بر بیش از ۱۵۰۰ تست جعل هویت در بازه زمانی ۶ روزه، یوآیدی توانست در تشخیص چهره و احراز هویت، امتیاز ۹۸.۷ درصد را کسب کند که نشان‌دهنده امنیت بالای این سیستم یوایدی در مقابله با جعل هویت بوده است.
  • تجربه کاربرپسند: سادگی در طراحی و راحتی کار با سیستم امنیتی تشخیص چهره برای تجربه کاربری اهمیت بالای دارد. در سیستم تشخیص هویت یوآیدی کافی است کاربر مقابل دوربین بایستد و تصویر صورت خود را زوم کند. سپس چند فریم فیلم با کیفیت ذخیره و ارسال کند.

رویکرد ترکیبی یوآیدی و مزایای آن در مقابله با جعل هویت

تشخیص جعل هویت بدون استفاده از تکنولوژی‌های مدرن سخت و اغلب ناممکن است. حتی افرادی که تجربه زیادی در تشخیص هویت دارند، در مواجهه با کلاهبرداران حرفه‌ای، به سختی می‌توانند جعل را تشخیص دهند. به همین دلیل ضروری است که از سیستم‌ها و فناوری‌های قوی برای مقابله با جعل هویت استفاده شود.

یوآیدی با رویکرد ترکیب هوش مصنوعی (تشخیص زنده بودن تصاویر) و یادگیری عمیق در تشخیص چهره و همچنین استفاده از اطلاعات هویتی افراد، توانسته به خوبی با جعل هویت مقابله کند.

با یوآیدی و با کمک احراز هویت ثنا می توانید فرایند احراز هویت خود را به صورت غیرحضوری انجام دهید.

 

 

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه