معرفی ۴ تکنولوژی تحول بانکداری و بانک‌های سنتی

معرفی ۴ تکنولوژی تحول بانکداری و بانک‌های سنتی
فهرست مطالب

همه‌گیری ویروس کرونا یا کووید- ۱۹ باعث مواجهه صنعت خدمات مالی با موجی از تحولات دیجیتال شده است. در خانه ماندن مردم باعث شده بانک‌ها فرآیندهای اداری و ارائه خدمات به مشتری را دیجیتال کنند تا تبادلات مالی مهم تداوم داشته باشد. در نتیجه این امر نیز چهار تکنولوژی تحول بانکداری و فناوری نوظهور درحال متحول ساختن بانکداری هستند. برای آشنایی با این تکنولوژی تحول بانکداری در این مطلب از یوآیدی همراه ما باشید.

 ۴ تکنولوژی تحول بانکداری و بانک‌های سنتی

۱) تلفن همراه : تولید حجم گسترده‌ای از داده‌های جدید

صنعت خدمات مالی پیش از همه‌گیری در حال تشویق به استفاده از تلفن همراه بود. بسیاری از بانک‌ها نرم افزار داشتند اما تعداد کمی بانک از مزایای کامل این فناوری استفاده می‌کردند. اما این امر پس از دوران کرونا تغییر کرد. امروزه امریکا نزدیک به ۱۷۰ میلیون کاربر بانک‌داری مبتنی بر تلفن همراه دارد. موسسات مالی نیز به اطلاعات بیشتری دسترسی دارند این امر به مبارزه علیه حملات سایبری کمک خواهد کرد. از این رو تلفن همراه را می‌توان به عنوان یک تکنولوژی تحول بانکداری به شمار آورد.

اطلاعات درباره مشتریان و تبادلات، رفتار، محیط و مکان آنان از جمله داده‌هایی است که توسط موبایل بانک‌ها جمع آوری می‌شود. حتی می‌توان از طریق بلوتوث دیگر دستگاه‌های متصل نزدیک به مشتری را پیدا کرد. همه این اطلاعات به بانک کمک می‌کند تا مشتریان خود را بهتر بشناسد. برای مثال، بانک دقیقا می‌داند که تبادل پول شما در خانه یا مکانی مشکوک مانند کشوری خارجی انجام شده است. بانک‌ها با استفاده از این حجم گسترده‌ داده‌های جدید و آگاهی از تبادلات مانع کلاهبرداری از مشتریان خواهد شد و این امر قبل‌تر ممکن نبود.

۲) هوش مصنوعی : تشخیص سیگنال از نویز

تا پیش از این بیشتر موسسات مالی اطلاعات کاربر را در تعداد زیادی دیتابیس ذخیره می‌کردند. این امر جمع آوری داده معنادار را به کاری ملالت آور و زمانبر تبدیل کرده بود. اما بانک‌ها با افزایش حجم داده‌ها به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین روی آوردند تا مقیاس گسترده‌ای داده را تحلیل کنند. امروزه ۷۵% بانک‌های بزرگ به دنبال راهبردهای مبتنی بر هوش مصنوعی هستند. بنابراین هوش مصنوعی نیز یک تکنولوژی تحول بانکداری است.

بانک‌ها در گذشته برای شناسایی کلاهبرداری به بررسی دستی اطلاعات تبادلات می‌پرداختند. اما امروزه به‌ خاطر حجم بالای اطلاعات این کار غیرممکن است و هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به کمک این کار آمده‌اند. این دو فناوری تعداد موارد جهت بررسی دستی توسط تیم ضدکلاهبرداری را کاهش می‌دهند.

به علاوه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی تیم ضدکلاهبرداری را چابک‌تر و سریع‌تر خواهد کرد. امروزه بیشتر بانک‌ها از این دو فناوری جهت شناسایی کلاهبرداری استفاده می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود که هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در آینده کلاهبرداری را به طور خودکار شناسایی کنند.

تکنولوژی تحول بانکداری

۳) بلاکچین : فضا دادن به هویت‌های خودمختار

بلاکچین یا فناوری دفترکل توزيع شده قادر است تعیین کند چه کسی کنترل اطلاعات قابل شناسایی شخصی ما را در دست داشته باشد و به اعتبار موسسات مالی و تبادلات آنلاین می‌افزاید.

بلاکچین هویت فرد را اثبات می‌کند و به مصرف کنندگان این امکان را می‌دهد هویتی دیجیتال و تایید شده بسازند. بلاکچین به کمک بهره‌گیری از رمز نويسي‌ کلید عمومی و ارجاع اعتبارنامه تایید شده فرد به دفتر ثبتی معتبر به افراد کمک می‌کند تا کنترل اعتبارنامه هویت دیجیتال خود را در دست گیرند. مصرف کنندگان باید اعتبارنامه هویت خود را در جای امن نگه دارند و از آن به‌عنوان مدرکی رمزنویسی شده استفاده کنند. همچنین امکان لغو دسترسی در هر زمانی وجود دارد.

زیرساخت بلاکچین به مصرف کنندگان این امکان را می‌دهد تا در کانال‌های دیجیتال از هویت قابل‌ انتقال خود استفاده کنند و کنترل اطلاعات قابل شناسایی شخصیشان را در دست گیرند. این امر مانع تبادلات پرداخت شيادانه خواهد شد. در حال حاضر اگر تبادلی کلاهبرداری شناسایی شود آن کسب و کار برای اثبات قانونی بودنش چند راه دارد که سالانه میلیاردها دلار هزینه به دنبال خواهد داشت. اگر مصرف کنندگان هویت‌های دیجیتال تایید شده داشتند، بانک‌ها و دیگر کسب وکارها می‌توانستند ثابت کنند چه کسی تبادل را انجام داده و از هزینه‌ها کم می‌شد.

سرمایه گذاری در زیرساخت بلاکچین هنوز با استقبال روبرو نشده اما با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال این امر تغییر خواهد کرد. امروزه ۷۰% بانک ها درحال آزمودن بلاکچین هستند.

۴) تایید دیجیتالی هویت : پایانی بر سرقت هویت

امروزه حضور فیزیکی هنوز در ۵۱% بانک‌های امریکای شمالی برای تایید هویت و افتتاح حساب الزامی است. تنها ۱۶% بانک‌ها برای افتتاح حساب از فناوری‌های امن جدید استفاده می‌کنند. اما این امر درحال تغییر است. امروزه می‌توان برای تایید هویت فرد از فناوری‌های نسل جدید تایید هویت مانند تشخیص چهره استفاده کرد. مصرف کنندگان می‌توانند با گرفتن سلفی، اسکن کارت شناسایی خود و ضبط ویدئو ثابت کنند همان شخص روی کارت هستند. این فناوری به حیات جریان کار بانک‌ها کمک کرده و در آینده علاوه بر پایان دادن به کلاهبرداری‌های بانکی افتتاح حساب سریع‌تر، آسان‌تر و کاملا دیجیتال را ممکن می‌سازد. بنابراین می‌تواند به عنوان تکنولوژی تحول بانکداری در نظر گرفته شود.

تلفن همراه، هوش مصنوعی، بلاکچین و تایید دیجیتال هویت طی سال پیش صنعت خدمات مالی را متحول کرده‌اند. اما بانک‌ها هنوز فرصت دارند از این فناوری‌ها جهت یکپارچه‌سازی بیشتر خدمات خود استفاده کنند. این فناوری‌ها در هر بخشی تجربه مشتری را بهبود می‌بخشند، مانع کلاهبرداری آنلاین خواهند شد، کنترل اطلاعات حساس مصرف کنندگان را به دست خودشان می‌سپارند و حافظ هویت‌ ما هستند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه