مقایسه احراز هویت دیجیتال و سنتی یا دستی

احراز هویت دیجیتال و سنتی
فهرست مطالب

احراز هویت در دنیای امروز بخش بسیار مهمی از مناسبات معمول تلقی می‌شود. از این رو کسب‌وکارها به دنبال یافتن بهترین راه برای احراز هویت هستند. زیرا با روی کارآمدن روش‌های احراز هویت دیجیتال استفاده از روش‌های احراز هویت سنتی رنگ باخته است. از این رو در این مطلب از یوآیدی قصد داریم که به مقایسه احراز هویت دیجیتال و سنتی یا دستی بپردازیم. به این ترتیب تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین روش نیز موثر خواهد بود. برای کسب اطلاعات در خصوص احراز هویت دیجیتال و سنتی با ما همراه باشید.

احراز هویت به چه معناست؟

قبل از این‌که بخواهیم به مقایسه احراز هویت دیجیتال و سنتی بپردازیم، بهتر است تعریفی از احراز هویت ارائه دهیم. طبق تعریف احراز هویت فرآیندی است که طی آن درستی هویت یک فرد شناسایی و تأیید می‌گردد. بنابراین زمانی که کاربر بخواهد وارد سیستم شود و یا به منبعی دسترسی پیدا کند، ابتدا باید هویت خود را اثبات کند.

احراز هویت سنتی یا دستی یعنی چه؟

در احراز هویت سنتی یا دستی معمولا افراد برای تایید هویت خود باید با در دست داشتن مدارک هویتی خود به مراکز مربوطه مراجعه کنند. در این روش از احراز هویت معمولا از مدارک شناسایی معتبری مانند کارت ملی یا پاسپورت و گواهینامه استفاده می‌شود. این روش از احراز هویت معمولا در سیستم بانکی استفاده می‌شود. هر چند اکنون امکان استفاده از بسیاری از خدمات پایه و غیر پایه بانکی به صورت اینترنتی نیز وجود دارد. از طرفی نیز امکان افتتاح حساب آنلاین در بسیاری از بانک‌ها میسر شده است و احراز هویت مربوط به این فرآیند به صورت غیرحضوری انجام می‌شود. اما هنوز هم دسترسی به تمامی خدمات بانکی با استفاده احراز هویت دستی یا سنتی امکانپذیر است. بنابراین مقایسه احراز هویت دیجیتال و سنتی در سیستم بانکی تا حد زیادی چالش برانگیز است.

البته لزوما در احراز هویت سنتی نیازی به در دست داشتن مدارک هویتی نیست. زیرا برخی از سازمان‌های سنتی و دانشگاه‌ها برای احراز هویت افراد به منظور تعبیه سیستم ورود و خروج از اثر انگشت یا عنبیه چشم و یا وارد کردن پسورد به سیستم‌های تعبیه شده استفاده می‌شود. اما امکان انجام این احراز هویت تنها با حضور فیزیکی فرد امکانپذیر است. یعنی هر چند پایگاه داده چنین سیستم‌هایی بر اساس سیستم دیجیتال ره‌اندازی شده است، اما حضور فیزیکی فرد برای احراز هویت الزامی است.

مقایسه احراز هویت دیجیتال و سنتی

احراز هویت دیجیتال و حقایقی در مورد آن

احراز هویت دیجیتال به تمامی سیستم‌هایی اطلاق می‌شود که از سیستم مبتنی بر کامپیوتر یا سیستم‌های دیجیتالی برای تایید هویت افراد بهره می‌گیرند. انواع روش‌های احراز هویت دیجیتال عبارتند از :

  • احراز هویت از طریق تعیین رمز عبور
  • احراز هویت دو عاملی
  • احراز هویت چند عاملی
  • احراز هویت بیومتریک

فرآیند احراز هویت دیجیتال افراد به مراتب امن‌تر و دقیق‌تر از روش‌های احراز هویت سنتی یا دستی است. مخصوصا اگر قرار باید از احراز هویت بیومتریک و یا چند عاملی استفاده شود. زیرا در این روش‌ها احراز هویت افراد طی چند مرحله صورت می‌گیرد و لزوما شامل اطلاعات بیومتریک مانن تشخیص چهره، احراز هویت صوتی و یا احراز هویت با استفاده از عنبیه چشم است. بنابراین امکان اشتباه در مطابقت الگو‌های دریافت شده و الگوهای موجود در پایگاه داده تقریبا به صفر می‌رسد.

به دلیل دقت بالا و امنیت قابل قبول روش‌های احراز هویت دیجیتال از این سیستم‌ها معمولا در مواردی که لزوما تایید هویت از اهمیت بالایی برخوردار است، بیش‌تر از سایر سیستم‌ها استفاده می‌شود. احراز هویت بازار بورس و سرمایه، سیستم رمز ارز، موسسات مالی و بانکی، سیستم سفارت، ثبت‌نام در سیستم‌های آموزشی اعن از مدرسه و دانشگاه و … همگی جزو مهم‌ترین ارگان‌هایی هستند که تا حد ممکن سعی می‌کنند از روش‌های احراز هویت دیجیتال استفاده کنند.

مقایسه احراز هویت دیجیتال و سنتی

هر یک از روش‌های احراز هویت موجود می‌تواند بر اساس میزان دقت مورد نیاز برای هر سازمان در سیستم ارگان‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد اما در این میان موسساتی که فرآیند احراز هویت در آن‌ها یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های موجود است معمولا ترجیح می‌دهند که از روش‌های ایمن‌تری برای احراز هویت مراجعین خود استفاده کنند.

هر چند در سال‌های اخیر استفاده از احراز هویت دیجیتال کم کم داشت جایگزین احراز هویت سنتی و دستی می‌شد. اما با همه‌گیری ویروس کرونا و تلاش برای غیرحضوری شدن فرآیند احراز هویت در سازمان‌های مختلف، روش‌های احراز هویت دیجیتال با سرعت بی‌سابقه‌ای رشد کردند. در این میان نیز همواره سعی بر این بوده است که فرآیند احراز هویت برای کاربران به ساده‌ترین شکل ممکن تبدیل شود تا همه تقشار جامعه بتوانند از آن استفاده کنند.

البته ناگفته نماند که همواره امنیت بالای روش احراز هویت بیش از هر مسئله دیگری اهمیت داشته است. بنابراین قبل از هر چیز در بحث مقایسه احراز هویت دیجیتال و سنتی میزان قابلیت اطمینان این روش‌ها در نظر گرفته می‌شود. پس می‌توان گفت هر یک از این فرآیندهایی که بتواند بهترین استفاده را از روش‌های احراز هویت بیومتریک ببرد، به مراتب بیش‌تر مورد توجه قرار واهد گرفت، زیرا از امنیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

نتیجه‌گیری

جهان در حال حرکت به سمت دیجیتالیزه شدن است. از این رو طبیعی است که تمایل افراد برای استفاده از روش‌های احراز هویت دیجیتال نیز به مراتب بیش‌تر شود. در همین راستا نیز شرکت‌های بزرگ فناوری جهان در حال ابداع بهترین و امن‌ترین راه‌های احراز هویت مطابق با تکنولوژی‌های روز دنیا هستند تا بیش‌ترین سهم را از این دیجیتالیزه شدن از آن خود کنند.

در راستای استقبال از روش‌های جدید مانند انواع روش‌های احراز هویت دیجیتال توسط کاربران اینترنت احراز هویت یوآیدی نیز که به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور شناخته می‌شود، آماده ارائه خدمت به مشتریان است. فرآیند احراز هویت سامانه سجام جهت دریافت کد بورسی و احراز هویت سامانه ثنا را با سرعت و دقتی بسیار بالا انجام می‌دهد.

یوآیدی این فرآیند را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. با یوآیدی نیازی به تعیین رمزهای عبور و یا حفظ آنها نیست. چرا که خود چهره کاربر و حضور وی مجوز ورود و استفاده کاربر از خدمات مورد نظر می باشد. بنابراین استفاده از سیستم احراز هویت یوآیدی اطمینان بیش‌تری را به کاربران خواهد داد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه