راهنمای استعلام صلاحیت پیمانکاری در سامانه روابط کار

راهنمای استعلام صلاحیت پیمانکاری
فهرست مطالب

گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، گواهی است که تنها برای پیمانکاران واجد شرایط، توسط اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر می‌شود. مراحلی برای اخذ آن باید طی شود که به ترتیب شامل آموزش کارفرمایی، آموزش کارگری، دریافت گواهی‌های لازم، تایید صلاحیت کارشناس حفاظت فنی و تایید ایمنی فرآیندهای طی شده در روال بازرسی می‌شود. گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران در نهایت توسط کمیته تشخیص صلاحیت وزارت کار هر استان، برای پیمانکاران آن صادر می‌شود. در این میان معمولا اغلب کارفرمایان در صدد استعلام صلاحیت پیمانکاری مربوطه برمی‌آیند. از همین رو در ادامه می‌خواهیم راهنمای استعلام گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران در سامانه جامع روابط کار را در اختیارتان قرار دهیم اما پیش از آن بهتر است کمی در مورد نحوه اخذ گواهینامه و لزوم دریافت آن صحبت کنیم.

گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران چیست؟

این گواهی برای پیمانکاران حقیق و حقوقی که قرار است به صورت قراردادی یا پیمانکاری با شرکتی همکاری داشته باشند، الزامی است. در حقیقت بدون آن اجازه فعالیت به آن‌ها داده نمی‌شود.

بر اساس قانون برگزاری مناقصات تصویب شده توسط وزیران مربوطه، تمامی پیمانکاران به منظور مشارکت در مناقصه‌ها نیاز به دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران دارند تا در اختیار کارفرما قرار دهند.

گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

راهنمای دریافت گواهینامه استعلام صلاحیت پیمانکاری

ثبت درخواست برای دریافت این گواهی به صورت اینترنتی صورت می‌گیرد. این درخواست باید در دو سامانه ثبت شود:

  1. سامانه ایساپ در کانون سراسری مسئولین ایمنی و بهداشت کار کشور (isaap.mcls.gov.ir)
  2. سامانه جامع روابط کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (svcc.mcls.gov.ir)

ممکن است برایتان سوال باشد که چرا باید در سامانه ایساپ ثبت نام کنیم؟ باید بدانید یکی از مهم-ترین مدارکی که برای دریافت این گواهی لازم است، مدرک تاییدیه مسئول ایمنی یا افسر ایمنی است که آن هم از طریق سامانه ایساپ قابل پیگیری و دریافت است. از همین رو کانون مسئولین ایمنی و بهداشت کار استان تهران مسئولیت تشکیل پرونده متقاضیان و روال شرکت در دوره‌های آموزشی آن‌ها را بر عهده دارد. برای تشکیل پرونده مراحل زیر می‌بایست به ترتیب طی شوند.

  1. انجام فرایند ثبت نام و احراز هویت سامانه روابط کار با توجه به راهنمای احراز هویت در سامانه کارگر و کارفرما
  2. نام‌نویسی در سامانه ایساپ و تایید صلاحیت به عنوان کارشناسی ایمنی و حفاظت فنی
  3. ثبت نام در سامانه دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
  4. تحویل مدارک به کانون مسئولین ایمنی و بهداشت کار استان تهران به صورت حضوری
  5. ارسال پرونده تشکیل شده برای اداره کار، بررسی محل مورد نظر برای پیمان و در نهایت صدور گواهی

روال تایید صلاحیت پیمانکاران به چه صورت است؟

تایید صلاحیت پیمانکاران توسط دو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه بودجه کشور صورت می‌گیرد. به این صورت که وزارت تعاون، برای هر استان مسئولی را جهت بررسی شرایط ایمنی و فعالیت برخی از پیمانکاران در شرکت‌هایی مانند شرکت‌های خدماتی تعیین می‌کند. این بررسی برای شرکت‌های فنی مهندسی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور انجام می‌شود.

مدارکی که توسط سازمان برنامه برای شرکت‌های فنی مهندسی صادر می‌شود، گواهی صلاحیت پیمانکاری یا رتبه نامیده می‌شود. مدارکی هم که توسط اداره کار برای شرکت‌های خدماتی صادر می‌گردد، گواهی تایید صلاحیت پیمانکاری یا مجوز اداره کار است.

اخذ گواهی صلاحیت پیمانکاری چه اهمیتی دارد؟

گفتیم که پیمانکاران برای کار با کارفرمایان به صورت پیمانکاری یا شرکت در مناقصات نیاز به ارائه گواهی صلاحیت دارند. اما علت چیست؟ کلیدی ترین دلیلی که برای این امر مطرح است، کم کردن هزینه‌های جانبی است که می‌تواند به عنوان خسارت بر دولت یا کارکنان وارد شود.

به طور کلی دولت تمامی شرکت‌های پیمانکاری را ارزیابی کرده و در صورت برخورداری از شرایط لازم، صلاحیت آن‌ها را تایید می‌کند. این اقدام جهت پیشگیری از آسیب‌های احتمالی است که در پی انجام شدن کارها ممکن است رخ دهد.

این شرکت‌های پیمانکاری نیز می‌بایست شرکت‌های هدف خود را از جنبه‌های مختلف مانند مسائل ایمنی، تجهیزات فنی و کاری، گردش‌های مالی، مهارت و تخصص کارکنان، مدیریت، وضعیت دفتر مرکزی و … بررسی کنند. در صورت تایید، صلاحیت آن‌ها مورد قبول واقع می‌شود.

وبسایت استعلام صلاحیت پیمانکاری

راهنمای استعلام گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

استعلام از گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران یکی از چالش‌های مهم کارفرمایان است. زیرا بسیار مشاهده شده است که به دلیل پروسه طولانی و زمانبر اخذ این گواهی، عده‌ای اقدام به تهیه و تحویل گواهی‌های جعلی و غیرواقعی کرده‌اند.

از همین رو سامانه‌ای راه اندازی شد تا کارفرمایان و افراد هدف بتوانند به راحتی نسبت به استعلام و بررسی صحت گواهی تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران اقدام نمایند. این سامانه از طریق سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی svcc.mcls.gov.ir قابل دسترسی است اما نشانی دقیق صفحه مربوطه عبارتست از: https://svcc.mcls.gov.ir/Contractors.aspx

مراحل استعلام گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران

در اصل استعلام این گواهی به صورت اینترنتی است و کار دشواری نیست. تنها کافی است وارد نشانی فوق شوید. می‌توانید از لینک بالا استفاده نموده یا وارد سایت اصلی وزارت کار شوید و از منوی آن، به این قسمت بروید.

در نهایت با درج اطلاعات شرکت مورد نظرتان در صفحه باز شده، می‌توانید فرآیند استعلام را تکمیل کنید.

به منطور پیشگیری از مشکلات احتمالی بهتر است پیمانکاران، خود قبل از استعلام گواهی توسط کارفرمایان و مسئولین منقاصات، از گواهی صلاحیت پیمانکاری‌شان، استعلام بگیرند. در این صورت اگر مشکلی هم روی دهد، راحت‌تر قابل پیشگیری و برطرف کردن است.

کلام پایانی

با توجه به تمام مطالب فوق، متوجه شدیم که گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران چیست، دریافت آن چه اهمتی داشته و چه کاربردهایی دارد. توجه داشته باشید که افراد سودجو در هر زمینه‌ای در کمین هستند. در این زمینه نیز افرادی وجود دارند که با فریب متقاضیان، به آن‌ها وعده تحویل زودهنگام و سریع گواهینامه مذکور را در قبال پرداخت هزینه‌های گزاف، می‌دهند. بنابراین دقت کنید که در دام این افراد نیافتید و روال قانونی را بدون هیچ شک و شبهه‌ای سپری نمایید.

با یوآیدی، احراز هویت غیرحضوری از جمله احراز هویت وزارت کار، احراز هویت سامانه ثنا و احراز هویت سجام را به کمک هوش مصنوعی و تشخیص چهره را در کوتاهترین زمان انجام دهید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه