کمک تایید هویت مبادله رمزارزها مبارزه با کلاهبرداری

تایید هویت مبادله رمزارزها چگونه به مبارزه با جرایم حوزه رمزارزها کمک می‌کند
فهرست مطالب

امروزه رمزارزها و ارزهای پایدار، به عنوان بازارهایی اصلی در حال گسترش هستند. این پیشرفت، تحت تأثیر شیوع جهانی بیماری کرونا ، سرعت بیشتری پیدا کرده است. علی رغم خسارات بسیاری که به صنایع مختلف وارد شده است، یک جنبه مثبت این همه گیری، پیشرفت و گسترش استفاده از خدمات دیجیتال و پرداخت‌های آنلاین است. اما تایید هویت جهت مبادله رمزارزها توسط معامله گران در سطح ضعیفی قرار دارد.

این اتفاق خوبی است ولی خبر نه چندان خوب، جذابیت ارزهای دیجیتال برای مجرمان سایبری است. این مجرمان دو هدف مهم دارند: دسترسی آنلاین جهانی و ایجاد اختلالات طولانی مدت با رشد سازماندهی این بخش از بازار. در یک شبکه آنلاین، مجرمان هوشمند از چنین شرایطی در جهت منافع خود بهره می‌برند.

کمک به مبارزه با پولشویی با تایید هویت در مبادله رمزارزها

یک راه معمول برای پولشویی، استفاده از رمزارزهاست. بازاری در حال رشد که پیش بینی می‌شود ارزش آن تا سال ۲۰۲۴ میلادی به ۱.۴ میلیارد دلار برسد. محبوبیت بیش از حد این بازار سبب پنهان ماندن مسئله رشد شبکه گسترده‌ای از روش‌های پولشویی و سایر جرایم اینترنتی در این حوزه شده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که جرایم مربوط به رمزارزها در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۴.۳ میلیارد دلار باشد. که ۲.۸ میلیارد دلار آن نتیجه پولشویی است. این مبلغ، ۱ میلیارد دلار بیشتر از میزان پولشویی در سال ۲۰۱۸ است. انتظار می‌رود با گسترش محبوبیت رمزارزها این مشکل شدت بیشتری یابد.

کمک به تایید هویت طرفین مبادله رمزارزها ، یکی از ویژگی‌های مشترک راه حل‌های پیچیده تأیید هویت است.  این کمک اکنون نقش مهمی در تشدید راهکارهای دفاعی در برابر استفاده روزافزون از رمزارزها دارد.

صرافی‌ها باید شیوه بازی خود را بروز کنند

در مبادلات رمزارزها، بخشی از دلایلی که منجر به بروز پولشویی و سایر جرایم اینترنتی می‌شود، وجود روش‌های ناکافی برای تأیید کاربران در مبادلات است. مطالعات اخیر نشان داده است که ۵۶% از سیستم‌های تایید هویت مبادله رمزارزها ، از KYC ضعیفی استفاده می‌کنند. این راهکارها کار چندانی در جلوگیری از پولشویی انجام نمی‌دهند و برخی نیز حتی فاقد این سیستم‌ها هستند.

بدتر از آن، این واقعیت است که بسیاری از صرافی‌ها، برای اجتناب از رعایت دستورالعمل‌های KYC  به عمد، کشور مبدأ خود را پنهان می‌نمایند. زیرا تنها باعث تشدید مشکل جهانی پولشویی می‌شود.

بانک‌ها و موسسات مالی از فناوری پیشرفته‌ای برای تأیید هویت استفاده می‌کنند. این فناوری از ترکیب هوش مصنوعی (AI)، روش‌های یادگیری ماشین (ML) و مجموعه داده‌های عظیم، برای تنظیم مقرراتی به شدت سختگیرانه بهره می‌برد.

برخی از بازیگرهای بازار رمزارزها، با همکاری دیگر توسعه‌دهنگان و در پاسخ به تقاضای مشتری، پلتفرم‎هایی با هدف آشناسازی مؤثرتر کاربران با شیوه انطباق با مقرراتAML/KYC ، ایجاد می‌کنند. یک مثال از این دست، پلتفرم تایید هویت مبادله رمزارزها با نام Metal Pay است. Metal Pay در ۲۴ کشور مختلف و با ۳۰ رمزارز متفاوت فعالیت می‌کند. اما نیازمند راه حلی است که بتواند در چندین بازار جهانی کار کند. تجربه استفاده‌ یکسانی را برای مشتریان ایجاد نماید و امکان گسترش سریع آن نیز فراهم باشد.

بانک‌ها و رگولاتورها متقاضی روش‌های تأیید رمزنگاری هستند

بسیاری از بانک‌ها هنوز به مبادلات رمزارزها به دید یک بازار «ناشناخته» نگاه می‌کنند. نگرشی که وجود مسائلی مانند «جایگاه‌های اختلاط» به آن دامن می‌زند. یک روش معمول در بین کاربران رمزارزها این است که آنها ارزهای خود را در یک جایگاه با سایر کاربران مخلوط می‌کنند. سپس همان مقداری را که به اشتراک گذاشته‌اند، بر می‌دارند. این در واقع تلاشی برای ایجاد اختلال ارتباطی بین شناساگر‌های بلاکچین و هویت واقعی کاربران است.

اینجاست که برقرای ارتباط بین داده‌های سیستمی و تجاری می‌تواند فضایی را ایجاد کند. این امر باعث می شود رمزارزها به گزینه‌ای قابل اعتماد برای همه کاربران تبدیل شود و بخشی طبیعی از پرداخت‌ها را شامل گردد.

طبق یک نظرسنجی مشترک، یکی از راه‌های هموارسازی مشکلات مربوط به AML/KYC استفاده از فناوری یادگیری ماشین است. این نظرسنجی اخیراً توسط شرکت Guidehous، مجله Compliance Week و انجمن بین المللی انطباق (ICA) انجام شده است.

طبق نظرسنجی از ۳۶۴ متخصص انطباق (مالیاتی)، ۸۰% آنها بیان کردند که یادگیری ماشین می‌تواند به طور بالقوه ریسک انطباق را کاهش دهد. ۶۱ درصد نیز نتایج استفاده از یادگیری ماشین را مشاهده کرده‌اند. کاربردهای یادگیری ماشین در چندین بانک در حال پیاده‌سازی است. تقریباً دو سوم مؤسسات مالی (FI)، نزدیک به ۱ میلیون دلار برای کاربردهای یادگیری ماشین و ۷۱% نیز برای برنامه‌های داخلی خود اختصاص می‌دهند.

استفاده از راهکارهای احراز هویت غیرحضوری دیجیتال مانند یوآیدی برای تایید هویت در مبادله رمزارزها برای کنترل این مبادلات در سطح کشور الزامی است. این الزام به منظور امنیت مبادلات برای اقتصاد کشور امری حیاتی می‌باشد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه