معرفی هویت دیجیتال ملی استونی : E-Identity

هویت دیجیتال ملی استونی
تمامی شهروندان استونی، چه در داخل این کشور زندگی کنند و چه در خارج از آن، دارای یک هویت دیجیتال ملی هستند. هویت دیجیتال استونی که به نام طرح e-Estonia و همچنین eID نیز شناخته می‌شود، در سال 2002 به عنوان طرح متمرکز تحت نظارت دولت استونی و با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی شد. هویت دیجیتال ملی استونی (E-Identity) چندین اعتبار نامه و روش‌های احراز هویت را به شهروندان استونی و کسب و کارهای مختلف ارائه می‌دهد، از کارت هوشمند ملی هویت استاندارد گرفته تا برنامه هویت تلفن همراه مبتنی بر SIM و هوت هوشمند مبتنی بر PKI.
فهرست مطالب

در دنیای امروزی، اکثر کشورهای دنیا به سیستم‌های شناسه ملی مبتنی بر بلاک چین روی آورده‌اند تا بتوانند ایمنی بیشتری برای شهروندان خود و کسب و کارها ایجاد کنند. کشورهایی مانند ایتالیا، اتریش، فرانسه و لتونی کشورهایی هستند که هویت دیجیتال ملی خود را ایجاد کرده‌اند. کشور استونی نیز از این پیشرفت جا نمانده است و هویت دیجیتال ملی خود را با نام E-Identity معرفی کرده است. در حال حاضر، استونی به دلیل سیستم بسیار توسعه یافته کارت شناسایی ملی، یکی از پیشتازان هویت دیجیتال است. هویت دیجیتال ملی استونی بسیار بیشتر از شناسایی یک شهروند کاربرد دارد و دسترسی دیجیتالی به تمام خدمات الکترونیکی این کشور را فراهم می کند. مهم‌ترین و بهترین اقدام این است که بررسی کنیم چگونه یک کشور توسعه یافته مانند استونی توانسته است با طراحی موفق یک پلتفرم، احراز هویت دیجیتال را برای شهروندان کشور خود پیاده سازی کند. با ما همراه باشید تا با هویت دیجیتال ملی استونی، E-Identity بیشتر آشنا شویم.

هویت دیجیتال ملی استونی

هویت دیجیتال ملی استونی (E-Identity) چیست؟

تمامی شهروندان استونی، چه در داخل این کشور زندگی کنند و چه در خارج از آن، دارای یک هویت دیجیتال ملی هستند. هویت دیجیتال استونی که به نام طرح e-Estonia و همچنین eID نیز شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۲ به عنوان طرح متمرکز تحت نظارت دولت استونی و با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی شد. هویت دیجیتال ملی استونی (E-Identity) چندین اعتبار نامه و روش‌های احراز هویت را به شهروندان استونی و کسب و کارهای مختلف ارائه می‌دهد، از کارت هوشمند ملی هویت استاندارد گرفته تا برنامه هویت تلفن همراه مبتنی بر SIM و هوت هوشمند مبتنی بر PKI.

هویت دیجیتال استونی در سال ۲۰۲۰ میلادی این امکان را فراهم کرد تا حدود ۹۹ درصد از خدمات دولتی به صورت آنلاین انجام شود. مردم از شناسه های الکترونیکی خود برای پرداخت قبوض، رای دادن به صورت آنلاین، امضای قرارداد، خرید آنلاین، دسترسی به اطلاعات سلامتی خود و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌کنند.

مردم استونی می‌توانند از هویت دیجیتال خود از طریق کارت شناسایی صادر شده توسط دولت، با استفاده از Mobile-ID در تلفن‌های هوشمند خود یا برنامه Smart-ID استفاده کنند. هویت دیجیتال استونی تنها برای ساکنان این کشور نیست و شهروندان استونی که خارج از این کشور زندگی می‌کنند هم می‌‌توانند از خدمات E-Identity استفاده کنند.

هویت دیجیتال ملی استونی چه کاربردهایی دارد؟

استونی پیشرفته‌ترین سیستم کارت شناسایی دیجیتال ملی در جهان را دارد. کارت E-Identity، دسترسی دیجیتالی به تمام خدمات الکترونیکی امن استونی را نیز فراهم می‌کند. ۹۹ درصد از شهروندان استونی دارای هویت دیجیتال ملی هستند و تاکنون ۱ میلیارد و چهارصد میلیون امضای دیجیتال با این هویت ملی به ثبت رسیده است.

تراشه‌ی روی کارت، فایل‌های جاسازی شده را حمل می‌کند و با استفاده از رمزگذاری کلید عمومی ۳۸۴ بیتی ECC، می‌توان از آن به عنوان گواهی قطعی شناسه در یک محیط الکترونیکی استفاده کرد. از هویت دیجیتال ملی استونی برای موارد زیر استفاده می‌شود:

استفاده از هویت دیجیتال استونی برای دولت الکترونیک

شاید بتوان گفت که استونی تنها کشوری است که ۹۹ درصد خدمات عمومی خود را به صورت آنلاین ارائه می‌دهد و دولت الکترونیک را به معنای واقعی در دسترس دارد. تنها خدمات الکترونیکی غیرقابل دسترس در این کشور در حال حاضر ازدواج، طلاق و معاملات ملکی هستند.

استفاده از هویت دیجیتال استونی برای مالیات الکترونیکی

حدود ۹۸ درصد از تمام اظهارنامه‌های مالیاتی در استونی سالانه به صورت الکترونیکی ثبت می شود. الکترونیکی شدن ثبت اظهارنامه‌ها الکترونیکی کار را برای شهروندان این کشور بسیار آسان و راحت کرده است زیرا معمولاً سه تا پنج دقیقه طول می‌کشد تا ثبت اظهارنامه‌های مالیاتی انجام شود. ثبت اظهارنامه مالیاتی به کمک هویت دیجیتال ملی استونی از سال ۲۰۱۵ در این کشور امکان‌پذیر بوده است.

هویت دیجیتال استونی

رای‌گیری الکترونیکی به کمک هویت دیجیتال استونی

i-Voting مخفف عبارت Internet Voting به معنای رای دادن اینترنتی است. i-Voting سیستمی است که به رای دهندگان اجازه می دهد رای خود را به سادگی از طریق یک کامپیوتر متصل به اینترنت ارائه دهند. رای دهندگان با استفاده از کارت شناسایی دیجیتال یا Mobile-ID وارد سیستم  می‌شوند و بعد از احراز هویت، رای خود را ارائه می‌دهند. برای آن که اطلاعات رای دهنده فاش نشود و ناشناس بماند، هویت او قبل از ارائه رای او به کمیسیون ملی انتخابات حذف می شود.

بلاک چین

پس از این که کشور استونی در سال ۲۰۰۷ با یک حمله سایبری مواجه شد، فناوری بلاک چین مقیاس پذیر برای محافظت از داده‌های این کشور در برابر تهدیدات سایبری توسعه یافت. دولت استونی بلاک چین KSI خود را مستقر کرده و آن را با سوابق سلامت الکترونیکی خود و موارد دیگر ادغام کرده است.

ارز دیجیتال و هویت دیجیتال استونی

شهروندان استونی به کمک هویت دیجیتال ملی کارهای مربوط به خرید و فروش ارزهای دیجیتال و احراز هویت را انجام دهند. مسئولان این کشور در تلاشند تا مقررات، KYC، مالیات، بانکداری و بهترین و سریع‌ترین شیوه‌های  کار را برای شرکت‌هایی فراهم کنند که می‌خواهند فروش توکن خود را از استونی راه‌اندازی کنند.

ثبت موارد مرتبط با سلامت الکترونیک با هویت دیجیتال استونی

پرونده الکترونیک سلامت یک سیستم سراسری است که ارائه‌دهندگان مختلف مراقبت‌های بهداشتی را برای ایجاد یک پرونده مشترک ادغام می‌کند تا هر بیمار بتواند به صورت آنلاین به آن دسترسی داشته باشد. این ابزار قدرتمند به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی اجازه می‌دهد تا به راحتی به سوابق بیمار خیلی سریع دسترسی داشته باشند. این کار در شرایط اضطراری موجب حفظ جان بیمارها می‌شود.

اقامت الکترونیک

اقامت الکترونیکی یک هویت دیجیتال فراملیتی است که هر کسی در جهان می تواند برای دسترسی به پلتفرم خود درخواست دهد. هدف اصلی اقامت الکترونیکی این است که به ساکنان الکترونیک اجازه دهد تا کسب و کار اتحادیه اروپا مستقل از موقعیت مکانی را به صورت آنلاین اداره کنند و همه ابزارهای مورد نیاز برای انجام تجارت در سطح جهانی را در اختیار داشته باشند.

اقامت دیجیتالی

نتیجه گیری

در این مطلب با هویت دیجیتال ملی استونی آشنا شدیم و به کاربردهای آن پرداختیم. شکی نیست که استونی در فضای هویت دیجیتال پیشگام است.‌ گفته می‌شود که استونی با تقریباً تمام خدمات عمومی آنلاین، سالانه ۱۴۰۷ سال در زمان کار صرفه‌جویی می‌کند. اما مهم‌تر از همه، استفاده از خدمات هویت دیجیتال در استونی، مزایای فراوان پیاده‌سازی هویت خودمختار را نشان می‌دهد.

با یوآیدی، احراز هویت غیرحضوری از جمله احراز هویت سامانه ثنا و احراز هویت سجام را به کمک هوش مصنوعی در کوتاهترین زمان انجام دهید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه