کاربرد تکنولوژی بلاکچین در احراز هویت

بلاکچین در احراز هویت
فهرست مطالب

امروزه احراز هویت به بخش جدایی ناپذیری از زندگی همه ما تبدیل شده است. در جهان واقعی فرآیند احراز هویت هر فرد یک روتین بسیار ساده است. اما این فرآیند در دنیای دیجیتال به مراتب پیچیده‌تر خواهد بود. اهمیت این موضوع با روی کار آمدن فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا نیز به مراتب پیچیده‌تر شده است. به همین دلیل است که این روزها کاربرد تکنولوژی بلاکچین در احراز هویت و جلوگیری از فرآیند پولشویی اهمیت بسیار زیادی یافته است.

اگر شما هم غرق نوآوری‌های روز دنیا هستید، شاید بهتر باشد در این مطلب از یوآیدی که به بررسی کاربرد تکنولوژی بلاکچین در احراز هویت می‌پردازد، همراه ما باشید. شاید آگاهی از این نکات بتواند در حفاظت از هویت دیجیتالی و پیشگیری از پولشویی و انواع مختلفی از کلاهبرداری اینترنتی موثر واقع شود.

بلاکچین احراز هویت چیست؟

استفاده از تکنولوژی بلاکچین منجر به ایجاد دفتر کلی توزیع‌شده‌ای می‌شود که می‌توان آن را با تمام کاربران شبکه به اشتراک گذاشت. به‌عبارت دیگر، با پیدایش فناوری بلاکچین هیچ مرجع انحصاری برای اطلاعات وجود ندارد. بنابراین، برخلاف مدل کلاینت-سِرور (client-server model)،هیچ نقطه شکست واحدی وجود نخواهد داشت.

ماهیت پایگاه داده بلاکچین غیر قابل‌ تغییر است. این ویژگی نیز باعث می‌شود تا اطلاعات این پایگاه داده بسیار قابل‌اعتمادتر از سایر مدل‌ها باشند. از چنین پایگاه داده‌ای می‌توان برای ذخیره مشخصات افراد، به‌گونه‌ای که کاملاً قابل‌اعتماد باشد، استفاده کرد.

کاربرد بلاکچین در احراز هویت

تکنولوژی بلاکچین در صنایع و بخش‌های مختلفی کاربرد دارد. اما آنچه که باعث می‌شود کاربرد بلاکچین در احراز هویت دیجیتالی به مراتب پررنگ‌تر از سایر بخش‌ها باشد، احتمال بالای نقض حقوق اطلاعات شخصی افراد در سراسر جهان است. بنابراین داشتن راه‌حل‌های باارزش برای حل مشکلات دیتابیس‌های متمرکز و به تبع آن مقابله با پولشویی یکی از اصلی‌ترین مباحثی است که در این زمینه مورد توجه قرار می‌گیرد.

برای روشن شدن نحوه به کارگیری از بلاکچین در احراز هویت باید بدانید که در حالت کلی وقتی که فایلی در شبکه مبتنی بر بلاکچین ثبت می‌شود، اعتبار آن توسط تمامی nodeهای این شبکه تایید شده است. بنابراین حالتی پیش می‌آید که در آن آژانس‌ها و سازمان‌هایی که مسئول ثبت و اعتبارسنجی داده‌های دیجیتال هستند، می‌توانند اطلاعات موجود در این nodeها را کنترل کنند.

به بیان ساده‌تر هر node در بلاکچین برای تعیین اعتبار فایل وارد شده در این شبکه یک حق رای دارد. از این رو پس از پایان از رای‌گیری و تایید شدن اعتبار آن، فایل ورد شده می‌تواند به صورت یک سند رسمی اما ایمن ثبت نهایی شود.

چرا استفاده از بلاکچین در سیستم احراز هویت اهمیت زیادی دارد؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در خصوص احراز هویت با استفاده از بلاکچین مورد توجه قرار گیرد این است که در این سیستم‌ها نیازی به اشتراک‌گذاری مستقیم اطلاعات حساس نیست. بنابراین الگوریتم مشتری خودت را بشناس (KYC) در این سیستم‌ها به شکل متفاوتی عمل می‌کنند.

نحوه عملکرد سیستم‌های مبتنی بر بلاکچین به این ترتیب است که اطلاعات هویتی مشتریان با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری ایمنی وارد سیستم شده و پس از بررسی تایید می‌شوند.

اکنون ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که آیا کاربرد اصلی بلاکچین در تایید اطلاعات شخصی است یا معاملات مربوط به ارزهای دیجیتال؟ در این خصوص نیز باید بدانید که با وجود اینکه بلاکچین اغلب برای ذخیره‌سازی و ارسال ارزهای دیجیتال کاربرد دارد. اما در صورت نیاز در تایید و به اشتراک‌گذاری اطلاعات و اسناد شخصی نیز از آن استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از احراز هویت بلاکچینی

استفاده از بلاکچین در تکنولوژی احراز هویت مزایای بی‌شماری را برای کاربران و شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات به همراه دارد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با بهره‌گیری از بلاکچین در فرآیند احراز هویت کاربران کنترل بهتری بر روی زمان و نحوه استفاده اطلاعاتشان دارند. بنابراین ریسک ذخیره‌سازی اطلاعات حساس بر روی دیتابیس‌های متمرکز به شدت کاهش می‌یابد.
  • شبکه‌های بلاکچین همچنین می‌توانند سطوح بالاتری از حریم شخصی و امنیت را از طریق سیستم‌های رمزنگاری شده به کاربران ارائه دهند.
  • یکی دیگر از مزایای مهم تکنولوژی‌های بلاکچینی قابل اعتمادتر بودن این سیستم‌ها نسبت به روش‌های سنتی است.
  • سیستم‌های مبتنی بر بلاکچین همچنین می‌توانند اشتباهات انسانی ورود اطلاعات را بسیار کمتر کرده و از تمام دیتاها در برابر انواع سوء استفاده و کلاهبرداری محافظت کنند.

معایب استفاده از احراز هویت بلاکچینی

هر تکنولوژی در کنار مزایای موجود همراه با محدودیت و ضعف‌هایی نیز همراه است. در مورد معایب و ضعف سیستم‌های بلاکچینی نیز می‌توان بهموراد زیر اشاره کرد:

  • این سیستم‌ها در برابر برخی فعالیت‌های کلاهبرداری مانند درست کردن هویت تقلبی بسیار آسیب‌پذیر هستند.
  • امکان ایجاد هویت تقلبی و یا مصنوعی از طریق ترکیب کردن اطلاعات درست و معتبر از چندین شخص مختلف برای تولید یک هویت جدید در این سیستم‌ها وجود دارد.
  • در بلاکچین‌های عمومی فرآیند تایید و اعتبارسنجی اطلاعات ممکن است آن را در معرض حملات هکرها و خرابکاران اینترنتی قرار دهد.

نقش بلاکچین در پروسه KYC موسسات مالی و بانک‌ها

شناسایی کسی که قرار است بانک یا موسسه مالی با او وارد معامله شود یکی از اصلی‌ترین وظایف این موسسات است. زیرا همین مسئله KYC است که می‌تواند در تامین امنیت اثربخش موثر واقع شود.

در چنین شرایطی فناوری بلاکچین می‌تواند راه حل مورد نیاز موسسات مالی را ارائه دهد و به عنوان یک نقطه حقیقی عمل کند. پس از پیاده‌سازی احراز هویت با بلاکچین، مشتری تنها یک بار ملزم به عبور از فرآیند KYC است. این اطلاعات و اعتبار KYC در بلاکچین ذخیره می‌شود و او می‌تواند این نتیجه تأیید KYC را با سایر موسسات مالی که قصد همکاری با آنها را دارد به اشتراک بگذارد.

بلاکچین چه نقشی در پیشگیری از پولشویی دارد؟

همانگونه که جهانی شدن و پیشرفت‌های تکنولوژیکی باعث بهبود عملکرد تجاری شده است، جرایم مالی دیجیتال تحت عنوان پولشویی نیز از فناوری‌های جدید برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند. از طرفی نیز علاوه بر هزینه‌های بالای انطباق KYC/AML، موسسات مالی برای تسهیل کارآمد تراکنش‌ها دائماً تحت فشار مشتری قرار دارند. در بسیاری از موارد نیز برنامه‌های انطباق آهسته باعث کندی عملکرد کسب‌و‌کار مشتری می شود و در نهایت به رابطه مشتری آسیب می‌رساند.

جلوگیری از پولشویی همواره چالش بزرگی برای بانک‌ها است. زیرا جنایتکارانی که اقدام به پولشویی می‌کنند، سعی دارند تا این توهم را ایجاد کنند که پولی که از فعالیت‌های غیرقانونی به دست آورده‌اند از یک منبع قانونی سرچشمه گرفته است.

طی مراحل پولشویی و تبدیل پول سیاه به سفید یکی از روش‌های موجود این است که ابتدا پول غیرقانونی را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کرده و سپس این بخش‌های کوچکتر را به حساب سپرده گذاران غیرمرتبط واریز می‌کنند. بنابراین وجود یک چارچوب قانونی الزامی است که تبدیل پول به دست آمده از فعالیت‌های غیرقانونی را به دارایی‌های مشروع برای افراد دشوار کند.

از این رو اکوسیستم موسسات مالی اصلی نیز به گونه‌ای توسعه یافته است که کنترل و موازنه‌های متعددی برای جلوگیری از پولشویی دارد. فرایند تأیید مشتری یا KYC نیز یکی از مهمترین بررسی‌هایی است که توسط این موسسات و در این راستا اجرا می‌شود.

بلاکچین در احراز هویت

فناوری بلاکچین دارای برخی از ویژگی‌های ذاتی است که می‌تواند به طور بالقوه از پولشویی جلوگیری کند. زیرا هر معامله‌ای که از طریق بلاک چین انجام می شود، ردیابی دائمی از خود به جای می‌گذارد که تغییر آن غیر ممکن است. بنابراین ردیابی منبع اصلی پول برای مقامات به مراتب ساده‌تر می‌شود.

خوشبختانه استفاده از فناوری بلاکچین توانایی حل این مشکل را که مربوط به تأیید KYC است، در خود دارد. به این ترتیب که اگر همه موسسات مالی از بلاکچین استفاده کنند، داده‌های مشتریان برای فرآیند KYC را می‌توان به طور ایمن، شفاف و بدون درز به اشتراک گذاشت.

مزیت استفاده از فناوری بلاکچین برای موسسات مالی بسیار زیاد است. زیرا این فناوری امکان ایجاد یک دفتر غیرمتمرکز بین بانکی را فراهم می کند که با استفاده از آن موسسات مالی می‌توانند نتیجه فرایند تأیید KYC را که قبلاً برای مشتری انجام شده است، بررسی کنند. بنابراین از نیاز به انجام تأییدهای اضافی KYC جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، هزینه فرآیند KYC را می‌توان به حداقل رساند و این هزینه می‌تواند به طور متناسب بین موسسات مالی که با مشتری خاصی کار می‌کنند، تقسیم شود. این فناوری برای نهادهای نظارتی و برای پیشگیری از پولشویی بسیار مفید خواهد بود. زیرا دفتر توزیع شده یک گزارش شفاف از فرآیند KYC است که موسسات مالی قبل از کار با مشتریان خود با آن‌ها طی کرده‌اند.

نتیجه‌گیری

جهان در حال حرکت به سمت دیجیتالیزه شدن است. از این رو استفاده از فناوری‌هایی چون بلاکچین و ارزهای دیجیتال به بخشی از زندگی روزمره بشر امروز تبدیل شده است. اما حتی فناوری‌های جدید هم دست خوش انواع کلاهبرداری می‌شوند. بنابراین امنیت روش های احراز هویت در این پلتفرم‌ها نیز به بحث چالش برانگیزی تبدیل شده است. زیرا این تحول عظیم به سیستم امنیتی بالا و روش‌های احراز هویت جدیدی نیاز دارد. با توجه به این نکات طبیعی است که تمایل افراد برای استفاده از روش‌های احراز هویت دیجیتال نیز به مراتب بیش‌تر شود. از این رو کاربرد تکنولوژی بلاکچین در احراز هویت نیز قابل اغماض نیست.

در همین راستا نیز شرکت‌های بزرگ فناوری جهان در حال ابداع بهترین و امن‌ترین راه‌های احراز هویت با استفاده از هوش مصنوعی و مطابق با تکنولوژی‌های روز دنیا هستند تا بیش‌ترین سهم را از این دیجیتالیزه شدن از آن خود کنند.

در راستای استقبال از روش‌های جدید ارائه شده توسط هوش مصنوعی مانند انواع روش‌های احراز هویت دیجیتال توسط کاربران اینترنت، احراز هویت یوآیدی نیز که به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور شناخته می‌شود، آماده ارائه خدمت به مشتریان است.

علاوه بر ارائه این خدمات در سامانه سجام و سامانه ثنا و احراز هویت سامانه روابط کار، محصول احراز هویت صرافی های رمزارز را مخصوصا برای این کسب و کارها توسعه و طراحی کرده است. در همین راستا نیز از آخرین فناوری تشخیص چهره بهره می‌جوید تا ارائه خدمات به مشتریان به بهترین شکل ممکن و طبق رضایت مشتری صورت پذیرد.

یوآیدی این فرآیند را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. با یوآیدی نیازی به تعیین رمزهای عبور و یا حفظ آنها نیست. چرا که خود چهره کاربر و حضور وی مجوز ورود و استفاده کاربر از خدمات مورد نظر می باشد. بنابراین استفاده از سیستم احراز هویت یوآیدی اطمینان بیش‌تری به کاربران می‌دهد. زیرا با ضریب خطای کمتر از ۰.۰۱ درصد به انجام امور خود می‌پردازد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه