سیستم تشخیص چهره : نحوه عملکرد و ایمنی آن

سیستم تشخیص چهره
فهرست مطالب

ممکن است شما هم بارها با این سوال مواجه شده باشید که منظور از سیستم تشخیص چهره چیست؟ یا این‌که چرا از این سیستم تحت عنوان سیستم تشخیص چهره یاد می‌شود؟ نحوه عملکرد تشخیص چهره به چه ترتیبی است؟ این سیستم چه کاربردهای عملی می‌تواند داشته باشد؟ با توجه به این‌که تشخیص چهره بیومتریک یکی از پرتقاضاترین راه‌حل‌های شناسایی برای تایید هویت آنلاین است. در این مطلب از یوآیدی قصد داریم به بررسی نکاتی در مورد نحوه عملکرد و ایمنی سیستم تشخیص چهره بپردازیم. برای پاسخ به سوالات خود در این زمینه تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

منظور از سیستم تشخیص چهره چیست؟

طبق تعریف، تشخیص چهره به فناوری اطلاق می‌شود که می‌تواند یک سوژه را از طریق یک تصویر، ویدیو یا هر عنصر سمعی و بصری از چهره او شناسایی یا تایید کند. به طور کلی، این شناسه برای دسترسی به یک برنامه، سیستم یا سرویس مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند مانند یک اسکنر چهره عمل کند. از این رو می‌توان چنین امید داشت که این روش امن‌تر از سایر روش‌ها باشد.

عملکرد تشخیص چهره به چه ترتیبی است؟

استفاده از سیستم تشخیص چهره در حقیقت روشی برای شناسایی بیومتریک افراد است که از بیومتریک بدن، اعم از بیومتریک صورت و سر استفاده می‌کند تا هویت یک فرد را از طریق الگوی بیومتریک صورت و داده‌های آن تأیید کند. این فناوری مجموعه‌ای از داده‌های بیومتریک منحصربه‌فرد را که با چهره و حالت چهره هر فرد مرتبط است، جمع‌آوری می‌کند تا او را شناسایی، تأیید و یا احراز هویت کند.

نرم‌افزار تشخیص چهره

روش شناسایی چهره فرآیند چندان پیچیده و غیر قابل فهمی ندارد. بلکه به سادگی و با به هر وسیله‌ای که فناوری عکاسی دیجیتال دارد، انجام می‌شود. به این ترتیب که تصاویر و داده‌های لازم برای ایجاد و ثبت الگوی بیومتریک صورت فردی که نیاز به شناسایی دارد تولید و در پایگاه داده ثبت می‌شود.

لازم به توضیح است که بر خلاف راه‌حل‌های شناسایی دیگر مانند استفاده از رمز عبور، تأیید از طریق ایمیل، تصاویر سلفی یا شناسایی اثر انگشت، تشخیص چهره بیومتریک از الگوهای ریاضی و پویا منحصر به فرد استفاده می‌کند. این سیستم در حقیقت به عنوان یک اسکنر چهره عمل می‌کند و همین امر نیز آن را به یکی از ایمن‌ترین و مؤثرترین روش‌های احراز هویت تبدیل می‌کند.

هدف از تشخیص چهره، در تصویر دریافتی، یافتن یک سری داده از همان چهره در مجموعه‌ای از تصاویر آموزشی موجود در یک پایگاه داده است. مشکل بزرگ این است که اطمینان حاصل شود که این فرآیند در زمان واقعی انجام می‌شود، چیزی که برای همه ارائه دهندگان نرم افزار تشخیص چهره بیومتریک در دسترس نیست.

معمولا در چه جاهایی از احراز هویت با چهره استفاده می‌شود؟

فرآیند تشخیص چهره بسته به زمان انجام آن می‌تواند در دو نوع انجام شود:

۱) سیستمی که در آن برای اولین بار، یک سیستم تشخیص چهره، چهره‌ای را با یک هویت مرتبط کرده و در سیستم ثبت می‌کند. این فرآیند به عنوان ورود دیجیتال با تشخیص چهره نیز شناخته می‌شود.

۲) حالتی که کاربر قبل از ثبت‌نام در آن احراز هویت می‌شود. در این فرآیند نیز داده‌های دریافتی از دوربین با داده‌های موجود در پایگاه داده تلاقی می‌شود. اگر چهره با هویتی که قبلا ثبت شده مطابقت داشته باشد، به کاربر اجازه دسترسی به سیستم داده می‌شود.

سیستم شناسایی چهره چگونه عمل می‌کند؟

چند مورد از سوالات رایجی که در مورد این نوع از احراز هویت مطرح می‌شود این است که :

  • سیستم تشخیص چهره چقدر قابل اعتماد است؟
  • سیستم تشخیص چهره چگونه کار می‌کند؟

در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که سیستم‌های تشخیص چهره با گرفتن یک تصویر ورودی از یک دستگاه دوربین به صورت دو بعدی یا سه بعدی بسته به ویژگی‌های دستگاه کار می‌کنند. به این ترتیب که اطلاعات مربوط به سیگنال تصویر ورودی را در زمان واقعی با یک عکس یا ویدیو در یک پایگاه داده مقایسه می‌کنند. استفاده از این روش بسیار قابل اعتمادتر و امن‌تر از اطلاعات به دست آمده از یک تصویر استاتیک است.

توجه داشته باشید که این روش تشخیص چهره بیومتریک نیاز به اتصال به اینترنت دارد. زیرا با توجه به میزبانی پایگاه داده توسط سرورها اطلاعات این سیستم نمی‌تواند در دستگاه ضبط قرار گیرد.

در این سیستم همچنین هنگام مقایسه چهره‌ها، تصویر دریافتی را بدون حاشیه خطا تجزیه و تحلیل ریاضی می‌کند و تأیید می‌کند که داده‌های بیومتریک با شخصی که باید از این سرویس استفاده کند یا درخواست دسترسی به یک برنامه، سیستم یا حتی ساختمان را دارد، مطابقت دارد.

به لطف استفاده از هوش مصنوعی (AI) و فناوری‌های یادگیری ماشین، سیستم‌های تشخیص چهره می‌توانند با بالاترین استانداردهای ایمنی و قابلیت اطمینان کار کنند. به طور مشابه، به لطف ادغام این الگوریتم‌ها و تکنیک‌های محاسباتی، این فرآیند می‌تواند در زمان واقعی انجام شود. بنابراین محبوبیت زیادی نیز یافته است.

موارد استفاده از شناسایی چهره بیومتریک

تشخیص هویت چهره از تمرکز بر تایید یا احراز هویت استفاده می‌کند. این فناوری به عنوان مثال در شرایطی مانند موارد زیر استفاده می شود:

  • افزایش امنیت در هر فرآیند ورود
  • دسترسی به برنامه‌های موبایل بدون رمز عبور
  • دسترسی به خدمات آنلاین قراردادی قبلی (به عنوان مثال، ورود به سیستم عامل‌های آنلاین)
  • دسترسی به ساختمان‌ها (دفاتر، رویدادها، امکانات از هر نوع)
  • روش پرداخت، چه در فروشگاه‌های فیزیکی و چه آنلاین
  • دسترسی به دستگاه قفل شده
  • ورود به خدمات توریستی (فرودگاه، هتل و …)

مزایای تشخیص چهره چیست؟

گاهی ممکن است این سوال مطرح شود که مزایای تشخیص چهره چیست؟ تشخیص چهره در حقیقت چندین مزیت در فرآیند تأیید هویت برای ورود از راه دور ارائه می‌دهد که عبارتند از :

  • ارائه سریع‌ترین فرآیند
    تشخیص چهره امکان تأیید سریع و روان هویت از راه دور را فراهم می کند.
  • تجربه کاربری منحصر به فرد
    سیستم‌های تشخیص چهره تجربه کاربری منحصربه‌فرد، روان و سریعی را ارائه می‌دهند. بنابراین نیازی به بازدیدهای وقت‌گیر در دفتر یا کنفرانس‌های ویدئویی و زمان انتظار ندارند.
  • امنیت
    مانند اثر انگشت یا صدا، هر چهره منحصر به فرد است و ویژگی‌های تکرار نشدنی دارد. سیستم‌ها، برنامه‌ها یا نرم‌افزارهای تشخیص چهره از طریق بیومتریک چهره و الگوریتم‌های تشخیص چهره مقایسه می‌شوند.
  • مطابقت
    تشخیص چهره از طریق شناسایی ویدیویی تنها روشی است که به عنوان استانداردی برای تأیید هویت از راه دور برای عملیات پرخطر (باز کردن حساب‌های بانکی، امضای قراردادها و … ) شناخته شده است.

نقش فناوری SMILEID و VIDEOID در تشخیص چهره

سیستم شناسایی چهره همواره یکی از فناوری‌های رو به پیشرفت بوده و است. هنگامی که هوش مصنوعی و تشخیص چهره هم راستای هم قرار می‌گیرند، در حقیقت نوعی از نوآوری کاربردی شکل می‌گیرد.
در سیستم احراز هویت الکترونیکی VideoID حرف اول را می‌زند. زیرا یک فناوری شناسایی ویدیویی مبتنی بر تشخیص چهره و بر اساس هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، و بیومتریک برای تأیید هویت مشتری در هر زمان و در هر مکان با رعایت کامل نکات امنیتی فراهم می‌کند. SmileID نیز یک نرم افزار تشخیص چهره بیومتریک مبتنی بر فناوری تشخیص چهره است.

نکته مهمی که در خصوص VideoID وجود دارداین است که این فناوری تنها سیستم تشخیص چهره سرتاسری است که امکان تایید هویت از راه دور را برای کاربران جدید با همان سطح امنیتی مانند شناسایی چهره به چهره فراهم می کند. اما SmileID، بر خلاف سایر نرم‌افزارهای تشخیص چهره‌ی ناامن و غیرقابل اعتماد، از الگوریتم‌های تشخیص چهره هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای ارائه قابلیت اطمینان کامل استفاده می‌کند. از این رو با بالاترین استانداردهای ایمنی و سخت‌گیرانه‌ترین مقررات مطابقت دارد. علاوه بر این نیز SmileID در واقع یک ابزار همه کاره و جهانی است که با هر دستگاه و کانالی سازگار است.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه