بهره‌گیری از تشخیص چهره زیست‌سنجی در تایید هویت

تشخیص چهره زیست‌سنجی
فهرست مطالب

در این دنیای پر از کلاهبرداری‌های آنلاین و هکرهای دیجیتال تایید هویت مشتریان از اهمیت بسزایی برخوردار است. خوشبختانه، پیشرفت نرم‌افزارهای تشخیص چهره زیست‌سنجی در احرازهویت را ممکن ساخته است. برای شما این به معنای فرایندهای به کارگیری مشتریت‌رابشناس و ضدپولشویی است.

قدرت پلتفرم احرازهویت آنلاین ما به شرکت شما کمک می‌کند از تشخیص چهره زیست‌سنجی استفاده کرده و فرایندهای احرازهویت خود را تقویت کنید. تشخیص چهره زیست‌سنجی نیز همانند دیگر فناوری‌های نسل جدید شبیه چاقوی دولبه است. تشخیص چهره پیشرفته شناسایی و احرازهویت سریع‌تر کاربران را ممکن می‌سازد و مقرون‌به‌صرفه است. اما انتخاب سرویس تشخیص چهره نامعتبر شرکت شما را با چالش‌های غیرمنتظره روبرو خواهد کرد.

به همین خاطر است که سوالات مربوط به امنیت اطلاعات، حریم‌شخصی و سوءاستفاده از احرازهویت حائز اهمیت هستند. خوشبختانه، امنیت کاربران برای ما بسیار مهم است. فناوری تشخیص چهره زیست‌سنجی ما فرایند پذیرش مشتری را تسهیل کرده و معماری حرفه‌ای و جریان‌کار خودکار آن شرکت شما را با تمامی مقررات ضدپولشویی و امنیت اطلاعات همسو می‌سازد.

تشخیص چهره زیست‌سنجی چیست؟

فناوری احرازهویت زیست‌سنجی افراد را براساس خصوصیات بیولوژیکی‌شان شناسایی می‌کند. برای مثال، در تجسس‌های جنایی از اسکنرهای اثرانگشت و دی‌ان‌ای زیست‌سنجی استفاده می‌شود و در سیستم‌های امنیتی پیشرفته از فناوری اسکن آیریس استفاده می‌‌کنند.

افراد در نرم‌افزار تشخیص چهره زیست‌سنجی براساس خصوصیات چهره‌شان شناسایی می‌شوند. تشخیص چهره زیست‌سنجی فرد را به‌طور خودکار و براساس چهره، ویدیو و یا تصویرشان می‌شناسد.

معمولا از این فناوری در احرازهویت، تصدیق و رسته‌بندی زیست‌سنجی استفاده می‌شود. فناوری تشخیص چهره الگوهای در تصاویر و چهره‌ها را اسکن می‌کند تا مطابقت پیدا کند. این فناوری براساس اطلاعات تصویری دو بعدی تصویری سه‌بعدی را بازسازی می‌کند تا آن تصویر و چهره فرد را تطبيق‌ دهد.

تشخیص چهره زیست‌سنجی می‌تواند با استفاده از نور، حالات چهره و ژست‌ها الگوهای بصری بین تصویر دوبعدی و فرد سه‌بعدی را تطبیق بدهد. فناوری‌های تشخیص چهره زیست‌سنجی برای این کار از پنج ماژول استفاده می‌کنند:

  • شناسایی
  • عادی‌سازی
  • پردازش
  • ثبت ویژگی چهره
  • مطابقت

دقت بالای این فناوری و نبود مسائل اجباری دیگر رویکردهای احراز هویت تشخیص چهره زیست‌سنجی را به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها تبدیل کرده است. برخلاف تست اثرانگشت و دی‌ان‌ای لازم نیست کاربران حضور داشته باشند و چیزی را لمس کنند. به علاوه، در مقایسه با اسکنرهای آیریس می‌توان تشخیص چهره زیست‌سنجی را از فاصله انجام داد. بنابراین فناوری تشخیص چهره بدون این که با بدن فرد کاری داشته باشد از دقت بالایی برخوردار است.

عملکرد تشخیص چهره زیست‌سنجی چگونه است؟

فناوری‌های تشخیص چهره زیست‌سنجی با استفاده از نرم‌افزار مطابقت الگو عمل می‌کنند. جسم انسان از الگوهای ذاتی منحصربه‌فردی مانند اثرانگشت، شکل گوش و هندسه دست‌ها برخوردار است. این‌ها ابعاد زیست‌سنجی نامیده می‌شوند. تشخیص چهره زیست‌سنجی ابعاد را در عکس و شخص و گاهی بین دو عکس را مطابقت می‌دهد. فرایند تشخیص چهره نیز پنج مرحله دارد: شناسایی، عادی‌سازی، پردازش، ثبت ویژگی چهره و مطابقت.

شناساگر تصویر صورت چهره انسان را در تصویر پیدا می‌کند و چهره را از پس‌زمینه جدا خواهد کرد. این بخش فناوری آن‌چه تصویر چهره است و آن‌چه تصویر چهره نیست را جدا می‌کند. به این ترتیب چهره، موقعیت مکانی آن و مقیاس آن مشخص خواهد شد. سپس ابزار عادی‌سازی چهره با استفاده از مختصات استاندارد صورت را مطابق هندسه میزان می‌کند. فرایند عادی‌سازی با استفاده از ویژگی‌هایی مانند چشم‌ها، گوش‌ها، بینی، دهان و خط چهره به جداسازی ویژگی‌های شاخص چهره و تثبيت‌ موقعيت‌ آن‌ها می‌پردازد.

مرحله پردازش چهره همیشه در سیستم‌های سنتی تشخیص چهره دیده نمی‌شود. اما این ابزار در فناوری‌های یادگیری عمیق به پردازش نور و ژست صورت کمک می‌کند. فرایند ثبت ویژگی چهره خصوصیات چهره را ثبت می‌کند تا بین افراد تمایز ایجاد شود. این فرایند با استفاده از حدود ۳۲ نقطه هندسی و فتومتریک پیکسل‌های ویژگی‌های تصویر را برای نمایش دادن اصلاح می‌کند.

مرحله مقایسه آخرین مرحله است. نرم‌افزار مقایسه چهره در این مرحله الگوهای تصویر و دیتابیس‌ها را مطابقت می‌دهد. نرم‌افزار تشخیص چهره مورد استفاده در احرازهویت اغلب تشخیص چهره خودکار نامیده می‌شود. تشخیص چهره خودکار حین مطابقت دادن تصاویر چهره با دیتابیس‌ها احرازهویت مجموعه‌بسته و مجموعه‌باز انجام می‌دهد.

شناسایی مجموعه‌بسته زمانی است که هویت شخص در دیتابیس موجود باشد و بدین ترتیب هویت وی تایید خواهد شد. این فرایند مورد استفاده در احرازهویت تشخیص چهره خودکار است. شناسایی مجموعه‌ باز زمانی است که هویت شخص در دیتابیس موجود نباشد. اگر چه بیشتر نرم‌افزارهای تشخیص چهره از همه این مراحل استفاده می‌کنند اما چگونگی شناسایی خصوصیات در سیستم‌های سنتی و یادگیری‌عمیق متفاوت است.

تشخیص چهره زیست‌سنجی

خصوصیات فرد در فناوری‌های تشخیص چهره زیست‌سنجی قدیمی توسط انسان برنامه‌نویسی می‌شد و او الگوریتم‌های نرم‌افزار را طراحی می‌کرد. در ابزار یادگیری عمیق ویژگی‌هایی که دریافت و مقایسه شدند به واسطه شبکه عصبی فراگرفته می‌شوند. این شبکه عصبی از دریاچه سوژه‌هایی تشکیل شده که جهت تمرین‌دادن فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. شبکه عصبی و گستره دانش این گونه نرم‌افزار با افزایش تعداد چهره‌ها و خصوصیات تحلیل شده گسترش پیدا می‌کند.

اگر چه فناوری تشخیص چهره زیست‌سنجی طبق مراحلی که گفته شد عمل می‌کند اما روش مقایسه چهره‌ها در آن به فعالیت پیش‌رو بستگی دارد. اغلب از تشخیص چهره جهت شناسایی، تصدیق و طبقه‌بندی فرد استفاده می‌شود. نرم‌افزار برای تصدیق به مطابقت دادن خصوصیات ظاهری شخص و دیگر چهره‌ها می‌پردازد تا هویت شخص را تعیین کند.

برای تایید هویت نیز ویژگی‌های چهره فرد و یک شخص مطابقت داده می‌شود. نرم‌افزار همچنین برای طبقه‌بندی خصوصیات شخص و گروه خاصی را تطابق می‌دهد تا براساس سن، نژاد و جنسیت تعیین کند آن شخص به این گروه تعلق دارد.

چالش‌های تشخیص چهره زیست‌سنجی

اگرچه تشخیص چهره زیست‌سنجی برای احراز، تایید و طبقه‌بندی هویت افراد کارآمد است، اما گاهی از آن سوءاستفاده می‌شود. هنگام استفاده از نرم‌افزار تشخیص چهره باید به نکات اخلاقی توجه داشت. به کارگیری سیستم تایید و احرازهویت دیجیتال نامعتبر شرکت شما را با چالش‌های زیر روبرو می‌کند.

امنیت و حریم‌شخصی

حجم زیاد داده‌های شخصی زیست‌سنجی از مهم‌ترین مسائل نرم‌افزارهای تشخیص چهره زیست‌سنجی است. این شیوه از لحاظ اخلاقی قابل ترديد بوده و امنیت داده را با مسائل جدی روبه‌رو خواهد کرد.

سوءشناسایی

اگرچه فناوری تشخیص چهره زیست‌سنجی می‌تواند کاملا دقیق عمل کند اما روش به کارگیری آن بر دقت این فناوری تاثیرگذار است. این امر به سوءشناسایی منجر می‌شود. کلاهبرداری از طریق سوءشناسایی نیز به مشکل بزرگی تبدیل شده است. کلاهبرداران طی این روش برای فریب نرم‌افزار تشخیص چهره از عکس‌ها یا ویدیوهای از پیش ضبط شده استفاده می‌کنند تا به حساب‌های بانکی و رایانه‌ای دسترسی پیدا کنند.

تبعیض

تبعیض یکی از مهم‌ترین مسائل پیش‌روی تشخیص چهره زیست‌سنجی است. در سیستم‌های قدیمی شخص نویسنده الگوریتم فناوری درباره ویژگی‌های قابل شناسایی توسط نرم‌افزار تصمیم‌گیری می‌کرد. اگر برنامه‌نویس به تمایز و گوناگونی خصوصیات توجه نداشته باشد در قابلیت شناسایی نرم‌افزار خلل ایجاد می‌شود. این مشکل در نرم‌افزار تشخیص چهره یادگیری عمیق نیز مشاهده شده است. اگر منبع اصلی یادگیری نرم‌افزار به اندازه کافی متنوع نباشد در شناسایی نرم‌افزار تبعیض به وجود می‌آید.

امروزه به‌خاطر سازوکارهای فرهنگی جامعه ما اکثر برنامه‌نویسان مردان سفیدپوست هستند. نرم‌افزار تشخیص چهره نیز تحت تاثیر این امر بوده و در آن به نفع مردان سفیدپوست تبعیض مشاهده شده است. این مسئله از لحاظ دادرسى جزائى در تعصب نژادی مشکلات بزرگی ایجاد می‌کند. به همین خاطر بود که تبعیض نژادی تشخیص در مطالعه‌ای درباره ابزار تشخیص چهره آمازون خودنمایی می‌کرد.

وقتی ۵۳۵ عضو کنگره امریکا و دیتابیس ۲۵۰۰۰ عکس دستگیری مطابقت داده شدند سیستم ۲۸ مثبت کاذب نشان داد. اگر چه میزان خطای ۵% مشکل‌ساز به نظر نمی‌رسد اما مشکل در این موضوع ریشه دارد که ۳۹% از آن مطابقت‌های نادرست افراد رنگین پوست بودند و سفیدپوستان تنها ۲۰% از گروه اصلی را تشکیل می‌دادند. این امر بی‌شک گویای تبعیض تژادی در این نوع نرم‌افزار تطبیق چهره است.

موارد استفاده از تشخیص چهره زیست‌سنجی در زندگی روزمره

در حال حاضر از فناوری تشخیص چهره زیست‌سنجی در سه حوزه امنیت، احرازهویت و تحلیل استفاده می‌شود. امروزه در سراسر دنیا برای سیستم‌های عدالت کيفرى از سیستم‌های تشخیص چهره زیست‌سنجی استفاده می‌کنند. در چین و انگلیس از این فناوری جهت ردیابی مجرمان و شناسایی پناهندگان استفاده می‌شود. ردیابی کودکان و بزرگسالان گمشده از طریق دوربین‌های امنیتی شخصی و عمومی نیز کاربرد دیگر این فناوری است.

به علاوه، این فناوری به مبارزه علیه قاچاق انسان و اسکن میلیون‌ها تبلیغات آنلاین و یافتن قربانیان کمک کرده است. این فناوری ابزار کارآمدی جهت پیشگیری از کلاهبرداری بوده و به بانک‌ها و نهادهای مالی دربرابر کلاهبرداران کمک می‌کند. کاربران کلاهبردار که پیش‌تر از عکس‌های فیک استفاده می‌کردند اکنون باید از سیستم‌های زیست‌سنجی عبور کنند. فریب این سیستم‌ها به مراتب دشوارتر است.

تشخیص چهره زیست‌سنجی در تجارت الکترونیک بی‌نهایت کاربرد دارد. شعبه بژینگ کی‌اف‌سی مدتی است جهت بهبود خدمات از این فناوری استفاده می‌کند. این سیستم سفارشات مشتریان و خصوصیات زیست‌سنجی چهره آن‌ها را به‌خاطر می‌سپارد. فناوری هنگام مراجعه بعدی مشتری چهره وی را شناخته و سفارش قبلی را پیشنهاد خواهد کرد.

همچنین فناوری تشخیص چهره سیستم‌های پرداخت را متحول کرده است. علی‌پی نخستین شرکتی بود که پرداخت کاربران از طریق تشخیص چهره را معرفی کرد. این کار به سرعت فرایند پرداخت افزوده و با افزودن یک لایه امنیتی بیشتر خدمت به مشتری را بهبود بخشیده است. همچنین از این فناوری در بخش حمل‌ونقل و کاهش زمان انتظار مشتریان استفاده می‌شود.

برای مثال، دلتا ایر لانیز برای تسریع ورود مسافران از تشخیص چهره استفاده کرده است. چین نیز سعی دارد از همین طریق زمان انتظار را کاهش دهد. آلمان از این فناوری در ایستگاه‌های راه‌آهن استفاده کرده است. در بخش سلامت نیز پس از به کارگیری تشخیص چهره زیست‌سنجی شاهد تغییراتی انقلابی بودیم. در این بخش از نرم‌افزار مقایسه چهره جهت نظارت بر بیمار و تحلیل احساسات استفاده می‌شود. بدین ترتیب متخصصان سلامت خواهند دانست بیمار چه هنگام راحت است و چه هنگام به تسکین درد احتیاج دارد.

نکته جالب این است که این فناوری در شناسایی اختلالات ژنتیکی نادر مانند سندروم کورنلیا ده لنگ و سندروم انجلمن کاربرد دارد. این بخش نیز همانند بانک‌ها از فناوری تشخیص چهره زیست‌سنجی جهت پیشگیری از کلاهبرداری استفاده کرده است.

همان‌طور که در بالا گفته شد، نرم‌افزار تشخیص چهره در آستانه ورود به بخش آموزش قرار دارد. اگر چه استفاده از این فناوری برای حضور و غیاب موفق نبود اما این ایده هنوز در حال بررسی است. برخی مدارس نیز به استفاده از تشخیص چهره جهت مبارزه علیه زورگویی فکر می‌کنند. این فناوری همچنین زندگی اجتماعی نابینایان را بهبود می‌بخشد. این نرم‌افزار می‌تواند از طریق تشخیص حالات چهره و ویبره به کاربران نابینا اطلاع دهد که دیگران دارند لبخند می‌زنند!

تشخیص چهره زیست‌ سنجی

ما چگونه از پتانسیل تشخیص چهره زیست‌سنجی بهره‌برداری می‌کنیم؟

ما از فناوری تشخیص چهره زیست‌سنجی به عنوان روشی برای کمک به احرازهویت کاربران شرکت‌ها و نهادهای مالی استفاده می‌کنیم و تشخیص هویت آنلاین کاربران را تسهیل خواهیم کرد.

سرویس ما به‌طور خودکار از طریق مطابقت دادن تصویر کاربران و اسناد رسمی آن‌ها و دیتابیس‌های موجود به احرازهویت آنان می‌پردازد. این فناوری کلاهبرداران، افراد تحت تعقیب سیاسی و افراد تحریم‌شده را شناسایی خواهد کرد. به‌علاوه، سرعت فرایند مشتریت‌رابشناس افزایش یافته، هزینه آن کاهش می‌یابد و ضوابط ضد پولشویی رعایت خواهد شد.

ما از تشخیص چهره همراه با شیوه‌های گوناگون احرازهویت استفاده می‌کنیم تا امنیت و دقت افزایش یابد. دیگر سرویس‌ها تنها یک لایه تایید هویت در اختیارتان قرار می‌دهند و این درحالی است که امنیت سرویس ما تضمین‌شده است.

سیستم تشخیص چهره زیست‌سنجی ما از “تشخیص کاراکتر بهینه” و “زیست‌یابی زیست‌سنجی” بهره می‌گیرد. این رویکرد چندوجهی هویت کاربر را بادقت تمام تایید کرده و از كلاهبرداری و سوءشناسایی ممانعت خواهد کرد. این امر سرعت فرایند مشتریت‌رابشناس بسیاری از سازمان‌ها را افزایش داده، دقت را بیشتر می‌کند و خطای انسانی هنگام احرازهویت را حذف خواهد کرد.

نتیجه‌گیری

تحت‌ كنترل‌دراوردن ابزارهای تشخیص چهره زیست‌سنجی احرازهویت فرآیندهای مشتریت‌رابشناس شما را تسریع کرده و شما را با ضوابط ضدپولشویی همسو می‌سازد. اما به کارگیری از نرم‌افزار اشتباه امنیت داده را به خطر می‌اندازد و به سوءشناسایی منجر خواهد شد.

خوشبختانه، پلتفرم احرازهویت چندلایه خودکار ما با استفاده از فناوری احرازهویت زیست‌سنجی بر این چالش‌ها غلبه می‌کند. ما با ترکیب تشخیص چهره زیست‌سنجی و تشخیص زنده بودن دقت، سرعت و خدماتی مقرون‌به‌صرفه به ارمغان آورده‌ایم. معماری انبار داده ما نیز از اطلاعات زیست‌سنجی محافظت خواهد کرد. این برای شرکت شما به معنی امنیت کامل داده، اجرای ضوابط ضدپولشویی و فرایند سریع‌تر مشتریت‌رابشناس است. پذیرش مشتری نیز آسان‌تر و شما قابل اعتماد جلوه خواهید کرد. اگر هدفتان این است همین امروز با ما تماس حاصل فرمایید. چرا که استفاده از سیستم احراز هویت یوآیدی اطمینان بیش‌تری به کاربران می‌دهد. ضریب خطای آن نیز کمتر از ۰.۰۱ درصد است.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه