مدیریت دسترسی هویت یا IAM چیست و چه کاربردی دارد؟

مدیریت دسترسی هویت
فهرست مطالب

در این مطلب از یوآیدی بحث مدیریت دسترسی هویت و علت تاثیرگذاری آن بر کسب‌وکارهای جدید و مسائل ضروری که باید درباره آن بدانید را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مدیریت دسترسی هویت (IAM) چارچوبی از سیاست‌هایی است که امتیازهای خاص وسایل و کاربران یک شرکت را تعریف و مدیریت می‌کند. این ابزار اطمینان می‌دهد که کاربران صحیح به منابعی که نیاز دارند دسترسی پیدا می‌کنند. مدیران فناوری اطلاعات (IT) با استفاده از چارچوب IAM می‌توانند دسترسی کاربر به اطلاعات ضروری را برای کارمندان، پیمانکاران، شرکا و سایر افراد تنظیم کنند.

در این مقاله، این موضوع را به شکل عمیقی بررسی کرده‌ایم تا همه مطالب مربوط به کاربرد مدیریت دسترسی هویت، معیارها، سیستم‌ها و چالش‌های مربوط به اجرای آن در شرکت را مطرح کنیم.

مدیریت دسترسی هویت چگونه عمل می‌کند؟

در ابتدا سیستم‌های مدیریت هویت از بخش‌های پایه مختلفی تشکیل شده بود. این بخش‌ها شامل روش‌های مختلف احراز هویت برای تایید هویت فرد بود از جمله گذرواژه، گواهینامه دیجیتالی و … . با پیشرفت فناوری، روش‌های مدرنی طراحی شد که شامل عناصر زیست‌سنجی بود.

با توجه به پیشرفت و پیچیدگی روزافزون محیط فناوری، ظرف چند سال اخیر، تغییرات مهم زیادی در سیستم‌های مدیریت دسترسی هویت یا IAM پدید آمده است. چرا که یک نام کاربری و گذرواژه قوی دیگر چندان موثر نیست. پیشرفته‌ترین سیستم‌های امروزی شامل عناصر زیست‌سنجی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی و احراز هویت ریسک محور است.

چرا IAM یا مدیریت دسترسی به هویت مهم است؟

IAM برای حفاظت از دسترسی به منابع شرکت اهمیت زیادی دارد، و فشار سازمانی زیادی در این زمینه وجود دارد. شرکت‌ها باید اطمینان یابند سیستم‌های مناسب جریان اطلاعات را در تیم خود ساخته‌اند تا همه افراد بتوانند اطلاعاتی که در شغل خود به آن نیاز دارند را دریافت کنند. IAM در این بخش نقش قابل توجهی ایفا می‌کند و دسترسی و کنترل خودکار به همه دارایی‌های شرکت را امکان‌پذیر می‌کند.

معمولا متخصصان فناوری اطلاعات تصور می‌کنند مدیریت دسترسی هویت یا IAM مناسب شرکت‌های بزرگ‌تر است و داشتن چنین سیستمی به منابع مالی زیادی نیاز دارد، اما در واقعیت، فناوری در دسترس همه است. این فناوری ویژگی‌های ارزشمندی دارد و همیشه با چشم‌انداز امنیتی به روز، متناسب سازی می‌شود.

ما به ابزارهای مدیریت دسترسی و هویتی در شرکت‌هایمان نیاز داریم. زیرا این ابزارها می‌توانند نقش مهمی در سیستم امنیتی سازمان ایفا کنند. لازم است مدیران فناوری اطلاعات، سیاست‌های دسترسی را تعریف کنند و سپس همه بخش‌های کسب‌وکار را با توجه به این سیاست‌ها به یکدیگر مرتبط کنند و اطمینان یابند امنیت اطلاعات شرکت به روش خودکار، مدیریت می‌شود.

IAM برای تبعیت از قوانین

شرکت‌ها باید اقدامات زیادی انجام دهند تا اطمینان یابند افراد درست به اطلاعات درست دسترسی دارند. این کار اغلب نیازمند تعیین سیاست‌ها و شناسایی افراد و سمت‌های دقیقی است که قرار است به داده‌های ویژه دسترسی داشته باشند. IAM برای دستیابی به این هدف از اصل حداقل مزایا استفاده می‌کند.

در این مورد، کاربر فقط حق دسترسی به اطلاعاتی را دارد که می‌تواند در انجام وظایف روزانه‌اش به او کمک کند. IAM با این کنترل دسترسی در زمان واقعی، به شرکت‌ها کمک می‌کند مدیریت ریسک و الزامات تبعیت از قوانین را انجام دهند. فناوری‌های مدرن می‌توانند تبعیت شرکت از قوانین مربوط الزامات کارهایشان را تعیین کنند.

مدیریت دسترسی هویت

معیارهای کلیدی در مدیریت دسترسی هویت

مجموعه معیارهایی در چارچوب IAM وجود دارد که برای موارد ویژه بسیار موثر و کارآمد بوده‌اند و موجب بهبود فرایند کلی کارها شده‌اند. هشت KPI (شاخص عملکرد کلیدی) وجود دارد که در چرخ هویت بر اساس ایزو ۲۷۰۰۱ تنظیم شده است. در اینجا هر کدام از آنها را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

۱) مجموعه هویت‌ها و نقش‌ها

این معیاری ساده است که کیفیت فرایندهای IAM را به ما نشان می‌دهد. اگر تعداد کاربران یک سیستم بیش از تعداد کلی کارکنان شرکت است، یک جای کار اشتباه پیش می‌رود. نظارت بر این معیارها می‌تواند به آشکار شدن مسائل جالب توجهی درباره یک پایگاه داده، کمک کند.

۲) حساب‌های بدون کاربر فعال

یکی از روش‌های دسترسی به منابع سازمان، استفاده از حساب‌هایی است که دیگر فعال نیستند. این حساب‌ها شامل حساب‌های کارکنان قدیمی است که در گذشته از آن استفاده می‌کردند و هنوز بسته نشده است.

۳) حساب‌های امتیاز خاص

معمولا حساب‌هایی در شرکت وجود دارند که حقوق و دسترسی بیشتری نسبت به سایر حساب‌ها دارند. مدیران فناوری اطلاعات باید نظارت شایسته‌ای بر این حساب‌ها داشته باشند تا شرایط ریسک‌آمیز در رابطه با آن پیشگیری کنند.

۴) کاربرانی با حقوق دسترسی اضافی

این مورد تا حدی متفاوت از مورد قبلی است. زیرا بر حساب‌هایی تمرکز دارد که به صورت تصادفی، دسترسی‌های بسیار زیادی دارند. در این صورت نقطه تمرکز متفاوت است.

۵) تجزیه وظایف (SoD)

SoD در صورت اجرای مناسب، یکی از دشوارترین و پرهزینه‌ترین فرایندها است. هدف آن تکثیر درست و مناسب وظایف و مجوزها در بین تعداد زیادی از افراد است. این روش نه تنها به پیشگیری از کلاهبرداری کمک می‌کند بلکه شامل حفظ حریم شخصی و امنیت نیز است.

۶) بهداشت هویت

این روش ارتباط متقابل قوی با امنیت اطلاعات دارد. این معیار نه تنها به پیشگیری از ریسک‌ها کمک می‌کند بلکه حفظ امنیت در آن نیز به تلاش کمتری نیاز دارد.

۷) کیفیت داده

کیفیت داده درباره نتایج صحیح همه کنترل‌هایی که پیش‌تر درباره آن صحبت کردیم، اطمینان می‌دهد. داده‌های مرتبط باید صحیح باشند. معمولا فرایندها با کمک سیستم‌های IAM خودکارسازی می‌شوند و به همین دلیل است که این معیار ارزشمندی است.

۸) KPI ویژه کسب‌وکار

این معیار ویژه‌تری است که با موارد خاصی مرتبط است. برای مثال در موسسات مالی، کارمندان اغلب باید آموزش مناسب ببینند تا عملکرد خوبی در شغلشان داشته باشند. مثلا ممکن است کارمندانی باشند که اجازه دسترسی به سیستم‌های ویژه‌ای را داشته باشند. اما هنوز آموزش ویژه را طی نکرده باشند و تعداد این کارمندان، می‌تواند یک KPI مربوط به IAM باشد.

سیستم‌های مدیریت دسترسی هویت

یک کار کلیدی که موفقیت سیستم‌های IAM را اندازه‌گیری می‌کند، احراز هویت کارکنان در شرکت است تا بتوانند به داده‌هایی که نیاز دارند دسترسی داشته باشند. سیستم‌های مختلفی وجود دارد که IAM برای دسترسی سطح بالا از آنها استفاده می‌کند تا اطمینان یابد همه چیز ایمن و تحت کنترل است. تفاوت احراز هویت و مدیریت دسترسی نیز در این میان یکی از بحث‌های چالش برانگیز است.

۱) سیستم‌های احراز هویت یکپارچه (SSO)

سیستم‌های احراز هویت یکپارچه به افزایش بهره‌وری کاربران کمک می‌کنند. افراد فقط با استفاده از نام کاربری و گذرواژه، می‌توانند به اپلیکیشن‌های مختلف دسترسی یابند.

۲) سیستم‌های تایید هویت دو عاملی (۲FA)

تایید هویت دو عاملی، لایه امنیتی دیگری اضافه می‌کند که در طی آن لازم است کاربران، دو اعتبارنامه شناسایی را برای دسترسی به اپلیکیشن‌ها معرفی کنند. مثلا علاوه بر گذرواژه می‌تواند یک کد منحصر به فرد که به آدرس ایمیل فرستاده می‌شود را از شما درخواست کند.

۳) احراز هویت چندعاملی (MFA)

MFA مشابه احراز هویت دو عاملی است اما در این مورد، لایه‌های امنیتی بیشتری داریم. این روش شانس حمله سایبری موفق را کاهش می‌دهد.

۴) مدیریت دسترسی امتیازی

این سیستمی است که حساب‌های چندگانه کاربرانی که اجازه دارند به منابع صنفی یک شرکت دسترسی داشته باشند را به شکل ایمن مدیریت می‌کند.

مدیریت دسترسی هویت

ابزارهای مدیریت دسترسی هویت

ابزارهای مختلفی وجود دارد که برای ساده کردن فرایند تنظیم و روندهای کلی کار در چارچوب‌های IAM به کار گرفته می‌شوند. همه آنها هدف و کاربرد متفاوتی دارند. می‌توانید با توجه به نیاز شرکت خودتان در موارد مشخص، انتخاب کنید که از کدام یک از این ابزارها استفاده کنید. اکنون بعضی از آنها را شرح می‌دهیم.

۱) پلتفرم مدیریت مجوزهای کلودناکس

کلودناکس هویت‌ها را در سیستم‌های کلود مدیریت می‌کند. این پلتفرم یک سیستم احراز هویت بر اساس فعالیت دارد و از یادگیری ماشینی برای تحلیل فعالیت‌های قبلی در تمام پلتفرم‌های کلود استفاده می‌کند.

۲) دایرکتوری فعال مایکروسافت آزور

مایکروسافت آزور معمولا در سیستم کلود کار می‌کند. اما ممکن است در ابزارهای فیزیکی نیز به کار گرفته شود. مطابق آمارهای موجود، بیش از ۲۰۰۰۰۰ مشتری از این ابزار برای حفاظت از بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر خود استفاده می‌کنند. این پلتفرم یک واسطه آسان کاربرد دارد و به کاربران کمک می‌کند فعالیت‌های سازمان خود را نظارت کنند.

۳) سایبر آرک

سایبر آرک، رهبر صنعت IAM است. سایبر آرک هویت و طرفین مدیریت دسترسی را به پیشنهادات مختلفی تفکیک می‌کند و مشتریان می‌توانند با استفاده از آن، از نوع خاصی از IAM که برای ایمن سازی موفق شرکت خود نیاز دارند، استفاده کنند.

چگونگی اجرای مدیریت دسترسی به هویت

برای اجرای موفق سیستم مدیریت دسترسی هویت یا IAM در شرکت خود، لازم است مراحلی را دنبال کنید که به شما کمک می‌کند مناسب‌ترین گزینه را برای خودتان بیابید. ابتدا، لازم است شخصی را در شرکت بیابید که نقش اصلی را در طرحی و الزم این سیاست‌ها بر عهده دارد. باید به خاطر داشته باشید که IAM بر همه افراد شرکت تاثیر می‌گذارد و شروع به استفاده از چنین چارچوبی، چالش‌های خاص خود را دارد.

چالش‌های اجرای IAM

اگر بزرگترین چالش‌هایی که ممکن است سازمان هنگام اجرای چارچوب IAM با آن مواجه شود را از هم تفکیک کنیم، عوامل مختلفی آشکار می‌شود که لازم است به خاطر بسپاریم. مطابق آمارها، حفاظت از داده، بزرگترین مورد در فهرست این چالش‌هاست. همچنین یکپارچه‌سازی با سیستم‌های باقیمانده از سخت‌افزارهای قبلی شرکت نیز هنگام استفاده از IAM تبدیل به چالشی اساسی می‌شود. شرکتها معمولا تلاش می‌کنند به سمت سیستم کلود حرکت کنند که می‌تواند از عوامل ضروری در یکپارچگی موفق چارچوب IAM در بیشتر موارد باشد.

آینده مدیریت دسترسی هویت

در آینده، ضروری خواهد بود شرکت‌ها، سازمان‌ها و اصناف، داده‌های خود و هویت افرادی که به آن دسترسی دارند را دنبال کنند و دائما مراقب حفاظت مناسب از داده‌ها باشند. داده‌ها اطلاعات ارزشمندی درباره شرکت و افراد حاضر در آن ارائه می‌کنند. این اطلاعات باید لایه‌های امنیتی مناسبی داشته باشند تا اطمینان حاصل شود افرادی که به داده‌ها دسترسی دارند، احراز هویت شده‌اند. تنظیم مجوزهای دسترسی برای کارمندان نیز می‌تواند کمک موثری برای حفاظت از داده‌ها و کاهش تهدیدها باشد.

در آینده، یادگیری ماشینی نقشی اساسی در توسعه چارچوب IAM خواهد داشت. شرکت‌های بیشتری شروع به اجرای این سیستم‌ها خواهند کرد تا حفاظت موثری از داده‌های شرکت به عمل آورند، که سبب می‌شود چالش‌های جدید و رویکردهای جدیدی نیز برای حل مشکلات جدید مطرح شود.

ما در یوآیدی، سخت تلاش می‌کنیم تا جهان دیجیتال را با ابزارهایی که به صورت روزانه ارائه می‌دهیم، تبدیل به مکان امن‌تری کنیم. محصولات ما به شرکت‌های سراسر جهان کمک می‌کند اعتماد را بسازند و ابزارهای مدیریت دسترسی هویت را در سازمان‌های خود اجرا کنند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه