کسب وکار خود را بشناس (Know Your Business یا KYB) چیست ؟

فهرست مطالب

نویسنده: حامد اکبری، پژوهشگر سیاست‌گذاری دولت الکترونیک و اقتصاد استارت‌آپ‌ها

فناوری KYB چیست؟ به‌صورت خدمات آنی در دسترس برای ارزیابی و بررسی صلاحیت مجموعه عظیمی از شرکت‌های بین‌المللی و اشخاص حقوقی و حقیقی مرتبط با آن‌ها اعم از سهامداران ارشد و اعضای هیأت مدیره و مدیریت عامل تعریف می‌شود. به‌نحوی که از طریق API دریافتی از پلتفرم یوآیدی قادر خواهیم بود تا وجاهت و اعتبار اطلاعات و صلاحیت مشخصات حقوقی کسب وکار مورد‌نظر را احراز کنیم.

فرایند KYB در یوآیدی چیست

ساختار فرایند KYB در یوآیدی به این منوال خواهد بود که اطلاعات دقیق و راستی‌آزمایی شده تمامی شرکت‌ها و سهامدارانشان، اطلاعات مالی و حتی ساختار فعالیت آن‌ها تحت بررسی عمیق مقررات مبارزه با پولشویی و شفافیت منشاء درآمد به انضمام احراز هویت حقیقی دیجیتالی افراد دخیل در آن شرکت‌ها قرار می‌گیرند و نتیجه بررسی اعتبار به عنوان تأیید یا عدم تأیید به متقاضی استعلام KYB ارائه داده می‌شود.

پلتفرم عظیم اطلاعات معتبر کسب وکار‌ها این قابلیت آنی را خواهد داشت که در لحظه تغییرات حقوقی و مالی و سهامداری این شرکت‌ها را بر‌اساس قوانین مبارزه با پولشویی و منشاء درآمد و احراز هویت دیجیتال مانیتور و گزارش‌گیری نماید. گستره اطلاعات محرز شده در پلتفرم یوآیدی قلب میزان کارایی و اثربخشی این خدمات KYB خواهد بود.

این اطلاعات می‌بایست براساس مقررات وضع‌شده در کشور و قوانین شفافیت مالی و منشاء درآمد‌ها در مبارزه با پولشویی حمایت شوند. چرا که باند‌های تبهکار و مافیای پولشویی زیرکانه در پی یافتن خلاء‌های قانونی در نظام مالی هر کشور هستند.

یوآیدی این ظرفیت را داراست که اطلاعات تمامی نهاد‌های حقوقی و افراد حقیقی را به‌صورت مانیتورینگ در لحظه جهت احداث و توسعه بانکداری شفاف و باز براساس رعایت مقررات مبارزه با پولشویی و شفافیت منشاء درآمد اجرا نماید. این موضوع از طریق راستی‌آزمایی نشانی‌های محل و اطلاعات هویتی افراد حقوقی و حقیقی دخیل و درنهایت عضویت آسان و ورود به سامانه و گشایش حساب در تمامی بانک ها از طریق یک هویت دیجیتالی احراز شده که بسیار در ارتقای تجربه کاربری بهبود‌یافته مؤثر خواهد بود.

از طرف دیگر برای بانک‌ها و سایر نهاد‌ها و کسب وکارهای مرتبط با متقاضیان امور بانکی و مالی اهمیت فراوانی جهت شناسایی مشتری یا همان KYC (مشتری خود را بشناس) وجود دارد. درواقع تحت پلتفرم یوآیدی قابلیت KYB و KYC به عنوان مکمل‎‌های هم، جهت اجرای مقررات مبارزه با پولشویی و شفافیت منشاء درآمد بر یکدیگر مؤثر خواهند بود.

اتوماسیون ترکیبی و خدمات مدیریت شده ارزیابی صلاحیت و اعتبار

از مهم‌ترین معضلات و موانع تمایلات بانک‌ها و کسب وکارها جهت تغییر تمایل به بهره برداری از نظام بانکداری باز و اجرای مقررات ضد‌پولشویی همانا تعدد بند‌های پیچیده قانون با ادبیات ثقیل و وجود تبصره‌ها و شروط متعدد و مفصل است. در چنین محیط‌های دارای تعدد متغیر و مبهم به‌لحاظ مؤلفه‌های مقرراتی مختلف، یک سامانه جامع و واحد که در پشت پرده خود به صورت آنی تمام متغیر‌ها، ملزومات قانونی و سایر عوامل دخیل، بتواند صحت و سقم داده‌های جامع را متعهد شود، گامی مؤثر و بلند در جهت تسهیل روند تغییر تمایل و رویکرد بانک‌ها و سایر نهاد‌های مالی از بانکداری سنتی هزینه‌زا به سمت فناوری نوین KYB بردارد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه