ناحیه ماشین خوان یا MRZ در اسناد هویتی چیست؟

ناحیه ماشین خوان
فهرست مطالب

در این مطلب از یوآیدی ناحیه ماشین خوان یا MRZ رازآلود را در خصوص بیشتر اسناد هویتی بررسی می‌کنیم. توضیح می‌دهیم حاوی چه چیزهایی هستند و چگونه می‌توانند به تایید قانونی بودن شما کمک کنند.

ناحیه ماشین خوان (MRZ) در یک سند هویتی، همان چیزی است که بیشتر افراد هنگامی که گذرنامه یا سایر مدارک شناسایی رسمی خود را برای تایید ارائه می‌کنند، توجه چندانی به آن ندارند.

بیشتر ما در عکس کوچک پروفایلی که روی مدرک شناسایی است، چهره‌مان را جمع کرده‌ایم و مامور دولتی را تصور می‌کنیم که در حال قضاوت درباره نور کم یا حالت عجیب چهره‌مان است. اما به ذهنمان خطور نمی‌کند که احتمالا او توجه چندانی به عکس ندارد و بیش از همه به خطوط اندک کدی که زیر آن است تکیه دارد.

ناحیه ماشین خوان (MRZ) چیست؟

در دهه ۱۹۸۰، صفحه هویتی مدرک اصلی سفر در جهان یا گذرنامه دو خط اضافی از حروف و اعداد و نمادهای تصادفی را در بر داشت. این خطوط از کدها، همان ناحیه ماشین خوان یا MRZ هستند و برای دقت و درستی مدرک شناسایی، ضروری هستند. وقتی به دقت نگاه کنید، مشاهده می‌کنید که این کد حاوی همان اطلاعاتی درباره مالک گذرنامه است که روی باقی صفحات آن نوشته شده است. تفاوت در این است که  MZR برای خوانده شدن با ماشین طراحی شده است.

گذرنامه‌ها و مدارک شناسایی رسمی نظیر کارت شناسایی ملی و گواهینامه رانندگی باید به گونه‌ای تنظیم شوند که امکان تایید هویت استاندارد از سوی نهادهای مختلف را داشته باشند. به ویژه گذرنامه‌ها باید در همه فرودگاه‌های مدرن جهان به درستی قابل تشخیص باشند. یعنی محتوا و ساختار صفحه اصلی آنها باید در سراسر جهان به یک شکل باشد. این اسناد از دو بخش تشکیل می‌شوند تا از استاندارد بودن آنها اطمینان حاصل شود :

  • ناحیه بازرسی بصری (VIZ)
  • ناحیه ماشین خوان (MRZ).

VIZ تیغه‌ای است که عکسی را نشان می‌دهد که اغلب در آن دستپاچه به نظر می‌رسیم. این مورد برای پردازش توسط انسان طراحی شده است اما MRZ به گونه‌ای طراحی شده که توسط ماشین خوانده شود. سندی که شامل MRZ است، مدرک سفر ماشین خوان یا MRTD نامیده می‌شود.

در حال حاضر فناوری به قدری توسعه یافته که MRZ در یک سند، با اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند نیز قابل خواندن است. شرکت‌های بسیاری مانند وریف نیز از کدهای MRZ برای تایید مدارک شناسایی استفاده می‌کنند تا به این وسیله از سرقت هویت و فعالیت کلاهبرداری پیشگیری کنند.

ناحیه ماشین خوان

داده‌های MRZ

کد MRZ دو خط متن است که شامل داده‌های زیر است که در VIZ نیز نمایش داده می‌شود:

  • کد سند
  • کد کشور یا کد آژانس دولتی (سازمان دولتی) که گذرنامه را صادر کرده است.
  • نام کامل
  • شماره سند
  • شهروندی
  • تاریخ تولد
  • جنسیت
  • تاریخ انقضا
  • سایر داده‌هایی که ممکن است به تشخیص مرجع صادرکننده سند، در آن شامل شود.

استانداردهای کدهای MRZ به صورت دقیق تنظیم می‌شوند و باید از مقررات Doc 9303 تبعیت کنند. اسناد سفر ماشین خوان توسط سازمان بین‌المللی هواپیمایی مسافربری منتشر شد.

کد ناحیه ماشین خوان در گذرنامه نه تنها جزئیات اطلاعات شخصی را در قالبی استاندارد تهیه می‌کند که به شکل خودکار توسط ماشین خوانده می‌شود، بلکه دسترسی سریع‌تری به تراشه‌های بازشناسی رادیو شناسه (RFID) ایجاد می‌کند که در گذرنامه‌های زیست‌سنجی جای داده شده‌اند. یعنی اسناد سفر و مسافران می‌توانند به شکل موثرتر و دقیق‌تری در فرودگاه‌ها و مرزها پردازش شوند.

استفاده از ناحیه ماشین خوان برای سفر

همانطور که گفته شد، MRZ در صفحه شناسایی گذرنامه، بیشتر برای این منظور استفاده می‌شود که امکان تایید کامپیوتری داده‌های شخصی فرد را هنگام ورود یا خروج در یک کشور فراهم کند.

کد MRZ اسکن می‌شود و سپس به صورت خودکار با کدی که توسط الگوریتم ساخته شده به وسیله سازمان بین‌المللی هواپیمایی مسافربری (ICAO) ساخته شد، تطبیق داده می‌شود. اگر عدم تطابق بین این دو کد دیده شود، آن مدرک به صورت بالقوه جعلی در نظر گرفته می‌شود.

اسناد سفر ماشین خوان (MRTD) به قصد ایجاد فرایند موثر و سازمان یافته‌ای برای تایید هویت در فرودگاه‌ها معرفی شدند. گذرنامه هر فردی هنگام سفر در نقاط مختلف زیادی بررسی می‌شود از جمله هنگام دریافت کارت پرواز، نقاط مختلف کنترل در فرودگاه، بخش امنیت و پیش از ورود به داخل هواپیما. بنابراین MRZ باید به درستی و بدون خطا کار کند.

از زمانی که MRZ معرفی شده است، تاثیر زیادی بر سرعت انجام مراحل سفر در فرودگاه و نقاط کنترل در مرزها داشته است و تقریبا در سراسر جهان به عنوان یک بخش سودمند و موثر که به گذرنامه اضافه شد، شناخته می‌شود.

استفاده از MRZ برای تایید هویت

با افزایش موارد کلاهبرداری و آنلاین شدن بسیاری از فرایندهای شخصی و مهم، مدارک شناسایی باید به دقت و با مراقبت دقیقی بررسی شوند.

معمولا مدارک شناسایی شامل لایه‌های بسیاری از ویژگی‌ها و طراحی‌های امنیتی است تا از جعل و سرقت هویت پیشگیری شود. کدهای MRZ بخش اصلی این بسته امنیتی هستند.

شرکت‌هایی مانند وریف به سختی تلاش می‌کنند تا به نهادهای مالی و سایر سازمان‌ها کمک کنند از داده‌های خود حفاظت کنند و خدمات حیاتی آنلاین را به مشتریان خود ارائه دهند. برای این منظور باید تلاش خود را بر یافتن روش‌های جدیدی مانند «گرفتن عکس کمکی» و اطمینان از وجود ویژگی‌های دقیقی ماند کدهای MRZ در فرایندهایشان، متمرکز کنند.

فناوری‌های اعتبارسنجی مدارک شناسایی (IDVT) یک وجه اساسی این روند هستند که برای آزمودن سریع مدرک شناسایی و تعیین اعتبار و سندیت آنها طراحی می‌شوند. آنها می‌توانند ویژگی‌های امنیتی خاصی که روی مدارک شناسایی هست را بخوانند. از جمله این موارد می‌توان به کدهای MRZ روی گذرنامه اشاره کرد. به این ترتیب می‌توانند سطوح ارزشمندی از تایید هویت مجازی را ارائه دهند.

کدهای MRZ انعکاسی از موفقیت در سال‌ها نبرد علیه کلاهبرداری بوده‌اند و قطعا آمده‌اند که سالها با ما بمانند و سودمندی خود را در جهانی که بیش از هر زمانی دیجیتالی شده است، با موفقیت اثبات کرده‌اند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه