۱۰ روش سرقت هویت و کلاهبرداری هویتی

فهرست مطالب

با ظهور اینترنت و گوشی‌های هوشمند، هویت ما در دنیای مجازی بازآفرینی شده است. از بانکداری آنلاین گرفته تا فروشگاه آنلاین، از جمله مکان‌های فراوانی هستند که به اطلاعات شخصی ما نیاز دارند. استفاده نابجا از اطلاعات شخصی افراد می‌تواند نتایج فاجعه‌باری در پس‌انداز و حتی در زندگی آنها داشته باشد. ما در گذشته شاهد جریان‌های بسیار تکان دهنده و ناامیدکننده‌ای در مورد سرقت هویت بوده ایم. با این حال زمینه‌های سرقت هویت و عدم حفظ حریم خصوصی درحال رشد است. با کاربردهای جدید فن آوری بی سیم و سایر توابع مانند اینترنت اشیا(IOT)، احراز هویت کاربران در مکان های بیشتری نسبت به قبل مورد نیاز است. حتی اگر اکثر این مکان‌ها امن باشند و اطلاعات کاربران رمزگذاری شده باشد، روشهایی وجود دارند که مجرمان برای سرقت از افراد و همچنین سازمانها اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

ID_Theft

دامنه سرقت هویت در دهه گذشته افزایش زیادی داشته است. هرچه بیشتر از گوشی‌های هوشمند و اینترنت برای رفع نیازهای روزانه خود استفاده کنیم، اطلاعات شخصی ما بیشتر تکرار می‌شوند. بر اساس تحقیقات سایت javelinstrategy، در سال ۲۰۱۶ شمار قربانیان سرقت هویت در امریکا از مرز ۱۵۴ میلیون عبور کرد. این عدد هشدار و فراخوانی کامل برای واکنشی درخور به این مسئله است. بیایید به روش‌های سرقت هویت و کلاهبرداری که این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرند نگاهی سریع بیاندازیم:

  1. اعتبار و کلاهبرداری از کارت اعتباری

Credit-Card

یکی از متداول‌ترین چیزهایی که این روزها که به صورت آنلاین استفاده می‌شود ، اطلاعات حساب کارت اعتباری شما است. برای خریدها، از بلیط‌های پرواز گرفته تا مواد غذایی از این اطلاعات استفاده می‌شود. هکرها و دزدها منتظر لحظه‌ای هستند تا خرید‌هایی را برای خود انجام دهند و هزینه‌اش را از حساب شما بپردازند. بعضی مواقع فقط به اطلاعات نوشته شده روی کارت شما نیاز دارند تا تراکنش خود را تایید کنند. کاری که به آن کلاهبرداری بدون استفاده از کارت گفته می‌شود.

  1. کلاهبرداری در خرید آنلاین

از دیگر گونه‌های کلاهبرداری که اواخر محبوبیت بسیاری کسب کرده است، کلاهبرداری در خرید آنلاین است. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی با جعل، از اطلاعات پرداخت شخص دیگری برای تأیید اعتبار معاملات خود بدون اطلاع آن شخص استفاده کند.

از این موارد کلاهبرداری ممکن است برای پرداخت از طریق کارت‌هایی که با مبالغ بالایی شارژ می‌شوند در آینده استفاده شوند. یا ممکن است مواردی باشد که به آدرس دیگری حمل شده و سپس فروخته شود یا برای فعالیت‌های غیرقانونی استفاده شود. چنین رفتارهای متقلبانه‌ای مکررا متوجه تجارت الکترونیک می‌شود. اکثر گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که این قبیل کلاهبرداری‌ها در نیمه اول سال ۲۰۱۷ بیشتر از ۳۰ درصد افزایش داشته است.

  1. کلاهبرداری از طریق تصاحب حساب

این اتفاق از طریق اطلاعات کارت اعتباری رخ می‌دهد. این کلاهبرداری به خوبی کلاهبرداری از طریق ایمیل که افراد بی‌گناه را مجاب به اشتراک اطلاعات خود می‌کنند اتفاق می‌افتد که از آن به صورت اتوماتیک برای بدست آوردن پول استفاده می‌شود. کلاهبرداری از طریق فیشینگ و حملات بدافزار از دیگر روش‌های معمول دسترسی به اطلاعات حساب است. اساسا، مجرمان به اطلاعات کارت اعتباری شما دسترسی پیدا می‌کنند. آنها مبالغ  زیادی به عنوان حق الزحمه یا باج که تحت چندین نام و برچسب تشخیص داده شده را دریافت می‌کنند. به همین دلیل است که مردم غالبا حساب خود را رمزگذاری می‌کنند و نسبت به مبالغ تصادفی کم شده در گزارش حساب خود حساس و هوشیار هستند. اگر شما به چیزی شک کنید، به بانک یا موسسه مالی اطلاع می‌دهید و آنها به شما کمک خواهند کرد تا بی‌نظمی موجود در حساب خود را تصحیح کنید تا بیش از آن مبلغی که از دست داده‌اید، ضرر نکنید.

  1. سرقت هویت

سرقت هویت زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی هنگام مواجهه با قانون یا پلیس از هویت شخص دیگری استفاده کند. زمانی که بخاطر سرعت غیرمجاز توقیف شدند، یا حتی هنگامی که برای جرمی بزرگتر دستگیر شوند، این مجرمان از هویت‌های جعلی برای پاک نشان دادن سوابق خود استفاده می‌کنند. به این منظور یک هویت کاملا متفاوت برای کلاهبرداری از مراجع قانونی یا قربانی ایجاد می‌کنند. شما باید اطلاعاتی از چنین مواردی داشته باشید تا در صورت توقیف شما بخاطر سرعت غیرمجاز، جرائم دیگری که غیر منطقی به نظر می‌آیند به نام شما نباشد. این گونه مسائل در گذشته بوده‌اند و دوباره می‌توانند اتفاق بیافتند. اگر فکر می‌کنید که ممکن است در معرض این اتفاقات قرار بگیرید، با صرف کمی وقت، در مورد محصولات جدیدی که برای حفاظت از سرقت هویت و سلامت شهروندان جامعه در دسترس هستند تحقیق کوچکی انجام دهید.

  1. سرقت گواهینامه رانندگی

یکی از رایج‌ترین روش‌های سرقت هویت زمانی اتفاق می‌افتد که گواهینامه رانندگی شما به سرقت برود یا گم شود. اطلاعات گواهینامه رانندگی می‌تواند برای رفع اتهام از جرائمی مانند سرعت غیرمجاز و تصادف مورد استفاده قرار گیرد. اما شناسایی نادرست آنها در زمان وقوع جرائم بزرگتر می‌تواند باعث دردسر برای شما شود.

  1. سرقت هویت ساختگی (ترکیبی)

سرقت هویت ساختگی یکی از جدیدترین و خطرناک‌ترین روش‌های سرقت است که در آن هویت جدیدی برپایه اطلاعات منابع مختلف ساخته می‌شود. طبق اظهارات کمیسیون تجارت جهانی این روش کلاهبرداری  بشدت در حال رشد است. به طوری‌که ۸۰ تا ۸۵ درصد از کلاهبرداری‌ها را شامل می‌شود. در ایجاد هویت‌های جعلی، برای فروش در فضای دارک وب(Dark Web) به منظور بهره‌برداری از آن برای انجام کارهای غیرقانونی، اطلاعات واقعی و جعلی با هم ترکیب و ادغام می‌شوند. آنها می‌توانند از طریق این هویت‌ها که با سرعت بالایی در فضای دارک وب منتشر می‌شوند، یک زندگی جدید شروع کنند و یا هر چیزی که آرزوی آن را داشتند بدست آورند. یک شاخص نشان می‌دهدکه این اتفاق ممکن است زمان دریافت ایمیل رخ بدهد. به این صورت که نامه‌ای خطاب به شخص دیگری باشد اما به شما تحویل داده شود. اگر از این قبیل اتفاقات برای شما پیش آمد ایمیل‌های خود را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که جایی از ایمیل شما استفاده نشده باشد.

  1. سرقت هویت حساب جدید

این روش سرقت، ترکیبی از سرقت هویت مصنوعی و تصاحب حساب است. کلاهبرداران، به اطلاعات حسابی که با اطلاعات شخصی ادغام شده‌اند دسترسی پیدا می‌کنند و از طریق سرقت با هویت ساختگی حسابی ایجاد می‌کنند که بوسیله آن می‌توانند فعالیت‌های زیادی انجام دهند. علاوه بر این، اگر شما سابقه و اعتبار خوبی داشته باشید و با بانک‌ها و دیگر ارائه کنندگان وام رابطه داشته باشید، برای آنها آسان است که در جزئیات روابط شما رخنه و از آن بهره‌برداری کنند. وام‌دهندگان معمولا پیام‌ها و ایمیل‌هایی با مضامین فعالیت‌های حساب می‌فرستند که اغلب به دید هرزنامه(Spam) به آنها نگاه می‌کنیم. شاید بهتر باشد جهت اطمینان از این‌که هیچ سابقه ناخوشایندی در اعتبار حساب شما وجود ندارد، نگاهی به آنها بیاندازید.

 

  1. خیانت در امانت

تخلفات کلاهبرداران در رابطه با وام و تسهیلات، اقتصاد آمریکا را فلج کرده بود و این سوء رفتار آنان در جنبه‌های مختلف مشاهده می‌شد. این نوع رفتارهای متقلبانه ممکن است به صورت دروغ در قالب‌های مختلف ظهور پیدا کند که از آنها برای تایید حجم پرداخت‌ها در طول سرقت هویت استفاده می‌شود. این گونه موارد غالبا در معاملات واقعی املاک، اعطای وام و تجارت اتومبیل دیده می‌شوند.

  1. سرقت هویت کودکان و سالمندان

بنا به گزارشی که در سال ۲۰۱۶ توسط پورتال رسمی کلورادو منتشر شد، بیش از ۳۷ درصد سالمندان بالای ۶۰ سال آمریکایی از کلاهبرداری شکایت‌ داشتند. با بالاتر رفتن سن آفراد سالمند در آمریکا، آنها حساب خود را کمترر بررسی می‌کنند و این، فضا را برای سرقت هویت آنها فراهم می‌کند. سرقت هویت کودکان رفتار معمول کلاهبرداران شده است. اما موارد کلاهبرداری از هویت بزرگسالان بیشتر از آن است. مجرمان از اطلاعات کودکان برای افتتاح حساب و یا درخواست مزایا استفاده می‌کنند. هر دو نوع این جرایم به دلیل عدم هوشیاری هنگام نظارت بر حساب رخ می دهد و می‌تواند در هر مکان و در هر تجارتی اتفاق بیافتد. اما معمولا در تجارت های کوچک دیده می‌شود.

  1. سرقت هویت پزشکی

وقتی متوجه می‌شویم که بیش از یک‌چهارم نقض قوانین اطلاعاتی در سال ۲۰۱۷ مربوط به بخش پزشکی بود، چشم خود را برای مراقبت از این اطلاعات بیشتر باز می‌کنیم. استفاده از هویت شخص دیگری برای دریافت خدمات پزشکی سرقت هویت پزشکی است. غالب مردم تا وقوع این اتفاق متوجه وجود چنین سرقتی نمی‌شوند. این اتفاقات ممکن است برای صاحب اصلی هویت دردسر ایجاد کند. با پیگیری تمام سوابق پزشکی و مراقبت از اطلاعات پزشکی خود، متوجه مزایای پزشکی دریافت‌شده خود می‌شویم.

با توجه به بحث در مورد انواع مختلف سرقت‌ها و کلاهبرداری‌های هویتی که این روزها رایج است، باید مطمئن شوید که هم به عنوان مشتری و هم به عنوان تجارت، ایمن هستید. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات شخصی خود را با کسی که به آن نیاز ندارد به اشتراک نگذارید و سعی کنید تا آنجا که ممکن است از ورود به سایت های ناامن و غیرقابل اعتماد خودداری کنید تا از گرفتار شدن در دام آنها جلوگیری کنید. جدا از این، ما در جهانی زندگی می کنیم که به دلیل انجام دیجیتالی بیشتر امور زندگی، احتمال چنین کلاهبرداری‌هایی روز به روز بیشتر می شود ، به همین دلیل با استفاده از شیوه‌های امن ورود و استفاده از سرویس‌های دیجیتال، می‌توان از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری کرد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه