با کاربرد تکنولوژی NFC در احراز هویت آشنا شوید

کاربرد تکنولوژی NFC
فهرست مطالب

با توجه به رواج روزافزون کاربرد تکنولوژی NFC در فعالیت‌های روزمره، مدت زیادی طول نخواهد کشید که صنعت تایید هویت، شروع به استفاده از این تراشه کند. اما راهکارهای تایید بر اساس فناوری NFC تا چه حد موثر هستند؟ و آیا می‌توان استفاده از آن را برای کسب‌وکارها اجباری کرد؟ برای کسب اطلاعاتی در مورد کاربرد تکنولوژی NFC در این مطلب همراه ما باشید.

در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد تلفن‌های همراه مجهز به NFC یا Near Field Communication (ارتباطات حوزه نزدیک) هستند. با افزایش محبوبیت این فناوری، شرکت‌های بیشتری به دنبال شیوه‌هایی برای اجرای NFC در امور مربوط به مشتریان خود هستند. از این رو امروزه بیش‌تر بر تایید هویت از راه دور و پذیرش سازمانی مشتری تاکید می‌شود.

با افزایش کاربرد تکنولوژی NFC در فعالیت‌های روزمره، درک مزایا و معایب تایید هویت بر اساس NFC اهمیت خاصی یافته است. در این مطلب بیشتر به تراشه‌های NFC، تاریخچه آنها، فرصت‌های جدیدی که برای صنعت تایید هویت ایجاد کرده‌اند و مباحث مربوط به رعایت مقررات در این حوزه، می‌پردازیم.

ارائه خدمات به مشتریان امروزی، دشوارتر از گذشته است. پذیرش سازمانی سریع، یکپارچه و از راه دور، یک ضرورت برای هر کسب‌وکار امروزی است. در غیر این صورت، رقبا به سرعت از ما پیش می‌افتند و سود می‌برند.

همزمان، کشورهای بیشتری نیز به دنبال استفاده از مدارک شناسایی تراشه‌ای هستند تا امنیت آن را افزایش دهند و از کلاهبرداری پیشگیری کنند. و انتظار می‌رود مدارک شناسایی تراشه‌ای ملی، در سال ۲۰۲۱ به ۳.۶ میلیارد عدد برسند.

ظاهرا بازار تایید مدارک شناسایی بر اساس NFC به سرعت در حال رشد است و بسیاری از شرکت‌ها به دنبال استفاده از این روش هستند. اما سوال این است که آیا باید این روش را دنبال کنیم؟ و اگر پاسخ مثبت است، بهترین رویکرد احتمالی درباره آن کدام است؟ در ادامه کمک می‌کنیم تا به این پرسش‌ها پاسخ دهید.

تراشه NFC چیست و چگونه کار می‌کند؟

NFC یا ارتباطات حوزه نزدیک یک فناوری غیرتماسی است که اشیا می‌توانند به وسیله آن، در گستره حدودا ۵ سانتیمتری، ارتباط برقرار کنند. معمولا یکی از این اشیا، موردی است که مجهز به مدار یکپارچه با NFC است و به عنوان تراشه شناخته می‌شود و مورد دیگر می‌تواند تراشه NFC را بخواند. به این ترتیب ارتباطات بین اشیا مانند پرداخت خوان‌ها و کارت‌های پرداخت، برقرار می‌شود.

تراشه NFC یک آنتن دارد تا ابزار کارکردی کاملی را شکل دهد. یک برچسب NFC. آنتن به تراشه امکان می‌دهد با تولید یک فیلد الکترون مغناطیس که تراشه‌های NFC می‌توانند برای ارتباطات بی‌سیم داده‌ها از آن استفاده کنند، با ابزار خوانش NFC مرتبط شود، از جمله یک گوشی هوشمند یا تبلت.

این داده‌ها شامل شماره تلفن، لینک، ارتباطات و دسترسی به داده است. ابزار دریافت کننده، دسترسی را برای داده ارسال شده فراهم می‌کند و آموزش‌هایی نیز درباره اینکه چه کاری با این داده باید انجام شود، ارائه می‌دهد. این کار می‌تواند یک تماس تلفنی، باز کردن یک صفحه وب، ذخیره داده یا ایجاد اتصال داده باشد.

کاربرد تکنولوژی NFC چیست؟

تراشه‌های NFC زمانی استفاده می‌شوند که چند بیت اطلاعات دیجیتالی باید مبادله شود. اپلیکیشن‌های بسیار زیادی برای این نوع فناوری وجود دارند. اما بعضی از موارد اصلی آن از این قرار است:

  • اتصال اجزای بی‌سیم به یک ابزار موبایل یا دسکتاپ
  • دسترسی به تماس دیجیتال با استفاده از ابزار خوانش NFC مانند تلفن هوشمند، برای خواندن یک پوستر هوشمند
  • انجام مبادلات بدون تماس از جمله مواردی که برای خرید بلیط و پرداخت پول انجام می‌شود.

تراشه‌های NFC می‌توانند به روش‌های مختلفی برای مصرف‌کنندگان به کار روند. بنابراین برندهای مختلف شروع به استفاده از آنها برای ارائه تجربیات شخصی‌تر و تعاملیتر به مشتریان کرده‌اند. این موضوع به ویژه برای صنعت تایید هویت به کار می‌رود.

ارتباط بین تراشه‌های NFC و تایید هویت

تایید هویت با NFC به چه صورت است؟

این روش، هویت مشتری را از طریق اسناد هویتی مدرن و تراشه‌ای، احراز هویت می‌کند. این اسناد حاوی تراشه‌های فناوری رادیو شناسه (RFID) هستند که اطلاعات شخصی مانند نام، تاریخ تولد، آدرس و گاهی اوقات حتی اطلاعات زیست‌سنجی را ذخیره می‌کنند. ابزارهای استفاده از NFC می‌توانند داده‌های RFID را بخوانند که سبب می‌شود این نوع تایید هویت، امکانپذیر شود.

تایید هویت با NFC، دو چیز که همه افراد دارند را به کار می‌گیرد :

  • مدارک شناسایی
  • گوشی هوشمند

با ضربه یک ابزار مجهز به NFC به یک کارت شناسایی، داده RFID درون تراشه NFC آن استخراج و تایید می‌شود (با تطبیق متقابل اطلاعات چاپ شده روی مدارک شناسایی).

کاربرد تکنولوژی NFC

مزایای استفاده از تراشه‌های NFC

تایید هویت بر اساس NFC مزایای زیادی برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها دارد.

  • ابزاری ساده است
    تعاملات NFC فقط نیاز دارند دو ابزار با یکدیگر برخورد اندکی داشته باشند. از این رو تجربه بسیار ساده و راحتی برای کاربر محسوب می‌شوند. امروز NFC به عنوان یک عاملیت استاندارد در بسیاری از تلفن‌های موبایل در دسترس است. بنابراین همان تراشه NFC امکان پرداخت از طریق موبایل را نیز فراهم می‌کند و تایید هویت با موبایل را امکانپذیر می‌کند.
  • از کلاهبرداری پیشگیری می‌کند
    NFC می‌تواند اسناد جعلی و کلاهبرداران را در زمان واقعی آشکار کند. شانس پذیرش سازمانی کلاهبرداران کاهش می‌یابد. از این رو شرکت‌ها راحت‌تر می‌توانند از مقررات تبعیت کنند.
  • امن است
    داده‌ها می‌توانند مستقیما از یک تراشه پاسپورت الکترونیک خوانده شوند. از آنجا که این تراشه را نمی‌توان بازسازی کرد، کسب‌وکارها می‌توانند با امنیت خاطر، همه داده‌های داخل آن را اعتبارسنجی کنند تا پذیرش سازمانی قانونی مشتریان را انجام دهند.
  • سریع است
    استفاده از NFC سرعت معاملات و فرایند تایید هویت مشتری را افزایش می‌دهد و نرخ بهره‌وری و کسب مشتری را بیشتر می‌کند.

مضرات استفاده از تراشه‌های NFC

با وجود افزایش امنیت، سرعت و راحتی کار، نکاتی نیز در این فناوری وجود دارد که باید مراقب آنها بود.

  • گران است
    مانند هر پیشرفتی در فناوری، هزینه توسعه و اجرای این فناوری نیز بالاست. احتمالا معرفی تراشه‌های NFC با توجه به هزینه‌های بالایی که دارد، به مناطق ثروتمندتر محدود خواهد شد.
  • ناآشنا است
    تایید هویت با NFC هنوز یک فناوری نسبتا جدید است. بسیاری از افراد نمی‌دانند این فناوری چیست؟ و مطمئن نیستند استفاده از آن، به اندازه کافی ایمن هست یا خیر.
  • گاهی اوقات واقعا امن نیست
    باید به خاطر داشته باشیم تلفن‌های همراه در معرض آسیب هک شدن قرار دارند. از آنجا که افراد بیشتر و بیشتری بر تلفن همراه خود متکی می‌شوند، این ابزارها به کامپیوترهای دستی منتقل شده‌اند. آنها نیز مانند کامپیوترها در معرض ویروس‌ها و هکرها هستند.
  • عدم تقاضا از مشتریان
    از آنجا این فناوری هنوز در مراحل اولیه استفاده قرار دارد، ممکن است مشتریان نتوانند هزینه‌های اجرا و مخارج پیوسته آن را تامین کنند، که همین مورد در سام‌ساب نیز دیده می‌شود. گاهی اوقات بهتر است بعضی منابع را به کاری اختصاص دهید که کسب‌وکارتان بتواند بر کارهایی که بیشتر با نیازهای مشتری همخوانی دارد، تمرکز کند.

پیش از اینکه بخواهید تایید هویت با NFC را به کار گیرید، باید این مزایا و مضرات را در نظر بگیرید. شاید کسب‌وکار شما به بهبودهایی اساسی برای به کارگیری آن نیاز داشته باشد از جمله به روز رسانی‌های مربوط به تبعیت از قوانین.

فرایند بهینه KYC

این پند عملی ما برای ساخت یک راهکار موثر با NFC است:

گام اول

تراشه‌های NFC به صورت دیجیتالی داده‌های اسناد را تایید می‌کنند. این تایید بدون ریسک اشتباه در تایپ کردن یا شناسایی اشتباه کاراکتر بصری و یک گام اول و مهم است.

به عنوان مثال می‌توانید یک اپلیکیشن آماده که توسط تنظیم کنندگان مقررات توصیه شده یا توسط اشخاص ثالث متخصص طراحی شده است را برای خواندن تراشه به کار گیرید و سپس از نرم‌افزار خودتان برای اجرای همه انواع تایید هویت، استفاده کنید. این کار باید در محیطی امن انجام شود تا داده‌های کاربر، امن و ایمن بماند.

گام دوم

تایید کنید که سند به شخصی که آن را ارائه کرده تعلق دارد نه به شخصی دیگر. برای این کار لازم است تطبیق چهره را انجام دهید.

نرم‌افزاری که برای این کار استفاده می‌شود باید به قدر کافی دقیق باشد تا تقریبا هیچ نتیجه مثبت اشتباهی را نشان ندهد. اما به قدر کافی پیچیده نیز باشد که ریش، نشانه‌های پیری، و تغییرات مربوط به نور را تشخیص دهد. می‌توانید در کنار آن از سام‌ساب استفاده کنید. ما هر دو روش آشکارسازی زنده و تطبیق چهره را انجام می‌دهیم.

هوش مصنوعی، گزینه‌ای برای تایید هویت با NFC

راهکارهای KYC (مشتری خودت را بشناس) با استفاده از هوش مصنوعی همراه با آشکارسازی زنده پیشرفته می‌توانند زمان تایید هویت را به چند ثانیه برسانند.

راهکارهای KYC (مشتری خودت را بشناس) با استفاده از هوش مصنوعی، همراه با آشکارسازی زنده که بررسی زیست‌سنجی راحت را با مقایسه حرکات چهره شخص با عکس او روی مدارک ارائه شده انجام می‌دهد، موفق شده‌اند با پیشرفته‌ترین حاملان کلاهبرداری مقابله کنند و در عین حال، جریان تایید هویت را بسیار قابل اعتماد و با نرخ تبدیل بالا نگه دارند.

هوش مصنوعی، جمع‌آوری داده را خودکار کرده و مراحل تحلیل آن را ساده می‌کند و بهره‌وری زمانی و سودمندی هزینه را افزایش می‌دهد. این کار موجب کاهش خطای انسانی در مبارزه با کلاهبرداری و تامین مالی تروریسم می‌شود.

نکته پایانی

امروزه نیاز به استفاده از فرایندهای با کیفیت بالای KYC (مشتری خودت را بشناس) بیش از گذشته احساس می‌شود. معاملات فردی دیگر متعلق به گذشته هستند و به راهکارهای پیشرفته‌ای برای تسهیل حرکت به گزینه‌های دیجیتال نیاز داریم. این به معنای استفاده از فناوری‌های جدید است که هر روز بیش از پیش در حال آشکار شدن هستند.

اما با از راه رسیدن هر فناوری جدیدی، اجرای آن نیز با مشکلات خود از راه می‌رسد. کار دشوارتر این است که تصمیم بگیریم دقیقا چه زمانی، آن را اجرا کنیم. و هر چند پیش افتادن از دیگران قطعا نتایج مثبتی به همراه دارد، اما ریسک‌هایی ذاتی نیز برای افرادی که پیش از همه یک فناوری را به کار می‌گیرند، به ویژه در مرحله آزمایشی، وجود دارد.

تایید هویت بر اساس NFC نسبتا جدید است، از این رو ریسک‌هایی برای اولین کسانی که از آن استفاده می‌کنند نیز به همراه دارد. بنابراین حداقل حالت این است که شرکت‌هایی که تصمیم به اجرای آن بگیرند، باید همیشه مراقب و آماده چالش‌های قانونی احتمالی باشند.

از این رو کاملا از مقررات جاری تبعیت کنید و توصیه می‌کنیم همچنان از راهکارهای اثبات شده نیز استفاده کنید و جدیدترین روندها در فناوری تایید هویت را نیز رصد کنید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه