چگونه امنیت امور بانکی آنلاین خود را حفظ و ارتقا ببخشیم؟

چگونه امنیت امور بانکی آنلاین خود را حفظ و ارتقا ببخشیم؟
فهرست مطالب

دانستن خطرات و تهدیدات احتمالی نباید باعث شود که عرصه بانکداری آنلاین را بطور کامل ترک نمایید. آگاهی از ریسک‌ها، فارغ از هر تصمیمی که بگیرید، شما را مجهز به دانش لازم جهت ایمن نگاه داشتن امور مالیتان می‌کند. هر چقدر زودتر جهت حفظ امنیت امور بانکی اقدام کنید، به همان اندازه سریع‌تر احساس رضایت از کارهایی که برای حفظ پولتان انجام داده‌اید به شما دست می‌دهد.

حتی اگر اصول مقدماتی همچون تغییر منظم پسوورد یا استفاده از اپلیکیشن رسمی بانک را رعایت کرده باشید، همچنان کارهای زیادی برای حفاظت از حساب‌های بانکیتان وجود دارد. با رعایت توصیه‌های ذیل، بدون اینکه مشکلی در سهولت دسترسی به بانکداری آنلاین بوجود بیاید، می‌توانید از حساب خود به طور موثری محافظت نمایید.

بر روی تمامی وسایل، آنتی‌ویروس و ضدبدافزار نصب کنید

در اغلب اوقات، ما به این موضوع توجهی نمی‌کنیم که گوشی‌ موبایلی که در جیبمان است، همچون رایانه‌های شخصی میتواند در معرض هک یا آلوده شدن به بدافزارها قرار گیرد. همان نوع تهدیدات امنیتی که در رایانه‌های شخصی هست در گوشی‌های موبایل نیز وجود دارد.

تروجان های (Trojan) بانکی انواعی از ویروس‌های موذی هستند که مخفیانه، مدت زیادی در رایانه شما منتظر می‌مانند و در زمان مقرری که از پیش برایشان تعیین شده، به اطلاعات شما حمله می‌کنند. (درست مانند داستان مشهور اسب تروا در اساطیر یونانی.) این دسته از ویروس‌ها روز به روز در حال هوشمندتر شدن هستند.

بعضی از این ویروسها با افزایش سرعت تایپ، سرعت و شدت حملات خودشان را چندبرابر می‌کنند. برخی دیگر از ویروس‌ها، کاربر را به صفحات مشابه صفحات بانکی هدایت می‌کنند یا با قرار دادن پاپ‌آپ (popups) ها صفحاتی مشابه صفحات ویندوز یا صفحه آپدیت‌های امنیتی آن ایجاد می‌کنند.

نرم‌افزارهای آنتی ویروس و ضدبدافزار همواره در حال بروزرسانی هستند تا بتوانند این تهدیدات را به سرعت شناسایی کنند اما یکی از بهترین اقدامات برای مقابله با ویروس‌های این چنینی، این است که بر روی هیچ صفحه یا پاپ‌آپی که بدون انتخاب شما باز شده، کلیک نکنید.

اگرچه هیچ برنامه آنتی‌ویروسی نمی‌تواند تمامی انواع بدافزارها را شناسایی و حذف کند، بهترین کار ممکن این است که آنتی‌ویروس خود را همیشه بروزرسانی کنید و روی هیچ پنجره پاپ‌آپ، اخطار یا هر صفحه دیگری که خودتان باز نکرده‌اید، کلیک نکنید.

آپدیت‌های امنیتی هر چند وقت یکبار ارائه می‌شوند تا از نفوذ ویروس‌های جدید جلوگیری کنند و امنیت امور بانکی را حفظ نمایند. بنابراین مطمئن شوید که سیستم عامل دستگاهتان همیشه به آخرین نسخه، بروزرسانی شده است.

مطمئن شوید در وبسایت موردنظرتان هستید و امنیت امور بانکی تامین شده است

یکی دیگر از تاکتیک‌های شرورانه که هکرها برای بدست آوردن اطلاعات حساب شما استفاده می‌کنند، این است که شما را به وبسایتی به ظاهر مشابه با وبسایت حساب بانکیتان هدایت می‌کنند.

در اغلب موارد هکرها از نام بانک موردنظرتان در قسمت آدرس وبسایت استفاده می‌کنند. به عنوان مثال شما به جای آنکه به آدرس yourlocalbankname.com هدایت شوید، به آدرس yourlocalbankname.bank وارد خواهید شد.

همچنین در هنگام ورود به صفحه بانک، به حرف s در انتهای http:// دقت کنید.  اگر در ابتدای آدرس شما با عبارت https:// مواجه شوید، این بدان معناست که مرورگر شما به یک وبسایت ایمن هدایت شده است.

تعجبی وجود ندارد که هکرها اغلب صفحات بانکی جعلی را نیز تحت امنیت https:// قرار می‌دهند. بنابراین، هم آدرس و هم حرف s را پیش از ورود اطلاعاتتان بررسی کنید.

از شبکه ایمن به حساب‌های خود وارد شوید

یک بررسی کوتاه از وضعیت حسابتان قبل از سوار شدن به هواپیما در فرودگاه یا بررسی وضعیت حسابتان در حین انجام تحقیقات دیگر در کتابخانه محلی می‌تواند مسئله‌ای وسوسه‌انگیز باشد. با این وجود هرگز این کار را انجام ندهید.

شبکه‌های عمومی اغلب حفاظت نشده هستند و هر اطلاعاتی که در بستر و در  فرایند احراز هویت غیرحضوری آنها رد و بدل می‌شود، می‌تواند به راحتی در اختیار دیگر کاربران آن شبکه قرار گیرد. سخن اصلی این است که هرگز در بستر شبکه‌های عمومی به حساب‌های شخصی و مالی خود وارد نشوید.

حتی زمانی که در بستر شبکه ایمن اینترنت خانگی  خود هستید، پس از انجام امور خود از حساب کاربری خود خارج شوید. (log-out کنید) هیچکس نمی‌داند آیا کسی شما را تحت نظر دارد یا خیر.

به منظور امنیت امور بانکی ، اخطارهای ایمیلی و پیامکی را فعال کنید

بسیاری از بانک‌ها، به شما این اختیار را می‌دهند که در صورت فعالیت حساب شما، به شما ایمیل یا پیامک ارسال شود. اگر می‌خواهید در رابطه با فعالیت حساب‌هایتان همواره آگاه باشید، فعال کردن این اخطارها گزینه‌ای ارزشمند است. حتی اگر خود شما وارد حسابتان شده باشید. چیزی تحت عنوان احتیاط بیش از حد وجود ندارد و چندین ایمیل و پیامک ارزشش بیشتر از آسودگی خاطر شما نیست.

در خاطر داشته باشید که کلاهبرداران اینترنتی سعی می‌کنند تا ایمیل‌هایی مشابه ایمیل‌های بانک برای شما بفرستند. بنابراین، بجای کلیک کردن بر روی لینک‌های داخل ایمیل، پنجره جدیدی باز کنید و از آنجا وارد حساب خود شوید.

بر روی مرورگر خود، گزینه ورود خودکار را فعال نکنید

مرورگرهای اینترنتی امروزه خدمات رفاهی زیادی در اختیار شما می‌گذارند. یکی از این خدمات، ورود (لاگین) خودکار است.

به طور نظری، اینکه نیازی نباشد تا گذرواژه‌های خود در سایت‌های مختلف را به یاد داشته باشید، ایده‌ای فوق‌العاده است اما بهتر است این ویژگی را در وبسایت‌های بانکی خاموش کنید.

دلیلش این است که این گذرواژه‌های فرایند احراز هویت مورد استفاده قرار می‌گیرند، در یک فایل ناایمن و رمزنگاری نشده  نگهداری می‌شوند و به آسانی می‌توانند در دسترس هکرها قرار بگیرند. در کل بهتر است بجای رمزهای عبور از روش‌های نوین و ایمن احراز هویت دیجیتال استفاده کنید.

برخی از گذرواژه‌های ذخیره شده مرورگر در یک فایل txt ساده ذخیره می‌شوند

ذخیره اطلاعات حساس اینچنینی در مرورگر شبیه آن است که کلید منزلتان را به دست سارقین بدهید. در این یک مورد، بهتر است دست از این ویژگی کارآمد بکشید. زیرا در این صورت زمان خود را در نهادهای قضایی صرف امور دادخواهی سپری خواهید کرد.

آمار

پیروی از این موارد امنیتی می‌تواند به محافظت از اطلاعات شما کمک کند

نرخ بهره وسوسه‌انگیز و خدمات ارزان‌تر بانکداری از جمله مزایای بانکداری آنلاین نسبت به بانکداری سنتی است.

اما بانک‌های تماما اینترنتی و آنلاین ریسک‌های مربوط به خودشان را دارند. خوشبختانه، مدیریت ریسک مناسب هم از سوی بانک و هم از سوی مشتری می‌تواند بسیاری از مشکلات معمول را حل و فصل کرده و امنیت امور بانکی را تامین نماید.

با استفاده رو به رشد گوشی‌های هوشمند و برنامه‌های بانکداری آنلاین، مسائل مالی ما بیشتر با زندگی روزمره ما گره می خورند. وقتی که شما می‌توانید با زدن بر روی یک برنامه هزینه قهوه و قبوض خود را پرداخت کنید یا برای وصول چک عکس بگیرید، می‌توانید از سهولت بانکداری آنلاین بهره ببرید.

با اقدام کردن جهت حفاظت از اطلاعات حساب خود، شما چندین لایه حفاظتی به سراسر دستگاه‌های متصل به حساب خود اضافه می‌کنید و در برابر تهدیداتی چون ویروس‌ها،بدافزارها و سرقت هویت ایمن هستید.

با استفاده از چندین نکته حفاظتی که ذکر شد، می‌توانید اطلاعات و حساب خود را ایمن کرده و احتمال اینکه قربانی بعدی سرقت آنلاین باشید را به حداقل برسانید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه