تعریف قرارداد فصلی و شرایط و قوانین مربوطه

تعریف قرارداد فصلی و شرایط و قوانین مربوطه
فهرست مطالب

قرارداد کار فصلی نوعی قرارداد است که معمولا در کارهایی مورد استفاده قرار می گیرد که فعالیت آنها زمان خاص و مشخصی از سال می باشد. با توجه به تعریف قرارداد فصلی، کارهایی مانند برداشت گندم و برنج و یا کاشت و برداشت در مزارع پنبه و یا کار در کارخانه های فصلی مانند کارخانه آجر به روش سنتی و ماهیگیری از جمله این مشاغل می باشند. به دلیل فعالیت مشاغل فصلی در زمان مشخصی از سال، کارگران فصلی در مواقعی از سال با مشکل تامین هزینه های خود روبرو هستند و معمولا به خاطر اینکه شغل ثابتی ندارند به این شغل ها رو می آورند.

تعریف قرارداد فصلی

قرارداد فصلی قراردادی در چهارچوب قوانین کار می باشد که برای انجام اموری با ماهیت فصلی که نمونه های آنها ذکر شد، منعقد می شود. کارگران فصلی افرادی می باشند که در ازای انجام کارهای فصلی حقوق و دستمزد دریافت می کنند. حقوق و مزایای کارگران فصلی مانند سایر کارگران و به صورت قانونی باید پرداخت شود. کارفرما نیز موظف است برای به کارگیری کارگر برای انجام کارهای مورد نظر، قرارداد منعقد نموده و وظایف شخص کارگر را مشخص کند.

بودن یا نبودن؟ قرارداد شفاهی یا کتبی؟

اکثر کارگران فصلی بدون وجود قرارداد کتبی با کارفرما توافق می کنند. دلیل آن نیز ساده بودن بیشتر این نوع کارها و عدم نیاز به استخدام کارگر ماهر می باشد. البته بعضی از کارهای فصلی نیاز به مهارت دارند که در اینگونه موارد، قراردادی بین کارگر و کارفرما نوشته می شود. الزامی به وجود فیزیکی برگه قرارداد برای احقاق حقوق کارگر فصلی و یا دائمی برای ارجاع به مراجع قضایی وجود ندارد. به این دلیل که کارگر می تواند برای اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی بدون وجود قرارداد کاری کتبی، به گزینه های دیگری برای ارائه به اداره کار بسنده کند. طبق قانون کار، قرارداد، چه به صورت شفاهی و چه به صورت کتبی، دارای اعتبار می باشد.

حقوق و مزایای کارگران فصلی

با توجه به مطالبی که در بالا اشاره شد، کارگران فصلی نیز مطابق قانون کار از حقوق و دستمزد و مزایایی که تعریف شده برخوردار می باشند و کارفرما باید طبق قرارداد و قانون، حقوق و مزایای آنها را تامین نماید. تعیین میزان حقوق و دستمزد کارگران فصلی بر عهده شورای عالی کار می باشد. ممکن است در کار فصلی، وقفه ای طولانی مانند یک یا دو فصل به وجود بیاید. کارفرما فقط در مدت حضور و همکاری مسئولیت پرداخت حقوق و مزایای کارگر را دارد و در مدت وقفه پیش آمده هیچ مسئولیتی در قبال کارگر فصلی ندارد.

مدت قرارداد فصلی، مرخصی و بیمه

مدت قرارداد کار فصلی معمولا به میزان کار مورد نظر بسته می شود و پس از اتمام فصل و کار در موعد مورد نظر، همکاری به پایان می رسد. گاهی اوقات ممکن است کار بیش از زمان قید شده در قرارداد طول بکشد که در این صورت حقوق کارگر مانند روزهای قید شده در قرارداد محاسبه می شود. شورای عالی کار، هر سال با احتساب تورم، شرایط کاری، نیاز و رفاه کارگران، میزان حقوق دریافتی آنها را به روز رسانی می نماید. مرخصی کارگران فصلی مانند دیگران و مطابق با قانون کار می باشد. در صورت ترک کار نیز قوانین مربوط به حوزه کار به صورت یکسان حکم می کند. همچنین، کارفرما موظف است کارگر خود را، چه برای کار فصلی و چه دائمی و عادی بیمه نماید و در صورت تخطی از قانون مشمول جریمه خواهد شد.

در صورتی که کارفرما از بیمه نمودن کارگر طرف قرارداد امتناع کند، کارگر می تواند با مراجعه به سامانه اداره کار و انجام فرایند احراز هویت در سامانه روابط کار، به صورت غیرحضوری از کارفرما شکایت کرده و حقوق قانونی خود را دریافت نماید. فرایند احراز هویت دیجیتال در این سامانه با همکاری یوآیدی صورت می پذیرد. یوآیدی فرایند احراز هویت دیجیتال در این سامانه، احراز هویت سامانه سجام، احراز هویت کاربران صرافی ارز دیجیتال و احراز هویت سامانه ثنا را با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی و به صورت بلادرنگ انجام می دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد احراز هویت دیجیتال کاربران در کسب و کار و سازمان شما با مشاوران ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان آنها بهره مند شوید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه