نظارت بر رمز ارزها جهت جلوگیری از جرایم اقتصادی

لزوم نظارت بر رمز ارزها
فهرست مطالب

به نظر میرسد رمز ارزها پس از سقوط قیمت در سال ۲۰۱۸ دوباره در کانون توجه قرار گرفته اند. هر دولتی رویکردهای مختلفی را برای قانون گذاری در خصوص بیت کوین و سایر رمز ارزها در پیش گرفته است. زیرا هیچ نهاد مسئول قانون گذاری و نظارت بر رمز ارزها در جهان وجود ندارد. هر چند رمز ارزها و شبکه بلاکچین از امنیت بالایی برخوردار هستند اما به دلیل ناتوانی نهادهای قضایی در رهگیری معاملات آنها، امکان سوء استفاده برای مواردی چون تامین مالی تروریسم و پولشویی وجود دارد. تحلیلگران بر این باور هستند که در طولانی مدت، رمز ارزها اقتصاد دنیا را تحت تاثیر خود قرار خواهند داد. به همین دلیل قانون گذاری برای کنترل و نظارت بر معاملات رمز ارزها توسط نهادهای مربوطه بسیار حائز اهمیت می باشد. 

نظارت بر رمز ارزها چگونه می تواند بازار را تغییر دهد؟

در کوتاه مدت، مقررات می توانند ارزش معاملات رمزارز را محدود کنند. اما در بلند مدت انتظار می رود که اگر مقررات به درستی انجام شود، بازار رمز ارزها را تثبیت کرده و آنها را به سرمایه گذاری ایمن تری تبدیل می کند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) به دنبال تنظیم رمز ارزها ها به عنوان اوراق بهادار و مقابله با کلاهبرداری است.

آیا تنظیم مقررات باعث ایجاد امنیت در بازار می شود؟

قانون گذاری برای بیت کوین این امکان را دارد که بازار را بسیار ایمن تر کند. با حمایت از سرمایه گذاران، احتمال اینکه بازار با دستکاری در خارج از کشور مواجه شود، کمتر خواهد بود. به طور کلی، این نکته خوبی برای افرادی است که می خواهند در حوزه رمز ارزها سرمایه گذاری کنند. منظور از بازارهای ایمن، اطمینان عمومی بیشتر و افزایش قیمت ها با گذشت زمان است.

نظارت بر بازار رمز ارزها به چند دلیل لازم می باشد. در ادامه به چند دلیل اشاره می کنیم:

طبقه بندی رمز ارزها به عنوان دارایی های تجاری

برای اینکه رمز ارزها به عنوان دارایی در نظر گرفته شوند، باید در فرایند معاملات آنها شفاف سازی ایجاد شود. این شفاف سازی با نظارت بر معاملات و امکان رهگیری این معاملات به دست می آید.

نگرانی درباره پولشویی

دولت ها در سطح جهان نگران تامین مالی تروریسم از طریق رمز ارزها هستند. یک سیستم کنترل نشده توانایی تامین اعتبار فعالیت های غیرقانونی را دارد. امروزه مبادلات رمز ارز برای شناسایی هرگونه معامله مشکوک به سرمایه گذاری های کلانی در فناوری نیاز دارند.

FATF در گزارش خود به G20 با عنوان تشدید خطرات پولشویی و تامین مالی تروریسم، به ویژه در زمینه معاملات ناشناس نظیر همتا به همتا از طریق کیف پول های غیرقانونی، بی هویتی و لایه بندی را گزارش کرده است. معاملات بدون واسطه ممکن است کارایی داشته باشد اما می تواند بر خلاف قوانین ضد پولشویی عمل کند.

نظارت بر رمز ارزها با تصویب جریان اصلی

سرمایه گذاران به رمز ارزها علاقه بیشتری نشان می دهند و انتظار می رود که این امر ادامه یابد. این امر ناشی از افزایش تعداد موارد استفاده جدید و استقبال گسترده تر از سوی بانک ها و موسسات مالی سنتی است که باعث جذب شدید سرمایه گذاران خصوصی و در نتیجه پذیرش جریان اصلی شده است. بیت کوین و سایر رمز ارزها به طور فزاینده ای به عنوان یک پرچین قانونی در برابر ضعف ارز فیات و ریسک تورم و بازده پایین شناخته می شوند. در نتیجه سرمایه گذاران با دقت بیشتری به رمز ارزهای پایه نگاه می کنند. بنابراین مقامات نظارتی نمی توانند این موارد را نادیده بگیرند.

حمایت از سرمایه گذاران

اگرچه ارزش کل بازار آنها هنوز در مقایسه با ارزهای ناخالص داخلی بیت کوین و سایر رمز ارزهای پایه محدود است. اما توسط بانکهای مرکزی و نهادهای نظارتی نه به عنوان ارز بلکه به عنوان یک دارایی بسیار ناپایدار و سوداگرانه توصیف می شود. نوسانات رمز ارزها عمدتاً تابعی از حجم کم بازار و دارایی های متمرکز است که احتمالاً در دست چند کودک اولیه است که به «نهنگ» معروف هستند. سرمایه گذاران خرد باید در برابر نوسانات زیاد محافظت شوند. ارائه یک چارچوب نظارت بر بازار و معاملات رمز ارزها از سرمایه گذاران و سهامداران محافظت می کند

تعامل نزدیکتر با دنیای واقعی

بحث دیگر برای تنظیم بیشتر این است که ، به طور فزاینده ، رمز ارزها در حال تبدیل شدن به بخشی از سیستم مالی فعلی هستند و به طور فزاینده ای در زیرساخت های مالی موجود ادغام می شوند. رمز ارزها در اکتبر سال گذشته هنگامی که پی پال اعلام کرد که مشتریان آمریکایی خود می توانند چهار رمز ارز پایه Bitcoin ، Ethereum ، Bitcoin Cash و Litecoin را ارائه دهند ، یک قدم به تعامل با دنیای واقعی نزدیک شدند.

ایمن ترین راهکار جلوگیری از استفاده غیرقانونی از رمز ارزها که توسط دولت ها بزرگ در حال انجام می باشد، احراز هویت کاربران صرافی ها و رهگیری معاملات کیف پول آنها می باشد.

راهکار احراز هویت یوآیدی به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور، فرایند احراز هویت سامانه سجام جهت دریافت کد بورسی و احراز هویت سامانه ثنا را با سرعت و دقتی بسیار بالا انجام می دهد. یوآیدی این فرایند را با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. دقت و سرعت بسیار بالای یوآیدی در احراز هویت کاربر این توانایی را به وجود می آورد تا با احراز هویت کاربران صرافی های رمز ارز به منظور نظارت بر رمز ارزها، امنیت این بازار را افزایش دهد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه