معضل اجاره دادن کارت ملی یک معضل امنیتی و اقتصادی جدید

اجاره دادن کارت ملی
فهرست مطالب

احتمالا اخبار مربوط به معضل اجاره دادن کارت ملی توسط افراد مختلف و مواجهه با عواقب سنگین آن کم و بیش به گوش شما هم خورده است. زیرا این روزها عواقب اجاره دادن کارت ملی دامن‌گیر افراد بسیاری شده است.

عده‌ای شرایط اقتصادی نامناسب را اصلی‌ترین عامل برای رضایت افراد به اجاره دادن کارت ملی خود می‌دانند. اما برخی از افراد هم معتقدند که افرادی که کارت ملی خود را امانت می‌دهند، با آگاهی و رای خود این کار را انجام می‌دهند. بنابراین گویا در مرحله اجاره دادن کارت شناسایی خود عواقب سواستفاده از آن را نیز به عهده می‌گیرند.

برای کسب اطلاعاتی در مورد معضل بزرگ اجاره دادن کارت ملی و عواقب ناشی از این معضل اقتصادی و امنیتی تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

چرا اجاره دادن کارت ملی معضل بزرگی محسوب می‌شود؟

یکی از معضلات اقتصادی بزرگی که در سال‌های اخیر کشور ما با آن مواجه شده است، معضل اجاره دادن کارت ملی توسط اشخاص حقیقی است. همانگونه که می‌دانید کارت ملی در حال حاضر اصلی‌ترین سند هویتی هر فرد محسوب می‌شود. بنابراین استفاده از آن توسط هر فرد دیگری به جز شخص اصلی جرم محسوب می‌شود.

این در حالی است که استفاده از کارت ملی اجاره‌ای مدتی است که در کشور باب شده است. هر چند این موضوع به عنوان یک معضل بزرگ اقتصادی شناخته می‌شود و کشور را با کمبود بودجه ارزی و … مواجه می‌کند. اما متاسفانه شرایط اقتصادی حاکم باعث شده است که بسیاری از افراد برای کسب درآمد کوتاه هم که شده تن به چنین کارهایی بدهند.

البته ناگفته نماند که بسیاری از افراد ناآگاه در این زمینه با مشکلات ریز و درشت بسیاری نیز مواجه شده‌اند و در حال حل و فصل پرونده قضایی خود هستند. اما با این حال هنوز هم بازار استفاده از کارت ملی اجاره‌ای داغ است.

اجاره کارت ملی معمولا به منظور دستیابی به چه اهدافی انجام می‌شود؟

استفاده از کارت ملی اجاره‌ای برای دلالان سودۀوری قابل توجهی دارد. به همین دلیل است که بسیاری از آن‌ها تمامی مشکلات استفاده از آن را به جان می‌خرند. در ادامه برخی از مهم‌ترین اهداف استفاده از کارت ملی اجاره‌ای را با شما عزیزان به اشتراک می‌گذاریم:

۱) استفاده از سهمیه ارز

همانگونه که می‌دانید قیمت سهمیه ارز دولتی از بازار آزاد کمی پایین‌تر است. از طرفی نیز با توجه به این‌که هر فرد در طول یک سال می‌تواند یک بار از سهمیه ارز دولتی خود استفاده کند. بسیاری از دلالان با استفاده از کارت ملی اجاره‌ای از سهمیه ارزی مربوط به صاحبان این کارت ملی استفاده می‌کنند. به این ترتیب که با کارت ملی فرد مورد نظر سهمیه ارز را دریافت می‌کنند و سپس آن را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

در این میان طبق توافق مبلغ اندکی از میزان سود به دست آمده از این معمله نیز به دارنده کارت ملی ارائه می‌شود. این کار یکی از معضلات بازار ارز به حساب می‌آید و همه ساله و به ویژه در ماه‌های پایانی سال دولت را با کمبود ارز مواجه می‌کند. تخصیص سهمیه ارزی تنها برای دانشجویان و یا افرادی که واقعا قصد سفر یا مهاجرت را دارند، می‌تواند راه‌حل مناسبی در این زمینه باشد. چرا که تحت این شرایط همه مردم استحقاق دریافت این سهمیه ارزی را نخواهند داشت.

۲) استفاده در قرعه‌کشی خودرو

با توجه به این‌که چند ماه اخیر شانس برنده شدن هر فرد در قرعه‌کشی خرید خودرو  به معاملات انجام شده وی در زمینه خودرو طی ۲ سال گذشته بستگی دارد، بازار استفاده از کارت ملی اجاره‌ای در این صنعت نیز داغ شده است.

به این ترتیب که افراد واجد شرایط شرکت در قرعه‌کشی خرید خودرو با اجاره دادن کارت ملی و سایر مدارک شناسایی خود در ازای دریافت مبلغ اندکی در قرعه‌کشی شرکت می‌کنند. ایت افراد در صورتی که شانس برنده شدن در این قرعه‌کشی را داشته باشند، مبلغ بیش‌تری را از ذینفع دریافت خواهند کرد.

الته ناگفته نماند که قبل از شرکت در قرعه‌کشی معمولا صاحب کارت ملی سفته‌ای مبنی بر نداشتن هیچ گونه ادعایی در صورت برنده شدن خودرو را در اختیار دلال مربوطه قرار می‌دهد. شرکت در این قرعه‌کشی با مارت ملی اجاره‌ای منجر به افزایش رانت میلیونی خودرو می‌شود.

۳) استفاده از تسهیلات بانک‌ها

طبق اطلاعات به دست آمده در طی سال‌های گذشته بسیاری از دلالان با استفاده از کارت ملی افراد کارتن خواب نسبت به دریافت تسهیلات ویژه از بانک سرمایه اقدام کرده‌اند. طی این سواستفاده در ازای مبلغ بسیار ناچیزی به این افراد تسهیلات کمکی از بانک توسط دلالان دریافت شده است. در این میان جای خالی مرحله احراز هویت در سیستم بانکی برای پیشگیری از چنین سواستفاده‌هایی بیش از پیش به چشم می‌خورد.

۴) واردات و صادرات

فکر می‌کنم اکثریت قریب به اتفاق مردم قضیه خانم روستایی که با استفاده از کارت شناسایی او به واردات خودروهای لوکس اقدام شده بود را به یاد دارند. این مورد تنها یکی از سواستفاده‌های انجام شده از کارت ملی اجاره‌ای است. انجام چنین سواستفاده‌هایی نیز منجر به عدم بازگشت ارزهای صادراتی شده و اقتصاد کشور را با بحرانی جدی روبه‌رو می‌کند.

۵) پولشویی با حساب اجاره‌ای

بسیاری از شرکت‌ها برای این‌که بتوانند به راحتی پول‌های غیرقانونی خود را با پولشویی به ارز دیجیتال تبدیل کنند از حساب اجاره‌ای استفاده می‌کنند. به این ترتیب که از فرد مورد نظر خواسته می‌شود تا پس از ثبت‌نام در صرافی دو کارت از حساب‌های بانکی خود را در اختیار این تیم قرار دهند. معمولا هم محدودیت قوانین بانکی مبنی بر نبود امکان جابه‌جایی پول بیش از ۵۰ میلیون تومان در روز توسط هر فرد را بهانه می‌کنند. بسیاری از افراد به دلیل تسویه روزانه این شرکت‌ها تن به اجاره دادن حساب خود می‌دهند. جالب اینجاست که در بیش‌تر موارد نیز از پولشویی انجام شده توسط این شرکت‌ها بی‌اطلاع هستند.

اجاره دادن کارت ملی

عواقب ناشی از اجاره کارت ملی دامن‌گیر چه کسانی است؟

با توجه به این‌که در حال حاضر کارت ملی معتبرترین سند هویتی هر شخص است که در سازمان‌ها برای احراز هویت از آن استفاده می‌شود. می‌توان به این نتیجه رسید که عواقب ناشی از هر گونه سواستفاده از کارت ملی دامن‌گیر صاحب اصلی کارت ملی خواهد شد. بنابراین حتی اگر مسئله اجاره دادن کارت ملی توسط شخص نیز اثبات شود، با توجه به غیرقانونی بودن این امر جرم موجود در پرونده قضایی او سنگین‌تر خواهد شد.

مطالعات انجام شده بر روی پرونده‌های قضایی موجود گویای آن است که در بسیاری از موارد دارنده کارت ملی تنها به منظور دستیابی به سود کوتاه مدت یا به ازای دریافت پورسانت حاضر شده است، کارت ملی خود را اجاره دهد. اما هیچ اطلاعی از مشکلاتی که ممکن بود به دلایل مختلف دامن‌گیر او شود، نداشته است. از طرفی نیز چون سند هویتی معتبر متعلق به شخص اوست نمی‌تواند از عواقب قانونی آن شانه خالی کند.

آیا اجاره دادن حساب متفاوت از اجاره دادن کارت ملی است؟

هر چند بحث کارت ملی اجاره‌ی جدای از بحث استفاده از حساب اجاره‌ای است. اما در حالت کلی هر دو موضوع منجر به کلاهبرداری شده و ضربات غیرقابل جبرانی را به اقتصاد کشور وارد می‌کنند. استفاده از حساب اجاره‌ای در طی استقبال از بازار ارز دیجیتال باب شده است. اما در حقیقت این حساب‌های اجاره‌ای برای هدف پولشویی استفاده می‌شوند و ارتباطی با بازار ارز دیجیتال ندارند.

نتیجه‌گیری

با توجه به مباحث مطرح شده در این مقاله می‌توان به این نتیجه رسید که مرحله احراز هویت یکی از حیاتی‌ترین بخش‌هایی است که در هر سامانه باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا مرحله احراز هویت امکان سواستفاده از سند هویتی افراد را به حداقل می‌رساند و با اقداماتی نظیر اجاره دادن کارت ملی به شدت مقابله می‌کند.

در این راستا راهکار احراز هویت یوآیدی نیز که به به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور شناخته می‌شود. فرآیند احراز هویت سامانه سجام جهت دریافت کد بورسی و احراز هویت سامانه ثنا را با سرعت و دقتی بسیار بالا انجام می دهد.

یوآیدی این فرایند را با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. با یوآیدی نیازی به تعیین رمزهای عبور و یا حفظ آنها نیست. چرا که خود چهره کاربر و حضور وی، مجوز ورود و استفاده کاربر از خدمات مورد نظر می باشد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه