کاربرد شناسه شهاب چیست؟

شناسه شهاب
فهرست مطالب

بانک مرکزی با ایجاد سامانه های نماد، نهاب و شناسه شهاب، طی بخشنامه ای طرح مسدودسازی حسابهایی را ابلاغ کرد که هویت صاحب آنها مشخص نبود. صاحبان حساب باید برای مدیریت حساب و انتقال وجه شناسه شهاب داشته باشند.

شناسه هویت الکترونیک بانکی یا کد شهاب، یک شناسه ۱۶ رقمی منحصر به فردی است که جهت شناسایی مشتریان حقیقی یا حقوقی بانک مورد استفاده قرار می گیرد. این شناسه توسط سامانه نهاب برای هر مشتری به صورت منحصر به فرد صادر می شود و به عنوان رابط اصلی میان سامانه های بانکی و سامانه نهاب شناخته می شود. سامانه نهاب شامل اطلاعات هویتی مشتریان بانک ها می باشد که برای هر کدام از این پروفایل های کاربری مشتریان شناسه ای منحصر به فرد در شبکه بانکی ساخته می شود. از اهداف ساخت این سامانه ایجاد امنیت برای تراکنش مشتریان عنوان شده است. در صورت عدم دریافت شناسه شهاب توسط شعبه افتتاح کننده حساب، حساب مورد نظر مسدود خواهد شد.

دریافت شناسه شهاب

برای دریافت کد منحصر به فرد شهاب خود می توانید با مراجعه به سامانه بانک خود و وارد کردن کد ملی و سایر اطلاعات هویتی مانند نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه و تاریخ تولد، شناسه شهاب خود را دریافت نمایید. البته ناگفته نماند که دریافت شناسه شهاب برای مشتریان، بر عهده خود شعب بانکی بوده و مشتریان مسئولیتی بابت دریافت کد شهاب ندارند. در صورت عدم دریافت شناسه شهاب توسط شعبه صاحب حساب مشتری از بانک مرکزی، حساب مشتری مسدود خواهد شد.

شناسه شهاب که توسط سامانه نهاب برای احراز هویت کاربران صادر می شود، یک کد منحصر به فرد می باشد. شماره ملی کاربر نیز همین کارکرد را دارا است. باید توجه داشت که روش های احراز هویت در دنیا تغییر کرده اند و برای احراز هویت کاربر از کد ملی، یا شناسه ای استفاده نمی شود. چرا که این اطلاعات ممکن است مورد سوء استفاده توسط مجرمان و کلاهبرداران قرار گیرند. زیرا تشخیص حضور خود کاربر با این روش ها امکان پذیر نیست.

احراز هویت با بیومتریک چهره با یوآیدی

بهترین روش احراز هویت کاربران در حال حاضر که در دنیا استفاده می شود، احراز هویت کاربر با ویژگی های بیومتریک چهره وی می باشد. در این روش کاربر یک ویدیوی سلفی از خود تهیه می کند و چهره موجود در ویدیو آنالیز و بررسی شده و زنده بودن تصویر نیز بررسی می شود. در عین اینکه حضور کاربر به صورت واقعی بررسی می شود، فرایند تطابق چهره وی نیز انجام می گیرد. بنابراین امکان جعل هویت کاربر توسط کلاهبرداران نسبت به شناسه هایی مانند شناسه شهاب به شدت کاهش می یابد.

راهکار احراز هویت یوآیدی به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور، فرایند احراز هویت صرافی رمز ارز، احراز هویت سامانه سجام جهت دریافت کد بورسی، احراز هویت سامانه روابط کار و احراز هویت سامانه ثنا را با سرعت و دقتی بسیار بالا انجام می دهد. یوآیدی این فرایند را با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. با یوآیدی نیازی به رمزهای عبور و یا حفظ آنها نیست. چرا که خود چهره کاربر و حضور وی، مجوز ورود و استفاده کاربر از خدمات مورد نظر می باشد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۲ میانگین: ۳]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه