‏«گوگل» به احراز هویت با شکلک درآوردن، چشم دوخته است

احراز هویت با شکلک
فهرست مطالب

امسال به گفته «گوگل» این شرکت به دنبال معرفی رایانه‌های با قابلیت احراز هویت آسان‌تر و مطمئن‌تر از گذرواژه‌های سنتی است. مهندس مسئول «مایانک اوپادایای» در حاشیه صحبت‌های امسال خود در کنفرانس امنیت «سان فرانسیسکو» بر تمایل «گوگل» برای جایگزینی گذرواژه‌ها با روش‌های امن تر احراز هویت مهر تایید زد. اگرچه «گوگل» تاکنون تنها در حوزه فیزیکی سخت افزار و بین فلش‌های یو اس بی و کلید ها به دنبال راه حل می گشت اما این هفته گواهی ثبت اختراعی نشان داد که «گوگل» به دنبال احراز هویت اندرویدی با استفاده از شکلک در آوردن است. در این گواهی آمده که می توان از شکلک در آوردن برای باز‌کردن قفل تلفن همراه استفاده کرد. همچنین پیش‌بینی می شود که حالات چهره، آینده گذرواژه‌ها خواهد بود.

«مایکل سایپ»، «هنری اشنایدرمن» و «مایکل نایبا» این اختراع را به نام خود ثبت کردند. فرایند بدین ترتیب است که دستگاه محاسبه‌گری در آن به کمک فناوری تشخیص چهره تصویر چهره ورودی را اعتبار سنجی می کند. بر اساس گواهی این روش قابلیت پردازش تکان‌های چهره را خواهد داشت.

روش اول که در آن حداقل یکی از نشانه های چهره مانند یکی از چشم‌ها، یکی از ابرو‌ها، قسمت دهان، قسمت پیشانی و بینی بررسی می‌شود و بخش حالات چهره که در آن پلک زدن، چشمک زدن، حرکات چشمی، لبخند، اخم، زبان بیرون آوردن، باز‌کردن دهان، حرکت ابرو‌ها، حالت چروک‌های پیشانی و حالت چروک بینی بررسی خواهد شد.

نشانه‌های چهره که عبارتی کلیدی محسوب می‌شود همان ایده نهفته در نرم افزار تشخیص نشانه‌های خاص چهره است. بنابراین احراز هویت با شکلک از جمله نشانه‌های امنیتی قلمداد می‌شوند. این امر مانع سارقانی خواهد شد که قصد دارند با عکس جعلی صاحب دستگاه فناوری تشخیص چهره را فریب دهند. همچنین نرم افزار ویژه تشخیص با بکارگیری از روش‌های مختلف مطمئن می‌شود که تصویر دریافتی چهره واقعی شخص است.

این گواهی اختراع نشان می‌دهد که «گوگل» همواره به دنبال جایگزینی برای گذرواژه هاست. اسامی نیز حکایت از آن دارد که «گوگل» به دنبال سرمایه‌گذاری خود در «پیت پت» رفته که آن را در سال ۲۰۱۱ خریداری کرده بود. بلاگ نویسان حوزه فناوری از همان زمان پیش بینی کرده بودند که «گوگل» سرانجام از تخصص این شرکت در فناری تشخیص چهره استفاده خواهد کرد. اما مطمئن نبودند که آیا گوگل از این تخصص برای پیشرفت خودش استفاده خواهد کرد و یا آن را در قالب محصول ارائه می‌کند. سه شخصی که نامشان ذکر شد در «پیت پت» فعالیت داشتند. «سایپ» مسئول بخش توسعه محصول بود، «اشنایدرمن» به عنوان مدیر کل بر نگاه رایانه‌ای و تشخیص الگو در تصاویر و ردیف تصویر‌ها متمرکز بود و «مایکل نایبا» در بخش تحقیق و توسعه فعالیت داشت.

احراز هویت با بیومتریک چهره، ایمن ترین روش احراز هویت می باشد. حال گوگل با این اختراع خود، ثابت کرده که واقعا در پی یافتن جایگزین برای روش ها احراز هویت سنتی است.

سرویس احراز هویت دیجیتال یوآیدی اولین راهکار احراز هویت دیجیتال در ایران می باشد که با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی،فرایند احراز هویت کاربران سامانه سجام برای دریافت کد بورسی و احراز هویت سامانه ثنا را انجام می دهد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه