دزدی هویت یا جعل هویت چیست؟

دزدی هویت
فهرست مطالب

منظور از دزدی هویت یا جعل هویت زمانی است که فردی به اطلاعات شخصی شما دستبرد می زند و بدون اجازه شما از آنها استفاده می کند. انواع مختلفی از دزدی هویت وجود دارد و هرکدام به طریقی متفاوت بر شما تأثیر می گذارد.

هیچ راهی وجود ندارد که در برابر جعل یا دزدی هویت، خود را کاملا ایمن کنید. اما اگر بدانید اطلاعات شما چطور ممکن است در معرض خطر باشد و کلاهبرداران چه کارهایی می توانند با اطلاعات شما انجام دهند، برای محافظت از داده های خود آمادگی بیشتری دارید. از این رو اگر کسی توانست به اطلاعات هویتی دستبرد بزند، سریع دست به کار خواهید شد.

دزدی هویت چیست؟

جعل یا دزدی هویت زمانی رخ می دهد که شخصی بدون اجازه شما از اطلاعات شخصی یا مالی شما استفاده کند. سارقان ممکن است نام، آدرس، کارت اعتباری یا شماره حساب بانکی، شماره ملی یا شماره بیمه درمانی شما را بدزدند. آنها می توانند از این اطلاعات برای موارد زیر استفاده کنند:

  • با کارت های اعتباری شما خرید کنند.
  • کارت های اعتباری جدیدی به نام شما دریافت کنند.
  • یک حساب اشتراک تلفن، برق یا گاز به نام شما باز کنند.
  • تخفبف مالیاتی شما را می دزدند.
  • برای دریافت خدمات پزشکی از بیمه درمانی شما استفاده کنند.
  • در صورت دستگیری وانمود کنند که شما هستند (اطلاعات هویتی شما را به جای خودشان جا می زنند.)

جعل هویت چگونه اتفاق می افتد؟

دزدی هویت عبارتی کلی و جامع است و هر موردی را که کسی اطلاعات شخصی شما را سرقت کند در بر می گیرد. برای مثال زمانی که فردی شماره ملی شما را سرقت می کند و از آن برای ایجاد حساب کاربری جدید، خرید یا ارتکاب جرم استفاده می کند.

به دلیل ماهیت فناوری و اینترنت، اطلاعات شخصی شما همیشه در معرض خطر است. اگر سابقه اعتباری خود را به دقت زیر نظر نداشته باشید، ممکن است تا هنگام بروز خسارت متوجه نشوید که قربانی جعل هویت شده اید. در ادامه ۱۰ مورد از متداول ترین راه های دسترسی سارقان به داده های شما را ذکر می کنیم:

۱) افشای داده‌ها

افشای داده زمانی رخ می دهد که شخصی فاقد اختیار قانونی به داده های سازمان دسترسی پیدا کند. متداول ترین انواع اطلاعات به سرقت رفته در افشای داده ها شامل نام کامل، شماره ملی و شماره کارت اعتباری می باشد.

طبق یافته های مرکز منابع سرقت هویت، ۱۲۴۴ مورد نقض داده در سال ۲۰۱۸ در ایالات متحده رخ داده است و بیش از ۴۴۶ میلیون پرونده در معرض سرقت قرار داشتند.

از آنجا که هر فردی حساب های کاربری متعددی در کسب و کار های مختلف و دیگر سازمان ها دارد، ایمن نگه داشتن اطلاعات افراد از افشای داده‌ها عملاً غیرممکن است. اما برای به حداقل رساندن احتمال افشای اطلاعات، راهکارهایی هست.

۲) وب‌گردی در سایت‌های ناامن

اغلب اوقات می توانید با خیال راحت در اینترنت جستجو کنید، مخصوصاً اگر وب سایت های شناخته شده را دنبال کنید. اما اگر در وب سایتی ناامن یا وب سایتی که توسط هکرها آسیب دیده و به خطر افتاده است اطلاعاتی را به اشتراک بگذارید، در واقع اطلاعات مهم خود را مستقیماً در اختیار یک سارق قرار داده اید.

بسته به مرورگری که استفاده می کنید، اگر بخواهید به یک وب سایت خطرناک سر  بزنید احتمالا هشدار دریافت می کنید.

۳) بازارهای شبکه تاریک وب

اطلاعات شخصی قابل شناسایی پس از سرقت از شبکه تاریک وب سر در می آورد. هکرها اطلاعات شما را لزوماً برای استفاده سرقت نمی کنند بلکه ممکن است اطلاعات شما را به اشخاص دیگری بفروشند که مقاصد پلیدی دارند.

شبکه تاریک وب یک شبکه مخفی از وب سایت هایی است که با مرورگرهای معمولی نمی توان به آنها دسترسی پیدا کرد. افرادی که از وب تاریک دیدن می کنند برای مخفی کردن هویت و فعالیت خود از نرم افزارهای ویژه ای استفاده می کنند و این شبکه به پناهگاهی برای کلاهبرداران تبدیل شده است. اگر اطلاعات شما به بازارهای شبکه تاریک وب راه یابد، هرکسی می توانند اطلاعات شما را خریداری کند و هویت شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهد.

۴) فعالیت بدافزار

بدافزار یک نرم افزاری مخرب است که طراحی شده است تا خسارت و خرابی به بار آورد. کلاهبرداران گاهی از بدافزار ها برای سرقت اطلاعات شما یا جاسوسی در فعالیت های رایانه‌تان استفاده می کنند، بی آنکه شما بویی ببرید.

۵) سرقت کارت اعتباری

یکی از ساده ترین راه های دزدی هویت سرقت کارت اعتباری است. اگر یک سارق بتواند به اطلاعات کارت اعتباری شما دسترسی پیدا کند، می تواند برای خریدهای غیر قانونی از آن استفاده کند.

سرقت کارت اعتباری اغلب از طریق افشای داده‌ها، سرقت فیزیکی، اسکیمینگ کارت اعتباری و حساب های کاربری آنلاین که اطلاعات کارت در آن ذخیره می شود، رخ می دهد.

۶) سرقت پستی

مدت ها قبل از اختراع اینترنت، سارقان هویت در میان نامه های پستی به دنبال اسنادی می گشتند که حاوی اطلاعات شخصی بودند. صورتحساب بانکی و صورتحساب کارت اعتباری و هر سندی که از طریق سیستم پست ارسال یا دریافت می کنید، ممکن است رهگیری شود و برای دسترسی به داده های شما مورد استفاده قرار گیرد.

نامه های پستی که دور می ریزید هم ممکن است شما را آسیب پذیر کند، بنابراین حتماً هر نامه قدیمی را که ممکن است حاوی اطلاعات شخصی باشد، پاره کنید.

۷) هرزنامه و فیشینگ

برخی از کلاهبرداران از ایمیل، پیام کوتاه و سایر اشکال ارتباط الکترونیکی برای سرقت اطلاعات استفاده می کنند. اغلب به نظر می رسد که پیام از جانب یک منبع معتبر ارسال شده و از قربانیان می خواهد اطلاعات شان را در اختیار فرستنده بگذارند.

به عنوان مثال، یک ایمیل جعلی که به نظر می رسد از طرف بانک به شما ارسال شده، ممکن است حاوی لینکی باشد که شما را به یک وب‌سایت جعلی هدایت می کند. وب‌سایتی که به نظر می رسد دقیقاً همان وب‌سایت بانک مورد نظر است.

پس از ورود، وب سایت از شما می خواهد نام کاربری و رمز عبور وارد کنید، یا اطلاعات کارت اعتباری یا شماره ملی شما را می خواهد. اگر چیز مشکوکی به نظر برسد، شاید تلاشی برای سرقت هویت باشد.

۸) هک وای-فای

اگر برای اتصال رایانه یا تلفن همراه به اینترنت از یک شبکه عمومی استفاده می کنید. به عنوان مثال شبکه وای-فای فرودگاه، فروشگاه یا کافی شاپ  هکرها می توانند اتصال شما را مخفیانه کنترل کنند.

بدین ترتیب اگر رمزعبور، حساب بانکی یا شماره کارت اعتباری، شماره ملی یا هرگونه اطلاعات دیگری را تایپ کنید، سارق اطلاعات می تواند به راحتی این اطلاعات را به دست آورده و برای اهداف خود از آنها بهره ببرد.

۹) سرقت تلفن همراه

تلفن های هوشمند گنجینه ای ارزشمند از اطلاعات برای سارقان هویت محسوب می شوند، به خصوص اگر برنامه های تلفن همراهتان به گونه ای است که می توانید بدون نیاز به گذرواژه یا اثر انگشت به طور خودکار وارد شوید. اگر شخصی تلفن شما را سرقت کند و بتواند قفل آن را باز کند، می تواند به اطلاعات موجود در برنامه ها، ایمیل ها، پیام های کوتاه، یادداشت ها و موارد دیگر دسترسی پیدا کند.

اطمینان حاصل کنید که تلفن همراهتان با رمز عبور قدرتمند قفل می شود، تشخیص بیومتریک (اثر انگشت، تشخیص چهره…) به درستی تنظیم شده است و گذرواژه هایتان را به صورت متنی در هیچ کجای تلفن ذخیره نکرده باشید.

۱۰) اسکیم کردن کارت

برخی سارقان از دستگاه اسکیمینگ استفاده می کنند که به راحتی می توان این دستگاه را بر روی کارت خوان دستگاه خودپرداز یا پمپ بنزین قرار داد بی آنکه چیزی غیرعادی به نظر برسد.

وقتی شخصی کارت اعتباری یا کارت بدهی را در خودپردازی می گذارد که به دستگاه اسکیمینگ مجهز شده است، دستگاه اطلاعات را از نوار مغناطیسی کارت می خواند و آن را ذخیره می کند یا به کارت دیگری انتقال می دهد. سپس سارق می تواند از این اطلاعات برای خرید استفاده کند.

جعل هویت چه خساراتی به بار می آورد؟

اگر یک سارق به اطلاعات شما دست یابد، می تواند چندین کار با آن انجام دهد، از جمله:

  • کارت اعتباری جعلی باز کند.
  • از بیمه درمانی ادعای دریافت هزینه کند.
  • برای انجام خریدهای غیر قانونی از حساب های بانکی یا کارت اعتباری موجود شما استفاده کند.
  • اطلاعات شما را به سارقان دیگر بفروشد.
  • اظهارنامه مالیاتی تقلبی ارائه کند یا تخفیف مالیاتی شما را بدزدد.
  • به حساب های مالی شما دسترسی پیدا کند و پول های شما را بدزدد.
  • از اطلاعات فرزند شما استفاده کرده و مرتکب سرقت هویت کودک شود.

بسته به نوع سرقت رخ داده و نحوه استفاده مجرم از اطلاعات شما، جعل هویت می تواند منجر به خسارت مالی مستقیم شود، به اعتبار شما آسیب بزند و موجب تنش عاطفی شما شود. به علاوه، حل این مشکل ممکن است کمتر از یک روز، چند ماه یا حتی سالها طول بکشد.

زمانی که تلاش می کنید تا خسارت های حاصل از دزدی هویت را جبران کنید، ممکن است با مشکلاتی چون تاخیر در پرداخت، هزینه های درمانی رو به رو شوید. اگر هم قربانی سرقت هویت مالیاتی باشید ممکن است جریمه هایی از جانب اداره کل مالیات دریافت کنید که رهایی از آن مستلزم تحقیق و رسیدگی طولانی مدت خواهد بود. همچنین جعل هویت می تواند منجر به از دست رفتن دسترسی به حساب کاربری شما شود، حساب شخصی شما در اختیار سارقان قرار گیرد و حریم خصوصی اطلاعات از میان برود.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه