هویت غیرمتمرکز چیست و چگونه کار می‌کند؟

هویت غیرمتمرکز
فهرست مطالب

آگاهی از مفهوم هویت غیرمتمرکز (Decentralized Identity) و نحوه عملکرد آن این روزها به چالش بزرگی برای بسیاری از افراد تبدیل شده است. از این رو این مطلب از یوآیدی را به بررسی مفهوم این مهم اختصاص داده‌ایم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعاتی در خصوص هویت غیر متمرکز هستید، پیشنهاد می‌کنم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

هویت غیرمتمرکز چیست؟

به بیان ساده، هویت غیر متمرکز روشی است که به افراد اجازه می‌دهد تا هویت خود را خودشان مدیریت کنند. در این نوع از هویت‌سنجی، در چارچوبی غیرمتمرکز، کاربر اعتبارنامه‌ها را از تعدادی صادرکننده، دریافت کرده و آنها را در یک کیف‌پول دیجیتال ذخیره می‌کند.

هویت غیر متمرکز در حقیقت از فناوری بلاک‌چین برای ذخیره و به اشتراک گذاری هویت استفاده می‌کند. به عبارت دیگر هویت غیرمتمرکز راهی مطمئن برای تأیید و به اشتراک گذاری هویت شما است. بنابراین می‌تواند گزینه مناسبی برای عصر اطلاعات باشد.

هویت غیر متمرکز چگونه کار می‌کند؟

مدل‌های مختلفی برای هویت غیرمتمرکز وجود دارد. این مدل‌ها این امکان را برای کاربران فراهم می‌کنند تا تأیید هویت را از طریق شبکه بلاک‌چین به اشتراک بگذارند. در این خصوص می‌توان گفت که خود هویت غیرمتمرکز در شبکه بلاک چین ذخیره نمی‌شود. اما معمولا DID از روش تأیید هویت استفاده می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا ادعای خود را بدون به اشتراک گذاشتن هویت، تأیید کنید.

در سیستم هویت غیر متمرکز در واقع شما یک کلید واقعی دریافت نمی کنید. بلکه فرآیند احراز هویت آن، نوعی مکانیسم باز کردن قفل با تشخیص چهره، تشخیص اثر انگشت، یا وارد کردن یک پین کد برای اثبات اینکه شما همان کسی که می‌گویید هستید، است. با این حال، این فقط یک مورد فشار دادن یک دکمه و جابجایی نیست. بلکه توسعه دهندگان باید پشتیبانی از رمز عبور را در برنامه‌ها و وب‌سایت های خود کدگذاری کنند. به همین دلیل است که گوگل در بلاگ توسعه دهندگان اندروید خود این خبر را اعلام کرد.

پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه هویت غیر متمرکز

گوگل در حال حاضر بر روی پشتیبانی از کلید عبور برای کروم و اندروید کار می‌کند. نحوه استفاده از کلمه عبور در گوگل کروم و اندروید به این ترتیب است که امکان زندگی دیجیتالی شما را بدون رمز عبور توسط گوگل و در اکوسیستم فعلی آن ایمن‌تر می‌شود.

طبق اظهارات گوگل این شرکت با پشتیبانی از ورود با رمز عبور به اندروید و کروم، گام دیگری در سفر به سوی آینده بدون رمز عبور برداشته است. بر اساس این تکنولوژی که از هویت غیرمتمرکز در آن استفاده شده است، این امکان برای کاربران فراهم می‌شود تا به جای رمز عبور سنتی از سیستم احراز هویت داخلی تلفن یا رایانه خود استفاده کنند. این تکنولوژی توسط شرکت‌های فناوری بزرگ دنیا اعم از اپل، گوگل و مایکروسافت تایید شده است. از این رو این شرکت‌ها متعهد شده‌اند تا این ویژگی را به سیستم عامل‌های خود اضافه کنند.

چرا استفاده از هویت غیر متمرکز همواره گزینه خوبی است؟

در حالت کلی کلیدهای عبور اعتباری هستند که در دستگاه تلفن یا رایانه شما ذخیره می‌شوند و هنگام استفاده از وب‌سایت یا برنامه تأیید می‌کنند که شما همان کسی که ادعا می‌کنید، هستید.

به این ترتیب که شما هویت خود را در دستگاه مورد استفاده تأیید می‌کنید. سپس دستگاه می‌تواند به‌طور ایمن وارد سایت‌ها و سرویس‌هایی شود که در حال استفاده از آن هستید. دغدغه سرقت اطلاعات و یا ورود به صفحه احراز هویت جعلی نیز در چنین حالتی به مراتب کمتر است. زیرا استفاده از این روش به دسترسی به دستگاه فیزیکی متکی است. از این رو امنیت احراز هویت دو مرحله‌ای سخت افزاری را با استفاده از گوشی هوشمند ترکیب می‌کند.

این ویژگی در حال حاضر در مراحل ابتدایی خود است اما به زودی با استفاده از اثرانگشت خوان دستگاه یا سایر فاکتورهای احراز هویت امکان ورود به وب‌سایت‌های پشتیبانی‌شده را فراهم می‌کند.
نکته قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد این است که کلیدهای عبور اندروید به صورت محلی در تلفن ذخیره می‌شوند. اما در صورت گم شدن دستگاه، در فضای ابری نیز پشتیبان‌گیری از آن‌ها صورت می‌گیرد. بنابراین هیچ مشکلی در خصوص امنیت اطلاعات در آن‌ها وجود نخواهد داشت.
از دیگر جنبه‌های مهمی که در این نوع رمز عبور وجود دارد سازگاری بین پلتفرم آن است. به این ترتیب که رمز عبور ذخیره شده در تلفن را می‌توان برای مجوز ورود به وب در دستگاه دیگری در نزدیکی مورد استفاده قرار داد، به این معنی که یک مالک تلفن Android می‌تواند از Safari در Mac وارد یک وب سایت پشتیبانی از کلید عبور شود. بنابراین فرآیند استفاده از آن به مراتب ساده‌تر خواهد بود.
نکته دیگری که در خصوص هویت غیرمتمرکز وجود دارد این است که کلیدهای عبور موجود در آن از رمزنگاری کلید عمومی استفاده می‌کند. بنابراین اگر در نقض داده‌ها دخیل باشند، بدون چهره یا اثر انگشت شما برای هکرها فایده‌ای ندارند. به همین ترتیب، اگر لپ‌تاپ یا تلفن شما به سرقت برود، به حساب‌های شما نمی‌توان دسترسی داشت. زیرا برای احراز هویت حضور خود شما ضروری خواهد بود.
از طرفی نیز همگام سازی رمز در دستگاه‌های مختلف امکانپذیر است. بنابراین در صورت عدم تغییر اثرانگشت یا چهره مشکلی در خصوص دسترسی به حساب‌های خود با دستگاه‌های مختلف نخواهید داشت.
برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱ میانگین: ۴]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه