شماره شبا چیست

شماره شبا چیست
فهرست مطالب

شماره شبا یا شناسه حساب بانکی ایران یک کد ۲۴ رقمی منحصر به فرد است که برای هر حساب بانکی در ایران صادر می‌شود. این کد بر اساس استاندارد بین‌المللی IBAN طراحی شده و هدف اصلی آن تسهیل و استانداردسازی انتقال‌های مالی بین بانکی و بین‌المللی است. جالب است بدانید که شماره شبا (IBAN) یا شماره حساب بانکی بین‌المللی، یک استاندارد بین‌المللی (بر پایه استاندارد ISO 13616) است که برای شماره‌گذاری حساب‌های بانکی به کار می‌رود. این استاندارد به‌طور گسترده‌ای در کشورهای مختلف برای تسهیل تراکنش‌های مالی بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ایران نیز یکی از این کشورها است. در این مقاله از سامانه احراز هویت یوآیدی با ما همراه باشید تا با شماره شبا و کاربردهای آن بیشتر آشنا شویم.

شماره شبا کجای کارت است؟

معمولا برخی از بانک‌های کشور مثل تجارت، پاسارگاد، بلوبانک (زیر نظر بانک سامان) و پست بانک شماره شبای هر حساب را روی کارت و بالای شماره کارت درج می‌کنند. این شماره معمولا با عبارت IR شروع می‌شود و یک کد ۲۶ رقمی (با احتساب دو حرف IR) است.

چگونه شماره شبا بگیریم؟

اگر شماره شبای شما روی کارت درج نشده باشد، به طرق مختلف می‌توانید برای دریافت آن اقدام کنید. مثل:

  • مراجعه به سایت بانک و ورود به بخش دریافت کد شبا که با وارد کردن شماره حساب، شماره شبای شما نمایش داده می‌شود.
  • مراجعه به خودپرداز بانک و ورود به بخش اطلاعات حساب که در آن می‌توانید کلیه اطلاعات اعم از شماره شبای حسابتان را مشاهده کنید.
  • با مراجعه حضوری به یکی از شعبه‌های بانک محل زندگی، می‌توانید درخواست دریافت شماره شبای حسابتان را داشته باشید.
  • و در نهایت، استفاده از اپلیکیشن بانک مورد نظر و مراجعه به بخش اطلاعات حساب که می‌توانید کلیه اطلاعات حسابتان را مشاهده نمایید.
شماره شبا کجای کارت است

شماره حساب چیست؟

شماره حساب یک شناسه منحصر به فرد برای حساب بانکی شما در یک بانک خاص است. این شماره معمولاً برای تراکنش‌های داخل کشور استفاده می‌شود و یک کد ۱۲ تا ۱۶ رقمی است و اطلاعاتی مانند نام بانک، نام یا کد شعبه، نوع حساب و شماره حساب اصلی را شامل می‌شود.

طول شماره حساب از بانکی به بانک دیگر متفاوت است و بستگی به بانکی که در آن حساب دارید، دارد.

شماره حساب چند رقم آخر شبا است؟

به صورت کلی، ۱۲ تا ۱۶ رقم آخر شماره شبای ثبت شده روی کارت یا دریافت شده به طرق مختلف، شماره حساب شما است. البته در صورت کوتاه‌تر بودن شماره حساب، صفرهای پرکننده اضافه می‌شوند تا طول شماره شبا همان ۲۴ رقم باقی بماند و برای همین امر باید صفرهای اضافه شده را در نظر نگیرید.

مقاله پیشنهادی: احراز هویت کارت بانکی

شماره شبا چند رقم است؟

همان طور که اشاره کردیم، شماره شبا یا شناسه حساب بانکی ایران یک کد ۲۴ رقمی منحصر به فرد است و از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود.

ساختار شماره شبا به این صورت است:

  • کد کشور: IR
  • ارقام کنترلی: ۲ رقم
  • کد بانک: ۳ رقم
  • نوع حساب: ۱ رقم
  • شماره‌حساب: ۱۸ رقم (در صورت کوتاه‌تر بودن شماره حساب، صفرهای پرکننده اضافه می‌شوند تا طول شماره شبا همان ۲۴ رقم باقی بماند.)

شماره شبای هر بانکی با کد ۳ رقمی خاصی شروع می‌شود که با دیگر بانک‌ها متمایز است. کدهای بانکی برخی از بانک‌های بزرگ کشور عبارتند از:

  1. بانک مسکن: ۰۱۴
  2. بانک سپه: ۰۱۵
  3. بانک کشاورزی: ۰۱۶
  4. بانک ملّی ایران: ۰۱۷
  5. بانک مرکزی: ۰۱۰
  6. بانک صنعت و معدن: ۰۱۱
  7. بانک ملت: ۰۱۲
  8. بانک رفاه: ۰۱۳
  9. بانک تجارت: ۰۱۸
  10. بانک صادرات ایران: ۰۱۹
  11. بانک توسعه صادرات ایران: ۰۲۰
  12. پست‌بانک ایران: ۰۲۱
  13. بانک سامان: ۰۵۶
  14. موسسه اعتباری توسعه: ۰۵۱
  15. بانک کارآفرین: ۰۵۳
  16. بانک پاسارگاد: ۰۵۷
  17. بانک سرمایه: ۰۵۸
  18. بانک آینده: ۰۶۲
  19. بانک پارسیان: ۰۵۴
  20. بانک اقتصاد نوین: ۰۵۵
شماره شبا چند رقم است

تفاوت شماره شبا و شماره حساب

شماره شبا با شماره حساب و البته شماره کارت تفاوت‌های خیلی زیادی دارد. از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شماره حساب یک کد ۱۲ تا ۱۶ رقمی است، اما شماره شبا حتما باید ۲۴ کاراکتر باشد که بر اساس استاندارد خاصی طراحی می‌شود. در صورتی که شماره کارت فقط یک کد ۱۲ رقمی است.
  • شماره کارت تاریخ انقضا دارد و می‌توان آن را با مراجعه به بانک و ثبت درخواست عوض کرد، اما شماره شبا و حساب این‌گونه نیستند و هیچ گونه تاریخ انقضایی ندارند.
  • علاوه بر موارد ذکر شده، شماره شبا یک استاندارد بین‌المللی است که برای انتقال وجوه بین‌بانکی و بین‌المللی استفاده می‌شود و شامل اطلاعات کاملی از حساب بانکی شما است.

کاربرد شماره شبا

شماره شبا مانند هر اطلاعات بانکی دیگر کاربردهای خاصی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • انتقال وجه از طریق اینترنت بانک و همراه بانک

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای انتقال وجه بین بانک‌ها استفاده از اینترنت بانک یا همراه بانک است. در این روش، با وارد کردن شماره شبا مقصد، مبلغ مورد نظر و سایر اطلاعات لازم، می‌توانید وجه را به‌سادگی انتقال دهید.

استفاده از شماره شبا در این روش باعث می‌شود که انتقال وجه به‌درستی و بدون خطا انجام شود، زیرا شبا شامل اطلاعات دقیق و کنترل شده‌ای از حساب مقصد است.

  • استفاده در سامانه‌های پایا و ساتنا
  1. سامانه پایا: این سامانه برای انتقال‌های وجه خرد و زمان‌بندی شده استفاده می‌شود. در پایا، انتقال وجه معمولاً در چند ساعت انجام شده و محدودیت مبلغی کمتری نسبت به ساتنا دارد.
  2. سامانه ساتنا: این سامانه برای انتقال‌های وجه کلان و فوری استفاده می‌شود. در ساتنا، انتقال وجه در مدت زمان کوتاهی انجام و بیشتر برای مبالغ بزرگ استفاده می‌شود.

هر دو سامانه از شماره شبا برای تعیین دقیق حساب مقصد استفاده می‌کنند.

  • دریافت وجوه از سازمان‌ها

بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها برای پرداخت حقوق، مزایا و سایر پرداخت‌ها از شماره شبا استفاده می‌کنند. کارفرماها و سازمان‌ها معمولاً شماره شبا کارکنان خود را برای واریز وجوه نیاز دارند. در این موارد، ارائه شماره شبا باعث می‌شود که پرداخت‌ها به‌درستی و بدون اشتباه به حساب شما واریز شود.

  • انجام تراکنش‌های بین‌المللی

اگر شما نیاز به دریافت وجه از خارج از کشور یا قصد انتقال وجه به حسابی در خارج از کشور را دارید، شماره شبا از اهمیت بالایی برخوردار است. شبا باعث می‌شود که انتقال وجه بین‌المللی به‌صورت دقیق و بدون مشکل انجام شود.

به صورت کلی، استفاده از شماره شبا به دلیل داشتن الگوریتم کنترلی، از اشتباهاتی که ممکن است رخ دهند، جلوگیری می‌کند. در صورت وارد کردن نادرست شماره شبا، سیستم‌های بانکی معمولاً خطا را شناسایی کرده و به کاربر اطلاع می‌دهند. این ویژگی باعث افزایش دقت و کاهش مشکلات ناشی از خطاهای انسانی در انتقال وجه می‌شود.

به انتهای این مقاله از یوآیدی رسیدیم. همان طور که ملاحظه کردید، شماره شبا یا شناسه حساب بانکی ایران یک کد ۲۴ رقمی منحصر به فرد است که برای هر حساب بانکی در ایران صادر می‌شود. 

این شماره معمولا با عبارت IR شروع شده و برخی از بانک‌ها مثل: بانک تجارت، پست بانک، پاسارگاد و پارسیان شماره شبای هر حساب را روی کارت بانکی درج می‌کنند. چنانچه شماره شبا شما روی کارت بانکی‌تان درج نشده است، از طریق روش‌هایی که معرفی کردیم، می‌توانید برای دریافت آن اقدام کنید.

سوالات متداول

شماره شبا تنها به منظور دریافت وجه استفاده می‌شود و امکان برداشت غیرمجاز از حساب را ندارد. از این رو دادن شماره شبا به دیگران خطرناک نیست و امکان کلاهبرداری اینترنتی با آن وجود ندارد.

خیر، شماره سپرده یا شماره حساب یک کد ۱۲ تا ۱۶ رقمی است، اما شماره شبا یک کد ۲۴ رقمی منحصر به فرد است.

شماره شبا یا شناسه حساب بانکی ایران یک کد ۲۴ رقمی منحصر به فرد است که بر اساس استاندارد بین‌المللی IBAN طراحی شده و با مراجعه به خودپرداز، بانک، اینترنت بانک و یا اپلیکیشن بانک مورد نظر قابل دریافت است.

خیر، شماره شبا برخلاف شماره کارت بانکی تاریخ انقضا ندارد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه