جعل چهره چیست؟ و چگونه می‌توانیم با آن مقابله کنیم؟

جعل چهره
فهرست مطالب

طی سالهای اخیر، آمار جعل هویت در اینترنت رو به افزایش بوده است. به انواع روش‌هایی که به منظور دستکاری هویت و ارتکاب جرم و کلاهبرداری، معمولا برای پولشویی، انجام می‌شود جعل هویت می‌گویند. اگر چه بسیاری از روش‌های جعل از طریق ایمیل یا کامپیوتر انجام می‌شود، عموم مردم و شرکت‌ها از بعضی از روش‌های خطرناک‌تر کلاهبرداری، مثل جعل چهره که شامل تقلید یا استفاده از چهره فرد دیگر برای فریب دادن سیستم کنترل هویت بیومتریک است، مطلع نیستند.

با این حال، رشد تکنولوژی و روش‌های مربوط به امنیت سایبری باعث افزایش روش‌های ضد جعل شده است. منظور از این اصطلاح، روش تشخیص جعل است که به مقامات و موسسات مربوط هشدار می‌دهد تا از حقوق کاربران و شرکت‌هایی که روزانه با آنها در تعامل هستند، مثل بانک، شرکت موبایل یا بیمه، محافظت کنند.

جعل چهره چیست و چگونه می‌توان مانع از حمله شد؟

افزایش حملات سایبری و اصطلاحاتی نظیر فیشینگ و جعل عمیق باعث می‌شود از خودمان بپرسیم منظور از جعل چهره چیست؟ چگونه اجرا می‌شود و چگونه می‌توانیم در برابر این حملات از خود محافظت کنیم؟

تعریف جعل چهره

به عمل استفاده از چهره فرد دیگر و شبیه‌سازی بیومتریک چهره با استفاده از عکس یا ویدئو با هدف جعل هویت، جعل چهره می‌گویند. اگرچه می‌توان از این روش برای انجام فعالیت‌های مختلف به منظور پولشویی استفاده کرد. اما بیشترین کاربرد جعل چهره در ارتکاب جرایم مربوط به جعل هویت و کلاهبرداری از بانک است.

فرآیند جعل چهره چطور انجام می‌شود؟

طی سالهای اخیر، جعل هویت مخصوصا در فضای آنلاین افزایش چشمگیری داشته است و بیشتر از آن برای ایجاد حساب بانکی یا درخواست وام استفاده می‌شود.

امروزه افراد با استفاده از ویدئو، عکس/سلفی یا حتی ماسک برای ایجاد حساب بانکی آنلاین جعل هویت می‌کنند. اما در تمام فرآیندهای ثبت نام کاربران جدید یا امضای قرارداد، وام یا ارائه خدمات جدید، اجرای برخی از روش‌های تشخیص فیشینگ مانع از بروز این مشکلات می‌شود.

جعل چهره

جلوگیری از حملات جعل چهره

هر شرکت برای ثبت نام مشتریان جدید از فرایندی به نام KYC یا شناسایی مشتری استفاده می‌کند تا هویت افراد را تایید کند.

در حالت حضوری، مامور یا فروشنده اطلاعات شناسنامه را با هویت فرد تطبیق می‌دهد. اما این روش در فضای آنلاین به صورت دیجیتال انجام می‌شود. امروزه این روش‌ها خودکارسازی شده و با شدیدترین قوانین ضد پولشویی مطابقت دارد. بنابراین، شرکت یا موسسه می‌تواند همین فرآیند را به صورت آنلاین و از راه دور درست مانند حالت حضوری انجام دهد.

اثبات هویت و روش‌های ضد جعل

اثبات حیات بخشی از فرآیند اثبات هویت است و در خدمت تایید هویت فرد قرار دارد. امروزه این فرآیند به دو طریق انجام می‌شود:

  • اثبات هویت حضوری: با نشان دادن مدارکی مانند شناسنامه، پاسپورت و …
  • اثبات حیات دیجیتال: از طریق فرآیند احراز هویت آنلاین. شرکت‌های مربوط به بخش مالی حتما باید از این روش استفاده کنند تا از جعل هویت بانکی جلوگیری شود.

اثبات حیات آنلاین از طریق ویدئو به دلایل مختلف امن‌ترین و موثرترین راه برای تشخیص جعل هویت است. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اطمینان از این‌که فرد مجبور به انجام کاری نشده و اطلاعات درست است.
  • تشخیص جعل عمیق
  • جلوگیری از استفاده از سلفی و عکسی که با قوانین KYC و AML همخوانی ندارد.
  • می‌توان این روش را از طریق زیست‌سنجی چهره انجام داد که از روش حضوری ایمن‌تر است.

جلوگیری از جعل به کمک تکنولوژی

روش تشخیص حیات ارائه شده توسط یوآیدی کامل‌ترین و پیشرفته‌ترین روش موجود در بازار برای تشخیص جعل هویت است. این سیستم که مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است، سیستم تشخیص چهره را بر پایه اطلاعاتی که از طریق ویدئو به دست آمده اجرا می‌کند و از چند فیلتر ضد جعل بهره می‌برد.

این فیلتر به محض عبور از مقایسه بیومتریک یا تست‌های اثبات حیات، روی تمام فریم‌های ویدئو اجرا می‌شود و هوش مصنوعی هویت فرد را ارزیابی می‌کند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه