سرویس آدار هند، بزرگترین سیستم احراز هویت در جهان

آدار
فهرست مطالب

سرویس احراز هویت آدار (Aadhaar) یک شماره شناسه ۱۲ رقمی است که به طور داوطلبانه توسط ساکنان یا دارندگان گذرنامه هند، براساس اطلاعات بیومتریک و جمعیتی آنها بدست می آید. داده ها توسط UIDAI (مرجع شناسایی منحصر به فرد هند) که یک نهاد قانونی تاسیس شده در ژانویه ۲۰۰۹ توسط دولت هند می باشد، بررسی می شوند.

آدار بزرگترین سیستم شناسایی بیومتریک جهان است. پاول رومر، اقتصاددان ارشد بانک جهانی، آدار را “پیچیده ترین برنامه شناسنامه در جهان” توصیف کرد. آدار که به عنوان اثبات اقامت و نه مدرک شهروندی در نظر گرفته می شود، هیچ حقی برای اقامت در هند اعطا نمی کند. در ژوئن ۲۰۱۷، وزارت کشور توضیح داد که آدار یک سند شناسایی معتبر برای هندیانی است که به نپال و بوتان سفر می کنند.

UIDAI چیست

مرجع شناسایی منحصر به فرد هند (UIDAI) یک مرجع قانونی است که براساس مفاد قانون Aadhaar (تحویل هدفمند یارانه های مالی، سایر مزایا و خدمات) توسط دولت تاسیس شده است و موظف است یک شماره شناسایی ۱۲ رقمی منحصر به فرد به اصطلاح Aadhaar  به همه ساکنان هند اختصاص دهد. اجرای طرح UIDAI مستلزم ایجاد و اختصاص کد UIDAI به ساکنان است. این شماره به اطلاعات اولیه جمعیتی و بیومتریک ساکن مانند عکس، ده اثر انگشت و دو اسکن عنبیه مرتبط است که در یک پایگاه داده متمرکز ذخیره می شود. اطلاعات Aadhaar در حدود ۷۰۰۰ سرور در شهرهای بنگالورو و مانسار نگهداری می شود.

UIDAI با هدف صدور شماره شناسایی منحصر به فرد برای همه ساکنان هند ایجاد شد. UIDAI باید:

(الف) به اندازه کافی قوی باشد تا هویت های تکراری و جعلی را از بین ببرد.

(ب) به روشی آسان و مقرون به صرفه قابل تایید و معتبر باشد.

اولین کد UIDAI در ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۰ برای یکی از ساکنان Nandurbar، برای شخصی به نام ماهاراشترا صادر شد. این اداره تاکنون بیش از ۱۲۴ کرور شماره آدار را برای ساکنان هند صادر کرده است.

دستاوردهای سرویس احراز هویت آدار

با شروع صدور اولین UIDAI در سپتامبر ۲۰۱۰، UIDAI با هدف صدور شماره Aadhaar به همه ساکنان اطمینان داده است که به اندازه کافی قوی است تا هویت های تکراری و جعلی را از بین ببرد. می توان با استفاده از آن از خدمات مختلف دولتی مانند اتصال LPG، سهمیه یارانه ای، نفت سفید از PDS یا مزایای تحت NSAP یا طرح های بازنشستگی، نشانه الکترونیکی، قفل دیجیتال، شماره حساب جهانی (UAN) تحت EPFO ​​و برخی دیگر از خدمات مانند سیم کارت یا افتتاح حساب بانکی. طبق وب سایت UIDAI بهره برد.

سیستم هویت دیجیتال Aadhaar می تواند هزینه های شرکت های هندی را از ۱۵۰۰ روپیه به کمتر از ۱۰ روپیه برآورد کند.

مرجع شناسایی منحصر به فرد هند (UIDAI) برای مدیریت عملیات ثبت نام و به روزرسانی داده ها، یک مدل مشارکت با آژانس های شخص ثالث را اجرا کرد. این روش به ترکیب ظرفیت زیرساختی دولت و تخصص فنی آژانس های خصوصی برای ایجاد سیستمی برای اطمینان از ارائه خدمات بهتر به ساکنان کمک کرد.

اتخاذ یک رویکرد مبتنی بر نتیجه، به مقیاس گذاری راه حل و همچنین توانایی فن آوری اساسی در رسیدگی به یکپارچه نیازهای تکامل یافته UIDAI کمک کرد. UIDAI چندین آزمایش اثبات مفهوم و آزمایشات میدانی را برای تعیین توانایی راه حل های مختلف موجود در بازار و معیار کردن در برابر نیازهای خود انجام داد.

اتخاذ یک استراتژی طراحی بیومتریک منحصر به فرد – با چندین فروشنده سیستم شناسایی بیومتریک خودکار (ABIS) به جلوگیری از قفل شدن فروشنده و افزایش مقیاس پذیری سیستم کمک می کند.  UIDAI اطمینان حاصل کرد که فروشندگان بیومتریک برای بهبود سرعت و دقت خود دائماً در رقابت هستند. استفاده از سه فروشنده ABIS و در نتیجه سه الگوریتم اختصاصی مختلف به ایجاد بی طرفی فروشنده و فناوری کمک کرد.

سرویس احراز هویت آدار هند به یک مدل تدارکات رقابتی و مبتنی بر استاندارد (plug and play) متکی است. این استانداردها بر شفافیت، پاسخگویی، مقیاس پذیری و انطباق فنی تاکید دارند. این موارد، و همچنین نظارت بر کیفیت در زمان واقعی، امکان انعطاف پذیری را در روند خرید فراهم می کند و باعث رقابت بین فروشندگان شده، در نتیجه هزینه ها را محدود می کند.

سیستم های حضور بیومتریک با قابلیت Aadhaar

در ژوئیه ۲۰۱۴ سیستم های احراز هویت بیومتریک با قابلیت Aadhaar در دفاتر دولتی معرفی شدند. این سیستم برای بررسی تاخیر ورود و غیبت کارمندان دولت معرفی شد. عموم مردم می توانستند روزانه ورود و خروج کارمندان را در وب سایت attendance مشاهده کنند. کارمندان برای احراز هویت از چهار رقم آخر شماره Aadhaar و اثر انگشت خود استفاده می کنند.

سایر موارد استفاده سرویس احراز هویت آدار توسط ارگان های دولتی مرکزی

در فوریه ۲۰۱۵ گزارش شد که افراد با شماره Aadhaar در عرض ۱۰ روز گذرنامه خود را صادر می کنند. زیرا روند را با آسان تر کردن بررسی سابقه کیفری متقاضی در پایگاه داده اداره ملی جرایم جنایی، تسریع می کند. در ماه مه ۲۰۱۵، اعلام شد که وزارت امور خارجه در حال آزمایش پیوند گذرنامه ها به پایگاه داده آدار است.

کارت پی وی سی

در سال ۲۰۲۰، UIDAI یک کارت PVC Aadhar با ویژگی های امنیتی اضافی مانند هولوگرام، متن کوچک، تصاویر، آرم های نامرئی و غیره معرفی کرد. کارت PVC Aadhar را می توان توسط هر دارنده Aadhar از وب سایت UIDAI سفارش داد.

شناسه مجازی

در ۱ مارس ۲۰۱۸، شناسه مجازی با نام مستعار VID معرفی شد و به عنوان گزینه ای برای استفاده آژانس ها از ۱ ژوئیه ۲۰۱۸ ایجاد شد. شناسه مجازی یک شماره ۱۶ رقمی است که با استفاده از شماره Aadhaar شما تولید می شود. این شناسه مجازی می تواند به جای شماره Aadhaar شما برای انجام برخی کارهای مرتبط با Aadhaar استفاده شود.

بخش دولتی یکی از کاتالیزورهای قوی برای دیجیتالی شدن سریع هند بوده است. تلاش دولت برای ارتقا Aadhaar، برنامه ملی بیومتریک هویت دیجیتال، نقشی اساسی داشته است. شبکه مالیاتی کالاها و خدمات، که در سال ۲۰۱۳ تاسیس شده است، تمام معاملات مربوط به حدود ۱۰.۳ میلیون مشاغل معدی مالیات غیرمستقیم را بر روی یک سیستم دیجیتال آورده و انگیزه ای قدرتمند را برای دیجیتالی کردن فعالیت های خود برای کسب و کارها ایجاد می کند.

Aadhaar، بزرگترین برنامه شناسه دیجیتال جهان، خدمات بسیاری را فعال کرده است

قبل از شروع برنامه آدار در سال ۲۰۰۹، بیشتر هندی ها به عنوان منبع اصلی شناسایی خود، به اسناد بدنی ابتدایی، مانند “کارت جیره” صادر شده برای یارانه های غذایی اعتماد می کردند. تخمین ها حاکی از آن است که بیش از ۸۵ درصد مردم در سالهای ۱۲-۲۰۰۹ کارت جیره بندی داشته اند. نه تنها ۱۵ درصد از مردم به هیچ وجه دارای شناسنامه قابل تأیید قانونی نبودند، بلکه راهی برای احراز هویت و تایید هویت دارندگان کارت جیره در زمان واقعی و بدون هیچ گونه هزینه ای وجود نداشت. امروزه این امر به طرز چشمگیری تغییر کرده است: بیش از ۱.۲ میلیارد هندی دارای شناسه دیجیتال Aadhaar هستند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۳ به ۵۱۰ میلیون نفر رسیده بود. سرویس احراز هویت آدار به بزرگترین برنامه شناسه دیجیتال در جهان تبدیل شده است و یک کاتالیزور قدرتمند برای پذیرش دیجیتال به طور گسترده در هند است.

رشد سرویس احراز هویت آدار در هند

برای بدست آوردن شناسه آدار، متقاضیان به مرجع اجازه می دهند تا اثر انگشت خود را ضبط کند، عنبیه های خود را اسکن کند، عکس آنها را بگیرد و نام، تاریخ تولد یا سن، جنسیت و آدرس آنها را ثبت کند.

این شناسه ها ایجاد شده است تا با اطمینان، منحصر به فرد و قابل تأیید دیجیتال برای همه ساکنان هند اثبات کند که چه کسانی هستند. یک تأثیر مهم سودمند امکان کاهش ضرر، کلاهبرداری و سرقت در برنامه های مزایای دولت از طریق امکان انتقال مستقیم مزایا به حساب های بانکی بوده است. این استفاده به ایجاد خدمات دیجیتالی در مصرف کننده کمک کرده است. تقریباً ۸۷۰ میلیون حساب بانکی تا فوریه ۲۰۱۸ به Aadhaar متصل شده بودند. در حالی که ۳۹۹ میلیون در آوریل ۲۰۱۷ و ۵۶ میلیون در ژانویه ۲۰۱۴ به حساب می آیند. در مجموع، ۸۲ درصد از حساب های پرداخت منافع عمومی در حال حاضر به Aadhaar مرتبط است، که تقلب را کاهش داده است.

طراحی Aadhaar از سیاست به حداقل رساندن داده ها پیروی می کند که فقط امکان جمع آوری و ذخیره اطلاعات عمومی جمعیتی را فراهم می کند. پس از آن، هر زمان که هر طرف درخواست کننده شناسنامه درخواست تأیید کند، سیستم Aadhaar فقط یک بله یا نه را براساس تطابق بیومتریک صادر می کند. دلیل تأیید یا جزئیات هرگونه معامله را ذخیره یا به اشتراک نمی گذارد.

مشاغل دیجیتال جهانی و محلی در حال ایجاد خدمات متناسب با مصرف کنندگان هند و شرایط عملیاتی منحصر به فرد هستند. به عنوان مثال، Paytm با پشتیبانی Alibaba، بزرگترین پلت فرم پرداخت و تجارت تلفن همراه هند، بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر کیف پول موبایل و شش میلیون بازرگان ثبت کرده است.

آدار و هند، بزرگان احراز هویت غیرحضوری

با چندین معیار تصویب دیجیتال، هند در حال حاضر در زمره رهبران جهانی قرار دارد. ۱.۲ میلیارد نفر از هندی ها در Aadhaar، بزرگترین برنامه شناسایی دیجیتال جهان ثبت نام کرده اند. برنامه Aadhaar، که می تواند هویت ۱.۲ میلیارد نفر را به صورت دیجیتالی تأیید کند، بزرگترین سیستم شناسایی بیومتریک در جهان است. هند همچنین دارای دومین پایگاه اشتراک تلفن همراه با نزدیک به ۱.۲ میلیارد مشترک و دومین پایگاه اشتراک اینترنت با ۵۶۰ میلیون مشترک است.

احراز هویت غیرحضوری دیجیتال در ایران

یوآیدی به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور، فرایند احراز هویت کاربران سامانه سجام برای دریافت کد بورسی و احراز هویت سامانه ثنا را با استفاده از الگوریستم های هوش مصنوعی و با سرعت و دقت بسیار بالایی انجام می دهد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۲ میانگین: ۵]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه