کاربرد احراز هویت در شرکت‌ها و آژانس‌های هواپیمایی

کاربرد احراز هویت
فهرست مطالب

کاربرد احراز هویت در شرکت‌ها و آزانس‌هی هواپیمایی بر کسی پوشیده نیست. همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، آسیب زیادی به صنعت هواپیمایی جهانی وارد کرد. مطابق آمارهای استاتیستا (Statista)، در ژانویه ۲۰۲۱ تعداد پروازهای برنامه‌ریزی شده در سراسر جهان تا ۴۳.۵ درصد در مقایسه با ژانویه ۲۰۲۰ کاهش یافت. اما اکنون مرزهای کشورها شروع به باز شدن کرده‌اند و پروازهای بین‌المللی نیز از سر گرفته شده است.

از آنجا که کووید ۱۹ سبب شد بسیاری از خدمات به صورت آنلاین ارائه شوند، اکنون فرایند پذیرش آنلاین مسافر توسط تعداد بیشتری از خطوط هوایی انجام می‌شود. در این مطلب نگاهی به پذیرش آنلاین داشته و توضیح می‌دهیم چرا این کار ضروری است و شرکت‌های هواپیمایی چه بهره‌ای از آن می‌برند.

چرا خطوط هوایی هویت مسافران را بررسی می‌کنند؟

هر شرکت هواپیمایی می‌تواند برای ورود به کشوری خاص، از مسافر درخواست اسناد هویت معتبر عکس‌دار و ویزا کند. مسافران باید همه جزئیات شناسایی خود از جمله شماره ملی، تاریخ انقضا، محل صدور، تاریخ تولد و غیره را ارائه دهند.

این کار برای اطمینان از امنیت مسافران در هواپیما و اطمینان از اینکه مجرم یا متهمان تحت تعقیب، قصد گریختن از کشور یا انجام کارهای غیرقانونی ندارند، ضروری است. همچنین لازم است اطمینان یابیم مسافر حق ورود به کشوری خاص را دارد. البته بررسی این اطلاعات بر عهده ماموران گمرک است. اما شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند کار آنها را آسان‌تر کرده و حتی از خرید بلیط توسط برخی شهروندان خاص نیز جلوگیری کنند.

کاربرد احراز هویت و مزایای تایید هویت آنلاین چیست؟

تایید هویت آنلاین در وقت صرفه‌جویی می‌کند. همانگونه که می‌دانید معمولا در فرودگاه صفوف طولانی برای ثبت اطلاعات برای یک پرواز تشکیل می‌شود. ثبت اطلاعات به صورت آنلاین و پیش از رسیدن به فرودگاه، زمان زیادی را نه تنها برای مسافر بلکه برای پرسنل شرکت هواپیمایی، حفظ می‌کند. البته این تنها یک کاربرد احراز هویت آنلاین است. انجام این کار به صورت آنلاین، برای آژانس هواپیمایی ارزان‌تر است. به همین دلیل بسیاری از آژانس‌هایی که هزینه‌های کمی دریافت می‌کنند، فرایند پذیرش را به صورت آنلاین انجام می‌دهند. بنابراین اگر مسافر ترجیح دهد در فرودگاه پذیرش شود، از او هزینه دریافت می‌کنند.

اگر همه افراد، داده‌های شخصی خود را به صورت آنلاین وارد کرده و کد QR ورود به هواپیما را دریافت کنند تا بعدا در فرودگاه اسکن شود، نیازی نخواهد بود شرکت‌های هواپیمایی به پرسنلی که در میز پذیرش کار می‌کنند حقوق بدهند و این میزها را از فرودگاه اجاره کنند.

محدودیت‌های کووید ۱۹ هنوز در بسیاری از کشورها وجود دارد و سویه‌های جدید ویروس کرونا همچنان پدیدار می‌شوند. بنابراین برای پیروی از قوانین موجود، پذیرش آنلاین مسافران کاری راحت‌تر و ایمن‌تر از این است که جلوی میز پذیرش در فرودگاه، کنار شخص دیگری در صف بایستند. به علاوه، آژانس‌های هواپیمایی می‌توانند برای صرفه‌جویی در وقت مسافر و پذیرش آنلاین آنها و آسانتر کردن تایید هویت، به شرکت‌های ثالث برای تایید هویت مراجعه کنند که می‌توانند داده‌ها را از اسناد هویتی استخراج کنند.

داده‌های هویتی استخراج شده، مثلا نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره شناسایی و … برای از پیش پر کردن فرم ثبت استفاده می‌شود. از آنجا که بخش زیادی از فرایند پذیرش آنلاین با استفاده از گوشی تلفن همراه انجام می‌شود. فرم از پیش پر شده، ویژگی بسیار خوبی برای بهبود تجربه مشتری و افزایش نرخ تکمیل رزرو پرواز است.

نقایص احراز هویت آنلاین چیست؟

کاربرد احراز هویت در زمینه‌های مختلف قابل تامل است. با وجود اینکه پذیرش آنلاین کار آسان، ارزان و سریعی است، اما نقایصی نیز برای آژانس هواپیمایی و مسافر در بر دارد.

پیش از هر چیز، انجام هر نوع کلاهبرداری یا سرقت هویت به صورت آنلاین، آسان‌تر است. اگر شما شبیه تصویر آنلاین پاسپورت خود نباشید، هیچ کس متوجه نخواهد شد. زیرا فقط مامور گمرک یا میز پذیرش متوجه این تفاوت خواهد شد. بنابراین ممکن است کلاهبرداران، با جعل اسناد، بلیط پرواز را به صورت آنلاین دریافت کنند. به خصوص اگر پرواز داخلی باشد و اداره گمرک در آن دخالتی نکند.

چگونه می‌توانیم از این موضوع پیشگیری کنیم؟ کافی است آژانس‌های هواپیمایی از ارائه دهندگان تایید هویت استفاده کنند که می‌توانند کلاهبرداری هویت و اسناد شناسایی را آشکار کنند.

از طرفی نیز ممکن است کلاهبرداران به حساب شخصی مسافر دسترسی یابند و بلیط هواپیما را مجددا برای شخصی دیگر صادر کنند یا از مسافت یا هدایای تعیین شده برای فرد، استفاده کنند. اما چگونه می‌توانیم مانع از این کار شویم؟ با استفاده از یک فروشنده مناسب برای تایید هویت یا تایید هویت چند مرحله‌ای پیش از دسترسی به حساب.

دفتر امنیت سایبری آژانس هواپیمایی نیز باید کاملا نسبت به توقف هر نوع نشانه غیرمعمول مبنی بر هر نوع تلاشی در این زمینه، هوشیار باشد. از آنجا که آژانس هواپیمایی، اطلاعات شخصی مهمی را از هر مسافر نگهداری می‌کند، باید حفاظت دقیقی از این اطلاعات به عمل آید.

تهدید سوم برای مسافران این است که ممکن است داده‌های حساس خود را در وب‌سایت واقعی آژانس هواپیمایی وارد نکرده باشند، بلکه در وب‌سایت‌های کلاهبرداران یا خدمات اسکم آنلاین وارد کرده باشند. اما چگونه می‌توانیم از آن اجتناب کنیم؟

چندین راه برای اجتناب از این موضوع وجود دارد از جمله حفظ کردن دیکته صحیح وب‌سایت آژانس هواپیمایی و چک کردن آن در هر بار استفاده از وب‌سایت، عدم خرید از وب‌سایت‌های تجمیعی برای خرید بلیط که آنها را نمی‌شناسید، و چک کردن اینکه اتصال به شبکه ایمن است یا خیر. باید یک قفل کوچک در سمت چپ نوار آدرس وجود داشته باشد.

با وجود اینکه پذیرش آنلاین ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد، اما نباید این طور فرض کرد که اگر پذیرش خود را به صورت آفلاین و در فرودگاه انجام دهید، کلاهبرداران هیچ شانسی برای سرقت اطلاعات شخصی شما ندارند. بسیاری از اطلاعات پذیرش که مسافران بی‌دقت در هواپیما یا محلی دیگر جا می‌گذارند، ممکن است برای هک کردن حساب آژانس هواپیمایی و مسافت طی شده یا در بعضی موارد حتی سرقت پول، استفاده شود. اگر کارت اعتباری با حساب آژانس هواپیمایی متصل شده باشد.

بنابراین تصور نکنید یک راهکار خاص برای رفع همه خطرات احتمالی وجود دارد. مسافران باید مراقب باشند، اما در صورتی که شرکت‌های هواپیمایی از آنها درخواست داده‌های آنلاین داشتند، به آنها نیز اعتماد کنند. از سوی دیگر آژانس‌های هواپیمایی باید شفافیت داشته باشند و با خدمات معتبری که برای تایید هویت ارائه می‌دهند، اعتماد مسافران را جلب کنند تا مسافران خود و اطلاعات شخصی آنها را امن نگه دارند و از آنها محافظت کنند.

خوشبختانه آینده روشنی پس از همه گیری ویروس در انتظارمان است تا اوج جدیدی از گردشگری جهانی و سفر هوایی را برایمان به ارمغان آورد.

احراز هویت با هوش مصنوعی به تکنولوژی پیشرو در دنیا تبدیل شده است. دولت ها در سراسر جهان با استفاده از این فناوری، فرایند احراز هویت کاربران خود در سازمانهای زیر مجموعه را به انجام می رسانند. در ایران نیز دولت استفاده از هوش مصنوعی در بدنه خود را با احراز هویت سجام آغاز نموده و در ادامه در احراز هویت سامانه ثنا و اخیرا در احراز هویت سامانه روابط کار با همکاری یوآیدی از این فناوری استفاده کرده است. یوآیدی اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در ایران است.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه