خدمات سامانه روابط کار شامل چه مواردی است؟

خدمات سامانه روابط کار
فهرست مطالب

سامانه جامع روابط کار از مرداد ماه سال ۹۶ توسط وزارت کار راه اندازی شد و این امکان را برای کاربران خود فراهم کرد تا از برخی از خدمات وزارت کار به صورت غیرحضوری بهره ببرند. به منظور استفاده از خدمات سامانه روابط کار ارائه می دهد کارگران و کارفرمایان باید هویت خود را در این سامانه احراز نمایند. برای احراز هویت سامانه روابط کار با سرویس یوآیدی تنها نیاز به یک گوشی هوشمند و استفاده از دوربین آن می باشد. نتیجه احراز هویت نیز در کمترین زمان ممکن به اطلاع کاربر می رسد. 

هدف از راه اندازی سامانه جامع روابط کار

وزارت کار با راه اندازی سامانه اداره کار و احراز هویت کاربران این سامانه به صورت غیرحضوری، قدمی موثر در دیجیتالی سازی ارائه خدمات دولتی به صورت غیرحضوری برداشته است. پیش از این نیز، فرایند احراز هویت سامانه سجام و احراز هویت سامانه ثنا با همکاری یوآیدی، اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در ایران به صورت غیرحضوری و با استفاده از گوشی هوشمند انجام گرفته بود. طبق اعلام وزارت کار، هدف از خدمات غیرحضوری سامانه روابط کار نیل به اهداف زیر می باشد:

  • ایجاد شفافیت در اطلاعات مربوط به جامعه کارگری و کارفرمایی
  • کاهش بروکراسی اداری و عواقب ناشی از آن برای جامعه کارگری و کارفرمایی
  • تسریع در روند رسیدگی و پیگیری امور مربوط به روابط میان کارگر و کارفرما
  • شناسایی دقیق مشکلات و چالش ­های موجود در جامعه کارگری و کارفرمایی
  • جلوگیری از تخلفات کارفرمایان در برابر حقوق کارگران

پس از احراز هویت در سامانه روابط کار یا کارگر و کارفرما، کاربر می تواند از خدمات بیش از ۳۰ زیرسامانه، مطابق جدول زیر استفاده نماید که مهمترین آنها ثبت درخواست بیمه بیکاری آنلاین و ثبت شکایت آنلاین می باشند:

زیرسامانه ثبت قراردادهای کار زیر سامانه تایید صلاحیت ایمنی امور پیمانکاری زیرسامانه پیکربندی و مدیریت تنظیمات
زیرسامانه ثبت شکایات کارگری زیر سامانه تایید صلاحیت شرکت‌های خدماتی زیرسامانه طراحی گزارشات و داشبورد مدیریتی
زیرسامانه ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای طبقه بندی مشاغل زیر سامانه سامانه تایید صلاحیت مسئولین ایمنی زیرسامانه مدیریت بانک اطلاعاتی اشخاص و کارگاهها
زیرسامانه ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای پاداش افزایش تولید زیرسامانه سامانه ثبت درخواست بررسی مشاغل سخت و زیان آور- فردی زیرسامانه شوراهای سازش
زیرسامانه بررسی و تایید آیین نامه‌های انضباطی کارگاه‌ها زیرسامانه بیمه بیکاری (مقرری بگیران بیمه بیکاری) زیرسامانه صدور اعتبارنامه های اعضای مراجع حل اختلاف
زیرسامانه بررسی و تایید پیمان های جمعی کار زیرسامانه حمایت از مشاغل زیرسامانه اعضای کمیته های طبقه بندی مشاغل
زیرسامانه بررسی و تایید طرح‌های طبقه بندی مشاغل زیرسامانه شناسایی واحدهای مشکل دار زیرسامانه مشاوران روابط کار
زیرسامانه صدور اعتبارنامه‌های اعضای مراجع حل اختلاف زیرسامانه طرح‌های اصلاح ساختار اقتصادی کارگاه‌ها زیرسامانه مدرسان روابط کار
زیرسامانه دادرسی کار زیرسامانه ثبت تشکل های کارگری و کارفرمایی زیرسامانه طراحان طبقه بندی مشاغل
زیرسامانه مدیریت و کنترل دسترسی زیرسامانه سامانه جامع آموزش ایمنی کار زیرسامانه ملی استانداردسازی مشاغل
زیرسامانه درگاه واحد ارایه خدمات زیرسامانه جامع مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی زیر سامانه بازرسی کار

در ادامه به توضیح خدمات پرکاربرد سامانه روابط کار که بیشترین مراجعه کننده را دارند می پردازیم.

زیرسامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری

پیش از این، درخواست بیمه بیکاری توسط کارگر به صورت حضوری انجام می شد. به این صورت که کاربر با در دست داشتن مدارک به اداره کار مراجعه نموده و فرم درخواست خود را کامل می کرد. با ایجاد سامانه . فرایند احراز هویت سامانه اداره کار به صورت غیرحضوری با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی و ویژگی های بیومتریک کاربر نظیر تشخیص چهره انجام می پذیرد. کاربر می تواند با احراز هویت در این سامانه و بدون حضور فزیکی در اداره کار، فرم مربوط به درخواست بیمه بیکاری را ثبت و ارسال نماید. 

زیرسامانه ثبت شکایت کارگری

در فرایند شکایت کارگر از کارفرما به صورت حضوری، هزینه، زمان و همچنین در مواردی عدم احقاق حق باعث می شد تا پرونده شکایت به درستی پیش نرود. از طرف دیگر بروکراسی اداری حضوری نسبت به انجام فرایند به صورت غیرحضوری زمان بر می باشد. بنابراین با احراز هویت در سامانه روابط کار، می توان به راحتی و بدون از دست دادن زمان و هزینه، می توان شکایت را در این سامانه ثبت کرد. برای ثبت شکایت از کارفرما از منوی پنجره خدمات گزینه ثبت شکایت را انتخاب نمایید.

زیرسامانه ثبت قرارداد کار

هدف وزارت کار راز راه اندازی این زیرسامانه، نظم دهی به قراردادهای کاری و شفاف سازی روابط کارگر و کارفرما می باشد. علاوه بر این، دولت می تواند با استفاده از این سامانه و آمار مربوط به قراردادهای کاری و وضعیت اشتغال در کشور را بررسی نماید و برای حل مشکلات مربوط به این حوزه اقدام کند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱ میانگین: ۱]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه