‏۸ کاربرد الگوریتم های هوش مصنوعی (‏AI‏)

‏8 کاربرد الگوریتم ‌های هوش مصنوعی‏ (‏AI‏) در امور مالی ‏روزمره
فهرست مطالب

فناوری مالی یا همان فین‌تِک (FinTech) در طول بحران کنونیِ پاندمی روزبه‌روز قدرمندتر می‌شود. شرکت‌های بسیاری تحت‌تأثیر این پاندمی قرار گرفته‌اند. اما شرکت‌های بیش‌تری به‌سرعت خود را با شرایط موجود وفق می‌دهند تا خدمات‌شان را به واقعیت جدیدِ دنیا عرضه کنند. خلاق‌ترین شرکت‌های حوزة صنعتِ فین‌تک به‌کمک جدیدترین تکنولوژی پیشرفته (HiTeCH) از قبل مشغول تقویت مُدل‌های مبتکرانۀ کسب‌وکار خود بودند. هم‌اکنون بر سرعت این فرآیند افزوده شده است. به‌طور ویژه، امکان استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی ‏(AI) و یادگیری ماشین (ML) تعداد کارهایی را که در محدوده صنعت مالی انجام می‌شوند، از نو تعریف می‌کند.

الگوریتم های هوش مصنوعی و امور مالی

با افزایش فعالیت‌های مالی که از طریق اپلیکیشین‌ها انجام می‌شوند، این تکنولوژی فرصت‌های فوق‌العاده‌ای را پیش‌روی افراد بسیاری قرار می‌دهند. اما تقریباً همه تصور می‌کنند که تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تنها مخصوص شرکت‌های بزرگی هستند که متخصصین و منابع سرمایۀ عظیمی در اختیار دارند. هیچ‌چیز را نمی‌توان از حقیقت دور نگه داشت. شرکت‌های بزرگ و کوچک فناوریِ مالی (FinTech) این دو تکنولوژی را با اپلیکیشن‌های قدرتمند جفت‌وجور کرده و از آن‌ها برای اهداف مختلفی استفاده می‌کنند.

تصمیم‌گیری مالی بهبودیافته (Improved Financial Decision Making)

اپلیکیشن‌های فین‌تک در حال توسعۀ روش‌های جدید و جالبی هستند که کاربران با استفاده از آن‌ها می‌توانند اطلاعات را پردازش کنند. به‌لطف قدرت ابزارهای مصورسازی داده‌ها (data visualization tools)، اپلیکیشن‌ها می‌توانند داده‌های پیچیده را به اطلاعات قابل‌فهم تبدیل کنند. درنتیجه، کاربران می‌توانند با استفاده از اطلاعات پیچیده تصمیم‌گیری مالی خود را بهبود بخشند.

امنیت و تشخیص تقلب (Security and Fraud Detection)

تحول دیجیتال در حال تصاحب دنیا است و به موازات آن، جرائم مالیِ سایبری نیز رشد خواهند کرد. جنبۀ مثبت آن این است که اکنون، به‌لطف الگوریتم های هوش مصنوعی ، شرکت‌ها و کاربران می‌توانند امنیت خود و حساب‌هایشان را حفظ کنند.

رمزارزها (cryptocurrencies) و فناوری بلاکچین (blockchain) اغلب با امنیت سایبریِ مالی مرتبط هستند. اما در آیندة نزدیک الگوریتم های هوش مصنوعی را نیز به امنیت دیجیتال مرتبط خواهیم کرد. الگوریتم‌ها قادرند تا فعالیت‌های مشکوک را شناسایی کنند. حتی بهتر از آن، آن‌ها می‌توانند کاربران را از خطر مطلع کنند. این دو تکنولوژی می‌توانند  الگوهای غیرعادی را بی‌وقفه زیر نظر بگیرند. بنابراین لازم نیست که شبانه‌روز هشیار و مراقب باشیم. کاربران می‌توانند از تمام اتفاقاتی که به‌دور از چشم‌شان رخ می‌دهد، آگاه باشند و همزمان مطمئن باشند که دارایی‌هایشان در امنیت است.

این تکنولوژی در رابطه با کشف سایر فعالیت‌های غیرقانونی؛ مانند پول‌شویی، نیز تأثیر به‌سزایی از خود برجای گذاشته‌ است. به‌لطف الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، دولت‌ها و سایر نهادها این قدرت را دارند تا شبکه‌های فاسد را به‌کمک ارتشی از بیت‌ها و بایت‌ها ردیابی کنند.

استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی در مدیریت دارایی (Asset Management)

مدتی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری از الگوریتم های هوش مصنوعی پیچیده استفاده می‌کنند تا پیش‌بینی‌ها و شبیه‌سازی‌های موثق و قاطعانه‌ای داشته باشند. به‌لطف این کار، دنیای مدیریتِ دارایی توانسته است که ساختار بسیاری از فرایندهای خود را از نو بسازد و خدمات جدیدی ارائه کند. شرکت‌های فین‌تک متوجه این موضوع شده‌اند و این راه‌حل‌ها را در اپلیکیشن‌ها پیاده‌سازی می‌کنند تا کاربران بتوانند از آن‌ها بهره ببرند.

اکنون کاربرانِ اپلیکیشن‌ها می‌توانند تراکنش‌های مهم را مستقیماً از تمام دستگاه‌هایشان انجام دهند. از آن مهم‌تر این‌که، به‌لطف تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، کاربران برای انجام این کار حق انتخاب دارند و با انجام چنین کاری تعداد واسطه‌های مالی را کاهش می‌دهند.

پشتیبانی از مشتریان (Customer Support)با الگوریتم های هوش مصنوعی

بات‌ها (Bots) یکی از معروف‌ترین نرم‌افزارهای هوش مصنوعی هستند. گرچه مدتی از وجود بات‌ها می‌گذرد، اما به‌لطف تکنولوژی یادگیری ماشین (ML)، اخیراً توجه‌ها به سوی آن‌ها کشیده شده است. هم‌اکنون شاهد ظهور چَت‌بات‌های (chatbots) کارآمد و قدرتمندی هستیم که می‌توانند با مشتریان ارتباط برقرار کنند.

شرکت‌های فین‌تک برای حل مشکلات مشتریان از بات‌ها به‌عنوان کانال اصلی ارتباطی استفاده می‌کنند. نتایج بسیار تأثیرگذار بوده‌اند، زیرا چَت‌بات‌ها به شرکت‌ها این اجازه را می‌دهند که هزینه‌های خود را کاهش و میزان رضایت مشتری را افزایش دهد.

با تبدیل‌شدن فاصلۀ اجتماعی به یک هنجار جدید، مؤسسات مالی به‌منظور حل مشکلات مشتریان خود روزبه‌روز بیش‌تر به‌سراغ این نوع تکنولوژی خواهند رفت. ثبت نام در سجام برای دریافت کد بورسی و یا ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثنا مواردی از این دست هستند که با احراز هویت کاربران به صورت غیرحضوری و سرویس دهی غیرحضوری به سمت استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی‏ حرکت می‌کنند.

بیمه (Insurance)

یکی از مبتکرانه‌ترین روش‌های به‌کارگیری الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، تغییرشکل نحوة ارزیابی سیاست‌های بیمه است. از آن‌جایی‌که این صنعت به‌شدت تحت‌الشعاع ابزارهای مالی قرار دارد، به‌منظور تعیین سطوح مختلف ریسک از اپلیکیشن‌های فناوری مالی (FinTech) استفاده می‌شود. شرکت‌ها می‌توانند سطح ریسکِ یک فرد را از طریق فعالیت‌های او محاسبه کنند.

صنعت خودروسازی به‌طور موفق از این روش استفاده می‌کند. ترکیبی از تکنولوژی‌های اینترنت اشیاء (IoT) و توسعۀ اپلیکیشن فناوری مالی (FinTech app development) این امکان را برای صنعت خودروسازی فراهم کرده است تا مهارت‌های رانندگی فرد را از طریق یک اپلیکیشن موبایل بسنجد و سطح ریسک او را محاسبه کند.

پیش‌بینی‌ها (Forecasts)

اپلیکیشن‌ها قادرند به کاربران کمک کنند تا با هزینه‌ای بسیار کم و به‌صورت شخصی‌سازی‌شده محاسبات دقیقی را درخصوص امور پراهمیت مانند امور مالی شخصی‌شان، انجام دهند. این امر به کابران کمک می‌کند که بر روی مخارج خود نظارت داشته باشند. همچنین محاسبه کنند که آیا مخارج‌شان با اهداف مالی‌شان مطابقت دارد یا خیر.

شخصی‌سازی (Personalization)

اگرچه شاید این موردِ آخر بدیهی به‌نظر برسد. اما روش مهمی در به‌کارگیری الگوریتم های هوش مصنوعی به شمار می‌رود که شرکت‌های فین‌تک از آن استفاده می‌کنند. ترکیب این تکنولوژی با اپلیکیشن‌های قدرتمند، امکان شخصی‌سازی امور مالی را به شرکت‌ها و کاربران داده است. آن‌چه قبلاً یک صنعت انعطاف‌ناپذیر به‌شمار می‌رفت، اکنون کلیشه‌های منسوخ‌شده را درهم می‌شکند. با درهم شکستن این کلیشه ها یک تجربۀ کاربری فوق‌العاده را ارائه می کند.

ختم کلام

الگوریتم های هوش مصنوعی ابزار مؤثر و کارآمدِ تکنولوژی پیشرفته (HiTech) هستند. صنعت فناوری مالی (FinTech) نیز از آن به‌نفع همگان استفاده می‌کند. ما در یوآیدی پیش‌بینی می‌کنیم که در سال‌های آتی همزمان‌ با تحول تکنولوژی و ساخت مُدل‌های جدید کسب‌وکار، کاربردهای این ابزارهای تکنولوژی نیز افزایش پیدا می‌کند. این روند شانه‌به‌شانۀ تحول اپلیکیشن‌های قدرتمند پیش خواهد رفت. با تحول تکنولوژی پیشرفته (HiTech)، اپلیکیشن‌ها نیز متحول خواهند شد.

اگر فکر می‌کنید که اپلیکیشن فین‌تکِ شما می‌تواند از پیاده‌سازی هوش مصنوعی یا یادگیری ماشین سود ببرد، با ما تماس بگیرید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه