هویت دیجیتال احراز شده چیست و چه کاربردی دارد؟

هویت دیجیتال احراز شده چیست و چه کاربردی دارد؟
فهرست مطالب

هویت دیجیتال در واقع یک تکنولوژی است که شامل همان هویت واقعی افراد است اما تنها فرقی که دارد این است که کاربران این هویت را در فضای آنلاین برای خود تعریف می کنند. هویت دیجیتال احراز شده شامل اطلاعاتی نظیر عکس، اطلاعات مرتبط با تاریخ تولد، اسم پدر و داده­ های بیومتریک (مانند چهره و یا اثر انگشت) است که به صورت کد ذخیره می شود.

بسیاری از کاربران هویت دیجیتال متفاوتی دارند مثل ایمیل ها، نام کاربری و گذرواژه های متفاوت برای خدمت گرفتن از سایت های آنلاین مختلف. یا حتی اسم های مستعاری که کاربران برای اینکه هویت کمتری از خود را در معرض دیگر کاربران قرار دهند در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

اما برای خدمت گرفتن از مراکز حیاتی مثل بانک ها و سازمان های مرتبط دولتی، هویت های دیجیتال که به آن اشاره شد، می تواند نقش یک هویت دیجیتال احراز شده را برای چنین مراکزی ایفا کند؟

آیا هویت هایی که برای خود در شبکه های اجتماعی تعریف کرده ایم قابل اتکا است؟

در این مواقع مهم است که هویتی که ما استفاده می کنیم احراز شده باشد. چیزی که امروزه در دنیای دیجیتال هویت ها قابل اطمینان نیستند.

یک هویت دیجیتال احراز شده ، هویتی است شامل اطلاعات ادعا شده از طرف کاربران که صحت سنجی شده است.

هویت دیجیتال احراز شده در فضای آنلاین

هویت دیجیتال احراز شده در واقع اطلاعاتی است صحت سنجی شده مانند کارت ملی ثبت شده یا عکس های چهره که به عنوان اطلاعات بیومتریک ثبت شده است. همچنین این اطلاعات را می توان با پایگاه های اطلاعات دولت مانند ثبت احوال و حتی سیستم شاهکار راستی آزمایی کرد. بنابراین هویت دیجیتال احراز شده را می توان پلی بین هویت واقعی افراد و دنیای دیجیتال دانست. هویت دیجیتال ارزش های زیادی را برای کاربران، برای کسب و کارها و همچنین برای دولت خلق می کند. از ارائه درست و واقعی خدمات دولت الکترونیک تا ساماندهی کسب و کارهای آنلاین و ایجاد یک فضای مطمئن برای انجام تراکنش بین کاربران فضای آنلاین.

هویت دیجیتال امروزه در دنیا در حال فراگیر شدن است. مثل استفاده Airbnb از پلتفرم احراز هویت دیجیتال که علاوه بر احراز هویت، زمینه ای را برای اشتراک سطحی از اطلاعات پایه بین کاربران خود فراهم کرده است. همچنین در دیگر کسب و کارها، از فین تک گرفته تا رمز ارزها، پایانه های پرداخت، پلتفرم های خرید و فروش آنلاین، آگهی های آنلاین، بانک ها، اپراتورها، استارتاپ ها و بسیاری دیگری از شرکت ها که به نوعی نیازمند احراز هویت هستند گسترش پیدا کرده است.

فواید استفاده کسب و کارها از هویت دیجیتال احراز شده

دلیل استفاده کسب و کارهای پیشرو در استفاده از هویت دیجیتال را می توان موارد زیر تعریف کرد:

  • تجربه کاربری بهتر و بالطبع کاهش نرخ از دست دادن مشتری به واسطه احراز هویت بلادرنگ (Real Time)
  • جلوگیری از کلاهبرداری و پیاده سازی اثربخش خدمات ضد پولشویی با حذف قضاوت های انسانی
  • مقیاس پذیری استارتاپ ها با برطرف کردن مشکلات لجیستیکی
  • امنیت اطلاعات و دقت بیشتر در فرآیند احراز هویت به دلیل استفاده از هوش مصنوعی
  • کاهش هزینه های ناشی از کلاهبرداری و تبانی و همچنین هزینه های مرتبط با زیرساخت های فیزیکی و نیروی انسانی
  • پیاده سازی واقعی بانکداری الکترونیکی و دولت الکترونیک

فواید استفاده کاربران فضای آنلاین از هویت دیجیتال احراز شده

جدای از فواید هویت دیجیتال احراز شده برای کسب و کارها، کاربران فضای آنلاین نیز می توانند از مزیت های آن بهره مند گردند. فرض کنید پلتفرمی خدمات آگهی آنلاین را برای کاربران خود در نظر گرفته است. صاحب کسب و کار قطعا قادر نخواهد بود تمامی محتوای آگهی های آنلاین را رصد کند. در اینجا ورود دلالان و مجرمان فضای اینترنتی به سادگی انجام پذیر است که منجر به عدم اطمینان کاربران به کسب و کار خواهد شد.  

دیگر کاربران به علت عدم شناخت طرف مقابل، بسیاری از معامله ها را انجام نخواهند داد که فعالیت دیگر افراد، هرچند فعالیت به صورت قانونی، را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بنابراین بسیاری از کاربران کسب و کار به عنوان مثال برای اطمینان حاصل کردن از کالا به طرف مقابل اعتماد نخواهند کرد.

اما اگر کاربران بدانند که با فردی در حال معامله هستند که یک هویت دیجیتال احراز شده دارد، به راحتی قادر خواهند بود طرف مقابل را بشناسند و داد و ستد خود را انجام دهند. در واقع به اشتراک گذاری یک سطحی از اطلاعات باعث خواهد شد، فعالیت مجرمانه کلاهبرداران حذف شود.

علاوه بر این، می توان به فواید دیگر برای کاربران فضای آنلاین اشاره کرد:

  • تضمین امنیت مبادله و کاهش ریسک در کسب و کارهای آنلاین با شناسایی هویت یکدیگر توسط کاربران
  • استفاده از خدمات آنلاین بدون مراجعه و حضور فیزیکی
  • کنترل بیشتر بر حریم شخصی
  • حذف فرآیندهای وقت گیر در پروسه ایجاد حساب کاربری

یوآیدی ، پلتفرم امن احراز هویت دیجیتال

پلتفرم امن احراز هویت دیجیتال یوآیدی با ورود به حوزه رگ تک برای اولین بار در ایران توانسته خدمات e-KYC را ارائه دهد. یوآیدی از طریق هوش مصنوعی و استفاده از فناوری های تشخیص زنده بودن (Liveness Detection)و یادگیری عمیق (Deep Learning) راهکار خلاقانه ای را برای احراز هویت و KYC بر بستر آنلاین فراهم آورده است. یوآیدی با ارائه هویت دیجیتال احراز شده می تواند هویت کاربران کسب و کارهایی که نیاز به احراز هویت دارند را بلادرنگ احراز کند.

هویت دیجیتال در یوآیدی با ۲ گام اصلی شروع می شود:

  1. فیلم گرفتن از چهره به مدت ۵ ثانیه
  2. منتظر ماندن برای اعتبار سنجی اطلاعات

این دو مرحله برای اختصاص یک هویت دیجیتال احراز شده ایمن به وسیله یوآیدی کافیست. 

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه