هر آنچه که باید در مورد احراز هویت ویدیویی بدانید

آنالیز چهره و احراز هویت ویدیویی
فهرست مطالب

صنعت مالی روز به روز به طور فزاینده‌ای در حال دیجیتالیزه و جهانی شدن است. بر اساس نتایج نظرسنجی‌ها، تقاضا برای انواع سرویس‌های احراز هویت غیرحضوری (مخصوصا احراز هویت ویدیویی ) سریعتر از هر زمان دیگری در حال رشد است. که هدف آنها تسهیل فرآیندهای ارائه خدمات کسب و کارها و آسانتر شدن زندگی مشتریان آنها است.

در کل، زمانی که کسب و کارها جهانی باشند، همه چیز عالی است. اما همراه با این جهانی شدن، احتمال مورد هدف قرار گرفتن توسط کلاهبرداران اینترنتی نیز افزایش می‌یابد. در فضای دیجیتال کلاهبرداران بیشماری وجود دارند که آماده‌اند و حتی اگر نقطه‌ای در سیستم کسب وکارها برای پولشویی تشخیص دهند می‌خواهند از آن بهره ببرند.

احراز هویت ویدیویی چیست؟

تشخیص ویدیویی یک روش سریع، راحت و به طور باورنکردنی ایمن برای احراز هویت الکترونیکی مشتریان کسب و کارها است. وجود یک راهکار احراز هویت ویدیویی باعث سخت‌تر شدن جعل هویت توسط کلاهبرداران می‌شود. این روش، عامل بازدارنده‌ای است که کلاهبرداران را از اقدام به این عمل دور می‌کند و باعث آرامش خاطر کاربران و کسب و کارها می‌شود. خلاصه مزیت های این روش عبارتند از؛

جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی: احراز هویت الکترونیکی یک عامل بازدارنده قدرتمند برای کلاهبرداران اینترنتی است. به این دلیل که امنیت را با نرم افزار و هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ترکیب می‌کند و به میزان قابل ملاحظه‌ای ریسک کلاهبرداری را کاهش می‌دهد.

بالا بردن سرعت احراز هویت مشتریان: با کم کردن هزینه پردازش تراکنش‌ها و بهبود بهره‌وری به پاسخگویی بهتر و افزایش تعداد پاسخگویی، کمک می‌کند.

احراز هویت مشتری(KYC) و مبارزه با پولشویی(AML): استفاده از ویدیوی سلفی باعث تطابق کاربران و کسب و کارها با قوانین ضد پولشویی و ایمن‌تر شدن احراز هویت می‌شود.

کاربرد احراز هویت ویدیویی چیست؟

احراز هویت دیجیتال به صورت گسترده در خدمات مالی شرکت‌ها استفاده می‌شود. از جمله در بانک‌ها و پلتفرم‌های وام‌دهی و رمز ارزها. سیستم احراز هویت برپایه ویدیو به ارائه کنندگان رمزارز این امکان را می‌دهد تا بدون افت تجربه کاربری، بالاترین حد استاندارد اعتماد و سازگاری را حفظ کنند.

  • بخش مالی: احراز هویت برمبنای ویدیوی سلفی به صورت گسترده در حوزه سرویس‌های مالی توسط شرکت‌ها و موسساتی نظیر بانک‌ها و ارائه‌کنندگان وام مورد استفاده قرار گرفته است.
  • بلاکچین: یک سیستم شناسایی هویت برمبنای ویدیو، به ارائه دهندگان رمزارزها در ایجاد و برقرار کردن عالیترین درجه اعتماد و سازگاری کمک می‌کند.
  • تجربه کاربری بهتر: هدف از احراز هویت ویدیویی ساده‌تر شدن فرآیند ارائه خدمات کسب وکارها و آسانتر شدن زندگی مشتریان بدون به خطر افتادن تجربه کاربری است.

 

چرا استفاده از احراز هویت ویدیویی ایده خوبی است؟

در مقایسه با دیگر روش‌های احراز هویت غیرحضوری، دلیل تمایل کشورها به استفاده از احراز هویت ویدیویی، وجود بالاترین ملزومات سازگار نظارتی در این نوع احراز هویت است. در مقایسه با روش های معمول دیگر  این روش امنیت بی‌نظیری را ارائه می‌دهد.

چرا نمی‌توان تنها از عکس سلفی برای احراز هویت استفاده کرد؟

در واقع می‌توان از عکس سلفی استفاده کرد. اما باید توجه داشت که این روش در مقابل جعل هویتس و کلاهبرداری به شدت آسیب‌پذیر است. چون این روش با بالاترین حد استانداردهای شناخت مشتری (KYC) و ضدپولشویی (AML) مطابقت ندارد.

احراز هویت با عکس سلفی به این صورت است که کاربر، عکسی از کارت شناسایی و سپس یک عکس سلفی از خود می‌گیرد. اما باید در نظر داشت که کلاهبرداران بسیار خلاق هستند. به این معنی که در این روش می‌توانند به سادگی هویت کاربر را جعل کنند. گاهی اوقات فریب این روش‌ها به سادگی چاپ یک عکس است. به این صورت که کلاهبرداران می‌توانند یک کپی از عکس کاربر برای تایید هویت خود و جعل هویت کاربر ارسال کنند.

این روش‌های کلاهبرداری در مورد ویدیو هیچ کاربردی ندارند. به ویژه در مورد ویدیوهایی که قدرت تشخیص زنده بودن تصویر کاربر(Liveness Detection) را دارند. تحت این شرایط، فریب و کلاهبرداری در این روش امری غیرقابل انجام است.

پروسه احراز هویت ویدیویی چگونه انجام می‌پذیرد؟

احراز هویت ویدیویی بسیار سریع و آسان است و تقریبا ۵ تا ۷ دقیقه طول می‌کشد که این مدت زمان، هم برای کسب و کارها و هم برای کاربران مناسب است. برای احراز هویت غیرحضوری با ویدیو، کاربران فقط به دوربین گوشی هوشمند خود و اتصال اینترنت نیاز دارند.

مراحل احراز هویت ویدیویی

  • این فرآیند معمولا با پر کردن فرم ثبت نام توسط کاربر بر روی وبسایت کسب و کار مورد نظر، آغاز می‌شود.
  • عکس کاربر بعد ازثبت نام از طریق سازمان ثبت احوال به سرویس احراز هویت ارسال می‌گردد.
  • در این مرحله، سرویس احراز هویت ویدیویی با کاربر به صورت زنده ارتباط برقرار می‌کند و از کاربر یک ویدیوی زنده پنج ثانیه‌ای ثبت می‌کند.
  • با تکنولوژی تشخیص زنده بودن تصویر یا Liveness Detection زنده بودن تصویر ثبت‌شده بررسی می‌شود.
  • با استفاده از تکنولوژی یادگیری ژرف (Deep Learning) میلیون‌ها ویژگی منحصر به فرد از چهره کاربر استخراج می‌گردد.
  • اگر تصویر عکس دریافتی از سازمان ثبت احوال با تصویر استخراجی از ویدیوی سلفی مطابقت داشته باشد کاربر صاحب یک هویت دیجیتال صحت سنجی شده می‌شود.
  • کل این اطلاعات به عنوان معیارهای امنیتی ذخیره می‌گردند.

ممکن است این تصور ایجاد شود که احراز هویت حضوری و چهره به چهره که در شعب بانک‌ها معمول است، مطمئن تر و امن تر است. احراز هویت حضوری معمولا با نگاه کردن به تصویر کاربر و یک تصویر کوچک در کارت شناسایی کاربر توسط متصدی یا اپراتور و مقایسه آنها انجام می‌پذیرد. در ادامه این روش با احراز هویت الکترونیکی مقایسه شده است

چگونگی انجام احراز هویت ویدیویی در مقایسه با احراز هویت حضوری و چهره به چهره

در مقایسه با احراز هویت حضوری چهره به چهره، سیستم احراز هویت ویدیویی در پلتفرم UID با ادغام تکنولوژی‌هایی نظیر تشخیص چهره با هوش مصنوعی، Liveness Detection و Deep Learning با دقت و سرعت بسیار بالایی فرایند احراز هویت غیرحضوری را انجام می‌دهد.

  • تشخیص چهره با هوش مصنوعی: این ویژگی در احراز هویت به کسب و کارها این اجازه را می‌دهد تا کاربران و مشتریان را با پردازش لحظه‌ای (Real Time) تشخیص دهند و تایید کنند. قدرت تشخیص و دقت تشخیص چهره با تلفیق هوش مصنوعی به مراتب از دقت تشخیص اپراتور انسانی بالاتر است. به این ترتیب در مقایسه با روش‌های سنتی احراز هویت که در شرکت‌ها و موسساتی نظیر بانک استفاده می‌شوند، کمترین زمان صرف احراز هویت می‌شود. علاوه بر آن امنیت اطلاعات بخاطر عدم دخالت اپراتور انسانی و عدم امکان جعل هویت بسیار بالاست.
  • استفاده از تکنولوژی Liveness Detection در احراز هویت غیرحضوری: تشخیص زنده بودن تصویر با کمک Liveness Detection از جعل چهره و ویژگی‌های بیومتریک جلوگیری می‌کند، زیرا تکنیک جدیدی را برای بررسی سطح پوست انسان و تشخیص آن از پشت تلفن همراه، بدون نیاز به سخت افزارهای خاص یا دوربین سه بعدی، فراهم می‌سازد. این فناوری قادر است تفاوت بین ویژگی‌های پوست انسان زنده و کپی برداری‌ها از این ویژگی‌ها را در کسری از ثانیه تشخیص دهد. بنابراین مانع جعل هویت و سوء استفاده از هویت کاربران توسط کلاهبرداران و مجرمان می‌شود. این امر باعث برطرف شدن بزرگترین مشکل کسب و کارها و کاربران، یعنی امنیت اطلاعات و منابع مهم، می‌گردد.
  • استفاده از تکنولوژی Deep Learning در احراز هویت ویدیویی: تشخیص هویت توسط نرم افزار، بدون استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ناممکن است. احراز هویت مشتری، می‌تواند بدون حضور کارمند یا اپراتور در سازمان یا اداره، با استفاده از این روش، سریعتر و با امنیت بیشتری انجام شود. هوش مصنوعی این کار را به سادگی خواندن متنی از روی کاغذ انجام می‌دهد. در حالی که اپراتور انسانی ممکن است در تشخیص اصل یا جعلی بودن مدارک دچار اشتباه شود. اگر هم اشتباهی صورت نگیرد، برای تشخیص هویت، زمان زیادی صرف می‌شود. در صورتی که با تکنولوژی یادگیری ماشین، این امر در کسری از ثانیه و بدون خطا انجام می‌پذیرد.

ویدیوی برای احراز هویت فقط یک ویدیو نیست

با توجه به مطالب ذکر شده، احراز هویت ویدیویی فقط ارسال یک ویدیو نیست. بلکه در واقع در پشت پرده، یک فرآیند طراحی شده دقیق است که رفتار مجرمانه و ویژگی‌های بیومتریک واقعی را از هم تمیز می‌دهد. این تشخیص با تلفیق پردازش تصویر، Liveness Detection و یادگیری ماشین انجام می‌گردد.

مزایای استفاده از احراز هویت غیرحضوری ویدیویی چیست؟

برای کسب و کارها

  • افزایش امنیت: نسبت به روش‌های قدیمی، احراز هویت آنلاین با تلفیق یادگیری ماشین، تشخیص چهره و تشخیص زنده بودن تصویر امنیت بیشتری را ارائه می‌دهد.
  • صرفه‌جویی در هزینه: مقابله با کلاهبرداری در حوزه احراز هویت، هزینه سنگینی برای کسب و کارها دارد. این فرایند به طور کلی باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.
  • صرفه‌جویی در زمان: این فرآیند به صورت خارق العاده‌ای سرعت عمل احراز هویت را افزایش می‌دهد و کسب و کارها را قادر می‌سازد تا زمان برای انجام فرآیندهای دیگر داشته باشند.
  • مطابقت با الزامات قانونی: با استفاده از این روش کسب و کارها خود را با قوانین شناخت مشتری (KYC) و ضد پولشویی (AML) مطابقت می‌دهند.
  • آسودگی خاطر: این روش، با امنیت بالای خود در مقابله با کلاهبرداری‌ها و جعل هویت، اطمینان خاطر را برای کسب وکارها فراهم می‌کند.
  • یکپارچه‌سازی اطلاعات: بعد از احراز هویت کل اطلاعات کاربر در پرونده دیجیتالی آن در نزد کسب و کارها ذخیره می‌شود و کسب و کارها می‌توانند از آن در احراز هویت‌های بعدی و فرآیند‌های دیگر استفاده کنند.

برای کاربران

  • آسودگی و تجربه کاربری بهتر: نیازی به رفتن به شعب بانک نیست و فرآیند احراز هویت می‌تواند در هر مکان و در هر زمان اجرا شود. همه چیزی که مشتری برای احراز هویت به آن نیاز دارد، یک گوشی هوشمند یا تبلت است که دارای دوربین و اتصال اینترنت باشد.
  • فرآیند راحت و هدایت شده: فرآیند احراز هویت الکترونیکی با ویدیو بسیار سریع و واضح است و یک تجربه کاربری منحصر به فرد فراهم می‌کند. هر مورد احراز هویت، کاملا هدایت شده است و تقریبا ۵ تا ۷ دقیقه زمان برای اتمام نیاز دارد.
  • پردازش در لحظه و تاییدیه سریعتر: پردازش در لحظه به این معنی است که مشتریان کسب و کارها می‌توانند سریعتر از روش‌های معمول احراز هویت شوند.
برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه