سیستم تایید هویت ویدیویی، راه حل مشکلی دیرینه!‏

سیستم تایید هویت ویدیویی ، گزینه‌ای تازه برای مشکلی دیرینه
فهرست مطالب

بیماری کرونا، تأثیر بسزایی بر پذیرش مشتریان آنلاین داشته، و بر اساس گزارشات مک کینزی دیجیتال، این مهاجرت افراد به سوی فناوری‌های دیجیتال در پی شیوع بیماری کرونا، ادامه خواهد داشت. سازمان‌ها به منظور آنلاین سازی کامل خدمات خود، برآورده کردن تعهدات KYC/AML، و ایجاد تجربه دیجیتالی بهتر برای مشتری، بایستی درباره فرایندهای فروش یا ارائه کالا یا خدمات به مشتریان‌شان تجدید نظر کرده و استفاده از سیستم تایید هویت ویدیویی را در اولویت خود قرار دهند.

بعد از بهبودی شرایط بیماری کرونا، زندگی مردم به طور اجتناب‌ناپذیری دیجیتالی خواهد بود، اما انجام معاملات آنلاین برای بانک‌ها، مؤسسات مالی و صنایع تحت کنترل، مشروط به داشتن سیستم KYC و AML قوی می‌باشد که بسته به موقعیت جغرافیایی مشتریان‌شان، از گوناگونی زیادی برخوردارند. در کشورهایی نظیر آلمان، اسپانیا، هند و مکزیک، فرایند تایید هویت با استفاده از سیستم تایید هویت ویدیویی انجام می‌شود که طی آن، یک مکالمه دو طرفه ویدیویی میان متقاضی و مؤسسه مالی انجام خواهد شد، و تصویر مدارک شناسایی مهم به عنوان بخشی از فرایند تایید هویت دیجیتالی، گرفته خواهد شد. در دیگر مناطق که تایید هویت الکترونیکی مدت‌هاست به عنوان روشی برای احراز هویت افراد پذیرفته شده است، تایید هویت مبتنی بر گرفتن تصویر سلفی از خصوصیات فیزیکی و بیومتریک فرد، می‌تواند گزینه بهتری باشد.

انجام فرایند تایید هویت یا شناخت مشتری (KYC) برای صنایع تحت کنترل نظیر خدمات مالی و سایت‌های حساس، بسیار لازم و ضروری است. با سیستم تایید هویت یوآیدی ،سازمان‌ها می‌توانند در امنیت کامل، معاملات آنلاین خود را با مشتریان خود به انجام برسانند.

یوآیدی، دو روش برای تایید هویت ویدیویی ارائه می‌دهد:

گوشی موبایل: مشتریان به طور مستقل و بدون حضور آنلاین اپراتور انسانی سازمان یا شرکت، یک ویدیوی سلفی می‌گیرند و در آزمون تشخیص زنده بودن تصویر شرکت می‌کنند.

نسخه وب: مشتریان توسط فناوری تایید هویت ویدیویی مجهز شده در وبسایت، به صورت غیرحضوری، تایید و احراز هویت می‌شوند.

عملکرد این فناوری‌ها به شرح زیر است:

  • مشتری، یک سلفی از خود در زمان حقیقی، از طریق ارتباط ویدیویی از طریق پلتفرم، به اشتراک می‌گذارد.
  • سیستم یوآیدی، صحت و اعتبار هویت مشتری را بررسی می‌کند.
  • سیستم تایید هویت ویدیویی یوآیدی، زنده بودن تصویر مشتری را بررسی نموده، و حضور یا عدم حضور فیزیکی مشتری را تعیین می‌نماید و برای تکمیل روند پردازش، نتایج تایید قطعی را به مشتریان تجاری‌مان ارائه می‌دهد.

سیستم تایید هویت ویدیویی ، مزایایی گوناگونی دارد:

  • تجربه کاربری ساده (بدون نیاز به مراجعه به دفتر شعبه)
  • انجام معاملات بدون نیاز به تماس تلفنی مشتری
  • هزینه KYC پایین‌تر، با دنباله حسابرسی قابل دفاع و قابلیت حفظ تمامی مصاحبه‌های ضبط شده
  • جایگزینی مناسب برای روش‌های دستی و قدیمی احراز هویت
  • جلوگیری از ایجاد حساب کاربری توسط سودجویان و افرادی که پولشویی می‌کنند

در زیر، نام برخی عوامل تعیین‌کننده در فرایند تایید هویت الکترونیکی آمده است:

  • BAFIN (Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht) – آلمان
  • SEPBLAC (Servicio Ejecutivo de Prevención de Blanqueo de Capitales) – اسپانیا
  • BdP (Banco de Portugal) – پرتغال
  • CSSF (Commission de Surveillance du Secteur Financier) – لوکزامبورگ
  • FCIS (Financial Crime Investigation Service under the Ministry of Interior) – لیتوانی
  • FINMA (Swiss Financial Market Supervisory Authority) – سوئیس
  • FKTK (Financial and Capital Markets Commission) – لاتویا
  • Finantsinspektsioon – استونی
  • CNBV (Comisión Nacional de Bienes y Valores) – مکزیک
  • RBI (Reserve Bank of India) – هند

با اینکه امنیت مشتری در صدر دستور کار این بانک‌ها قرار دارد، برای انجام فرایند احراز هویت الکترونیکی مشتری نیز، از فناوری‌های کاربر پسند استفاده کرده‌اند. این روش‌ها، برای مشتریان بسیار راحت و آسان هستند. روش‌های تایید هویت سنتی و غیر آنلاین که در آن‌ها مشتریان برای افتتاح حساب می‌بایست مدارک شناسایی خود را به شعبه بانک مورد نظر خود ارائه داده و امور دفتری انجام می‌دادند و سپس روزها معطل می‌ماندند تا افتتاح حساب انجام شود، دیگر قابل قبول نمی‌باشند.

چرا استفاده از سیستم تایید هویت ویدیویی ، امری لازم و ضروری است؟

متقاضیان به طور روزافزون از دستگاه‌های تلفن همراه خود برای ایجاد حساب کاربری آنلاین و دسترسی به این حساب‌ها، و نیز خدمات آنلاین، استفاده می‌کنند. به همین دلیل، جای تعجبی نیست اگر استفاده از اطلاعات بیومتریک بر اساس چهره، در حال جایگزین شدن با اثر انگشت، پین و حتی گذرواژه‌ها باشد. مؤسسه پژوهشی کانترپوینت اظهار داشت که در سال ۲۰۲۰، بیش از یک میلیارد تلفن همراه هوشمند، مجهز به قفل امنیتی تشخیص چهره خواهند بود.

از آنجا که روز به روز افراد بیشتری با استفاده از چهره خود، قفل امنیتی تلفن همراه خود را می‌گشایند (مانند احراز هویت از طریق چهره در گوشی‌های اپل)، و به دلیل افزایش آشنایی و اطمینان افراد، مسیر برای احراز هویت از طریق اطلاعات بیومتریک مبتنی بر چهره، هموارتر می‌شود. در حقیقت، بر اساس گزارش شرکت اکسپریان، میزان افرادی که در سراسر دنیا برای حفاظت از اطلاعات‌شان، استفاده از خصوصیات بیومتریک را قابل اطمینان‌تر از گذرواژه می‌دانند، از ۴۳ درصد به ۷۴ درصد رسیده است.

استفاده از سیستم تایید هویت ویدیویی برای اثبات حقیقی بودن و تایید هویت دیجیتالی افراد، تنها چند ثانیه زمان می‌برد و نیازمند الگوهای سه بعدی چهره مبتنی بر اطلاعات بیومتریک است. این سیستم، روش قابل اطمینان‌تری را نسبت به گذرواژه‌ها، روش‌های احراز هویت دو مرحله‌ای مبتنی بر پیام کوتاه، و احراز هویت سنتی دانش بنیان ارائه می‌دهد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه