مزایای هویت دیجیتال در حوزه اقتصاد گیگ ( Gig Economy )

مزایای هویت دیجیتال برای بانکداری و اقتصاد گیگ
فهرست مطالب

علی‌رغم استفاده گسترده از هویت‌ دیجیتال در دنیای فعلی، سایت PYMNTS دریافته است که تنها ۷۱.۲ درصد مشتریان سرویس‌های مالی، از احراز هویت با رمز عبور راضی هستند و قسمتهای مشابه، فرایند تائید هویت را با آدرس ایمیل و شماره خصوصی شناسایی(PIN) انجام می‌دهند. روش‌های جدید تایید هویت دیجیتال مانند تکنولوژی‌های بیومتریک، می‌توانند پروتکل‌های خارق‌العاده احراز هویت را فراهم آورند به طوری که همزمان با حفاظت در مقابل کلاهبرداران، تجربه کاربری یکپارچه را به کاربران ارائه می‌کنند. مزایای هویت دیجیتال به اینجا ختم نمیشود. هویت های دیجیتال می‌توانند اقتصاد گیگ را بشدت تقویت کنند از این رو ارائه دهندگان هویت دیجیتال و تایید هویت برای فراهم آوردن این راهکار، سخت تلاش می‌کنند.

هویت دیجیتال در حوزه بانکداری

شناسایی و تایید هویت دیجیتال می‌تواند اثبات کند که در حوزه بانکداری بسیار مفید است. قوانین جدید دنیا، بانک‌ها را ملزوم می‌دارد که دسترسی اطلاعات حساب و تراکنش را برای مشتریان فراهم آورند. این به آن معنی است که بیش از هر زمان دیگری انگیزه برای سیستم هویت دیجیتال یکپارچه وجود دارد. سیستمی که به کاربران این امکان را می‌دهد تا هویت خود را به صورت یکپارچه در قالب دامنه‌ای از اطلاعات وفادار (FIs)، تایید کنند.

سوئد کشوری است که در مورد امکانات شناسنامه دیجیتال تحقیقات گسترده‌ای انجام داده است. که شماری از بانک‌های بزرگ – شامل بانک Danske، بانک Länsförsäkringar و بانک سوئد- سیستم بانک آیدی(BankID) را در سال ۲۰۰۳ معرفی کردند. برنامه‌ای که به شهروندان اجازه می‌دهد تا در کارت‌های هوشمند یا اپلیکیشن‌های گوشی از بانک آیدی برای شناسایی دیجیتال، هدایت تراکنش‌ها و امضای اسناد- اقداماتی که از نظر قانونی در سوئد و اتحادیه اروپا لازم الاجرا تلقی می شود- استفاده کنند.  بیش از ۸ میلیون نفر ، یا ۸۰ درصد جمعیت سوئد ، از این سیستم استفاده می کنند.

تایلند یکی دیگر از کشورهای مبتکر در حوزه هویت دیجیتال است. بورس سهام تایلند (SET) اخیرا دروازه‌های دیجیتالی خود را راه‌اندازی کرده است که این امکان را به کاربر می‌دهد تا به پلتفرم شناسنامه دیجیتال ملی (NDID) متصل شده و از مزایای هویت دیجیتال استفاده کنند. این پلتفرم در سال ۲۰۱۹ معرفی شده است. شهروندان می‌توانند از NDID خود برای احراز هویت غیرحضوری و تایید و دسترسی به بورس سهام تایلند استفاده کنند. سیستم بلاک چین NDID و تشخیص ویژگی‌های بیومتریک چهره، کاربران و تراکنش آنها را ایمن نگه می‌دارد.

هویت دیجیتال در اقتصاد گیگ

هویت دیجیتالی همچنین کمک زیادی به بهبود اقتصاد گیگ می‌کند. اقتصاد گیگ محیطی است که در آن موقعیت شغلی افراد و کارمندان موقتی است. یعنی کارمندان با اتمام یک کار به کار دیگری می‌پردازند و قرارداد تمام وقت ندارند. کارمندان اقتصاد گیگ عموما کارفرمای خود را به صورت رو در رو ملاقات نمی‌کنند. از این رو ایجاد فرآیند شناسایی غیرحضوری هویت به صورت مطمئن، برای تضمین امنیت مشتریان امری حیاتی است. چنین پیشنهادهایی می‌تواند به تطابق کارکنان گیگ با کارشان بر اساس صلاحیت‌های آنها کمک کند. داستان‌های زیادی از مصرف‌کنندگانی که پیمانکاران ساختمانی فاقد ابزار مناسب را استخدام می‌کنند، یا ویرایشگران اسنادی دارای شغل آزاد که بخاطر نداشتن صلاحیت خطاهای خطرناکی را مرتکب شده‌‌اند، وجود دارد. در این سیستم کارکنان می‌توانند به طور اتوماتیک با فعال کردن فیلترهای خاصی جست و جو کنند. بنابراین در این سیستم فقط کسانی به کارفرمایان گیگ نمایش داده می‌شوند که دارای صلاحیت شغلی و هویتی باشند.

پرونده دیجیتال در امور دفترداری  نیز بسیار کاربردی و مفید است. چندین راننده برای هر دو کارفرمای اوبر و لیفت (شرکت‌های مسافربری درون شهری) کار می‌کنند و برای هر کدام حساب جداگانه‌ای دارند. این امر کار آنها را در تعیین اینکه چند ساعت کار کرده‌اند و چه میزان درآمد کسب کرده اند ، به ویژه هنگام مدیریت مالیات یا درخواست وام، دشوارتر می‌کند. راه‌حل هویت یکپارچه که در هر دو حساب و پلتفرم کار می‌کند، می‌تواند این روند را بشدت ساده‌تر کند و دری به سوی نمایی از سود برای کارمندان و کارفرمایان اقتصاد گیگ باز کند.

نوآوری راهکار هویت دیجیتال

ارائه دهندگان راهکار هویت دیجیتالی و تایید هویت ، در تلاش برای فراهم آوردن این زمینه‌ها به همراه چنین راه‌حل‌های تایید شناسنامه دیجیتال هستند.

راهکار یوآیدی ( uid ) در زمینه احراز هویت سریع برای سرویس‌های آنلاین تخصص دارد. این تایید ریزه‌کاری‌ها را کاهش می‌دهد و باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود. احراز هویت در یوآیدی به این صورت است که یک فیلم سلفی چند ثانیه‌ای از کاربر گرفته و با احراز هویت سامانه سجام برای دریافت کد بورسی و احراز هویت سامانه ثنا و محصول جدید خود برای احراز هویت صرافی رمز ارز با نرخ خطای کمتر از ۰.۰۱ درصد با استفاده از تکنولوژی‌های یادگیری ژرف (Deep Learning) و تشخیص زنده بودن(Liveness Detection) صحت فیلم را تایید کرده و سپس آن را با اطلاعات موجود در سیستم ثبت احوال کشور مقایسه می‌کند. در صورت تطابق صورت کاربر با اطلاعات ثبت شده در پایگاه داده ثبت احوال، هویت او تایید می‌شود. این فرایند از مصرف بی‌رویه کاغذ نیز جلوگیری می‌کند.

حفظ امنیت هویت‌ دیجیتال

اگر کلاهبرداران اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران و خرابکاری در آنها را داشته باشند، این مزایا اساسا بلااستفاده می‌شوند. امنیت، موضوعی است که نگرانی دائمی مشتری را برمی‌انگیزد. اما بیشتر آنها هنوز از سیستم‌های مبتنی بر رمز عبور یا فرایند تایید دو مرحله‌ای که در معرض حمله هکرها هستند، استفاده می‌کنند.

ممکن است حساب‌های کاربران از طریق حملات بی‌رحمانه، فیشینگ یا فرایند ورود شخص ثالث، طعمه درز اطلاعات شوند. کسب و کارها هنگام استفاده از احراز هویت باید از روش‌های تایید دو مرحله‌ای ساده برای احراز هویت مانند رمزهای عبور به صورت پیام کوتاه، تماس‌های صوتی یا پست الکترونیک اجتناب کنند.

راهکارهای شناسنامه دیجیتال باید به تکنولوژی تشخیص زنده بیومتریک صورت و تایید دیجیتالی شناسه صادر شده توسط دولت متکی باشند که نه تنها به کاربران اجازه ایجاد شناسنامه‌های دیجیتال بسیار ایمن را می‌دهند،بلکه به کاربران اجازه کنترل بیشتری بر اطلاعات خود می‌دهند تا از مزایای هویت دیجیتال بهرهمند شوند. این روش‌ها با اثبات دانش صفر (zero-knowledge proofs)، سازگار هستند. به این معنی که کاربران می‌توانند هر بخشی از اطلاعات خود که می‌خواهند به اشتراک بگذارند را انتخاب کنند.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه