ده مزیت فناوری بیومتریک که کسب و کارها را متحول می کند

فهرست مطالب

طی چند سال گذشته پیشرفت ­های زیادی در زمینه بیومتریک صورت گرفته است. اکثر افراد به این واقعیت پی برده ­اند که فناوری بیومتریک موثرترین و ایمن­ ترین روش شناسایی فردی است. فناوری بیومتریک به تکنیک ­های خودکار شناخت یا تأیید هویت یک فرد زنده به ویژه با ویژگی­ های فیزیولوژیکی و یا رفتاری گفته می­شود. بنابراین، مزیت فناوری بیومتریک نسبت به سایر روش های شناسایی یا احراز هویت ، امنیت بالای آن می‌باشد.

فناوری بیومتریک چیز جدیدی نیست و به نظر می­ رسد استفاده از آن به تدریج بیش از تصور اکثر مردم باشد. می­ توان اینگونه گفت که بیومتریک سطح بالایی از عملیات شناسایی و امنیتی را ارائه می ­دهد که دارای مزایای زیادی نسبت به روش های معمول است. مزیت بزرگی که بیومتریک ارائه می­دهد این است که اطلاعات هر شخص منحصر به­ فرد است و می­ تواند به عنوان تکنیکی برای شناسایی فرد مورد استفاده قرار گیرد. از مهمترین مزیت های فناوری بیومتریک می‌توان به مواردی چون احراز هویت، حریم خصوصی یا اختیار داده، اجازه یا کنترل دسترسی، صحت داده و انکارناپذیری اشاره کرد.

بیومتریک یک فناوری است که به سرعت در حال توسعه است و به طور گسترده در بسیاری از زمینه­ ها از جمله علوم جنایی مورد استفاده قرار می ­گیرد. دیگر مزیت فناوری بیومتریک این است که می­ توان از آن برای شناسایی مجرمان و امنیت زندان استفاده کرد و این امکان را دارد که در مجموعه بزرگی از پروژه­ های مربوط به غیرنظامیان به کار گرفته شود. می ­توان از بیومتریک برای کنترل دسترسی غیرقانونی به خودپردازها، تلفن ­های همراه، کارت­های هوشمند، رایانه­ های رومیزی، کارگاه ­ها و شبکه­ های رایانه ­ای استفاده کرد. فناوری بیومتریک همچنین می تواند نقش بسزایی در مراقبت از تجارت شما در برابر کلاهبرداران و حملات سایبری داشته باشد. علاوه بر این، فناوری بیومتریک در معاملات بانکی که از طریق تلفن و اینترنت یا تراکنش ­های الکترونیکی انجام می­ شود بسیار مفید است. فناوری بیومتریک در خودرو­ها می­تواند کلیدها را به دستگاه­ های بدون کلید تبدیل کند.

فناوری بیومتریک قادر به ضمانت دسترسی سریع و مطمئن و محافظت شده به اطلاعات است. در حال حاضر، تکنیک ­هایی مانند گذرواژه دارای بسیاری از مسائل هستند که باعث می­شود افراد مجبور شوند آنها را بنویسند و در بعضی مواقع آنها را فراموش می‌کنند که منجر به سرقت و هک می‌شود.

یکی از نکات اصلی فناوری بیومتریک توانایی آن در از بین بردن نیاز به استفاده از گذرواژه ­ها است. با استفاده از فناوری بیومتریک، هویت شما می­ تواند بدون استفاده از اسنادی که ممکن است به سرقت برده شوند، اشتباه باشند و یا تغییر داده شوند، تأیید شود. فناوری بیومتریک به دلیل قابلیت استفاده، مزایای سرمایه گذاری و مناسب آینده، در حال افزایش مقبولیت در سراسر جهان است.

در اینجا ده مزیت فناوری بیومتریک ذکر شده است:

۱_ فناوری بیومتریک برای تأیید شناسه در طیف وسیعی از سازمان­ های دولتی، بانک­ها و موسسات مالی و مناطق دارای امنیت بالا بسیار مفید است. سیستم های بیومتریک قادر به شناخت سریع، مداوم و قابل اعتماد افراد هستند.

۲_ اصلی­ ترین مزیت فناوری بیومتریک، دقت بالای شناسایی فردی است. بیومتریک به استفاده از صفات فیزیکی منحصر به فرد، مانند ویژگی­ های صورت متکی است که فناوری بیومتریک را تبدیل به یک تکنیک بسیار دقیق برای احراز هویت کاربران کرده است. دقت فوق‌العاده، علت اصلی استفاده بسیاری از شرکت­ ها از بیومتریک برای اهداف امنیتی خود است.

۳_ از آنجا که ویژگی­ های بیومتریک قابل حدس و سرقت نیستند، سیستم ­های بیومتریک سطح امنیتی بالاتری نسبت به سیستم­ های معمولی تأیید هویت دارند.

۴_  فناوری بیومتریک کمتر در معرض آسیب و تغییرات ناگهانی قرار می­گیرد. ویژگی ­های رفتاری و جسمی که برای تأیید بیومتریک مانند عنبیه، شبکیه، صدا، نبض، دی ان ای، ورید و غیره به آنها دسترسی دارند کمتر در معرض آسیب و تغییرات ناگهانی هستند.

biometrics

۵_ یکی دیگر از مزایای حیاتی فناوری بیومتریک این است که وقت کمتری را می­ گیرد، قابل اعتماد و کاربر پسند است، جعل آن سخت است، به آموزش بسیار ناچیز نیاز دارد، ارزان است و به ویژگی­ های متمایز افراد دسترسی پیدا می­ کند که به تأیید دقیق ختم می­ شود.

۶_ فناوری بیومتریک در بسیاری از صنایع مانند مراقبت­ های بهداشتی، شناسنامه شهروندی، بازرگانی، مدارس، صنایع مالی و غیره قابل استفاده است. بسیاری از کشورها پیشاپیش از فناوری بیومتریک برای ثبت نام رای دهندگان، شناسنامه ملی و بهداشت و درمان ملی یا پروژه‌های گذرنامه الکترونیکی استفاده کرده‌اند.

۷_ فناوری بیومتریک می ­تواند به طور موثری در علوم جنایی به کار گرفته شود. این یک فناوری مفید است که می­تواند برای شناسایی مجرمان و امنیت زندان مورد استفاده قرار گیرد.

۸_ با شکوفایی مشاغل اینترنتی و افزایش نیاز به تأیید دقیق هنگام دسترسی به حساب ها، فناوری بیومتریک چهره بهترین و مناسب ترین راه ­حل برای شناسایی ایمن تراکنش تلفن همراه است.

۹_ از فناوری بیومتریک می­ توان برای جلوگیری از دسترسی غیرقانونی به خودپردازها، تلفن­های همراه، کارت های هوشمند، رایانه های رومیزی، کارگاه ­ها و شبکه های رایانه ای استفاده کرد.

۱۰_ گذرواژه­ ها و پین­‌کدها به راحتی فراموش می­ شوند. این باعث می­ شود مردم مجبور شوند آنها را بنویسند و در نتیجه امکان دارد که دزدیده شوند و گاه هک شوند. مزیت فناوری بیومتریک در این است که به این دلیل که الگوی چهره کاربر گم و کپی نمی ­شود، شخصی که قصد دسترسی غیرقانونی را دارد نمی ­تواند به آن دست یابد.

پلتفرم احراز هویت امن یوآیدی با استفاده از تکنولوژی بیومتریک چهره و تطابق چهره (Face Matching) اولین ارائه دهنده راهکار احراز هویت بیومتریک در کشور می‌باشد که با استفاده از هوش مصنوعی و تکنولوژی‌هایی مانند تشخیص زنده بودن (Liveness Detection) و یادگیری عمیق (Deep Learning) مانع کلاهبرداری مجرمان و جاعلان هویت می‌شود.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه