ثبت لایحه در سامانه ثنا

ثبت لایحه در سامانه ثنا
فهرست مطالب

سامانه ثبت لایحه برای اشخاص حقیقی

افراد شاكی و خوانده برای این که بتوانند از حق خود در دادگاه دفاع کنند، از لایحه استفاده می‌كنند. قبل از الکترونیکی شدن کارهای مرتبط با قوه قضائیه، لایحه عموما به صورت حضوری به مقام دادگاه تقدیم می‌شد.

 اما طی سال‌های اخیر و با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی قضایی، امكان ثبت لایحه در سامانه ثنا به صورت الکترونیکی فراهم شده است.

ثبت لایحه از طریق سامانه ثنا نیز در حقیقت از طریق سایت قوه قضائیه انجام می‌شود. از این رو هر یک از طرفین دعوا می‌توانند نسبت به ثبت لایحه در سامانه ثنا اقدام نمایند.

با توجه به این‌که در حالت کلی، لایحه تنظیم شده توسط وكلا هم از بعد مقبولیت و هم از بعد تخصص نسبت به افراد عادی بیش‌تر مورد پذیرش قرار می‌گیرد؛ معمولا ارائه این لایحه توسط وکیل به محضر دادگاه تقدیم می‌شود. به همین دلیل است که وكلا معمولا برای ارائه لوایح می‌توانند از طریق سامانه ثنا اقدام نمایند.

استفاده از سامانه ثنا قوه قضاییه برای ثبت لایحه دادگاه باعث شده است كه وكلا بتوانند در مدت زمان کوتاهی نسبت به انجام کارهای خود اقدام کنند. به این ترتیب مناسبات اداری و رفت‌وآمدها نیز به حداقل ممکن خواهد رسید. بنابراین می‌توان گفت که ثبت لایحه در سامانه ثنا تا حد زیادی از اتلاف وقت وکلا جلوگیری می‌کند.

سامانه ثنا چیست؟

به دنبال اجرایی شدن دولت الکترونیک، سامانه ثنا با هدف دیجیتال‌سازی فرایندهای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی و اوراق قضایی، همچنین پیگیری روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی معرفی و راه‌اندازی شد. اکنون قوه قضائیه کلیه اوراق قضایی و ابلاغیه‌های خود را به‌صورت آنلاین و غیرحضوری از طریق این سامانه ارسال می‌کند.

اشخاص حقیقی به راحتی می‌توانند از خدمات الکترونیک قضایی سامانه ثنا استفاده کنند، به شرطی که در این سامانه ثبت نام کرده و رمز شخصی دریافت کرده باشند. 

برای ثبت نام ثنا غیر حضوری ثنا، ابتدا باید روی لینک sana.adliran.ir کلیک نمایید و وارد صفحه ثبت‌نام شوید

مقاله پیشنهادی: adliran چیست


در مرحله بعد، کافی است اطلاعات فردی خود را وارد کرده و فرایند ثبت‌نام و احراز هویت سامانه را تکمیل کنید. اگر اطلاعات را درست وارد کرده باشید، وارد مرحله‌ی احراز هویت ثنا خواهید شد.

برای اطلاعات مرحله به مرحله در مورد ثبت نام ثنا کلیک کنید.


فرایندهای احراز هویت، بخش قابل توجهی از شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها، ابزارهای آنلاین و آفلاین، وب‌سایت‌ها و سامانه‌ها را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که احراز هویت آنلاین، به دلیل رونق گرفتن شبکه‌های آنلاین بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و آینده هوش مصنوعی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در این حوزه ایفا کند.

به عنوان مثال، در مورد وب‌سایت‌های داخلی که به احراز هویت نیاز دارند، می‌توان به احراز هویت سجام و سامانه ثنا اشاره کرد.  پلتفرم احراز هویت یوآیدی احراز هویت سجام و ثنا را با استفاده از پیشرفته‌ترین زیرشاخه‌ها و فناوری‌های هوش مصنوعی نظیر یادگیری ماشین و تشخیص چهره استفاده می‌کند. 

به لطف استفاده از این فناوری‌ها، یوآیدی قادر است حتی بدون نیاز به پسوردهای پیچیده و فراموش شدنی که اغلب کاربران را به دردسر می‌اندازند، تنها با تشخیص آنلاین و در لحظه چهره کاربران، فرایند احراز هویت آن‌ها را تکمیل کند.

مقاله پیشنهادی: سامانه ثنا چیست

راهنمای گام به گام ثبت لایحه در سامانه ثنا

افراد یا وکلا طی سال‌های گذشته برای ارائه لایحه باید به دادگاه به صورت حضوری مراجعه می‌كردند، اما هم اكنون امكان ثبت لایحه به صورت آنلاین از طریق سامانه ثنا وجود دارد. البته برای انجام این کار پیش‌نیازهایی لازم دارد که رعایت آن‌ها الزامی است. مثل: ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثنا.

بعد از فراهم کردن این پیش نیاز مهم و اساسی، به راحتی می‌توانید برای ثبت لایحه در سامانه ثنا اشخاص حقیقی اقدام کنید. نحوه ارسال لایحه الکترونیکی توسط شخص حقیقی نیز به شکل زیر است:

۱) در ابتدا لازم است که به سایت اصلی قوه قضائیه مراجعه نمایید.

سامانه ثبت لایحه برای اشخاص حقیقی

۲) در صفحه اصلی سایت این سامانه از بخش سمت راست، بر روی گزینه سامانه وكلا و كارشناسان کلیک کنید.

۳) در ادامه صفحه جدیدی را مشاهده خواهید کرد که باید بر روی گزینه سامانه وكلا کلیک کنید.

۴) در مرحله بعد با وارد کردن اطلاعات کاربری خود و انتخاب گزینه مرحله بعد می‌توانید بقیه مراحل را پیش ببرید.

ثبت لایحه در سامانه ثنا اشخاص حقیقی

۵) در این مرحله رمز موقتی به موبایل شما ارسال خواهد شد. بنابراین لازم است که منتظر بمانید و پس از دریافت این رمز، آن را در کادر مربوطه وارد کنید.

۶) پس از وارد کردن رمز پیامک شده،‌ صفحه جدیدی باز خواهد شد. در این مرحله از بخش سمت راست صفحه امكان انتخاب گزینه ارائه و پیگیری لایحه وجود دارد.

۷) با کلیک بر روی گزینه “ارائه و پیگیری لایحه” پنجره جدیدی باز می‌شود كه کلیک بر روی تقدیم لایحه امکان ارسال لایحه جدید فراهم می‌شود؛ اما انتخاب نوع لایحه و گزینه تقدیم پایین پنجره ثبت لایحه جدید را نهایی خواهد کرد.

۸) پس از کلیک بر روی گزینه تقدیم لایحه، پنجره جدیدی که شامل لیستی از موارد است برای شما نمایش داده خواهد شد. 

۹) برای ادامه روند ثبت لایحه در سامانه ثنا، لازم است که از طریق گزینه افزودن نسبت به انتخاب موضوع لایحه اقدام و بر روی مرحله بعدی کلیک کنید.

۱۰) اگر تمامی مراحل تا به اینجای کار درست طی شده باشد، به صفحه جدیدی هدایت خواهید شد که اطلاعات پرونده را از شما دریافت خواهد کرد. پس از ورود اطلاعات پرونده نیز نوبت به انتخاب مرجع قضایی و نهاد رسیدگی کننده می‌رسد.

۱۱) اکنون لازم است که اگر اطلاعاتی برای پیوست دارید را بارگذاری کنید.

۱۲) صفحه‌ای که پیش روی شماست، مربوط به ارائه کننده لایحه است. بنابراین اگر وکیل هستید، باید گزینه مربوطه را انتخاب و پس از وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد خود اطلاعات خود را بارگذاری کنید.

۱۳) به این ترتیب می‌توانید لایحه خود را نوشته و در ادامه بر روی گزینه ثبت موقت کلیک کنید.

۱۴) انجام مرحله ثبت لایحه در سامانه ثنا منوط به دریافت کد رهگیری است. به این ترتیب گزینه بازگشت به فهرست نیز برای شما فعال می‌شود.

۱۵) در پایان لازم است که در صفحه فهرست، گزینه آماده‌سازی جهت محاسبه هزینه و ارسال را انتخاب کنید تا فرمی برای تایید نمایش داده شود. در ادامه نیز لازم است که مجددا با بازگشت به فهرست، نسبت به اخذ امضای الکترونیک اقدام کرده و مراحل کار آن را پیش ببرید.

مقاله پیشنهادی: امضای الکترونیکی چیست


۱۶) سپس باید با انتخاب گزینه محاسبه و دریافت هزینه نسبت به پرداخت هزینه ثبت الکترونیک لایحه از طریق یکی از درگاه‌ها اقدام کنید.

۱۷) مرحله نهایی ثبت لایحه در سامانه ثنا، انتخاب گزینه ارسال به دفتر خدمات قضایی از فهرست و کلیک بر روی ارسال رمز موقت است. به این ترتیب با وارد کردن رمز دریافت شده در کادر امکان انتخاب یکی از دو گزینه ارسال به مرجع قضایی یا ارسال به دفتر خدمات فراهم می‌شود.

با نحوه ثبت لایحه در سامانه ثنا به صورت کامل آشنا شدید. حال بپردازیم به این که ارسال لایحه از طریق ثنا چه مزایایی دارد.

مزایای ثبت لایحه در سامانه ثنا

یکی از مزیت‌های سامانه ثنا این است كه افراد و به خصوص وكلا می‌توانند نسبت به مشاهده لایحه در سامانه ثنا اقدام كنند. به این ترتیب بدون محدودیت زمانی و مکانی و صرفا با دسترسی به اینترنت، امکان استفاده از خدمات وجود خواهد داشت. 

در حالت کلی امكان ثبت لایحه در سامانه ثنا این امکان را برای وکلا فراهم کرده است که با خیال راحت وقت بیش‌تری را برای رسیدگی به پرونده‌های خود صرف کنند.

مشاهده لایحه طرف مقابل در سامانه ثنا

همان‌گونه که می‌توانید برای ثبت لایحه در سامانه ثنا اقدام کنید، امکان مشاهده لایحه در سامانه ثنا نیز وجود دارد. حتی امکان مشاهده لایحه طرف مقابل در سامانه ثنا نیز میسر شده و به همان روشی که نسبت به ثبت الکترونیک لایحه اقدام می‌شود، انجام خواهد شد. 

از این رو باید همه مراحل به صورت مشابه طی شود؛ اما در بخش مربوط به ثبت و ویرایش لایحه امکان مشاهده لایحه‌های قبلی و ویرایش آن‌ها وجود خواهد داشت.

توجه داشته باشید که امکان مشاهده لایحه از سمت طرف دیگر پرونده هم از طریق این سامانه ثنا وجود دارد. البته این امر در صورتی میسر خواهد بود که وکیل خودش کار ثبت لایحه در سامانه ثنا را انجام داده‌ باشد و آن‌ها را جزو تبادل لوایح محسوب کرده باشد. 

در غیر این صورت شما قادر به مشاهده لایحه طرف مقابل نخواهید بود؛ مگر این‌که درخواست کتبی خود را تقدیم دادگاه نمایید.

نکات مهم ثبت لایحه در سامانه ثنا

هنگام ثبت لایحه در سامانه ثنا بهتر است به چند نکته توجه کنید تا مطمئن باشید که کار شما به خوبی انجام گرفته است و نیاز به دوباره کاری نخواهید داشت. نکاتی مثل:

  •  توجه داشته باشید که در هر مرحله از ثبت لایحه می‌توانید گزینه ثبت موقت را انتخاب کرده و کد رهگیری را دریافت کنید. به این ترتیب امکان انجام کارهای مربوط به ثبت لایحه در زمان دیگری وجود خواهد داشت.
  •  اگر چه امکان ثبت الکترونیک لایحه در این سامانه توسط خود فرد هم وجود دارد، اما بهتر است این کار را به وکیل بسپارید که تخصص و مهارت بهتری در این زمینه دارد.
  •  پس از ثبت لایحه خود در سامانه ثنا حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت کاری زمان لازم است تا این لایحه توسط دادگاه بررسی شود. پس از آن نیز امکان مشاهده لایحه در سامانه ثنا با استفاده از همان کد رهگیری وجود خواهد داشت.

سوالات متداول

سامانه ثبت لایحه قضایی سامانه ثنا است. جهت ثبت نام ثنا غیر حضوری، کافی است روی لینک sana.adliran.ir کلیک نمایید.

بله، همان طور که می‌توانید برای ثبت لایحه در سامانه ثنا اقدام کنید، امکان مشاهده لایحه خود و طرف مقابل در سامانه ثنا نیز وجود دارد.

برای این کار، لازم است که به سایت اصلی قوه قضائیه مراجعه کنید و طبق آموزشی که در بخش قبلی ارائه کردیم، پیش بروید.

 ثنا سامانه‌ای است که با هدف دیجیتال‌سازی فرایندهای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی و اوراق قضایی، همچنین پیگیری روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی معرفی و راه‌اندازی است.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱۵ میانگین: ۲.۷]

14 دیدگاه دربارهٔ «ثبت لایحه در سامانه ثنا»

    1. برای اشخاص حقوقی به هیچ وجه چون کانون ندارند برن به ریس القضات بگویندشما که سنگ راه اندازی شرکتها را یدک می‌کشید ترسیدید مدیران حقوقی شرکتها لایحه بنویسند دفاتر خدمات بدون مشتری بماند!!!
      سامانه خدمات قضایی سنا مربوط به اشخاص حقوقی را باز کنید آقا همه پیشروی می‌کنند شما اول راه اندازی کردید بعدش مسدود کردید .حیف این سامانه به این وسعت شما محدود کردید!!!

  1. ای کاش میشد هر فردی بتونه خودش لایحه ثبت کنه…دو روزه تو دفاتر قضایی برای ثبت لایحه میرم همش میگن سیستم قطع هست

  2. با درود و دعای خیر بخاطر راهنمائی نا صحیح
    احتراما دربالا مرقوم شده که نحوه ثبت لایحه گام اول وارد سامانه گام ۲ = کد ملی ورمز شخصی وگام ۳= رمز موقت وارد وگزینه وکلا انتخاب گردد
    مدتهاست که درست انجام داده میشود که با گزینه هیچ وکیلی با این مشخصات یافت نمیشود مواجهه میگردم
    ایا من مسیر را اشتباه رفتم یا اینکه برای ثبت لایحه از طریق سامانه ثنا که کارشناسان مجرب وماهر ومتخصص قوه قضائیه طراحی فرموده تا بلکه از تردد وهزینه رفت وامد ها ومراجعه به شعبات ممانعت گردد که تنها این مورد است که مشکل دارد وحتی نمیتوان دادخواست تقدیم نمود
    دراین عصر دیجیتالی چه باید کرد باید تحمل کنیم فرد ماهر ومتخصص اهل فنی پیداشود یا همینگونه مردم ازاری می فرمایند البته هدف بنده متصدیان سامانه ثنا است وفقط وفقط چرا نمیخواهند واقعا مردم راحت همه کارهای دعوی را ازاین طریق سامانه ثنا انجام گیرد چرا چاره اندیشی نمیکنند . قبلا که فرم سامانه قدیمی بود میشد وحتی دادخواست هم تا مرحله پرداخت هزینه عمل کردم منتهی هزینه ازطریق دفترقضائی دریافت وارسال شد ولی شکل ترسیم جدید که تغییریافته ان گزینه سابق را ندارد چرا؟

    1. همانطور که خودتان ذکر کردین شما از بخش وکلا وارد می شوید در صورتیکه شما وکیل نیستید پس شما باید از قسمت اشخاص حقیقی وارد شوید.

  3. سلام. وقت بخیر. خواستم بدونم در سامانه ثنا در بخش ارایه لایحه اشخاص حقیقی، چنانچه به عنوان خوهان قصد داشته باشم بعد از صدور حکم قاضی درخواست صدور اجرائیه داشته باشم، از میان موضوعات ۲۰ گانه لایحه کدام موضوع را باید انتخاب کنم؟

    1. سپیده حکمت-نویسنده

      سلام علی عزیز
      در این خصوص باید با مرکز تماس پشتیبانی خدمات الکترونیک قضایی یا یک وکیل صحبت بفرمایید.

    1. سپیده حکمت-نویسنده

      سلام طاهای عزیز
      از زمان ابلاغ تا ارسال لایحه ۲۰ روز زمان برای درخواست تجدید نظر دارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه