با نحوه ثبت لایحه در سامانه ثنا آشنا شوید

ثبت لایحه در سامانه ثنا
فهرست مطالب

با توجه به الکترونیکی شدن خدمات ارائه شده در قوه قضائیه، آشنایی با نحوه ثبت لایحه در سامانه ثنا برای همه افراد ضروری است. از این رو در این مطلب از یوآیدی قصد داریم نکاتی را در خصوص ثبت الکترونیکی لایحه در سامانه با شما به اشتراک بگذاریم. برای کسب اطلاعات همراهمان باشید.

لایحه چیست؟

همانگونه که می‌دانید، افراد شاكی و خوانده برای این که بتوانند از حق خود در دادگاه دفاع کنند، از لایحه استفاده می‌كنند. قبل از الکترونیکی شدن کارهای مرتبط با قوه قضائیه لایحه عموما به صورت حضوری به مقام دادگاه تقدیم می‌شد. اما طی سال‌های اخیر و با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی قضایی امكان ثبت لایحه در سامانه ثنا به صورت الکترونیکی فراهم شده است.

ثبت لایحه از طریق سامانه ثنا نیز در حقیقت از طریق سایت قوه قضائیه انجام می‌شود. از این رو هر یک از طرفین دعوا می‌توانند نسبت به ثبت لایحه در سامانه ثنا اقدام نمایند. با توجه به این‌که در حالت کلی لایحه تنظیم شده توسط وكلا هم از بعد مقبولیت و هم از بعد تخصص نسبت به افراد عادی بیش‌تر مورد پذیرش قرار می‌گیرد. معمولا ارائه این لایحه توسط وكیل به محضر دادگاه تقدیم می‌شود. به همین دلیل است که وكلا معمولا برای ارائه لوایح می‌توانند از طریق سامانه ثنا اقدام نمایند.

استفاده از سامانه ثنا قوه قضاییه برای ثبت لایحه دادگاه باعث شده است كه وكلا بتوانند در مدت زمان كوتاهی نسبت به انجام کارهای خود اقدام کنند. به این ترتیب مناسبات اداری و آمد و رفت‌ها نیز به حداقل ممکن خواهد رسید. بنابراین می‌توان گفت که ثبت الكترونیکی لایحه تا حد زیادی از اتلاف وقت وکلا جلوگیری می‌کند.

مزایای ثبت لایحه در سامانه ثنا چیست؟

یکی از مزیت‌های سامانه ثنا این است كه افراد و به خصوص وكلا می‌توانند نسبت به مشاهده لایحه در سامانه ثنا اقدام كنند. به این ترتیب بدون محدودیت زمانی و مکانی و صرفا با دسترسی به اینترنت امکان استفاده از خدمات وجود خواهد داشت. در حالت کلی امكان ثبت لایحه در سامانه ثنا این امکان را برای وکلا فراهم کرده است که وقت بیش‌تری را برای رسیدگی به پرونده های خود با خیالی راحت صرف کنند.

آیا امکان ثبت الکترونیک لایحه در سامانه ثنا وجود دارد؟

با توجه به این موضوع كه طی سال‌های گذشته برای ارائه لایحه به دادگاه افراد یا وکلا باید به صورت حضوری مراجعه می‌كردند، ممكن است هنوز هم امكان ثبت الكترونیک لایحه در سامانه ثنا برای برخی از افراد ملموس نباشد. مسئله اینجاست که هماهنگی با قوانین جدید برای بسیاری از افراد با اندکی تاخیر صورت می‌گیرد.

نکته‌ای که همه افراد باید از آن آگاه باشند این است که هم اكنون امكان ثبت لایحه به صورت آنلاین از طریق سامانه ثنا وجود دارد. البته برای انجام این كار پیش‌نیازهایی لازم دارد که رعایت آن‌ها الزامی است.

نحوه ثبت لایحه در سامانه ثنا

با این كه مدتی است که سامانه ثنا در سایت اصلی قوه قضائیه برای ثبت الكترونیک لایحه قابل استفاده است. اما هنوز هم برخی از افراد با نحوه کار با این سامانه آشنا نیستند. از این رو در ادامه این مطلب قصد داریم نحوه کار با سامانه ثنا و ثبت لایحه در این سامانه نکاتی را با شما به اشتراک بگذاریم.

راهنمای گام به گام ثبت لایحه در سامانه ثنا

۱) در ابتدا لازم است که به سایت اصلی قوه قضائیه مراجعه نمایید.

۲) در صفحه اصلی سایت این سامانه از بخش سمت راست، بر روی گزینه سامانه وكلا و كارشناسان کلیک كنید.

۳) در ادامه صفحه جدیدی را مشاهده خواهید کرد كه باید بر روی گزینه سامانه وكلا كلیک کنید.

۴) در مرحله بعد با وارد کردن اطلاعات كاربری خود و انتخاب گزینه مرحله بعد می‌توانید لقیه مراحل را پیش ببرید.

۵) در این مرحله رمز موقتی به موبایل شما ارسال خواهد شد. بنابراین لازم است که منتظر بمانید و پس از دریافت این رمز، آن را در کادر مربوطه وارد کنید.

۶) پس از وارد کردن رمز پیامک شده،‌ صفحه جدیدی باز خواهد شد. در این مرحله از بخش سمت راست صفحه امكان انتخاب گزینه ارائه و پیگیری لایحه وجود دارد.

۷) با کلیک بر روی گزینه ارائه و پیگیری لایحه، پنجره جدیدی باز می‌شود كه کلیک بر روی تقدیم لایحه امکان ارسال لایحه جدید فراهم می‌شود. اما انتخاب نوع لایحه و گزینه تقدیم پایین پنجره ثبت لایحه جدید را نهایی خواهد کرد.

۸) پس از کلیک بر روی گزینه تقدیم لایحه، پنجره جدیدی که شامل لیستی از موارد است برای شما نمایش داده خواهد شد. اولین گزینه این لیست، ثبت و ویرایش لایحه است که انتخاب آن امکان ارسال لایحه را فراهم خواهد کرد. البته توجه داشته باشید که امکان راسال لایحه تنها با پر کردن تمام گزینه‌های این لیست میسر خواهد شد. نکته قابل توجهی که در ثبت لایحه الکترونیک وجود دارد این است که با پر کردن هر یک از گزینه‌های این لیست است که گزینه‌های بعدی نیز آزاد خواهند شد.

۹) برای ادامه روند ثبت لایحه لازم است که از طریق گزینه افزودن نسبت به انتخاب موضوع لایحه اقدام کنید. و بر روی مرحله بعدی کلیک کنید.

۱۰) اگر تمامی مراحل تا به اینجای کار درست طی شده باشد، به صفحه جدیدی هدایت خواهید شد که اطلاعات پرونده را از شما دریافت خواهد کرد. پس از ورود اطلاعات پرونده نیز نوبت به انتخاب مرجع قضایی و نهاد رسیدگی کننده می‌رسد.

۱۱) اکنون لازم است که اگر اطلاعاتی برای پیوست دارید را بارگذاری کنید.

۱۲) صفحه‌ای که پیش روی شماست، مربوط به ارائه کننده لایحه است. بنابراین اگر وکیل هستید، باید گزینه مربوطه را انتخاب کنید و پس از وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد خود اطلاعات خود را بارگذاری کنید.

۱۳) به این ترتیب می‌توانید لایحه خود را نوشته و در ادامه بر روی گزینه ثبت موقت کلیک کنید.

۱۴) انجام مرحله ثبت لایحه در سامانه ثنا منوط به دریافت کد رهگیری است. به این ترتیب گزینه بازگشت به فهرست نیز برای شما فعال می‌شود.

۱۵) در پایان لازم است که در صفحه فهرست، گزینه آماده‌سازی جهت محاسبه هزینه و ارسال را انتخاب کنید تا فرمی برای تایید نمایش داده شود. در ادامه نیز لازم است که مجددا با بازگشت به فهرست، نسبت به اخذ امضای الكترونیک اقدام کرده و مراحل کار آن را پیش ببرید.

۱۶) سپس باید با انتخاب گزینه محاسبه و دریافت هزینه نسبت به پرداخت هزینه ثبت الکترونیک لایحه از طریق یکی از درگاه‌ها اقدام کنید.

۱۷) مرحله نهایی از ثبت لایحه در سامانه ثنا انتخاب گزینه ارسال به دفتر خدمات قضایی از فهرست و کلیک بر روی ارسال رمز موقت است. به این ترتیب با وارد کردن رمز دریافت شده در کادر امکان انتخاب یکی از دو گزینه ارسال به مرجع قضایی یا ارسال به دفتر خدمات فراهم می‌شود.

مشاهده لایحه در سامانه ثنا

مشاهده لایحه در سامانه ثنا نیز به همان روشی که نسبت به ثبت الکترونیک لایحه اقدام می‌شود، انجام خواهد شد. از این رو باید همه مراحل به صورت مشابه طی شود. اما در بخش مربوط به ثبت و ویرایش لایحه امکان مشاهده لایحه‌های قبلی و ویرایش آن‌ها وجود خواهد داشت.

توجه داشته باشید که امکان مشاهده لایحه از سمت طرف دیگر پرونده هم از طریق این سامانه ثنا وجود دارد. البته این امر در صورتی میسر خواهد بود که وکیل خوش کار ثبت لایحه در سامانه ثنا را انجام داده‌ باشد و آن‌ها را جزو تبادل لوایح محسوب کرده باشند. در غیر این صورت شما قادر به مشاهده لایحه طرف مقابل نخواهید بود. مگر این‌که درخواست کتبی خود ار تقدیم دادگاه نمایید.

نکات ثبت لایحه در ثنا

هنگام ثبت لایحه در سامانه ثنا بهتر است به چند نکته توجه کنید تا مطمئن باشید که کار شما به خوبی انجام گرفته است و نیاز به دوباره کاری نخواهید داشت.

  •  توجه داشته باشید که در هر مرحله از ثبت لایحه می‌توانید گزینه ثبت موقت را انتخاب کرده و کد رهگیری را دریافت کنید. به این ترتیب امکان انجام کارهای مربوط به ثبت لایحه در زمان دیگری وجود خواهد داشت.
  •  اگر چه امکان ثبت الکترونیک لایحه در این سامانه توسط خود فرد هم وجود دارد. اما بهتر است این کار را به وکیل بسپارید که تخصص و مهارت بهتری در این زمینه دارد.
  •  پس از ثبت لایحه خود در سامانه ثنا حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت کاری زمان لازم است تا این لایحه توسط دادگاه بررسی شود. پس از آن نیز امکان مشاهده لایحه در سامانه ثنا با استفاده از همان کد رهگیری وجود خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

یکی از مهم ترین اقدامات قوه قضائیه، امکتن تقدیم لایحه توسط هر یک از طرفین دعوا از طریق سامانه ثنا به دادگاه است. این کار در گذشته عموما به صورت حضوری و عمدتا توسط وکیل انجام می‌شد. اما در سال های اخیر و با توجه به پیشرفت در زمینه ارائه خدمات اینترنتی، امکان ثبت لایحه در سامانه ثنا به صورت آنلاین فراهم گردیده است. بنابراین کارهای قضایی در مدت زمان به مراتب کوتاهتری انجام می‌گیرد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱۳ میانگین: ۲.۸]

5 دیدگاه دربارهٔ «با نحوه ثبت لایحه در سامانه ثنا آشنا شوید»

  1. ای کاش میشد هر فردی بتونه خودش لایحه ثبت کنه…دو روزه تو دفاتر قضایی برای ثبت لایحه میرم همش میگن سیستم قطع هست

  2. با درود و دعای خیر بخاطر راهنمائی نا صحیح
    احتراما دربالا مرقوم شده که نحوه ثبت لایحه گام اول وارد سامانه گام ۲ = کد ملی ورمز شخصی وگام ۳= رمز موقت وارد وگزینه وکلا انتخاب گردد
    مدتهاست که درست انجام داده میشود که با گزینه هیچ وکیلی با این مشخصات یافت نمیشود مواجهه میگردم
    ایا من مسیر را اشتباه رفتم یا اینکه برای ثبت لایحه از طریق سامانه ثنا که کارشناسان مجرب وماهر ومتخصص قوه قضائیه طراحی فرموده تا بلکه از تردد وهزینه رفت وامد ها ومراجعه به شعبات ممانعت گردد که تنها این مورد است که مشکل دارد وحتی نمیتوان دادخواست تقدیم نمود
    دراین عصر دیجیتالی چه باید کرد باید تحمل کنیم فرد ماهر ومتخصص اهل فنی پیداشود یا همینگونه مردم ازاری می فرمایند البته هدف بنده متصدیان سامانه ثنا است وفقط وفقط چرا نمیخواهند واقعا مردم راحت همه کارهای دعوی را ازاین طریق سامانه ثنا انجام گیرد چرا چاره اندیشی نمیکنند . قبلا که فرم سامانه قدیمی بود میشد وحتی دادخواست هم تا مرحله پرداخت هزینه عمل کردم منتهی هزینه ازطریق دفترقضائی دریافت وارسال شد ولی شکل ترسیم جدید که تغییریافته ان گزینه سابق را ندارد چرا؟

    1. همانطور که خودتان ذکر کردین شما از بخش وکلا وارد می شوید در صورتیکه شما وکیل نیستید پس شما باید از قسمت اشخاص حقیقی وارد شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه