سوء استفاده از کارت بازرگانی و راهکار مقابله با آن

سوء استفاده از کارت بازرگانی و راهکار مقابله با آن
فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری بانک مرکزی (ایبِنا)، سوء استفاده از کارت بازرگانی به صورت فزاینده‌ای افزایش پیدا کرده است. به طوری‌که کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف توسط افرادی سودجو و متخلف، به نام افرادی که توان مالی لازم ندارند یا افراد سالمند صادر شده و به منظور استفاده‌های غیرقانونی باعث اختلال در سیستم مالی می‌شوند.

به گفته عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی تعداد ۷۰ کارت بازرگانی به نام کارتن‌خواب‌ها صادر شده که به دنبال این خبر، وزارت اطلاعات از دستگیری یک شبکه ۱۹ نفره در استان خراسان رضوی خبرداد که با صدور کارت بازرگانی به اسم افراد بی بضاعت، رقم‌های بالای ارزی را مورد سوء استفاده قرار می‌دادند.

علی آذری، عضو کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس شورای اسلامی درباره پشت پرده کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف یا اجاره‌ای در گفت‌وگو با ایبِنا گفت است: مدیریت این کارتها در اختیار افرادی خاص می‌باشد. این امر باید این کارت‌ها جمع شده و یا کارت بازرگانی صرفا برای تجار شناسنامه‌دار صادر شود.

کارت بازرگانی به عنوان راهکار احراز هویت

کارت بازرگانی به عنوان راهکاری برای مشکلات تجار و ایجاد نظم و از همه مهم‌تر شناسایی و احراز هویت بازرگانان و تجار به وجود آمده است. در هر ایده‌ای به طور طبیعی مشکلاتی وجود دارد که باید حل شوند. البته در صورتی این چالش‌ها حل خواهند شد که جوانب کار توسط مسئول مربوطه سنجیده شده باشد. در صورت بروز مشکل در کارکرد کارت بازرگانی، پاک کردن صورت راه‌حل این چالش نیست. فرایند شناسایی تجار به واسطه یک راهکار کاربردی ایده‌ای بسیار مطلوب است. به شرطی که راهکار ارائه شده نیز کاربردی و با کمترین خطای ممکن باشد.

اشکالات اساسی کارت بازرگانی

ایده کارت بازرگانی برای ساماندهی و شناسایی تجار ارائه شده است. با وجود این اکنون این راهکار با دو مشکل اساسی روبرو شده است. اشکال نخست کارت بازرگانی این است که توسط اپراتور انسانی صادر می‌شود. به عبارت دیگر قرایند ثبت نام و احراز هویت آنها توسط اپراتور انسانی انجام می‌شود. همین دلیل خود زمینه خطای انسانی در بهترین حالت و فساد و کلاهبرداری در بدترین حالت وجود دارد. اشکال بعدی کارت بازرگانی اکتفا به شماره و موجودیت کارت جهت احراز هویت صاحب کارت می‌باشد. در این صورت و با وجود احراز هویت افراد توسط اپراتور انسانی، میزان خطای احراز هویت بسیار بالا خواهد بود. برای جلوگیری از این خسارات باید راه حل مطمئن و ایمن ارائه شود.

راه حل احراز هویت بیومتریک جایگزین کارت فیزیکی

در طول تاریخ، روش‌های گوناگونی برای احراز هویت به وجود آمده و با ظهور آنها مدلهای قبلی از بین رفته و منسوخ شده‌اند. زیرا به روز رسانی روش‌های احراز هویت امری ضروری به منظور تامین امنیت دو طرف می‌باشد. اتاق بازرگانی نیز از این قانون طبیعی مستثنی نیست. به منظور تامین امنیت اطلاعات و دقت لازم در انجام فرایند احراز هویت، ناگزیر باید از روش‌های به روز و دارای امنیت و دقت بالا استفاده کند.

احراز هویت با ویژگی‌های بیومتریک چهره بروزترین و دقیق‌ترین روش احراز هویت می‌باشد. در این روش از خطوط چهره، قالب صورت، نور محیط و دیگر ویژگی‌های دقیق برای شناسایی و تایید کاربران استفاده می‌شود. احراز هویت دیجیتال با بیومتریک چهره از هوش مصنوعی برای شناسایی استفاده می‌کند. دقت هوش مصنوعی بسیار بیشتر از اپراتور انسانی و میزان خطای آن بسیار کمتر و حداقل می‌باشد. از سرویس احراز هویت دیجیتال در سیستم‌های مالی دنیا به وفور استفاده می‌شود. دلیل این استفاده نیز مزیت‌های آن نسبت به نیروی انسانی و دقت و سرعت بسیار زیاد آن می‌باشد.

یوآیدی ، اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور

سرویس احراز هویت دیجیتال یوآیدی به عنوان اولین راهکار احراز هویت غیرحضوری دیجیتال در کشور، با بهره گیری از تکنولوژی‌هایی مانند تطابق تصویر (Face Verification)، یادگیری عمیق (Deep Learning) و تشخیص زنده بودن (Liveness Detection) چهره، فرایند احراز هویت غیرحضوری را با دقت و در لحظه (Real Time) انجام می‌دهد. برای احراز هویت، کاربر فقط باید یک ویدیوی سلفی ۱۵ ثانیه‌ای از خود بگیرد. یوآیدی چهره کاربر را با تصویر ثبت شده از کاربر در بانک اطلاعاتی سازمان ثبت احوال مقایسه کرده و نتیجه را در لحظه به اپلیکیشن مربوطه میفرستد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه