شکایت کارفرما از کارگر و کارمند بابت ضرر و خسارت

شکایت کارفرما از کارگر
فهرست مطالب

همانگونه که کارگر  می تواند برای احقاق حقوق خود در سامانه روابط کار دادخواست و شکایت تنظیم کند، کارفرما نیز متقابلا در صورت وجود اختلاف می تواند علیه کارگر و یا کارمند در سامانه کارگر و کارفرما اقدام به تنظیم شکایت نماید. بررسی و رفع مشکلات موجود در حوزه کار و روابط بین کارگر و کارفرما از الزامات پیشرفت یک جامعه و صنعتی شدن آن می باشد. به همین دلیل دولت و نهادهای مسئول باید با دقت هرچه بیشتر به حل و فصل اختلافات حوزه کار و رسیدگی به مشکلات موجود در روابط بین کارگر و کارفرما بپردازند. زیرا کارگران و محیط های تولیدی زیربنای یک جامعه پیشرفته و صنعتی را تشکیل داده و از هر لحاظ باعث رشد جامعه خواهند شد.

تعاریف حقوقی

کارگر شخصی است که در ازای دریافت حقوق، دستمزد، سهام و یا سایر مزایا کاری را برای کارفرما انجام می دهد. با توجه به این تعریف کارگر موظف است طبق توافق و در عوض دریافت حقوق قانونی خود، بدون کم و کاست به انجام برساند. در غیر این صورت کارفرما می تواند علیه وی طرح دعوی کند. کارگاه محلی است که از طرف کارفرما تعیین شده و کارگران موظف به انجام امور محوله در آنجا می باشند. نوع کارگاه می تواند ساختمانی، صنعتی، خدماتی و مجموعه ای از این موارد باشد.

دلیل اختلافات رایج میان کارگر و کارفرما معمولا اختلاف در مفاد ذکر شده در قرارداد مابین دو طرف می باشد. اختلافات جزئی تر عموما در محل کار و بین کارگر و کارفرما حل می شوند. اما برای حل اختلافات اساسی، کارگر و یا کارفرما طرح دادخواست و شکایت می نماید و مسئله در مراکز ذیربط و توسط آنها حل و فصل می گردند.

فرایند شکایت کارفرما علیه کارگر

هرگاه که کارگر با توجه به مفاد قرارداد کار نتواند امور محوله را به طور کامل و به صورتی که در قرارداد ذکر شده به انجام برساند کارفرما حق دارد علیه وی شکایت تنظیم کرده و با وساطت اداره کار و یا سایر ارگان های مربوطه قرارداد را فسخ نموده و در مواردی مانند خسارت، درخواست جبران نماید. کارفرما با احراز هویت سامانه روابط کار می تواند به صورت غیرحضوری در این سامانه شکایت خود را ثبت و پیگیری نماید. فرایند ثبت شکایت در سامانه روابط کار و همچنین پیگیری شکایت در این سامانه قبلا توضیح داده شده است.

عمده شکایت هایی که توسط کارفرما در محیط کاری رخ می دهند:

شکایت کارفرما از حسابدار

حسابدار به دلیل حساسیت موقعیت شغلیش و دسترسی به منابع مالی محل کار بیشتر مورد شکایت کارفرما قرار می گیرد. در صورت تخلف حسابدار، کارفرما جهت احقاق حق و جلوگیری از سوء استفاده از اختیارات مربوط به حسابداری شکایت نموده و از این تخلفات جلوگیری به عمل می آید.

شکایت از کارگر بابت ترک کار

اگر کارگر بدون اطلاع و پیش از اتمام قرارداد محل کار را ترک کند کارفرما می تواند علیه او شکایت نماید. این مورد نیز جزو مواردی است که بیشترین دلیل ثبت شکایت کارفرما از کارگر را دارا می باشد.

شکایت از کارگر بابت ضرر و خسارت

ممکن است کارگر در محیط کار خساراتی را به کارفرما وارد کند. خساراتی مانند آتش سوزی تعمدی و یا آسیب عمدی به لوازم و هرگونه ضرر و خسارتی که در محیط کار قابل حل و فصل نباشد. در اینگونه موارد کارفرما علیه کارگر شکایت کرده و مسئله را از طریق مراجع مربوط پیگیری می نماید.

رسیدگی به شکایت

پس از ثبت شکایت کارفرما از کارگر هیئتی جهت حل اختلاف میان کارفرما و کارگر تشکیل می شود. این هیئت متشکل از:

 ۱- یک نفر نماینده وزارت کار و امور اجتماعی.

 ۲- یک نفر نماینده کارگران به انتخاب کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان.

 ۳- یک نفر نماینده مدیران صنایع به انتخاب کانون انجمنهای صنفی کارفرمایان استان می باشد.

در صورتی که یکی از طرفین در جلسه حضور نداشته باشد، هیئت حل اختلاف رای خود را بدون حضور وی اعلام خواهد کرد و اگر هر کدام از طرفین کارفرما و یا کارگر به رای صادر شده اعتراض داشته باشند، می توانند ظرف مدت ۱۵ روز اعتراض خود را ثبت نمایند.

فرایند احراز هویت سامانه روابط کار مدتی است که با همکاری یوآیدی به صورت غیرحضوری انجام می شود. یوآیدی فرایند احراز هویت را با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی نظیر تشخیص زنده بودن تصویر و تشخیص چهره انجام می دهد. فرایند احراز هویت سجام برای درخواست کد بورسی، احراز هویت سامانه ثنا و احراز هویت کاربران صرافی رمز ارز اکسیر نیز با همکاری یوآیدی با دقت بالای ۹۹ درصد انجام می پذیرد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه