وضعیت قانونی رمز ارزها در اقتصاد دنیا

وضعیت قانونی رمز ارزها در جهان
فهرست مطالب

شکی نیست که ما در میانه انقلاب رمز ارزها قرار داریم. بسیاری از کشورهای جهان در حال درک ارزش رمز ارزها برای اقتصاد خود هستند و قوانینی را برای تنظیم آن وضع کرده اند. جریان اصلی رمز ارزها، به ویژه بیت کوین ، قبلا اتفاق افتاده است و کسانی که از دیدن آن امتناع می ورزند، عقب خواهند ماند. هنوز برخی کشورها هستند که رمز ارزها و بیت کوین را تهدیدی برای اقتصاد خود می دانند. در اینجا لیستی از کشورهایی وجود دارد که بیت کوین را ممنوع کرده اند. وضعیت قانونی بیت کوین و سایر رمز ارزها از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و هنوز در بسیاری از آنها تعریف نشده یا در حال تغییر می باشد و وضعیت آنها به عنوان پول (یا یک کالا) متفاوت است و دارای پیامدهای نظارتی متفاوت می باشد.

وضعیت قانونی بیت کوین و سایر رمز ارزها در برخی از کشورها بسیار خوب و مطلوب است و صریحا استفاده و تجارت آن را مجاز دانسته اند. در حالی که برخی دیگر آن را ممنوع یا محدود کرده اند. به همین ترتیب، سازمان های مختلف دولتی، ادارات و دادگاه ها بیت کوین ها را به طور متفاوتی طبقه بندی کرده اند. در این پست قصد داریم وضعیت قانونی بیت کوین و سایر رمز ارزها را بررسی کنیم. مقررات و ممنوعیت هایی که برای این رمز ارز پایه اعمال می شود احتمالا به سیستم های مشابه نیز تسری پیدا خواهد کرد.

تعدادی از کشورها نگرش مثبتی به رمز ارزهای پایه نشان نداده اند. تعدادی از کشورها وجود دارند که استفاده و تجارت این ارزها در آنها غیرقانونی است. در ادامه به مهمترین کشورهایی را که قوانین مربوط به منع استفاده، اجازه استفاده و یا قبول رمز ارزها به عنوان ارز متداول برای تجارت و امور مالی را وضع کرده اند می پردازیم.

کشورهایی که استفاده از ارز دیجیتال در آنها ممنوع است:

کشور توضیحات
قرقیزستان قرقیزستان استفاده از انواع رمز ارزها به عنوان روش پرداخت در این کشور از بیت کوین و آلت کوین را ممنوع کرده است. با این حال، قانونی وجود ندارد که ساکنان آن را از خرید و فروش بیت کوین منع کند.
بولیوی بولیوی بار دیگر به دلیل اقدامات برخی از ساکنان، عدم تمایل خود را برای اجازه استفاده از رمز ارزها در این کشور تایید کرد. بانک مرکزی بولیوی بیانیه ای صادر کرد که در آن به مردم یادآوری می کند که استفاده از ارز دیجیتال ممنوع است.
بنگلادش در بنگلادش، واحد اطلاعات مالی همکاری با واحد جرایم رایانه ای پلیس این کشور برای شروع تحقیقات در مورد افرادی که در خرید و فروش بیت کوین یا سایر رمز ارزها شرکت دارند، آغاز شده است.
ایران بانک مرکزی ایران رسماً استفاده از رمز ارزها را در معاملات مالی برای جلوگیری از پولشویی و تروریسم ممنوع کرد.
نپال اخیرا، تنظیم کننده مالی این کشور، بانک نپال راسترا، هرگونه فعالیت با رمز ارزها را کاملا ممنوع کرد. زیرا این امر تهدیدی برای اقتصاد آن است. تصمیم وی با دستگیری ده نفر تایید شد. گفته می شود ارزهای دیجیتال در مدیریت مبادلات در قلمرو نپال نقش داشتند.
تایلند بانک تایلند با صدور بیانیه ای از موسسات مالی خواست که به خاطر مشکلات احتمالی ناشی از تجارت بی رویه، معاملات ارز دیجیتال انجام ندهند. بانک مرکزی گفت ارزهای دیجیتال پایه در تایلند قانونی نیستند و افزود این نگرانی وجود دارد که از آنها در کارهای غیرقانونی مانند پولشویی یا حمایت از تروریسم استفاده شود. در ماه های اخیر برخی تحولات توسط دولت تایلند اعلام شده است که ارزهای دیجیتال را به طور کلی ممنوع نمی کند و آنها در حال تدوین یک چارچوب نظارتی برای آنها هستند.
هند هند به شهروندان خود در مورد خطرناک بودن ارز دیجیتال هشدار داد و مردم را به استفاده نکردن از آنها تشویق کرده است.
دانمارک استفاده از آن ممنوع نیست و می توان از آن استفاده کرد اما دولت آن را رد کرده و گفته است که فعلا استفاده از بیت کوین را تنظیم نخواهد کرد.
چین این کشور اخیرا فعالیت همه استخراج کنندگان رمز ارز را ممنوع کرده و معامله با بیت کوین و آلت کوین را غیرقانونی اعلام کرد.
اکوادور بانک مرکزی اکوادور گزارش داد که ارز دیجیتال معروف یعنی بیت کوین وسیله پرداخت مجاز برای استفاده در این کشور نیست. بانک مرکزی اکوادور همچنین خاطرنشان می کند که خرید و فروش ارزهای دیجیتال پایه – مانند بیت کوین – از طریق اینترنت منعی ندارد. با این حال ، تاکید کرد که بیت کوین یک ارز قانونی نیست و به عنوان وسیله پرداخت کالاها و خدمات در اکوادور اجازه استفاده ندارد.

وضعیت قانونی رمز ارزها در اکثر کشورهای دنیا هنوز قانون مدون و مشخص نیست. به همین دلیل منع قانونی خاصی نیز برای استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال وجود ندارد. در ادامه به برخی از مهمترین این کشورها پرداخته شده است.

برخی از کشورهای مهم که وضعیت قانونی مشخصی برای تنظیم رمز ارزها در آنها وضع نشده است:

نام کشور رمز ارز صرافی رمز ارز توضیحات
ژاپن قانونی، دارایی رسمی قانونی قانونی هستند و رویکرد بسیار پیشرفته ای به رمز ارزها وجود دارد. علاوه بر رعایت تمامی قوانین قبلی مالی، قانون خدمات پرداخت (PSA) را جداگانه تصویب کرده اند.

رمز ارزها به عنوان دارایی شناخته می شوند و سودهای حاصله به عنوان “درآمد متفرقه” مالیات تعلق می گیرد.

صرافی ها باید یک واحد مالی مجزا داشته باشند و مجوز مربوطه را اخذ کنند.

صرافی های بین المللی با ارائه مجوز های مشابه در کشور مبدا هم حق فعالیت دارند.

کره جنوبی قانونی قانونی، مجوز جداگانه قانونی هستند. استفاده از حساب های رمز ارز بدون نام ممنوع است و بازار آینده رمز ارز (Future Markets) غیرقانونی اعلام شده است.

تاسیس صرافی رمزارز نیاز به مجوز جداگانه دارد و همچنین مشتری باید یک حساب احراز هویت شده در بانک یکسان با صرافی داشته باشد. بانک و صرافی باید تراکنش ها را تایید کنند.

انگلیس قانونی، دارایی رسمی قانونی، مجوز جداگانه قانونی هستند و به عنوان دارایی شناخته شده اند. مالیات افزایش سرمایه برای رمز ارزها برقرار است.

از سال ۲۰۲۰ صرافی ها نیاز به اخذ مجوز جداگانه دارند. تمامی قوانین پولشویی و تروریسم مالی در مورد آنها هم صدق می کند.

آمریکا قانونی قانونی، مجوز در ایالات متحده آمریکا، قانون Fincen به این معنی است که تمام مبادلات رمزارز باید KYC را انجام دهند و برنامه های موثر AML را بدون در نظر گرفتن ارزها پشتیبانی کنند.
فرانسه قانونی قانونی، مجوز به خاطر جلوگیری و مبارزه با تامین مالی تروریسم احراز هویت برای معامله رمزارز اجباری شد. این تصمیم فرانسه در پی یک اتفاق تروریستی گرفته شد.
سوئیس قانونی قانونی، مجوز جداگانه رویکرد باز به رمز ارزها وجود دارد و به صورت کاملا قانونی هستند. انواع مالیات اخذ می شود و به عنوان دارایی رسمی در معاملات کاربرد دارد. قانونی مالی و پولشویی به طور کامل در مورد آنها هم صدق می کند.
اتحادیه اروپا قانونی قانونی، قوانین کمی متفاوت در کشور های عضو به طور کلی رمز ارزها در اتحادیه اروپا قانونی هستند اما در کشورهای عضو مختلف قوانین متفاوتی برای صرافی های رمز ارز وجود دارد. مالیات دارایی اخذ می شود اما پرداخت هایی که با رمز ارز انجام می شوند، مالیات ارزش افزوده ندارند.

در حال حاضر اتحادیه اروپا در حال بررسی انتشار رمز ارز مختص به خود است.

علاوه بر این دولت هایی در دنیا، بیت کوین را به عنوان ارز قانونی در کشور خود پذیرفته اند. کشور السالوادور به عنوان اولین کشور در دنیا، استفاده از بیت کوین به عنوان ارز رسمی کشور را تصویب کرده است. بعد از السالوادور، کشور نیجریه به عنوان دومین کشور، اجازه انجام معاملات با بیت کوین را برای شهروندان صادر کرده است. کشور تانزانیا به عنوان یک اقتصاد نوظهور در دنیا نیز در حال تحقیق برای پیوستن به این دو کشور می باشد. 

کشورهایی که رمزارز در آنها قانونی است

کشور توضیحات
السالوادور به عنوان پول ملی این کشور استفاده می شود.
نیجریه در امور اقتصادی و مالی کشور به عنوان ارز رسمی شناخته شده و استفاده می شود.
تانزانیا در حال بررسی جهت استفاده به عنوان پول رسمی کشور

در اکثر کشورهایی که صرافی های رمز ارز در آنها فعالیت دارند، کاربران برای فعالیت ملزم به احراز هویت از سمت صرافی می باشند. احراز هویت نیز به صورت دیجیتال و با استفاده از ویژگی های بیومتریک چهره کاربر انجام می پذیرد. فرایند احراز هویت دیجیتال اولین بار در کشور توسط سرویس احراز هویت یوآیدی رونمایی شد. فرایند احراز هویت سامانه سجام و همچنین فرایند احراز هویت سامانه ثنا در یوآیدی با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی و با خطای کمتر از ۰.۰۱ و به صورت بلادرنگ انجام می پذیرد. همچنین با استفاده از محصول جدید یوآیدی برای احراز هویت کاربران صرافی رمز ارز، مشکلات کاربران و صرافی های رمز ارز برای احراز هویت حل شده است.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه