معرفی هویت دیجیتال دانمارک : جایگزینی NemID با MitID

هویت دیجیتال دانمارک
فهرست مطالب

این روزها شهروندان دانمارکی بیش از هر چیز با خیر تغییر هویت دیجیتال دانمارک از NemID به MitID مواجه می‌شوند. هر چند در مورد این جایگزینی به طور کامل سخن گفته شده است. اما هنوز هم در مورد این انتقال سردرگمی‌هایی وجود دارد. از این رو در این مطلب از یوآیدی قصد داریم جزئیاتی را در مورد هویت دیجیتال دانمارک و تبدیل آن از  NemID به MitID نکاتی را با شما به اشتراک بگذاریم.

MitID هویت دیجیتال دانمارک : روش دستیابی به هویت دیجیتالی قوی‌تر و ایمن‌تر

به جرات می توان گفت که دانمارک یکی از دیجیتالیزه‌ترین کشورهای اروپایی است. چرا که سال‌هاست که آژانس زندگی دیجیتالی دانمارک در حال توسعه همکاری استراتژیک خود برای تعیین مسیر تحول دیجیتالی است. در راستای همین همکاری‌ها نیز NemID در سال ۲۰۱۰ شکل گرفت.

 NemID به نوبه خود یکی از بهترین راه‌حل‌های هویت دیجیتال دانمارک در جهان بود. البته هنوز هم می‌توان گفت که NemID یک راه حل قابل اعتماد است. اما مسئله اینجاست که پس از گذشت بیش از ده سال از ایجاد آن، هویت دیجیتالی با چالش‌های جدیدی مواجه شده است.

اما برای کسب اطمینان از این‌که زیرساخت ملی هویت دیجیتال دانمارک می‌تواند نیازهای آینده را نیز برآورده کند، به یک به‌روزرسانی عمده در خصوص راه‌حل ID نیاز بود. از این رو مهاجرت به MitID به عنوان بخشی از استراتژی دیجیتالی دانمارک بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ در نظر گرفته شده بود. این برنامه‌ریزی به منظور تجهیز شهروندان، مشاغل و کارکنان بخش دولتی به راه‌حل دیجیتالی ایمن انجام شده بود. 

MitID چیست؟

MitID در حقیقت یک راه حل شناسایی دیجیتالی مدرن است که قرار است با NemID مورد استفاده کشور دانمارک جایگزین شود.

MitID برای چه چیزی نیاز است؟

MitID در همه مواردی که در آن‌ها NemID مورد نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • برای دسترسی به حساب بانکی آنلاین خود و انتقال وجوه
  • برای ورود به حساب‌های کاربری مختلف دانمارک
  • برای استفاده از تمامی سرویس‌های آنلاین که اکنون برای احراز هویت به NemID نیاز دارند. 

چرا NemID با MitID جایگزین می‌شود؟

NemID در واقع یک عنصر مهم در زیرساخت دیجیتالی دانمارک است. NemID یکی از اولین شناسه‌های دیجیتالی در اروپا است که از پیشرفت این کشور به عنوان عنصری کلیدی در نقشه راه دیجیتالی شدن ملی پشتیبانی کرد.

NemID تا هم اکنون یک راه حل مطمئن و قابل اعتماد بوده است. با این حال، اطمینان از امنیت و انعطاف‌پذیری بیشتر برای برآورده کردن خواسته‌های مدرن ضروری بوده است. نیاز به راه‌حل بهبود یافته منجر به ابتکار دولت برای جایگزینی NemID شد.

هویت دیجیتال دانمارک

اکنون نیز هدف از این جایگزینی، ارائه یک راه‌حل انعطاف‌پذیر برای جامعه دانمارک است. چرا که راه‌حل جدید قادر خواهد بود در برابر تهدیدهای دیجیتالی که ممکن است در آینده ایجاد شود، مقاومت کند. البته ناگفته نماند که انقضای قرارداد فعلی NemID با Nets نیز در این جایگزینی بی‌تاثیر نیست. زیرا با منقضی شدن این قرارداد، دانمارک مجبور شد مناقصه جدیدی را برای ارائه شناسه دیجیتالی انتخاب کند. این امر فرصتی برای تجدید نظر در سیستم شناسایی موجود و ارزیابی نیاز به یک سیستم احراز هویت دیجیتالی بهتر را ایجاد کرد.

جایگزینی سیستم هویت دیجیتال دانمارک شامل چه مراحلی است؟

سیستم هویتی دیجیتال دانمارک شامل چهار فاز اصلی است که در ادامه به تفصیل به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

۱) پیش تجزیه و تحلیل

در این فاز معمولا نیازهای کاربر و الزامات فنی و ایمنی به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد. گفتگوهای انجام شده بازار برای به دست آوردن ورودی‌های مربوط به سناریوهای احتمالی راه‌حل ارائه شده است. این فاز از پروژه هویت دیجیتال دانمارک تکمیل شده است.

۲) تجزیه، تحلیل و مناقصه مشارکت

بر اساس یافته‌های پیش تجزیه و تحلیل، یک مفهوم و راه‌حل دقیق در این مرحله مشخص می‌شود. به این ترتیب نیز مناقصه انجام شده و مشارکت ایجاد می‌شود. این فاز از پروژه هویت دیجیتال دانمارک نیز تکمیل شده است.

۳) طراحی راه‌حل

در این فاز از پروژه هویت دیجیتالی دانمارک که در حال حاضر در حال انجام است، طراحی راه‌حل جدید به شورای فناوری اطلاعات این کشور ارائه می‌شود. در این میان MitID نیز در حال توسعه است. برای پیشبرد اهداف این کشور آژانس دیجیتالی و بانک‌های دانمارک نیز برای ایجاد و تأمین مالی مشترک MitID با دولت این کشور وارد همکاری شده‌اند.

۴) پیاده‌سازی

ارائه دهندگان خدمات دولتی و خصوصی دانمارک در تلاش برای کمک به انتقال روش جدید هویت دیجیتال هستند. تلاش برای توسعه، تولید و پیاده‌سازی هم اکنون در این پروژه در جریان است.

تغییر سیستم هویت دیجیتالی دانمارک چه زمانی اعمال می‌شود؟

MitID از ماه مه ۲۰۲۱ به شهروندان و مشاغل دانمارکی معرفی شده است. طبق محاسبات صورت گرفته نیز به یک دوره ۶ ماهه برای جایگزینی NemID با MitID نیاز است. از این رو طبق برآوردهای صورت گرفته این پروسه از تابستان ۲۰۲۱ تا پایان سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت.

مقامات و سازمان‌های دولتی نیز باید در طول دوره مهاجرت از NemID و MitID پشتیبانی کنند. این امر بدان معناست که شهروندان دانمارکی تا آغاز سال ۲۰۲۲ می‌توانند از هر دو eID استفاده کنند.

لازم به ذکر است که خود شهروندان دانمارکی برای مشارکت در این جایگزینی ملزم به انجام هیچ کاری نیستند. چرا که با نزدیک شدن زمان این جایگزینی برای هر یک از موسسات یا بانک‌ها به شهروندان اطلاع داده می‌شود. طی این اطلاع رسانی نیز معمولا پروسه مورد نیاز برای هر شخص مشخص می‌شود.

از طرفی نیز امکان انتقال از این دو سیستم به یکدیگر به صورت آنلاین نیز میسز است بنابراین مهاجران و افرادی که از دانمارک به سایر کشورها مهاجرت کرده‌اند نیز به سادگی می‌توانند روند دلخواه خود را طی کنند.

هویت دیجیتالی دانمارک

تفاوت MitID با NemID چیست؟

NemID به عنوان یک وسیله شناسایی دیجیتالی است که به عنوان امضای دیجیتالی طراحی شده است. این تابع دوگانه در حقیقت به MitID منتقل نشده است. از این رو می‌توان گفت که MitID یک راه حل احراز هویت خالص است که از امضا پشتیبانی نمی‌کند.

امضای دیجیتال یک سرویس اضافی است که توسط ارائه دهنده امضای دیجیتال مورد اعتماد شما از طریق کارگزار آن ارائه می شود. با این حال، هنوز انسجام کافی بین عناصر فنی MitID وجود دارد. این بدان معناست که با جایگزینی سیستم هویت دیجیتال دانمارک کاربران همچنان eID خود را به عنوان یک راه حل کلی برای احراز هویت و امضا تجربه می‌کنند.

چگونه می‌توان از MitID برای خدمات عمومی و خصوصی استفاده کرد؟

یک عامل تعیین کننده در موفقیت هویت دیجیتالی دانمارک این است که دولت از تعامل استراتژیک در همه سطوح استفاده می‌کند. به این ترتیب بخش عمومی به ضرورت همکاری نزدیک با جامعه تجاری برای حفظ یک جامعه دیجیتالی و سازگار اذعان می‌کند. برای فعال کردن استفاده از راه حل جدید در بخش‌های دولتی و خصوصی، MitID بر اساس مشارکت بین آژانس دیجیتالیزه دانمارک و بانک‌های دانمارکی ایجاد شده است.

چگونه MitID انعطاف‌پذیری سیستم شناسایی هویت دیجیتال دانمارک را بهبود می بخشد؟

MitID در واقع چیزی بیشتر از یک ارتقاء ساده از NemID است. زیرا این سیستم بر اساس زیرساخت‌های کاملاً جدید ساخته شده و برای نیازهای جدید و سناریوهای استفاده مناسب‌تر است.

این روش در حقیقت یک راه‌حل تازه است که می‌تواند از مشاغل دیجیتالی امروز پشتیبانی کند. شناسه دیجیتالی جدید انعطاف پذیرتر هم است. زیرا می‌تواند برای مناطق خاصی مانند: تجربه کاربر سطوح مختلف امنیتی، امکان دسترسی آسان به داده‌های غیر حساس، برنامه‌های یکپارچه سازی بین‌المللی‌ با MitID، و فعال‌سازی Single Sign-on (SSO) به کار رود.

به لطف ویژگی SSO، کاربران می‌توانند بدون نیاز به ورود مجدد از یک سرویس دهنده به یک سرویس دهنده دیگر منتقل شوند.

به طور خلاصه می‌توان گفت که تغییر زیرساختی از NemID به MitID به این معنی است که ارائه‌دهندگان خدمات و شرکت‌های خصوصی دیگر نمی‌توانند مستقیماً با سیستم eID تعامل داشته باشند. در عوض، آنها باید از یک کارگزار معتبر MitID استفاده کنند.

نتیجه‌گیری

جهان در حال حرکت به سمت دیجیتالیزه شدن است. از این رو توجه به هویت دیجیتال و سرمایه‌گذاری برای استفاده از هویت دیجیتال یا ارتقا سیستم مربوط به آن به مسئله چالش برانگیزی تبدیل شده است. در این راستا نیز پروژه جایگزینی سیستم هویت دیجیتال دانمارک بسیار خبرساز شده است.

زیرا این تحول عظیم به سیستم امنیتی بالا و روش‌های احراز هویت جدیدی نیاز دارد. با توجه به این نکات طبیعی است که تمایل افراد برای استفاده از روش‌های احراز هویت دیجیتال نیز به مراتب بیش‌تر شود. مخصوصا اگر پای امنیت بالاتر و حفاظت از هویتشان در میان باشد.

در همین راستا شرکت‌های بزرگ فناوری جهان در حال ابداع بهترین و امن‌ترین راه‌های احراز هویت با استفاده از هوش مصنوعی و مطابق با تکنولوژی‌های روز دنیا هستند تا بیش‌ترین سهم را از این دیجیتالیزه شدن از آن خود کنند. چرا که استفاده از هویت دیجیتال همواره مسئله چالش برانگیزی است.

در راستای استقبال از روش‌های جدید ارائه شده توسط هوش مصنوعی مانند انواع روش‌های احراز هویت دیجیتال توسط کاربران اینترنت، احراز هویت یوآیدی نیز که به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور ما شناخته می‌شود، آماده ارائه خدمت به مشتریان است.

علاوه بر ارائه این خدمات در سامانه سجام و سامانه ثنا، محصول احراز هویت صرافی های رمزارز را مخصوصا برای این کسب و کارها توسعه و طراحی کرده است. در همین راستا نیز از آخرین فناوری تشخیص چهره بهره می‌جوید تا ارائه خدمات به مشتریان به بهترین شکل ممکن و طبق رضایت مشتری صورت پذیرد.

یوآیدی این فرآیند را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. با یوآیدی نیازی به تعیین رمزهای عبور و یا حفظ آنها نیست. چرا که خود چهره کاربر و حضور وی مجوز ورود و استفاده کاربر از خدمات مورد نظر می باشد. بنابراین استفاده از سیستم احراز هویت یوآیدی اطمینان بیش‌تری به کاربران می‌دهد. زیرا با ضریب خطای کمتر از ۰.۰۱ درصد به انجام امور خود می‌پردازد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه