معرفی هویت دیجیتال ملی هلند:  DigID

هویت دیجیتال هلند
DigiD مخفف Digital Identity است. با استفاده از هویت دیجیتال ملی هلند یا همان  DigiD ثابت می‌کنید که در دنیای مجازی همان چیزی هستید که ادعا می‌کنید؛ در واقع هویت واقعی فرد در دنیای دیجیتال به کمک DigiD تایید می‌شود. با DigiD کاربران می توانند به تعداد زیادی از خدمات آنلاین ارائه شده توسط سازمان های دولتی هلند دسترسی داشته باشند.
فهرست مطالب

هویت دیجیتال یک هویت آنلاین یا شبکه‌ای است که توسط کاربران پذیرفته و یا ادعا می‌شود؛ این کاربران در فضای مجازی می‌توانند یک فرد، یک سازمان یا یک دستگاه الکترونیکی باشند. کاربران فضای آنلاین ممکن است در شبکه‌های مختلف آنلاین بیش از یک هویت دیجیتالی داشته باشند و به همین دلیل مدیریت هویت دیجیتال یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها است تا بتوانند امنیت و حریم خصوصی مردم خود را حفظ کنند، تا جایی که بسیاری از کشورها از برنامه هویت دیجیتال ملی رونمایی کرده‌اند. هلند، یکی از کشورهایی است که هویت دیجیتال ملی خود را با نام DigID معرفی کرده است. در این مطلب سعی داریم تا به معرفی DigID یا هویت دیجیتال ملی هلند بپردازیم و با کاربردهای آن آشنا شویم.

چرا هویت دیجیتال مهم است؟

در سه دهه گذشته، شیوه زندگی و کار ما به طور مستمر از دنیای آنالوگ به دنیای دیجیتال تغییر کرده است.

هر روز، خدماتی که ما در زندگی روزمره به آن‌ها نیاز داریم و برای پیشبرد کارها بر آن‌ها تکیه می‌کنیم، به شکل کاملاً دیجیتالی ارائه می‌شوند. به همین دلیل، این روزها هویت‌های دیجیتال متعددی شکل می‌گیرد تا به این خدمات دسترسی داشته باشند؛ با وجود این تغییرات در دنیای امروزی، حفاظت از هویت دیجیتال‌ به اندازه هویت‌ فیزیکی‌مان برای ما اهمیت پیدا می‌کنند.

وقتی اعتماد به این هویت‌های دیجیتال قوی باشد، خدمات و نوآوری‌های جدید می‌توانند شکوفا شوند و زمانی که اعتماد میان ارائه‌دهندگان خدمات و کاربران کم باشد، فرصت‌ها از دست می‌روند.

توانایی اثبات و احراز هویت سریع و راحت برای استفاده از خدمات آنلاین و همچنین محافظت از آن برای کاربر ضروری است. ارائه‌دهنده خدمات نیز برای ارائه ایمن یک سرویس، نیاز به اطلاعات صحیح کاربر دارد. وقتی افراد مطمئن نیستند که هویتشان محافظت می شود، تمایلی به استفاده از محصول یا خدمات جدید ندارند.

هویت دیجیتال ملی هلند

یکی از تأثیرات شیوع کووید-۱۹ تسریع روند تحولات دیجیتالی بوده است، به ویژه در مناطقی که قبلاً دیجیتالی شدن در آن‌ها کندتر پیش می‌رفته است. تغییر از کارمند اداری به کارمند دورکار و افزایش شغل‌ها دورکاری، مشاغل و اقتصاد سراسر جهان را نجات داده است.

خدمات فضای ابری، شبکه از راه دور و خدمات دیجیتال به سازمان‌ها و افراد این امکان را داده است که به کار، ارتباط و تعامل با خدمات شهروندی ادامه دهند.

اما تجربه جهان دیجیتال، خطر کلاهبرداری آنلاین، سرقت هویت و نقض داده‌ها را افزایش داده است.

با همه‌ی این توضیحات، هویت دیجیتال چیست؟ هویت دیجیتال قوی به عنوان دفاعی در برابر تهدیدات سایبری عمل می‌کند و کمک می‌کند که کاربر در فضایی امن از خدمات استفاده کند.

به بیان دقیق‌تر ،خطرات در دنیای دیجیتال زمانی کاهش می یابد که هر دو طرف یک تعامل دیجیتالی بتوانند اعتماد کنند که طرف مقابل همان چیزی است که ادعا می کند.

ارائه یک هویت دیجیتال قابل اعتماد

از گذشته تا به امروز به دلیل نبود پروتکل دقیق، کاربران فضای دیجیتال هویت‌های دیجیتالی زیادی داشته‌اند.

رایج‌ترین شکل این هویت دیجیتال، شامل یک آدرس ایمیل و یک رمز عبور برای دسترسی به خدمات مختلف آنلاین است. در چنین مواردی، هویت آنها تأیید نمی‌شود و بنابراین، نمی‌توان به صاحب این ایمیل‌ها اعتماد کرد. هنگامی که صحبت از سرویس های حساسی مانند دولت، خدمات مالی، ارتباطات سیار و بسیاری از خدمات دیگر می‌شود، تأیید و اعتماد هویت کاربر بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

یک هویت دیجیتال قابل اعتماد این توانایی را فراهم می‌کند که ثابت کند شخص یا دستگاهی که سعی در دسترسی به یک سرویس دارد، کسی است که این سرویس برای او ارائه می‌شود. هویت دیجیتال برای توسعه خدمات آنلاین و تجربیات یکپارچه هنگام تعامل در فضای دیجیتال حیاتی است. به همین دلیل بسیاری از کشورها از جمله هلند پلتفرمی به نام هویت دیجیتال ملی را معرفی کرده‌اند.

digid هلند

هویت دیجیتال ملی هلند چیست؟

هلند برای مقابله با مشکلات و تهدیدات موجود در فضای دیجیتالی، از هویت دیجیتال ملی خود یعنی DigiD رونمایی کرده است.

DigiD  یک پلتفرم مدیریت هویت است که سازمان‌های دولتی هلند، از جمله اداره مالیات و گمرک هلند و خدمات اجرایی آموزش (Dienst Uitvoering Onderwijs) این کشور می توانند از آن برای تأیید هویت ساکنان هلند در دنیای دیجیتال و اینترنت استفاده کنند.

DigiD مخفف Digital Identity است. با استفاده از هویت دیجیتال ملی هلند یا همان  DigiD ثابت می‌کنید که در دنیای مجازی همان چیزی هستید که ادعا می‌کنید؛ در واقع هویت واقعی فرد در دنیای دیجیتال به کمک DigiD تایید می‌شود. با DigiD کاربران می توانند به تعداد زیادی از خدمات آنلاین ارائه شده توسط سازمان های دولتی هلند دسترسی داشته باشند از جمله:

  • شهرداری‌ها
  • سازمان‌های مالیاتی
  • سازمان‌های تامین اجتماعی
  • دفاتر استخدام
  • وزارتخانه‌ها
  • پلیس
  • بیمارستان‌ها
  • صندوق بازنشستگی
  • شرکت‌های بیمه سلامت
  • خدمات آموزش متوسطه
  • موسسات ارائه‌دهنده خدمات مراقبت از سلامت.

شهروندان هلند می‌توانند به کمک DigiD به راحتی و ایمن به هر سایتی ورود کنند و اطلاعات شخصی آن‌ها به خوبی محافظت می‌شود.

DigiD ترکیبی از نام کاربری و رمز عبور است که گاهی اوقات نیاز به دریافت یک کد به صورت SMS و یا اپلیکیشن Digid دارد.

 

نحوه دریافت هویت دیجیتال ملی هلند

DigiD برای افرادی در دسترس است که در یکی از شهرداری‌های هلند (به هلندی gemeente) ثبت نام کرده‌اند و دارای شماره خدمات شهروندی هستند. دریافت DigiDبه صورت آنلاین نیز امکان‌پذیر است.

از DigiD چگونه استفاده می‌شود؟

بعد از دریافت هویت دیجیتال ملی هلند، اگر یک شهروند هلندی بخواهد یک درخواست الکترونیکی به دولت ارسال کند تا مجوزی دریافت کند، یک صفحه ورود به سیستم DigiD ظاهر می‌شود که نام کاربری و رمز عبور را از فرد می‌خواهد. اگر داده‌ها درست باشد، روند کار ادامه پیدا می‌کند.

به همین ترتیب و با استفاده از همان کد ورود، فرد می‌تواند به خدمات الکترونیکی سایر سازمان‌های دولتی نیز دسترسی داشته باشد. این مزیت بزرگ DigiD است: دسترسی به طیف وسیعی از خدمات تنها با یک کد ورود!

در برخی مواقع ممکن است برای امنیت بیشتر یک کد به صورت SMS برای فرد ارسال شود و یا نیاز باشد تا با استفاده از اپلیکیشن DigiD هویت خود را تایید کند.

هویت دیجیتال ملی هلند تا چه مدت اعتبار دارد؟

بعد از این که شهروند هلند هویت دیجیتال ملی یا همان DigiD خود را فعال کرد، برای مدت ۳ سال پس از آخرین باری که از DigiD استفاده کرده، هویت ملی او معتبر باقی می‌ماند. هر بار که فرد دوباره از DigiD خود استفاده می کند، یک دوره جدید ۳ ساله برای اعتبار آن شروع می‌شود. بنابراین تا زمانی که به استفاده از DigiD ادامه دهید، معتبر خواهد بود.

اگر فرد هنگام درخواست DigiD خود آدرس ایمیل خود را ارائه داده باشد، ۳۰ روز قبل از انقضای DigiD خود اخطاری دریافت خواهد کرد.

اعتبار digid

امنیت آنلاین با DigiD

DigiD مانند هر رمز عبور آنلاین مهم دیگری، یک رمز عبور خصوصی است و نباید به اشتراک گذاشته شود. هرگز از یک شهروند هلندی خواسته نمی‌شود که رمز عبور DigiD خود را از طریق تلفن، پست یا ایمیل ارائه دهد. به کمک هویت دیجیتال ملی هلند، شهروندان این کشور از کلاهبرداری‌های اینترنتی و فیشینگ در امان خواهند بود و ارائه خدمات و استفاده از آن در محیط امن دیجیتال انجام خواهد شد.

با یوآیدی، احراز هویت غیرحضوری از جمله احراز هویت سامانه ثنا و احراز هویت سجام را به کمک هوش مصنوعی در کوتاهترین زمان انجام دهید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه