نقش هویت دیجیتال در دوران ویروس کرونا

چرا در دوران ویروس کرونا و پسا کرونا، احراز هویت دیجیتال نقشی حیاتی دارد؟
فهرست مطالب

همزمان با شیوع ویروس کرونا ، اعمال محدودیت‌های رفت و آمدی و قوانین رعایت فاصله اجتماعی باعث شده است فروش فیزیکی بسیاری از فروشگاه‌ها کمتر شود از این رو فروشگاه‌ها برای جبران این کاهش فروش، مجبور شده‌اند بیش از پیش به فروش آنلاین محصولات و خدمات خود روی بیاورند. اما مسئله نگران‌کننده‌ای که در این بین وجود دارد؛ حضور دائمی کلاهبرداران اینترنتی است که همواره تلاش می‌کنند با جعل هویت مشتریان در فضای آنلاین، از حضور آن‌ها در فضای دیجیتال سودجویی کنند.

به گزارش کمیسیون تجاری فدرال آمریکا (FTC)، شیوع ویروس کرونا باعث شده است کلاهبرداری‌های اینترنتی و جعل هویت دیجیتال افزایش یابد به طوری که از ابتدای سال ۲۰۲۰، تنها در کشور آمریکا که از نظر امنیت در فضای آنلاین در سطح قابل قبولی قرار دارد، ۱۸۲۳۵ مورد کلاهبرداری اینترنتی مرتبط با ویروس کرونا اتفاق افتاده است. دلیل اصلی این مسئله این است که محدودیت‌های رعایت فاصله اجتماعی برای کنترل و کندکردن شیوع ویروس کرونا، کسب و کارها را مجبور کرده است فعالیت‌های فیزیکی خود را تعطیل کنند و برای ادامه فعالیت به راه‌حل‌های کار در فضای آنلاین روی بیاورند.

ویروس کرونا و اثبات لزوم استفاده از احراز هویت دیجیتال

در واقع، کسب و کارها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که برای ارائه خدمات خود، باید از سیستم‌های امن تایید و احراز هویت غیرحضوری استفاده کنند. اینجاست که فناوری‌های مالی و پلتفرم‌های دیجیتال با استفاده خلاقانه از بیومتریک‌ها، ویدئوکنفرانس‌ها و دیگر تکنولوژی‌ها وارد عمل می‌شوند. این فناوری‌ها ، شرکت‌ها را آماده می سازند تا راحت‌تر بتوانند در دوران پساکرونا خود را با قوانین AML/KYC انطباق دهند.

دیجیتالیزه شدن فرآیندها بحثی نیست که با شیوع کرونا ظهور کرده باشد بلکه تحولات حوزه دیجیتال بحث اصلی چند سال اخیر بوده است؛ گواه این مسئله، افزایش تعداد تقاضای آنلاین مصرف‌کنندگان خدمات و کالاست و همانطور که پاندمی ویروس کرونا به ما ثابت کرد، روش‌های سنتی افتتاح حساب و چک کردن حساب بانکی و انتقال وجوه به وسیله متصدیان بانک، دیگر جزء واقعیات و نیازمندی‌های جامعه ما نیستند؛ چرا که تعداد متصدیان بانک‌ها کاهش یافته، مردم در خانه‌های خود قرنطینه شده‌اند و اکثر مردم دنیا در وضعیتی مشابه قرار دارند. در نتیجه این اتفاقات، کسب و کارها به دلیل عدم توانایی در شناسایی و احراز هویت غیرحضوری کاربران، در حال از دست دادن مشتریان بالقوه خود هستند.

خیز کسب و کارهای بزرگ به سمت احراز هویت غیرحضوری

به دنبال نگرانی کسب و کارها در مورد احراز هویت ناقص مشتریان خود، تقاضا برای راه‌حل‌های تایید و احراز هویت دیجیتال امن و  مبتنی بر هوش مصنوعی افزایش یافته است؛ که به مراتب سودمندتر از روش‌های قدیمی مانند “احراز هویت بر اساس دانسته‌ها (KBA)” است. سیستم‌های احراز هویت مبتنی بر دانسته‌های شخصی افراد (KBA) کاربرها را ملزوم می‌سازد که شماره تماس، شماره شناسایی شخصی (PIN)، رمزهای امنیتی و دیگر اطلاعات قابل شناسایی (PII) خود را به صورت دستی وارد کنند و این بدان معنی است که کلاهبرداران اینترنتی، در صورت به دست آوردن اطلاعات آن‌ها، به راحتی می توانند به حساب آن‌ها دسترسی داشته باشند. از همین رو بیشتر کسب وکارها به سرعت به سمت روش‌های امن تایید و احراز هویت دیجیتال مشتری روی می آورند. روش هایی مانند احراز هویت مبتنی بر ویژگی‌های بیومتریک که کلاهبرداران اینترنتی را از دستیابی به اطلاعات آنها عاجز می کند.

روش احراز هویت دیجتیال با رویکرد اعتماد چندلایه‌ای و مزایای آن

تایید و احراز هویت برپایه ویژگی‌های بیومتریک و استفاده از فناوری هوش مصنوعی (AI)، بعنوان یک رویکرد احراز هویت چندلایه امنیتی معرفی می‌شود که دارای فواید چندگانه است:

  • علاوه بر تمام وقت نمودن فرآیند ارائه خدمات آنلاین، جلوگیری از جعل هویت در فضای مجازی، ارزش احراز هویت بیومتریک را دوچندان کرده است.
  • با احراز هویت بیومتریک، کسب و کارها از شر ملزومات مربوط به روش احراز هویت مبتنی بر دانسته‌های افراد(KBA) خلاص می‌شوند و از آن در تصدیق و تضمین اصالت مشتریان جدید خود، بهره می برند. بدون آنکه بین مشتریان جدید و کسب و کارها، اطلاعاتی رد و بدل شود که براحتی می توانند در فضای Dark Web قابل خرید و فروش باشند. یوآیدی فرایند احراز هویت سامانه سجام برای دریافت کد بورسی و احراز هویت سامانه ثنا و محصول جدید خود برای احراز هویت صرافی رمز ارز را با نرخ خطای کمتر از ۰.۰۱ درصد انجام می دهد.
برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه