نقش تایید هویت دیجیتال در شمول مالی

digital-authentication-in-finance-inclusion
فهرست مطالب

در سال ۲۰۱۰، ۲.۵ میلیارد نفر از مردم در سراسر جهان، فاقد دسترسی به خدمات مالی بودند. این مقدار پس از طی فرآیند‌هایی، در سال ۲۰۱۷ به ۱.۷ میلیارد نفر، کاهش پیدا کرده است. اکنون، ۱۵ درصد دیگر از جمعیت جهان، به خدمات بانکی دسترسی پیدا کرده‌اند. آن بخش از افراد که دسترسی مداوم به خدمات مالی دارند که به عنوان فرایندی به نام شمول مالی شناخته می‌شود. این دسترسی را تضمین‌شده نمی‌دانند و هنوز کارهای بسیاری برای انجام دادن وجود دارد. شمولیت مالی یا Financial Inclusion به معنی دسترسی عموم مردم و کسب و کارها به محصولات و خدمات مالی با هزینه کم و به موقع، می‌باشد. یکی از اجزای مهم برای گسترش شمول مالی ، قابلیت تایید هویت در شمول مالی در کنار امنیت بالا و حداقل میزان کلاهبرداری است.

تایید هویت آنلاین در شمول مالی

شمول مالی تنها داشتن دسترسی به یک حساب بانکی نیست. بیمه مقرون به صرفه، وام‌ها، حواله‌ها، پس‌اندازها و حساب‌های سرمایه‌گذاری، همگی خدماتی مالی هستند که می‌توانند سبب ایجاد یک تفاوت شدید در کیفیت زندگی شوند. در سال ۲۰۱۲ تخمین زده شد که تنها در ایالات متحده به یک سرمایه عظیم ۳/۱۵ تریلیون دلاری برای تامین بیمه عمر نیاز است. در سال ۲۰۱۵، ۷ درصد از مردم آمریکا دارای حساب بانکی نبودند که کاهشی ۷/۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۳ داشت. با گذشت هر ماه، خدمات مالی بیشتری به صورت آنلاین ارائه می‌شوند. در سال ۲۰۱۹، بیش از ۳/۴ میلیارد نفر از مردم به اینترنت متصل شدند که این رقم، به سرعت در حال رشد است. امکان دسترسی به شبکه جهانی با نوک انگشتانمان، نه تنها سبب برتری ‌FinTech های آنلاین می‌شود، بلکه بانک‌ها و موسسات سنتی را، به سمت افزودن مجموعه ای از محصولات دیجیتال به محصولات قبلی خود، سوق می‌دهد. همانطور که بیل گیتس گفته است، این امر، تنها درباره برنامه‌ریزی و ارتقا دادن خدمات به بانکداری آنلاین نیست، بلکه شامل حفظ امنیت یک تراکنش، در هنگام انجام آن است.

بانک‌داری دیجیتال برای نجات میآید

بی‌شک ایجاد دسترسی به خدمات مالی برای ۷/۱ میلیارد نفر باقیمانده بدون بانک در سراسر جهان، یکی از بزرگترین چالش‌های دنیا است. خوشبختانه، استارتاپ‌های جدید تایید هویت در شمول مالی را در بخش‌های مختلف جهان به عهده می‌گیرند. یکی از مثال‌ها اپلیکیشن آینده neobank به نام Jingle Pay است که دسترسی حدود ۱۶۸ میلیون نفر از مردم مناطق عرب نشین را که فاقد حساب بانکی هستند، به یک حساب بانکی در چند دقیقه و همچنین، مجموعه‌ای از خدمات بانکی، مانند Neo Financing (فعالیت‌های مالی جدید) و حواله، ممکن می‌سازد. شرکت‌های کوچک فعال در بازارهای در حال توسعه، مشکلاتی در باز کردن حساب‌ها و همکاری با یک ارائه دهنده خدمات پرداخت دارند. این فرایند می‌تواند تا سه ماه طول بکشد و نیاز به ذخیره سرمایه در بانک‌ها برای گرفتن خدمات را دارد. با این حال، Jingle Pay، با ارائه یک راه حل به این شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا حساب‌های بانکی و پردازش پرداخت آنلاین را دریافت کنند تا با سرعت بیشتری، بدون کارمزد و با حداقل نیازمندی‌های موجودی وارد بازار شوند.

تایید هویت امن با یوآیدی

در مقاله‌ای با عنوان مروری بر جایگاه و اهمیت شمول مالی با نگاهی به وضعیت ایران که توسط پژوهشکده امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر شده به اهمیت دیجیتالیزه شدن گسترش شمول مالی اشاره شده است : “از جمله منافع عمده دیجیتال نمودن شمول مالی، کاهش هزینه‌های دسترسی و استفاده از خدمات و محصولات مالی برای مصرف‌کنندگان و نیز انجام مبادلات به صورت آسانتر، سریعتر و امن‌تر می‌باشد. علاوه بر آن، طراحی برخی محصولات نوآورانه دیجیتال، فرصتهایی را برای دسترسی گروههای محروم جامعه به یک سیستم مالی رسمی فراهم نموده است.”

مشاهده حرکت خدمات مالی به سمت پلتفرم‌های دیجیتال، بسیار عالی است، اما ما باید مواظب مسائل امنیتی تایید هویت باشیم. از آنجا که پولشویی تقریباً ۲ تا ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد، ما باید توانایی این شناسایی را داشته باشیم که متوجه شویم این منابع، از کجا می‌آیند. داشتن یک روش تایید هویت مقیاس پذیر به موسسات مالی آنلاین کمک می‌کند تا دقیقا آن کار را انجام دهند. ارائه دهندگان راه حل تایید هویت آنلاین، مانند یوآیدی، می‌توانند به صورت آنلاین، بدون تعاملات فیزیکی و در کمتر از یک دقیقه هویت هر کسی را تایید کنند. رابط کاربری یوآیدی طراحی شده تا با استفاده از هوش مصنوعی و به صورت بلادرنگ این کار را برای کاربران آسان‌تر کند. این پلتفرم، خدمات مالی آنلاین را به افرادی که دسترسی کمتری به بانک دارند، مهیا می‌کند. این امر نقش ضروری احراز هویت را در حرکت به سمت شمول مالی نشان می‌دهد.

تشخیص کلاهبرداری دیجیتالی

ضرورت و رواج بانکداری دیجیتال، سبب گسترش دادن فرصت‌ها و دسترسی‌ها برای همه افراد می‌شود. اما در را برای کلاهبرداران و بازیگران بد نیز، باز می‌گذارد. این امر سبب ایجاد یک چرخش در فرایند استقرار شمول بانکی جهانی می‌شود. برای مثال، فرض کنید که یک کلاهبردار قدیمی سعی می‌کند که در یک شعبه فیزیکی بانک، از شناسه خواهر یا برادر دوقلویش برای گرفتن وام استفاده کند. این فرد یا دستگیر می‌شود یا وام را می‌گیرد. اگر این فرایند به صورت آنلاین انجام شود، فرد کلاهبردار می‌تواند به راحتی مقیاس را بالا برده و در عرض چند دقیقه یا ثانیه، چندین بار اقدام کند. یوآیدی، با استفاده از تکنولوژی تطابق چهره (Face Matching) و تشخیص زنده بودن (Liveness Detection) ، از وقوع چنین کلاهبرداری‌های دیجیتالی جلوگیری می‌کند. این راهی است که ما می‌توانیم فورا تلاش‌های مکرر کلاهبرداری را تشخیص داده و فرایند مقیاس‌دهی را کاملا متوقف کنیم. این تکنیک‌ها، به ما کمک می‌کنند تا بانک‌های آنلاین، مانند Jingle Pay را مورد اعتمادتر کرده و جهان را یک قدم به شمول مالی نزدیک‌تر کنیم.

۱ میلیارد نفر در سراسر دنیا، چیزی برای اثبات هویت ندارند و همگی در حال مواجهه با چالش شمول مالی هستند. یک گام برای برخورد با این چالش، دیجیتالی کردن محصولات مالی بیشتر در گذر زمان است. با این حال، زمانی که تایید هویت آنلاین ضرورت یابد، باید مواظب حفظ امنیت مناسب باشیم. فراهم کردن یک روش تایید یکپارچه شمول مالی، مانند راه حل یوآیدی که به صورت بلادرنگ و توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شود، کاربران را آموزش داده و از کلاهبرداری جلوگیری می‌کند. یک فرایند ثبت نام ساده، همگام با استفاده گسترده‌تر از خدمات مالی دیجیتال، ما را به دست‌یابی به شمول مالی نزدیک‌تر می‌کند.

یوآیدی با احراز هویت سامانه سجام برای دریافت کد بورسی و احراز هویت سامانه ثنا و محصول جدید خود برای احراز هویت صرافی رمز ارز با نرخ خطای کمتر از ۰.۰۱ درصد گامی اساسی در جهت احراز هویت دیجیتال در کشور برداشته است.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه