پیچیدگی‌های طراحی هویت دیجیتال

شبکه‌ی هویت دیجیتال
فهرست مطالب

شاید زیاد به آن فکر نکنیم، اما هر تعاملی که به صورت آنلاین در آن شرکت می‌کنیم مبتنی بر مفهوم اعتماد و ایمنی است. ایجاد اعتماد و ایمنی تضمین می‌کند که افراد واقعی می‌توانند به صورت آنلاین تعاملی ایمن داشته باشند و هم‌زمان مانع عاملان شرور در انجام فعالیت‌های مضر شوند. این امر برای هر سازمانی که سهمی در آنبوردینگ و خدمت‌رسانی به کاربران دارد، حیاتی است. برای انجام این مأموریت مهم و همچنین هرگونه اقدام نظارتی قابل اجرا، سازمان‌ها باید با استفاده از بررسی‌های هویتی، احراز هویت کنند و ببینند آیا این افراد کسی که خودشان می‌گویند هستند یا خیر. وقتی افزایش محبوبیت اپلیکیشن‌های همتا‌به‌همتایی مانند اوبِر و لیفت را در نظر می‌گیریم، این امر اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. یک جامعه‌ی کاربری معتبر باید سرآمد باشد، وگرنه کاربران در تعامل با یکدیگر احساس امنیت و راحتی نمی‌کنند. هنگامی که حس امنیت و اعتماد در معاملات آنلاین به خطر می‌افتد، عواقب فاجعه‌باری برای کل اقتصاد دیجیتالی و مشاغل و افراد متکی به آن به بار می‌آورد. پیچیدگی‌های ساخت یک شبکه‌ی هویت دیجیتال قابل انکار نیست.

علاوه بر این، ضعف در بررسی‌های هویتی یا عدم انجام آن در خدمات خرده‌فروشی یا مالی آنلاین می‌تواند تأثیرات جدی‌ای بر زندگی افراد داشته باشد. برای مثال، یک عامل بد می‌تواند اطلاعات شناسایی شخصی یک فرد را برای انجام خرید یا درخواست کارت اعتباری مورد سوءاستفاده قرار دهد و با توجه به فعالیت‌های بیشتری که به دنبال همه‌گیری به صورت آنلاین انجام می‌شود، این مشکل تشدید می‌گردد. سال گذشته، شبکه‌ی محافظ مصرف‌کنندگان در کمیسیون تجارت فدرال تقریبا ۴/۱ میلیون گزارش در رابطه با سرقت هویت دریافت کرد که در آن حوادث گزارش‌شده بیش از دو برابر میزان آن در سال ۲۰۱۹ بود.

در این فضای پر از کلاهبرداری، وقتی نوبت به ایمنی آنلاین می‌رسد، مصرف‌کنندگان انتظارات بالایی دارند. یافته‌ها در یکی از گزارش‌های فیکو درباره‌ی تحول دیجیتال ناشی از کووید در خدمات مالی نشان می‌دهد که پاسخ‌دهندگان آمریکایی در خصوص تأیید هویت، انتظارات بالایی دارند. ۶۲ درصد انتظار دارند هنگام افتتاح حساب دیجیتال، لازم باشد که هویت خود را اثبات کنند و ۴۲ درصد گفته‌اند که انتظار دارند ثبت هویت بیومتریک مورد نیاز باشد.

پیچیدگی‌های ساخت یک شبکه‌ی هویت دیجیتال

احراز یک هویت دیجیتالی تاییدشده فرآیند پیچیده‌ای است، زیرا هیچ راه‌حل واحدی برای احراز هویت ایمن وجود ندارد که با مقررات مطابقت داشته باشد و از جعل هویت جلوگیری کند.

  • رویه‌های تأیید هویت و زیرساخت‌ها در سراسر جهان یکسان نیست. قابلیت‌های فنی، عادی‌سازی داده‌ها و سیاست‌های حفظ حریم خصوصی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.
  • منابع داده و ابزارهای هویتی که برای تأیید هویت از آن‌ها استفاده می‌شود در کانال‌ها و ارائه‌دهندگان مختلف بسیاری پراکنده هستند.
  • مصرف‌کنندگان در سراسر جهان دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند و بر اساس موقعیت مکانی‌شان احتمال ریسک متفاوت است.

پیچیدگی‌های طراحی هویت دیجیتال

علاوه بر این، هر سناریوی آنلاین بر اساس صنعت یا نوع کسب‌و‌کار، سطح ریسک متفاوتی را به همراه دارد. برای مثال، فرآیند افتتاح حساب در بانک شامل پیروی از اصول «مشتری خودت را بشناس» و ضد پولشویی است، در حالیکه فرآیند ثبت‌نام در یک شبکه‌ی اجتماعی به این میزان دشوار نیست.

یک شبکه‌ی هویت دیجیتال واحد، فرآیند تأیید را ساده می‌کند. به طور مثال، می‌توان برای تعیین سطح ریسک و طبقه‌بندیِ راه‌حل‌های مناسب برای تأیید هویت روی آن حساب کرد. مقدار مناسب اختلاف متعاقباً بر اساس احتمال ریسک هر کاربر اندازه‌گیری می‌شود.

در صورت به‌کارگیری یک مدل خودمختار، افراد به صورت مورد به مورد نظارت می‌کنند که چه چیزی با چه کسی به اشتراک گذاشته می‌شود. این امر از حداقل‌سازی داده‌ها پشتیبانی می‌کند و این اطمینان را می‌دهد که اطلاعات شناسایی شخصی مورد نیاز برای یک تعامل خاص تنها با مدیریت ما قابل دسترسی است.

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت شبکه‌ی هویت دیجیتال این است که هویت‌های جداگانه و نمایه‌هایی را که در کل بستر خدمات آنلاین ایجاد کرده‌ایم، در دسترس قرار می‌دهد. با یک هویت دیجیتال قابل‌ جابه‌جایی، که در هر تراکنش و تعامل آنلاینی قابل استفاده باشد، فرآیند دسترسی آنلاین به خدمات جدید آسان‌تر خواهد بود.

آینده‌ی هویت دیجیتال

اینترنت با لایه‌های هویتی ساخته نشده ‌است، زیرا سازندگان آن ظهور پلتفرم‌های آنلاینی را که تعامل بین مردم را تسهیل ‌کند، پیش‌بینی نکرده بودند. حضور دیجیتالی ما بر اساس عادات مرور یا مصرف وب است و در حساب‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف پنهان.

اکنون ظهور متاورس نیز پیامدهای مشابهی را به همراه دارد. طرفداران آن یک دنیای واقعیت مجازی را تصور می‌کنند که در آن می‌توانیم به خرید، معاشرت و تعامل بپردازیم. زیرساخت تأیید هویت در متاورس چگونه خواهد بود؟ و حالت‌های هویتی موجود در این مفهوم جدید چه نقشی خواهند داشت؟

همانطور که زندگی دیجیتالی ما تفاوت‌های ظریفی پیدا می‌کند، آینده‌ی هویت باید به گونه‌ای تکامل یابد که در تعامل بی‌خطر و ایمن با برندها و یکدیگر از ما حمایت کند.

با یوآیدی، احراز هویت غیرحضوری از جمله احراز هویت سامانه ثنا و احراز هویت سجام را به کمک هوش مصنوعی و تشخیص چهره در کوتاهترین زمان انجام دهید.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه