۵ ترند صنعت فین‌تک در سال ۲۰۲۱

صنعت فین‌تک
فهرست مطالب

پیشرفت‌های چشم‌گیر در فناوری، جهان را تغییر داده و به سوی استفاده از ابزارهای ارتباطی دیجیتالی سوق داده است. بخش مالی از جمله بخش‌هایی است که تاثیر قابل‌توجهی از ظهور فناوری گرفته است. روش‌های جدید ساده‌سازی فرایندهای مالی، این بخش را متحول ساخته است. اکنون بخش صنعت فین‌تک یا فناوری مالی در حال دگرگونی کاملی است تا ایده‌های بهتری برای جهان به ارمغان آورد. به گفته گلدمن ساکس، ارزش فین تک تقریبا ۴.۷ تریلیون دلار است و حدود ۱۲۰۰۰ استارت‌آپ فین‌تک در سراسر جهان وجود دارد.

بازار فین‌تک در جهان پیوسته در حال رشد است و گزارش‌های اینداستری آرک نشان می‌دهد طبق پیش‌بینی‌ها، “نرخ رشد ترکیبی سالانه” صنعت فین تک (CAGR) بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۵ در حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد باشد.

با توجه به تغییری که همه‌گیری ویروس کرونا در روش‌های انجام عملیات‌ کسب‌وکار به وجود آورد، می‌توان انتظار داشت بخش فین‌تک در سال پیش رو، بازسازی‌های مختلفی را تجربه کند. این بخش سریعتر از هر وقت دیگری در حال رشد است و می‌توان پیش‌بینی کرد در سال‌های آینده، راه‌حل‌های جدید بسیاری در فناوری مالی معرفی شود.

صنعت فین‌تک چیست؟

صنعت فین‌تک یا صنعت فناوری مالی، راه‌حل‌هایی دیجیتالی معرفی می‌کند تا انجام فرایندهای مالی برای بخش‌های مختلف صنعت مالی آسان‌تر شود. این فناوری برای ساده‌سازی فرایندهای مالی در شرکت‌ها استفاده می‌شود. یکی از مثال‌های عالی فین‌ تک، پرداخت با موبایل و رمز ارز است که موجب راحتی زندگی همه شده است.

۵ ترند صنعت فین‌تک در سال ۲۰۲۱

با توجه به افزایش عملیات‌های تجاری که به شکل دیجیتالی انجام می‌شود، صنعت فین‌تک در سال ۲۰۲۱ چیزی بیش از چند روش بانکداری آنلاین در اختیارمان خواهد گذاشت. بیایید نگاهی به پیش‌بینی‌های انجام شده در بخش صنعت فین‌تک در سال ۲۰۲۱ داشته باشیم.

فین تک

۱) بانکداری تمام دیجیتال

با روی کار آمدن صنعت بانکداری دیجیتال دیگر نیازی نیست ساعت‌ها وقت در صف بانک سپری کنید. مردم عاشق راحتی و سهولت در انجام کارها هستند و جهان دیجیتال راه‌حل‌های بسیاری برای آسان‌سازی کارها پیشنهاد می‌دهد. بانکداری دیجیتال، کیف پول الکترونیک و اپلیکیشن‌های بودجه‌بندی تنها چند مورد از پیشنهادات فین‌تک برای این منظور هستند.

بانک‌های تمام دیجیتال بسیار سودمند هستند. زیرا نیازی نیست حتی یک لحظه حضور فیزیکی در بانک داشته باشید، هیچ کار کاغذی انجام نمی‌شود، هیچ صفی تشکیل نمی‌شود تا شکیبایی مشتریان آزمایش شود. به همین دلیل است که تعداد و درآمد این بانک‌ها در جهان در حال افزایش است.

قرار است از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ به دلیل افزایش تعداد بانک‌های تماما دیجیتالی، حضور فیزیکی در بانک‌ها تا ۳۶ درصد کاهش یابد. بعضی مزایای دیگر این بانک‌ها شامل مدیریت آسان هزینه‌ها، پرداخت‌های سریع‌تر صورت‌حساب، تنظیم مجدد پین‌ها از منزل، تحلیل‌های زمان واقعی و مرور سریع صورت‌وضعیت حساب بانکی است.

۲) افزایش امنیت به وسیله راه‌حل‌های زیست‌سنجی

امروزه بانکداری موبایل و سایر خدمات مالی دیجیتالی بیش از پیش محبوب شده‌اند. زیرا کارها با سرانگشت شخص انجام می‌شود. این فقط یک دستاورد عالی نیست بلکه چالش‌های متعدد در حوزه امنیت را نیز مد نظر قرار می‌دهد. زیرا جرائم سایبری هر روز در حال افزایش است. بنابراین هر شرکت فعال در صنعت فین‌تک باید همه اقدامات امنیتی لازم را به کار گیرد تا خدمات مالی امن فراهم کند.

کلاهبرداری‌های مربوط به حساب بانکی، سخت‌ترین چالش‌ها را برای شرکت‌های فین‌تک ایجاد می‌کنند و تصدیق مشتری با روش‌های بیومتریک یا زیست‌سنجی، راه‌حلی قابل‌اطمینان برای رفع این چالش‌هاست. این روش نه تنها امنیت را تامین می‌کند بلکه تجربه بهتری نیز برای مشتری به ارمغان می‌آورد.

پیش‌بینی می‌شود سنسورهای زیست‌سنجی که شامل تماس فیزیکی هستندُ‌در آینده کمتر مورد استفاده قرار گیرند. با وجود تحول کاملی که در استفاده از فناوری زیست‌سنجی برای تایید هویت افراد ایجاد شده است، اما راه‌حل‌های بدون تماس فیزیکی در آینده نزدیک، بازار فناوری‌هایی که از خواندن اثر انگشت استفاده می‌کنند را قبضه خواهد کرد.

۳) دگرگونی جهانی صنعت فین‌تک با بلاک‌چین

گزارش منتشر شده در زمینه “هوش داخلی تجاری” نشان می‌دهد ۴۸ درصد شاغلین عرصه بانکداری معتقدند فناوری‌های جدیدی مانند بلاک‌چین یا زنجیره بسته قرار است در سال ۲۰۲۰ و پس از آن، بیشترین تاثیر را بر عرصه بانکداری داشته باشند.

پیش‌بینی می‌شود بلاک‌چین تغییری جهانی در سیستم‌های مالی ایجاد کند. بلاک‌چین نه تنها فناوری جدیدی است بلکه فلسفه جدیدی نیز معرفی می‌کند که عبارت است از فایننس تمرکززدا ده که بر کاهش فرایند متمرکز تکیه دارد.

تاکنون فناوری بلاک‌چین الهام‌بخش طراحی پلتفرم‌های مالی همراه و آنلاین بسیاری بوده است که اجازه می‌دهد تعاملات پولی به روشی تمرکززداتر انجام شود. این یک فناوری دفترکل توزیعی است که می‌تواند سیستم‌ها و فرایندهای کنونی را بهبود بخشد. اکنون بانک‌ها از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کنند، به این امید که هزینه‌ها را کاهش داده و فرایندهای داخلی را ترفیع دهند.

صنعت فین‌تک

۴) محبوبیت فین‌تک سیاهه پرداخت

مشکلات مربوط به سیاهه پرداخت حقوق با گذشت زمان افزایش یافته است. اکنون که دیجیتالی‌سازی تبدیل به یکی از حالت‌های ارتباطات شده و استفاده از سیستم‌های پرداخت دیجیتال افزایش یافته است، انتظار می‌رود فین‌تک سیاهه پرداخت در سال ۲۰۲۱ محبوبیت بیشتری کسب کند.

به گفته وایت‌سایت، چهار گروه از فضای فین‌تک وجود دارد:

      • پرداخت حقوق بنا به درخواست
      • پرداخت حقوق از قبل
      • سپرده مستقیم اولیه
      • سیاهه پرداخت رمزی.

در سال ۲۰۲۱ هر چهار گروه خودکارسازی خواهند شد. ارائه‌دهندگان خدمات صنعت فین‌تک با منابع انسانی همکاری می‌کنند تا انعطاف‌پذیری بیشتری در شیوه دسترسی به درآمد کسب شده ایجاد کنند.

سپرده کوتاه‌مدت برای کارمندان بر مبنای درآمد آنها در گروه “پرداخت حقوق از قبل” توسط فین‌تک ارائه خواهد شد. جدیدترین و بهترین گروه در این فهرست، پرداخت رمزی است. که شرکت‌ها را قادر می‌سازد پرداخت حقوق را از طریق رمز ارزها انجام دهند.

۵) قوانین سختگیرانه‌تر از سوی مقامات مقرراتی

FATF (گروه ویژه اقدام مالی)، FinCEN (شبکه اجرای قوانین جرائم مالی)، FINMA (سازمان نظارت بر بازارهای مالی سوئیس) و سایر مقامات تنظیم مقررات در حال مبارزه با کلاهبرداری در بخش مالی هستند.

مقامات در حال توسعه حوزه مقررات سنتی KYC (مشتری خودت را بشناس، برای پروسه تایید و احراز هویت مشتریان) و AML (قانون مبارزه با پولشویی) در این صنعت به سرعت رو به رشد هستند.

اقدامات مجرمانه در بخش فین‌تک به شکلی غیرعادی افزایش یافته و مقامات تنظیم مقررات را تشویق کرده است قوانین و مقررات سختگیرانه‌تری برای مبارزه با جرائم تحمیل کنند. پولشویی، تصاحب حساب، و دزدی هویت فقط چند مورد از جرائم این حوزه هستند.

پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ قوانین بیشتری در این حوزه ارائه شوند. تبعیت از قوانین تبدیل به یک چالش شده است و عدم تبعیت از قوانین منجر به جرائم سنگینی می‌شود. در حال حاضر ششمین بخشنامه مبارزه با پولشویی ارائه شد. مطابق این بخشنامه، جرائم عدم تبعیت از قوانین برای شرکت‌های فین‌تک افزایش خواهد یافت.

فین‌تک و بستن قرارداد

صنعت فین‌تک آسودگی‌های بسیاری در بخش‌های مختلف به همراه داشته است. فرایندهای مالی بسیار آسان‌تر از چیزی شده است که سال‌های پیش می‌شد تصور کرد. تغییر سریع به سوی دیجیتالی‌سازی، فرصت‌های جدیدی در این بخش ایجاد کرده است. سال بعد می‌توان افزایش خودکارسازی در فرایندهای مالی را انتظار داشت.

فعالیت‌های مجرمانه در حال افزایش است و مقررات دقیق‌تر تایید هویت از سوی مقامات تنظیم مقررات در سال ۲۰۲۱ تنظیم شده است. به علاوه، مدتی است خودکارسازی چندانی در فهرست سیاهه حقوق مشاهده نشده است. پیش‌بینی می‌شود سال آینده خودکارسازی بیشتری در سیستم‌های پرداخت حقوق به همراه داشته باشد.

برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه