مبارزه عملی با پولشویی با پلتفرم احراز هویت دیجیتال

نقش هویت دیجیتال در مبارزه با پولشویی
فهرست مطالب

اهمیت اصل مشتری خودت را بشناس

مهمترین اصل در دنياي تجارت، اعتماد طرفین به یکدیگر است. پایبندی به اصول اخلاقی و استانداردهای حرفه ای شرط لازم داشتن یک تجارت خوب است. با اینحال بانکداری کشور ما بارها دچار این آسیب شده است. بانک ها به علت عدم توانایی در شناسایی صحیح مشتری (عدم توانایی در پیاده سازی KYC) جزو یکی از آسیب پذیرترین ارکان تشکیل دهنده نظام هستند. علاوه بر عدم توانایی بانک ها هزینه فراوان مالی نیز برای بانک ها در پی خواهد داشت. دلیل تأکید بر شناخت مشتری به این دلیل است که شناسایی دقیق هویت مشتری KYC بیشترین ارتباط را با مقوله مبارزه با پولشویی دارد.

پولشویی در واقع فرآیندی است که مجرمان سعی می کنند با پنهان ساختن ماهيت و منشا غيرقانوني پول بدست آمده از راه ارتکاب جرم، جلوه قانونی به‌ آن دهد. با توجه به تعریف پولشویی، بانک ها به بستر اصلی برای انجام اقدامات پولشویی تبدیل می شوند. جدای از مباحث زیانبار اقتصادی سیاسی پولشویی برای نظام، پولشویی شهرت بانک ها را به خطر میاندازند. بنابراین شناسایی هویت مشتری از سوی بانک ها یکی از فاکتورهای اصلی در ارائه خدمات سالم برای کاربران است.

شاید این مطلب برایتان جالب باشد: تعریف مفهوم مشتری خودت را بشناس KYC و اهمیت آن در دنیای امروز

با توجه به مطالب گفته شده یکی از عوامل حیاتی برای بانک ها می شود شناسایی هویت مشتری یا همان KYC (Know Your Customer) که همانطور که اشاره شد اینکار نیاز به یک بازیگردان سوم خواهد داشت. چراکه اگر هر کسب و کار بخواهد هویت مشتریان خود را بشناسد علاوه بر عدم توانایی آنها در اجرایی کردن بسیار هزینه بر خواهد بود.

پلتفرم احراز هویت دیجیتال سد محکم در برابر پولشویی

در دنیا پلتفرم های احراز هویت دیجیتال در حال گسترش هستند. در ایران نیز پلتفرم بومی یوآیدی نیز در این راستا فعالیت می کند. شایان ذکر است پلتفرم احراز هویت دیجیتال یوآیدی UID از فناوری های پیشرفته پردازش چهره (DIP) و پردازش متن (OCR) خود در راستای ارائه خدمات e-KYC در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه رونمایی کرد. رونمایی از یوآیدی با استقبال خبرگزاری های معتبر کشور مواجه شد که بازتاب چشمگیری در رسانه ها داشت.

معرفی اپلیکیشن یوآیدی

یوآیدی UID اولین پلتفرم رگ تگ و احراز هویت غیر حضوری (e-KYC) در کشور بوده که همگام با نظام مالی جهانی، زیرساخت لازم برای شروع بانکداری بدون شعبه در ایران و سرمایه گذاری آنلاین مطابق با استاندارد های بین المللی را فراهم می کند. این اپلیکیشن رگ تگ در عین حفظ حریم شخصی کاربران زیرساخت لازم برای افزایش سطح خدمات غیر حضوری را برای بانک ها، کارگزاران بیمه، بورس و سایر مجموعه هایی که برای افزایش امنیت مبادلات خود نیاز به احراز هویت کاربران دارند فراهم می آورد.

اپلیکیشن یوآیدی برای این متولد شده است که هویت منحصر به فردی که دولت برای همه ما تشکیل داده، مثل کارت ملی و شناسنامه، دیگر پاسخگوی نیازهای عصر دیجیتال و دنیای جدید بانکداری و تراکنش مالی بر بستر اینترنت نیست. در حال حاضر کشورهای پیشرو در زمینه بانکداری برای پاسخگویی به این فضای جدید به سمت هویت دیجیتال منحصر بفرد (Unique Identity) و راهکار های شناسایی مشتری به صورت الکترونیکی (مشتری خودت را بشناس یا  KYC-e) حرکت کرده اند.

شاید این مطلب برایتان جالب باشد: هویت دیجیتال ، پاشنه آشیل دولت الکترونیک

اپلیکیشن هویت امن دیجیتال یوآیدی UID چکار می کند؟

طبق آمار، بانک ها با توجه به هزینه های زیاد بانکداری سنتی، از سال ۱۹۹۵ تاکنون بیش از ۵۰٪ شعبات فیزیکی خود را تعطیل کرده و بانکداری بر بستر اینترنت را جایگزین آن نموده اند. اولین پیش نیاز چنین افزایش سطح خدمات بانکی بر بستر اینترنت و رساندن سطح این خدمات به سطح خدمات داخل شعبه، دسترسی به یک زیرساخت احراز هویت دیجیتال است که در عین تضمین سهولت و امنیت برای کاربران، با قوانین بانکی کشور سازگار باشد. به همین منظور اپلیکیشن یوآیدی با استفاده از فناوری های پیشرفته پردازش متن (OCR) و پردازش تصویر (Digital Image Processing)، امکان احراز هویت و صحت سنجی اطلاعات را برای سازمان ها بر بستر آنلاین فراهم می کند.

تکنولوژی های OCR و پردازش تصویر (Digital Image Processing)

شرکت یوآیدی UID برای اولین بار در کشور با استفاده از الگوریتم های پیشرفته پردازش تصویر و پردازش متن OCR یا Optical Character Recognition‌ این امکان را فراهم می آورد که کاربر با استفاده از دوربین گوشی هوشمند خود هویت خود را به صورت امن به طرف مقابل احراز کند. پروسه احراز هویت دیجیتال (e-KYC) در اپلیکیشن هویت دیجیتال یوآیدی بدین ترتیب است که در کاربر پس از صحت سنجی شماره تلفن همراه خود از طریق کد OTP، از کارت ملی خود یک عکس می گیرد تا الگوریتم پردازش متن یوآیدی اطلاعات کارت ملی کاربر را استخراج می کند.

سپس کاربر می بایست از خود یک عکس سلفی بگیرد تا الگوریتم پردازش تصویر اپلیکیشن یوآیدی عکس سلفی را با عکس درج شده می بایست از خود یک عکس سلفی بگیرد تا الگوریتم پردازش تصویر اپلیکیشن بر روی کارت ملی تطابق دهد. چنانچه این دو تصویر یکی باشد کاربر صاحب یک هویت دیجیتال صحت سنجی شده ومنحصر به فرد (UID) خواهد شد که از طریق آن می تواند هویت خود را بر بستر اینترنت و از راه دور به طرف مقابل احراز کند. برای درک بهتر این فرآیند می توانید به تصویر زیر مراجعه کنید.

مزیت های یوآیدی در حوزه بانکی و تجارت رمز ارزها

  • افتتاح حساب به صورت غیر حضوری از طریق احراز هویت دیجیتال
  • حذف توکن فیزیکی و کاهش هزیننه های زیرساخت فیزیکی و نیروی انسانی
  • حذف پروسه های وقت گیر و افزایش رضایت مشتریان از طریق جایگزین کردن پروسه های کاغذی با اسکن QR Code
  • ساماندهی تجارت رمز ارز ها از طریق احراز هویت دیجیتال
  • همگامی با نظام مالی جهانی در راهکارهای بانکداری بدون شعبه و پیروی از استانداردها و قوانین ضد پولشویی
  •  AML|KYC – MLD|CDD

مزیت های یوآیدی در حوزه بورس، بیمه و سرمایه گذاری آنلاین

  • افزایش دقت پروسه ی احراز هویت و جلوگیری از کلاهبرداری های آنلاین
  • کاهش ریسک مبادله از طریق دسترسی به داده های صحت سنجی شده
  • احراز هویت صاحبان اکانت رمز ارزها و افزایش امنیت مبادله
  • ارائه ی بستر لازم برای برگزاری سرمایه گذاری های آنلاین
برای امتیاز دادن کلیک کنید!
[تعداد نظر: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

آخرین مقالات

عضویت در خبرنامه